Toekomst van de hothatch
-
- Berichten: 22251
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Toekomst van de hothatch
De hothatches van vroeger hadden niet meer dan 150pk. Dat in combinatie met een laag gewicht (veiligheid en luxe was nog niet vanzelfsprekend) maakten het bommetjes op wielen.
Het recept is simpel: pak je meest verkochte hatchback, kleed em wat aan en duw er een motor in met veel vermogen.
Nu in 2006 koop je een Golf GTI met 200pk, en gaan Seat, Audi, Opel en Mazda al richting de 250pk of meer. En dat allemaal op de voorwielen. Ze zeggen dat 200pk op de voorwielen zo'n beetje de limit is. Met knap onderstel is meer vermogen geen probleem (zie de Leon van Edwin met 280pk). Maar hoelang kunnen ze daar nog mee doorgaan?
Wat is de toekomst van de hothatch, zijn ze verplicht om over te stappen op AWD/RWD, blijft het vermogen hangen tussen de 250-300pk of zal men blijven focussen op het onderstel? En is Subaru en Mitsubishi de grote merken een stap voor met hun geavanceerde AWD als de WRX en Evo overgaan tot een hatchback?
Het recept is simpel: pak je meest verkochte hatchback, kleed em wat aan en duw er een motor in met veel vermogen.
Nu in 2006 koop je een Golf GTI met 200pk, en gaan Seat, Audi, Opel en Mazda al richting de 250pk of meer. En dat allemaal op de voorwielen. Ze zeggen dat 200pk op de voorwielen zo'n beetje de limit is. Met knap onderstel is meer vermogen geen probleem (zie de Leon van Edwin met 280pk). Maar hoelang kunnen ze daar nog mee doorgaan?
Wat is de toekomst van de hothatch, zijn ze verplicht om over te stappen op AWD/RWD, blijft het vermogen hangen tussen de 250-300pk of zal men blijven focussen op het onderstel? En is Subaru en Mitsubishi de grote merken een stap voor met hun geavanceerde AWD als de WRX en Evo overgaan tot een hatchback?
-
- Berichten: 1908
- Lid geworden op: 13 aug 2006, 16:08
Audi komt nog met een RS3, 350 pk, 4WD. Mocht de Focus RS nog door gaan (zeer twijfelachtig) dan is dat ook 4WD. Ik denk dat we nu een heel eind richting de max zijn. Misschien hier en daar nog een paar pk'tjes meer icm met een sper. Subaru komt met een hothatch WRX, dus 4WD
Ik denk echter niet dat dat alleen voor de hothatches geldt. Als je kijkt naar een hothatch, een A3, een Golf of wat dan ook, het zijn voor aardig dikke bakken (13-1500 kg). Het is niet meer een GTI uit 76, een licht bakkie met een dikkere motor.
Daarbij denk ik ook dat een beetje vermogen meer op dat toaal niet meer telt. Een MPS3 0-100 6,1 sec 260pk een S3 0-100 5,7 sec 265 pk, 130i 6,1 sec 250 pk. Alle hebben ze een afgeregelde top van 250, dus daar valt ook niets meer te winnen.
Ik denk dat de koek bij 300pk op is voor FWD.
Ik denk echter niet dat dat alleen voor de hothatches geldt. Als je kijkt naar een hothatch, een A3, een Golf of wat dan ook, het zijn voor aardig dikke bakken (13-1500 kg). Het is niet meer een GTI uit 76, een licht bakkie met een dikkere motor.
Daarbij denk ik ook dat een beetje vermogen meer op dat toaal niet meer telt. Een MPS3 0-100 6,1 sec 260pk een S3 0-100 5,7 sec 265 pk, 130i 6,1 sec 250 pk. Alle hebben ze een afgeregelde top van 250, dus daar valt ook niets meer te winnen.
Ik denk dat de koek bij 300pk op is voor FWD.
-
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 00:30
Inderdaad, heb even de pk gewichts verhouding uitgerekend voor bv een 205 gti uit 1988. 6,56Harrie schreef: Als je kijkt naar een hothatch, een A3, een Golf of wat dan ook, het zijn voor aardig dikke bakken (13-1500 kg). Het is niet meer een GTI uit 76, een licht bakkie met een dikkere motor.
De golf gti van nu doet 6,79.
