Bandenkeuze

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Joopieboy

Bandenkeuze

Bericht door Joopieboy » 27 sep 2012, 18:54

Al enige tijd zit ik te dubben over welke banden ik zou willen onder mijn diesel. Ik maak een 40dkm per jaar, dus ze moeten vrij sijtvast zijn. Maar wat voor mij belangrijk is, is dat ze op droog veel grip hebben maar ook op nat wegdek vertrouwen geven. Het gaat om de maat 215-45-17 die standaard is bij de 17 inch Arcadia's.

Mijn favoriet en een beetje het vergelijk is de Pirelli P Zero Nero, enige grote nadeel, ze slijten hard wat ik zelf ervaren heb bij mijn Renault... Ik weet niet of hier mensen ervaring mee hebben die meer lange afstanden rijden met deze banden?

Keuze 2, Bridgestone, onder de Touran zitten de ER300's, hele goeie banden, droog en nat erg goed, alleen heel stug. Ik zou dan qua maat voor de RE050 gaan maar die zijn te stug voor onder de V40, veel mensen zijn ze niet bevallen.

Continental valt af, slechte prestaties onder nat, Goodyear maakt teveel herrie. Dan Vredestein met de Ultrac Cento, qua prijs best aantrekkelijk, droog een goeie band, alleen uit testen lijkt het erop alsof ze nat het minder doen. Deze werd wel aangeraden door de monteur.

Michelin, ik heb nu de energy savers en dat is echt drama, die ben ik nu goed aan het oprijden. Heel veel rijden met de Primacy HP, maar dat is meer een gewone straatband lijkt het wel en de prijs is behoorlijk stevig. Testen zijn verder allemaal wel positief, en ook onder de V40 een goeie optie, alleen de prijs...

Dus eigenlijk heb ik 3 keuze's:
- Pirelli P Zero Nero (favo, maar slijten hard, alleen doen ze dat ook op lange afstanden?)
- Vredestein Ultrac Cento (onbekendere band, en nat minder?)
- Michelin Primacy HP (prijs...)

Mensen met tips of adviezen, of wat helemaal mooi zou zijn ervaringen?

stefan740

Re: Bandenkeuze

Bericht door stefan740 » 27 sep 2012, 19:01

Gisteren de nieuwe EVO gelezen waarin de P Zero's de test winnen (225/45/17). Gewoon doen denk ik zo.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 27 sep 2012, 19:05

Het zijn ook geweldige banden, zelf met heel veel plezier mee gereden, alleen had ik het profiel met 15.000km al gehalveerd... En nu heb ik aardig wat meer vermogen (vooral koppel) dan de Renault dus ik ben er bang voor...

GTRene

Bericht door GTRene » 27 sep 2012, 19:11

15.000 al....gehalveerd.

op de aandrijvende wielen?

zou ik voor tekenen :TV kijken:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 27 sep 2012, 19:14

Jij wel ja, maar als je dan met 25/30dkm weer een nieuw setje op de voorwielen moet gooien, dus zeg 1,5 setjes per jaar als ik mijn best doe (omdat ik ook nog winterbanden heb), dan word het een duur verhaal zo.

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 27 sep 2012, 19:47

Onder mijn V50 2.0D ook P Zero Nero's gehad in de maat 225/40/18 en ik heb een 25.000 kilometer op deze banden gereden.
Voor 65% snelweg en de rest binnendoor met af en toe vlot weg zijn bij de stoplichten

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 27 sep 2012, 19:52

Mm daar was ik dus al bang voor, hoe bevielen die banden jouw en wat heb je er nu onderzitten?

Luco

Bericht door Luco » 27 sep 2012, 20:15

Zo te horen ligt het niet aan de banden maar aan die klompen voet onderaan je rechterbeen :lol:

Niall

Bericht door Niall » 27 sep 2012, 20:21

Ik had eerst Conti Sport Contact 3 onder de auto gehad maar die vond ik vrij onvoorspelbaar bij nat weer. Heb nu op advies van mijn garage Nokian Z G2 banden geprobeerd in de maat 225/45-17. Eerst nooit van gehoord

Nou voor mij geen Conti's meer, deze zijn stiller hebben meer grip op droog en nat, daarbij is de auto ook iets zuiniger geworden sinds ze eronder liggen. Volgende worden ook weer Nokian's

Ferdi

Bericht door Ferdi » 27 sep 2012, 20:31

Joopieboy schreef:Mm daar was ik dus al bang voor, hoe bevielen die banden jouw en wat heb je er nu onderzitten?
Bevielen mij behalve het harde slijten wel goed.
Daarna Continental Contisportcontact 5P (235/40/18) onder die auto gehad en op diezelfde banden is de auto verkocht.

Heb nu een Seat Ibiza 1.9 TDi FR die op Uniroyal Rainsport 2 staat, voorbanden zijn 35.000 kilometer mee gegaan voordat ik ze vervangen heb maar ze waren nog niet helemaal kaal.
Achterbanden zitten er nu een goeie 40.000 kilometer onder en ik gok dat ze de 60.000 kilometer wel gaan halen als het zo door gaat.

