M5 e60 olie temp werd te heet

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
m5dutchrotterdam

M5 e60 olie temp werd te heet

Bericht door m5dutchrotterdam » 31 aug 2012, 00:29

Goedeavond,

Na een paar rondjes te hebben gereden op het circuit van zandvoort ...
Kreeg ik de melding dat de temp van de olie te heet werd en dat ik het wat rustiger aan moet doen ..
Is dit een bekend probleem ?
Wat kan je er aan doen ?

Richard430

Re: M5 e60 olie temp werd te heet

Bericht door Richard430 » 31 aug 2012, 01:00

Na een paar rondjes te hebben gereden op het circuit van zandvoort ...
Kreeg ik de melding dat de temp van de olie te heet werd en dat ik het wat rustiger aan moet doen
Een M5 is nou niet echt gebouwd voor het circuit. Dus het is niet geheel vreemd dat deze melding wordt weer gegeven. Ben je van plan vaker circuit te rijden? Dan moet je misschien aan een grotere oliekoeler gaan denken.

m5dutchrotterdam

Bericht door m5dutchrotterdam » 31 aug 2012, 08:52

Richard430

Had meer de gedachten dat het met zo auto en motor eigenlijk niet mag voorkomen ..
Zoveel vroeg ik nou ook weer niet van de motor... Kon misschien maar 2 ronden rijden en moest dan weer een halve ronde rustig aan doen . Maar ben me al aan het orienteren om wellicht een e36 m3 aan te schafen die al compleet met rolkooi constuctie klaar is ..

Maar bedankt in ieder geval voor je reactie met deze auto eigenlijk van het circuit wegblijven ..

Tristan

Bericht door Tristan » 31 aug 2012, 09:06

De vraag is met wat voor een olie je rijdt? Hoeveel olie zat erin? Werkt je oliekoeler goed? Na 2 rondjes mag idd de temp. niet meteen te hoog worden.

ErikS

Bericht door ErikS » 31 aug 2012, 10:29

Tja, een E60 M5 is een beetje heavy voor op het circuit ja....

E36 m3 aanschaffen zou ik doen. Levasier (weet zo zijn naam niet precies) hier op het forum heeft een mooi opgebouwde in de aanbieding...
Niet te duur iig.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 31 aug 2012, 10:34

Heavy voor op het circuit.....vandaar dat de Ringtaxi's ook E60 M5's waren. Zoals Tristan ook zegt, na 2 rondes hoort zoiets niet te gebeuren, ook niet bij een E60 M5.

Shakes

Bericht door Shakes » 31 aug 2012, 10:39

Ik denk dat Zandvoort voor een M5 best wel eens zwaarder kan zijn dan de Ring.

Los daarvan is het alleen op df dat men bij een probleem met je auto direct begint over een tweede auto. Nice!

jarno1979

Bericht door jarno1979 » 31 aug 2012, 11:23

Zwaar circuit of niet,BMW heeft die wagens echt wel goed getest en hier is 100% iets anders aan de hand.
Mischien idd verkeerde olie of een technisch probleem maar normaal is het vast niet.

RVV

Bericht door RVV » 31 aug 2012, 11:36

CBR 2010, de hele dag pak em beet 800 km volgas tot 330 km/h gereden (teller) op de autobahn.. toerenteller was vaker boven de 7000 toeren als er onder.. (bij wijze van) toch nog nooit eerder zo'n melding gehad met de M5. Hij zoop wel olie, dat weer wel.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 aug 2012, 11:44

Er is wel een verschil tussen steeds van 80-200+ sprinten op een circuit met hete remmerij en al, dan op een autobahn volle polle knallen waarbij alleen de motor warm wordt en de rest continu koelt. Op een circuit als zandvoort moet een motor vrij veel kracht leveren, zoals Nandor zegt is dat nog meer dan op de Ring, dus dat brengt meer warmteontwikkeling met zich mee. Toch moet een M5 V10 't gewoon volhouden.

Dus ik zou op z'n minst olie en koelvloeistof wisselen en evt (laten) controleren of alles goed werkt. Een grotere oliekoeler zou niet eens nodig zijn.

Wat verder meespeelt: trek je hem wel voldoende door in toeren? Meer brandstof inspuiten = meer koeling. Dus liever 7700 toeren dan 1700 toeren volgas.

Luco

Bericht door Luco » 31 aug 2012, 11:51

Dennis Cavallino schreef:
Wat verder meespeelt: trek je hem wel voldoende door in toeren? Meer brandstof inspuiten = meer koeling. Dus liever 7700 toeren dan 1700 toeren volgas.
Meer toeren is hogere zuigersnelheid, dus ook meer warmteontwikkeling.

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 31 aug 2012, 12:05

Dennis Cavallino schreef:Er is wel een verschil tussen steeds van 80-200+ sprinten op een circuit met hete remmerij en al, dan op een autobahn volle polle knallen waarbij alleen de motor warm wordt en de rest continu koelt. Op een circuit als zandvoort moet een motor vrij veel kracht leveren, zoals Nandor zegt is dat nog meer dan op de Ring, dus dat brengt meer warmteontwikkeling met zich mee. Toch moet een M5 V10 't gewoon volhouden.