De gti uit '76 overigens 7,64 (30 jaar geleden!)
Verschil is dus niet zo gek groot.
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Hothatch is een dood segment geworden.
Van echt gave scheurbakkies (205GTI, 106 Rallye en GTI, Golf I GTI, Clio Williams), auto's met veel gevoel, weinig snelheid, maar waarmee het leuk gooien en smijten was, tot grote zware statussloepen, die van gekkigheid niet meer weten hoeveel pk's er naar de voorwielen gestuurd moeten worden.
Straks komen de EVO X en de nieuwe STi als hatch (hoewel de EVO als kleine sedan in Autovisie stond, maar goed) en dan spoor je toch echt niet meer als je dan je centen in een GTA, R32 of OPC gaat steken.
Net alsof je 15 jaar geleden een Alfa 33 1.7 16v had kunnen kopen voor een maar 30% hogere nieuwprijs dan een Delta Integrale....
Van echt gave scheurbakkies (205GTI, 106 Rallye en GTI, Golf I GTI, Clio Williams), auto's met veel gevoel, weinig snelheid, maar waarmee het leuk gooien en smijten was, tot grote zware statussloepen, die van gekkigheid niet meer weten hoeveel pk's er naar de voorwielen gestuurd moeten worden.
Straks komen de EVO X en de nieuwe STi als hatch (hoewel de EVO als kleine sedan in Autovisie stond, maar goed) en dan spoor je toch echt niet meer als je dan je centen in een GTA, R32 of OPC gaat steken.
Net alsof je 15 jaar geleden een Alfa 33 1.7 16v had kunnen kopen voor een maar 30% hogere nieuwprijs dan een Delta Integrale....

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Ik heb op een blauwe maandag nog zo'n alfa 33 16v gehad. vlot karretje 950 kilo ofzo. de toekomst? moeilijk in te schatten. als BMW straks toch een 306pk 1 serie uitbrengt dan moet de markt wel volgen. een 350pk RS3 geloof ik niet zo in. het grootste manco van deze auto's is de prijs. tot 50k is een hatch nog wel goed te praten maar 60/65 k niet meer.
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
De vermogenswedloop is deels fake, door de toename van het gewicht door luxe en stumperhulpjes. De nieuwe Golf GTI (enige mooie VAG product in mijn ogen) heeft nu 200pk om lekkere prestaties te leveren. De limiet qua vermogen op de voorwielen is bijna bereikt. Wat kan er nog beter dan. Ofwel Peter heeft gelijk! 
Inzetten op gewichtsbesparing zou zowel milieutechnisch als prestatietechnisch de nieuwe weg dienen te zijn die men in moet slaan. Ik denk zelf dat je dat als grootste winst het pure rijgenot terug krijgt, welke niet in topsnelheid of acceleratiecijfers kunnen worden uitgedrukt. Rijbeleving is de meest onderschatte factor die autofabrikanten van betaalbare massa modellen over het hoofd zien. Dit merk je als je weer eens in een relatief lichte goed gebalanceerde auto hebt gereden.
Ik kan me dus ook levendig voorstellen dat Stephane in de zijn Smart Roadster een dikke smile op hun gezicht krijgen na een lekker sportief ritje, dit zal ook gelden voor de Speedster rijder Maik. Maar ook een Subaru GTT, e30 325i, 106 GTI/Rallye en de 205 1.916v geven de rijder dit pure plezier nog. Deze benchmarks moeten eigenlijk dienen voor de verbetering van de toekomstige auto’s. De VW ecoracer is een mooi voorbeeld van hoe sportieve auto’s ook milieutechnisch een toekomst hebben.
Michel

Inzetten op gewichtsbesparing zou zowel milieutechnisch als prestatietechnisch de nieuwe weg dienen te zijn die men in moet slaan. Ik denk zelf dat je dat als grootste winst het pure rijgenot terug krijgt, welke niet in topsnelheid of acceleratiecijfers kunnen worden uitgedrukt. Rijbeleving is de meest onderschatte factor die autofabrikanten van betaalbare massa modellen over het hoofd zien. Dit merk je als je weer eens in een relatief lichte goed gebalanceerde auto hebt gereden.