Maat is 205/45/16. Zowe droog als met regen prima grip. Zijn wel vrij zachte banden (lees ook een wat slappere wang), dus ik weet niet of dat wel een aanrader is onder een zwaardere V40

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 27 sep 2012, 20:40

Continental hoor ik meer mindere verhalen over en onder mijn 440 waren ze ook niet best. Uniroyal denk ik niet eens aan of dat soort merken. Zelf onder de Suzuki gehad en droog met een tiental pk's was geen doen... Uitwijken in de regen durf ik dan zeker niet. Maar thnx voor je advies.

stefan740

Bericht door stefan740 » 27 sep 2012, 20:54

Niks mis met de Conti Sportcontacts hoor imo.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 sep 2012, 21:01

contisport 5P vind ik heel goed idd.

wil ooit ook eens de iets duurdere Michelin Pilot Super Sport proberen, die moeten net zoiets zijn maar nog een tandje beter :df:

edit: ik lees net dat Pirelli P Zero al in een paar testen de nr 1 werd met zomerbanden high performance testen.

misschien die dus maar als ik er aan toe ben...weer terug naar war ik ooit mee begon...Pirelli (Hartge)

Afbeelding

http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Pirelli/P-Zero.htm

in de 2012 test doet ie wel erg goed...kijk naar de PSS en 5P terwijl die in oudere testen wonnen, doch zal ook aan de gesteste bandmaat liggen en of wie test e.d.

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm
Laatst gewijzigd door GTRene op 27 sep 2012, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Ferdi

Bericht door Ferdi » 27 sep 2012, 21:25

Ook mijn mening. Zijn duidelijk een tandje of wat beter dan de P Zero's.
Uniroyal is een merk waar ik met de Volvo's ook niet aan dacht, maar onder dat grijze hok dat ik nu heb doen ze het uitstekend

Shakes

Bericht door Shakes » 27 sep 2012, 22:11

Wel eens aan Federals gedacht?

Hielke

Bericht door Hielke » 27 sep 2012, 22:39

Shakes schreef:Wel eens aan Federals gedacht?
Ah! Now we're talking!

:tooth:

Serieus, gewoon die Pirelli's weer nemen.

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 27 sep 2012, 22:39

Ondanks de slijtage? Het is wel een serieuze kanshebber ja...
stefan740 schreef:Niks mis met de Conti Sportcontacts hoor imo.
GTRene schreef:contisport 5P vind ik heel goed idd.

wil ooit ook eens de iets duurdere Michelin Pilot Super Sport proberen, die moeten net zoiets zijn maar nog een tandje beter :df:

edit: ik lees net dat Pirelli P Zero al in een paar testen de nr 1 werd met zomerbanden high performance testen.

misschien die dus maar als ik er aan toe ben...weer terug naar war ik ooit mee begon...Pirelli (Hartge)

Afbeelding

http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Pirelli/P-Zero.htm

in de 2012 test doet ie wel erg goed...kijk naar de PSS en 5P terwijl die in oudere testen wonnen, doch zal ook aan de gesteste bandmaat liggen en of wie test e.d.

http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm
Mm misschien mijn mening maar eens herzien ja.. Ik hoor ook net dat een kennis van mij ook erg tevreden is over de sport contacts onder zijn V40... Alleen als ik de testen lees van de SC3 dan doen ze het in de regen wat minder, en dat viel mij ook tegen van de Conti's onder de 440...

Maar die Pirelli P Zero Nero's zijn echt heerlijke plakbandjes ja, alleen jammer dat ze zo onwijs slijten... Bij jouw is dat sowieso anders Rene, jij hebt gewoon belachelijk veel vermogen op die paar cm rubber staan. :D
Ferdi Gielen schreef:Ook mijn mening. Zijn duidelijk een tandje of wat beter dan de P Zero's.
Uniroyal is een merk waar ik met de Volvo's ook niet aan dacht, maar onder dat grijze hok dat ik nu heb doen ze het uitstekend
Maar jij hebt de Rainsports zeker? Die schijnen dan weer redelijk goed te zijn ja, maar in grotere maten lees ik er weinig over. Durf het niet te proberen iig. :)
Shakes schreef:Wel eens aan Federals gedacht?
Eigenlijk helemaal niet... zo hoorde ik van de monteur ook dat de sportbanden van fulda erg goed schijnen te zijn? :tong:

GTRene

Bericht door GTRene » 27 sep 2012, 23:19

de sportcontact 5P zijn ook breder dan zeg dezelfde maat van een stel andere merken...
overall maar ook het loopvlak, bv bij de FK452 en Dunlops en Pirelli was 235 iets van 225 doch bij de 50 conti ist echt minimaal 235...