Dus ik zou op z'n minst olie en koelvloeistof wisselen en evt (laten) controleren of alles goed werkt. Een grotere oliekoeler zou niet eens nodig zijn.

Wilde net zo'n verhaaltje typen, maar is dus niet meer nodig :D

Hoger snelheid is meer rijwind en dus meer koeling.
Maar dan nog, als het echt na twee rondjes al zo erg is. Dan moet er volgens mij toch ook iets niet helemaal lekker zitten.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 aug 2012, 12:12

Luco schreef:

Denk eens aan die caravantrekkers die Het Nieuwe Rijden toepassen in de bergen en met een oververhitte motor stranden. ANWB en de Caravankampioen adviseren sindsdien om HNR niet toe te passen in de bergen, maar boven de 4000 toeren te draaien om zo meer brandstof in te spuiten en de motor te koelen...

De krachtlevering bij lage toeren volgas levert meer warmte op dan volgas in hoge toeren.

Luco

Bericht door Luco » 31 aug 2012, 12:20

Luco schreef:

Denk eens aan die caravantrekkers die Het Nieuwe Rijden toepassen in de bergen en met een oververhitte motor stranden. ANWB en de Caravankampioen adviseren sindsdien om HNR niet toe te passen in de bergen, maar boven de 4000 toeren te draaien om zo meer brandstof in te spuiten en de motor te koelen...

De krachtlevering bij lage toeren volgas levert meer warmte op dan volgas in hoge toeren.
Ja met een caravan erachter duh

Als je bv 130 rijdt met 3500 toeren ipv 130 met 7700 toeren gaat in het laatste geval de temperatuur veel sneller omhoog.
Die vollast waar jij het over hebt is maar even en met een caravan in de bergen is het constant, dat is even iets heel anders.

ErikS

Bericht door ErikS » 31 aug 2012, 12:22

Shakes schreef:Ik denk dat Zandvoort voor een M5 best wel eens zwaarder kan zijn dan de Ring.

Los daarvan is het alleen op df dat men bij een probleem met je auto direct begint over een tweede auto. Nice!
Tuurlijk. Hij begint er toch zelf over?

Kijk, het probleem lijkt me ook een beetje overdreven, en vooral niet gezond... Elke 2 rondjes te warm....
Naar laten kijken, en ondertussen 12.5 K stukslaan op een nieuw circuitspeeltje..... Ik zeg doen! :blink:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 31 aug 2012, 12:24

Luco schreef: Als je bv 130 rijdt met 3500 toeren ipv 130 met 7700 toeren gaat in het laatste geval de temperatuur veel sneller omhoog.
True. We hebben 't hier over constant accelereren, niet over constante snelheden. You do the math.

Joy

Bericht door Joy » 31 aug 2012, 12:33

Dat ie na een tijdje wat warm begint te worden lijkt me logisch. Alleen is 2 rondjes wel erg kort. Het zou kunnen dat de standaard oliekoeler niet helemaal lekker flowed. Of er mist een gedeelte van de ducting die koude lucht richting koeler enz. zou moeten brengen. Ook vloeistofniveau's kunnen verschil maken.

Mijn M3 gaat ook richting 140 graden na 10-15 rondjes Spa achter elkaar. Dan moet je gewoon een rondje gaan afkoelen en de pits in duiken.
Dat auto's op de snelweg niet heet lopen is logisch, de koeling is dan optimaal.

///Joost

Bericht door ///Joost » 31 aug 2012, 22:18

Luco schreef: Ja met een caravan erachter duh

Als je bv 130 rijdt met 3500 toeren ipv 130 met 7700 toeren gaat in het laatste geval de temperatuur veel sneller omhoog.
Die vollast waar jij het over hebt is maar even en met een caravan in de bergen is het constant, dat is even iets heel anders.
Ik denk dat je je wel eens kan vergissen met de vollast-duur. Op een circuit rijd je aardig 'vaak en opgeteld dus lang' (dat is dus niet gelijk aan 'constant lang') vollast...in principe altijd als je accelereert. De motor wordt daar gloeiend heet van...relatief veel heter dan het met hoge toeren rijden op constante snelheid. Een M5 is zwaar en heeft hier dus ook exponentieel meer last van dan een 'lichte' auto a la M3.

Of de olie van een M5 al na 2 rondjes CPZ mag over verhitten weet ik niet, maar dat lijkt mij ook wel erg snel voor zo'n Duits PK monster.

Luco

Bericht door Luco » 31 aug 2012, 23:19

///Joost schreef:
Luco schreef: Ja met een caravan erachter duh

Ik denk dat je je wel eens kan vergissen met de vollast-duur. Op een circuit rijd je aardig 'vaak en opgeteld dus lang' (dat is dus niet gelijk aan 'constant lang') vollast...in principe altijd als je accelereert. De motor wordt daar gloeiend heet van...relatief veel heter dan het met hoge toeren rijden op constante snelheid. Een M5 is zwaar en heeft hier dus ook exponentieel meer last van dan een 'lichte' auto a la M3.