Ik kan me dus ook levendig voorstellen dat Stephane in de zijn Smart Roadster een dikke smile op hun gezicht krijgen na een lekker sportief ritje, dit zal ook gelden voor de Speedster rijder Maik. Maar ook een Subaru GTT, e30 325i, 106 GTI/Rallye en de 205 1.916v geven de rijder dit pure plezier nog. Deze benchmarks moeten eigenlijk dienen voor de verbetering van de toekomstige auto’s. De VW ecoracer is een mooi voorbeeld van hoe sportieve auto’s ook milieutechnisch een toekomst hebben.
Michel
- Niels
- Berichten: 22502
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Ik denk dat het einde van de vermogenswedloop wel in zicht is. Autoproducenten gaan zich vervolgens richten op gewicht en rij eigenschappen. Dit zie je ook met motorfietsen gebeuren. Eerst een strijd om de sterkste supersport te bouwen, vervolgens zo min mogelijk kilo's en nu dit alles gerealiseerd is en het niet financieel interessant is om nog verder te gaan focust men op beleving en handelbaarheid.
- Hendrik Kinderman
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: 27 okt 2006, 20:30
- Locatie: Enschede
- Arthur
- Berichten: 43041
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Yep, met als nadeel dat die kleinste hatch tegenwoordig vaak een onooglijk minibusje is...Arthur schreef:Anders moeten ze een stapje naar beneden maken en meer auto's maken zoals de Fiesta ST.
Een Escort van vroeger is ook geen Fopcus van nu, zelfde geldt voor de Gol1 tov Golf5. Alles groter en zwaarder.
Nou, dan prop je die vette motor in de kleinste hatch die je maakt

Zelfs de Fiesta vind ik eigenlijk al te hoog. Van zo'n Colt CZT word je ook niet blij, nieuwe Fabia (dus ook de Fabia RS) wordt zowat een torenflat.

Trouwens met Michel eens dat we het meer in de richting van die ecoracer moeten zoeken, zeker qua gewicht. Zo'n nieuwe Clio RS van 1400 kg en een prijs die niet meer bij een kleine autootje hoort - dat gaat qua oer-hothatch toch nergens meer over?
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Joy
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Wat dat betreft slaan een heleboel merken de plank op dit moment geheel mis.
Neem nou de Peugeot 106 GTI. Wat heeft Peugeot daar op dit moment voor opvolging aan gegeven ? Een Smart-Fortwo achtige copie met koffiemolenmotor. De 207 weegt ook weer behoorlijk en is zelfs met de nieuwe turbomotor niet echt rap. Ook hier moet er weer 200 pk in om vlot te worden.
De Arosa 16V/ VW Lupo GTI. Beide modellen zijn pleitos. De Lupo opvolger (Fox) ziet er niet uit en is half MPV.
Clio RS is inderdaad enorm zwaar geworden. Die 200 pk heeft ie nodig om de vorige versie met 172 pk uberhaupt voor te blijven. Vind 'm in het zwart nog wel goed te doen. Oogt breed en niet MPV-like.
Civic Type-R klopt best goed alleen is het model gewoon erg lelijk.
Naar mijn idee zijn normale middenklasse hatchbacks gewoon te groot en te zwaar om een echte GTI te kunnen maken.
Dus terug naar de kleinere modellen om daar weer bommetjes van te maken. Want een GTI moet geen compromis zijn tussen vanalles en nog wat. Gewoon dik blok in een lichte koets, goed onderstel/ chassis, goed stel remmen en een vlot uiterlijk.
Neem nou de Peugeot 106 GTI. Wat heeft Peugeot daar op dit moment voor opvolging aan gegeven ? Een Smart-Fortwo achtige copie met koffiemolenmotor. De 207 weegt ook weer behoorlijk en is zelfs met de nieuwe turbomotor niet echt rap. Ook hier moet er weer 200 pk in om vlot te worden.
De Arosa 16V/ VW Lupo GTI. Beide modellen zijn pleitos. De Lupo opvolger (Fox) ziet er niet uit en is half MPV.
Clio RS is inderdaad enorm zwaar geworden. Die 200 pk heeft ie nodig om de vorige versie met 172 pk uberhaupt voor te blijven. Vind 'm in het zwart nog wel goed te doen. Oogt breed en niet MPV-like.
Civic Type-R klopt best goed alleen is het model gewoon erg lelijk.