opzich mooi maar als je al krap zit met ruimte voor ist ff euh... :D
kan ook zijn dat ie (5P) mede daardoor meer grip heeft :lol: immers zo'n 5% meer raakvlak.

ik neem de volgende keer ook niet meer bewust de banden met velgbescherming, maakt ze iets zwaarder en ook breder (breedste punt zijkanten) doch dat helpt niet voor grip, breed loopvlak wel :)

kent iemand deze banden? (onderstaand)
goedkoop voor de maat en klinkt niet verkeerd...(voor het geld)
en zien er qua profiel ook best goed uit qua sportief en contact...ziet er als een aardige allrounder uit?

http://ssl.delti.com/cgi-bin//rshop.pl? ... sowigan=So

voorbeeld>> HS-3 235/35 ZR19 91Y XL

Afbeelding

zo dan...zie dezelfde hier staan voor nog eens 30% minder....

http://www.reifenonline-shop.com/online ... ts_id=6220

stefan740

Bericht door stefan740 » 28 sep 2012, 00:06

Ik ben tevreden met mijn sportcontact 5s. Ik heb echt genoten op zandvoort met de straatauto sessie. Lichte regen zodat de banden niet enorm slijten en je lekker tegen de grip aan kan rijden.

Slijtage is meer het gebruik dan de band zelf lijkt me. Mijn moeder rijdt met de primacy's en ja die gaan 2x zo lang mee maar die rollen alleen rechtdoor op de snelweg. Met 40k per jaar is dat bij jouw toch ook wel het geval?

Ferdi

Bericht door Ferdi » 28 sep 2012, 15:20

Begonnen die 5P's alleen niet bij 18 inch? Of was dat alleen in het begin?

Ik heb inderdaad de Rainsports eronder zitten, voor een wat kleinere auto in ieder geval perfecte banden.
Maar zoals ik in een andere post al zei, ze zijn vrij zacht (ook de wangen) dus hoe ze het onder een grotere/zwaardere auto doen zou ik echt niet weten.
Denk dat ze daar duidelijk minder geschikt voor zijn

steve smith

Bericht door steve smith » 28 sep 2012, 15:41

Waarom blijf je terug komen op die Zero Nero's? Dat is echt wel achterhaald oud spul. Die sleten als een dolle, en waren daarom zo fijn op nat.

De Zero's die Rene post is een hele andere generatie, en mijns inziens een van de fijnste allrounders die je op dit moment kunt kopen. Heb ze tot nu toe op zowel dikke RWD's als op wat FWD spul gemonteerd en bevallen super. Op de GTA zitten ze al twee jaar als zomerset.

Peric

Bericht door Peric » 28 sep 2012, 17:02

Ik ben ook aan het kijken voor nieuwe banden.
Steve, bedoel jij P Zero? Of P Zero Rosso? Zit er überhaupt veel verschil tussen die 2?
http://www.reifenonline-shop.com/online ... rers_id=79

GTRene

Bericht door GTRene » 28 sep 2012, 17:52

ik neem aan de Zero met dat profiel van hierboven, deze dus>>
die andere de rosso is een heel ander profiel...not zo sporty.

Afbeelding

hier ook uitleg van al die soorten :hot:

http://www.pirelli.com/tire/us/en/car/catalog.html#

GTRene

Bericht door GTRene » 28 sep 2012, 18:17

als je bv een M3 ofzo hebt lijkt me deze set ook heerlijk sportief...
voor en achter verschillende...
achter meer op grip e.d. en voor meer op stuurpresizie e.d. (oid :clown: )

Zero Corsa

Afbeelding

je hebt ook nog die Zero "zilver"? gaan schijnbaar wat langer mee doch iets minder snel around track oid :tooth:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 28 sep 2012, 19:57

steve smith schreef:Waarom blijf je terug komen op die Zero Nero's? Dat is echt wel achterhaald oud spul. Die sleten als een dolle, en waren daarom zo fijn op nat.

De Zero's die Rene post is een hele andere generatie, en mijns inziens een van de fijnste allrounders die je op dit moment kunt kopen. Heb ze tot nu toe op zowel dikke RWD's als op wat FWD spul gemonteerd en bevallen super. Op de GTA zitten ze al twee jaar als zomerset.
Mm dan vergis ik mij in de namen, maar dat is dan een serieuze optie. De Continentals schijnen ook te stug te zijn voor onder mijn Volvo, met kans op binnengeluid. Wel gebruiken ze bij de Volvo nu veel de Pirelli P7, [s]ook eens opzoeken wat dat nu precies is.[/s] En hoeveel km's gaan die Zero's mee?

Ik weet trouwens wel toen ik de P Zero Nero's had gekocht in 2009 toen had je ook de Rosso, en die was een heel stuk minder.

Edit: de P7 is dus een soort groene/eco band, laat maar. :D

Edit2: deze banden zijn alleen in 205 of 225 in 17 inch en alleen als Runflats, dat is erg jammer.

Plaats reactie