Of de olie van een M5 al na 2 rondjes CPZ mag over verhitten weet ik niet, maar dat lijkt mij ook wel erg snel voor zo'n Duits PK monster.
Ga maar eens rekenen welk percentage je op cpz vollast rijdt op lage toeren, want daar had Dennis het over.
Die last is nooit zo zwaar als met een sleurhut erachter de bergen over.
Dat die warm loopt heeft dus niks te maken met vollast op lage of hoge toeren, daar moet die gewoon tegen kunnen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 sep 2012, 01:03

Op een rondje cpz van 2 minuten rij je maar iets van 25 sec vol gas, de rest zijn remmen en bochten. Verder klopt het wat Luco zegt, het hoge toerental zorgt voornamelijk voor die warmte. Je hebt namelijk meer interne weerstand, en je oliedruk is hoger, die word tussen je lagers door geperst en daar word je olie warm van. Daarom moet je ook niet warm rijden met hele lage toerentallen, dan duurt het erg lang voordat je olie warm is. Gewoon een beetje normaal rijden is dan beter als zitten klooien op 1500-2000 toeren.

marlon_ruchtie
Auto: '78 Alfetta

Bericht door marlon_ruchtie » 01 sep 2012, 10:36

Al rijd je 2 rondjes volgas achteruit over zandvoort dan mag de olietemp. nog niet te hoog worden. Niet van 2 rondjes in ieder geval. Bij welke olietemperatuur geeft 't ding die melding? En kun je dan ook de daadwerkelijke temperatuur zien?

Verder natuurlijk zit er genoeg olie in?
Wat voor olie zit er in?
Is je oliekoeler nog goed?

v.w.b. het verhaal volgas op lage toeren of op hoge toeren...

Volgens mij is het zo dat onderin de toeren het rendement veel lager is bij een benzinemotor dus dat je daar relatief meer warmteontwikkeling plaats vind. Aan de andere kant voer je bij hoge toerentallen veel meer potentiële energie toe (lees: brandstof) dus daar zal ondanks het hogere rendement ook veel warmteontwikkeling plaatsvinden.

Ik denk dat het elkaar niet veel ontloopt, vollast de bergen op of vollast tegen de begrenzer aan... (uiteraard niet in de begrenzer, dan is het hele vollast idee een beetje weg namelijk)

GTRene

Bericht door GTRene » 01 sep 2012, 10:47

als je watertemp goed onder controle blijft doch je olietemp te hoog wordt, (op trackdays met bv hoge buiten temps) heb je waarschijnlijk iets ergens niet helemaal juist functioneerend als je nog maar zo kort op de baan bent terwijl de buiten temps ook niet eens hoog was.

dat kan bv aan te weinig olie voor trackday omstandigheden liggen (als de rest allemaal origineel is dus oliekoeler en motor dus geen tuning oid)

maar stel je had alles verder oke/origineel, je watertemp en oliepeil e.d. dan kan het ook goed liggen aan bv je katalysator die door de jaren verstopt is geraakt of beter gezegd, kapot gegaan is waardoor het innerlijke wat gaat blokkeren en voor veel meer (te veel) tegendruk zorgt en de motor dan onder trackday omstandigheden en of lang volgas op bv de Duitse snelwegen te heet wordt.
daar kun je zo jaren mee doorrijden omdat het pas echt opvalt onder dat soort extreme omstandigheden en dat gebeurt bij de meesten maar zelden, je voelt het ook wel iets in de power trouwens, maja je staat er niet zo snel bij stil dat het dat kan zijn als er niks rammelt zoals bij sommige kats (don't ask me how I know :) )

dus wellicht de katalysator ook ff chekke (als de rest goed is en origineel is)

steve smith

Bericht door steve smith » 02 sep 2012, 18:43

Heb met meerdere ronden CPZ die melding nooit gehad met e60 en e61 M5. Ben wel benieuwd bij welke buiten- en olietemperaturen deze melding kwam. Klinkt misschien simpel maar zit de koeler niet gewoon vol met bladresten en/of insectenzooi? Anders zou ik toch gaan denken aan een defecte oliethermostaat die niet volledig opent. Tot 120 a 130 graden is er niets aan de hand bij die auto dus ik vraag me echt af hoe warm de jouwe het gehad heeft!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 sep 2012, 22:29

Koeling hangt ook voor een groot deel af van je gemiddelde snelheid en van de buitentemperaturen zoals jij zegt. Is jou gemiddelde snelheid hoger Steve dan an het ook zijn dat hij die melding wel krijgt en jij niet. Misschien dat jij net onder die meldingswaarde zit en hij er net boven. Eigenlijk moet je weten wanneer die melding in komt. Als jij 130 graden hebt en hij bijvoorbeeld 140 plus melding dan is het verschil op zich niet zo heel spectaculair.

Plaats reactie