Naar mijn idee zijn normale middenklasse hatchbacks gewoon te groot en te zwaar om een echte GTI te kunnen maken.
Dus terug naar de kleinere modellen om daar weer bommetjes van te maken. Want een GTI moet geen compromis zijn tussen vanalles en nog wat. Gewoon dik blok in een lichte koets, goed onderstel/ chassis, goed stel remmen en een vlot uiterlijk.
-
- Berichten: 55082
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Allemaal net niet.
De tijd van de wonderschone S3 Mk1 is voorbij en ik denk terug aan de Clio V6. Ook Andres 130i doet mee, maar dat ligt aan de aanpassingen.
205GTI en Golf GTI uit een ver verleden:Skitterend, maar das war einmal........jammergenoeg.
Zou nu een Golf GTI kiezen als ik al een 'hothatch' zou kiezen uit de betaalbare kliek(130i Cup niet meegerekend want duur en blablabla o zo slecht op 't circuit volgens de echte kenners dus dan zal dat wel zo zijn.....)
Tja.
De tijd van de wonderschone S3 Mk1 is voorbij en ik denk terug aan de Clio V6. Ook Andres 130i doet mee, maar dat ligt aan de aanpassingen.
205GTI en Golf GTI uit een ver verleden:Skitterend, maar das war einmal........jammergenoeg.
Zou nu een Golf GTI kiezen als ik al een 'hothatch' zou kiezen uit de betaalbare kliek(130i Cup niet meegerekend want duur en blablabla o zo slecht op 't circuit volgens de echte kenners dus dan zal dat wel zo zijn.....)
Tja.
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Rico, je avatar is naar de klote
je verkloot de layout ne mega 8)
On topic, stel nu eens dat men de 1.4GT motor uit de Golf in de Polo plaatst, dan ben je op een aantal fronten voorsprong aan het boeken.
Fiesta ST zou mij in het sigment aanspreken, uit de huidige auto's die te koop zijn. Als je meer ruimte bied Golf GTI.
Michel

On topic, stel nu eens dat men de 1.4GT motor uit de Golf in de Polo plaatst, dan ben je op een aantal fronten voorsprong aan het boeken.
Fiesta ST zou mij in het sigment aanspreken, uit de huidige auto's die te koop zijn. Als je meer ruimte bied Golf GTI.
Michel
-
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 22 okt 2006, 16:57
"Rijbeleving is de meest onderschatte factor die autofabrikanten van betaalbare massa modellen over het hoofd zien. Dit merk je als je weer eens in een relatief lichte goed gebalanceerde auto hebt gereden. "
Eens met deze stelling!
Met 790KG en 82PK biedt de Smart Roadster nog steeds (zeker met de huidige tweede hands prijzen) een auto die qua lol, rijeigenschappen en vooral rijBELEVING geen concurenten heeft.
Deze beleving is bij die auto voor mij sterk genoeg om als de mogelijkheden daar zijn, over alle bijkomende nadelen van die auto te stappen en er een te kopen.
Zie ook JC:
http://www.youtube.com/watch?v=dpfTmJIRrEc
Eens met deze stelling!
Met 790KG en 82PK biedt de Smart Roadster nog steeds (zeker met de huidige tweede hands prijzen) een auto die qua lol, rijeigenschappen en vooral rijBELEVING geen concurenten heeft.
Deze beleving is bij die auto voor mij sterk genoeg om als de mogelijkheden daar zijn, over alle bijkomende nadelen van die auto te stappen en er een te kopen.
Zie ook JC:
http://www.youtube.com/watch?v=dpfTmJIRrEc
- Hans R
- Berichten: 5236
- Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
- Auto: Jeep Rubicon
- Locatie: Paradijs
Geen concurrenten?? wat denk je van een Mini cooper-s of zelfs een classic Mini met 550kilo en 65pk!
http://www.youtube.com/watch?v=cw7xPv6j ... ed&search=
Cooper-s tegen Brabus roadster
http://www.youtube.com/watch?v=cw7xPv6j ... ed&search=

- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
hmm bij mij nietMichel Pol schreef:Rico, je avatar is naar de kloteje verkloot de layout ne mega 8)
Michel
dit moet er staan tenminste die zie ik wel gewoon staan,
http://static.pagenstecher.de/uploads/102305.3934.gif