Problemen C-MAX 2.0 TDCI

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Ybo
Auto: G21 / E46

Problemen C-MAX 2.0 TDCI

Bericht door Ybo » 28 aug 2012, 08:25

Goedemorgen,

Graag wil ik even wat meningen peilen over het volgende:

Mijn vader rijdt een Ford C-max 2.0 TDCI automaat. Auto is in 2008 nieuw gekocht en heeft op dit moment 85.000 kilometer gelopen. Paar weken geleden schiet de auto nu en dan in de noodloop, met een paar brandende lampjes erbij. In eerste instantie kon de garage niets vinden, maar na een keer al "noodlopend" de garage ingereden te zijn hebben ze na lang zoeken de storingen gevonden. EGR klep werd vervangen net als de Vacuumregelklep. Al met al een factuur van € 1103,43, welke contant betaald is door mijn vader.

2 dagen na de reparatie gaat de auto wederom in storing. Vader brengt de auto terug, deze gaat vervolgens naar een ander filiaal, "waar ze er meer verstand van hebben". Daar blijkt na ettelijke proefritten en metingen dat de turbo kapot is. Deze wordt nu vervangen door een ruilturbo en de factuur daarvan (is inmiddels ter goedkeuring over de mail binnen gekomen) bedraagt € 1.978,67. De eerste reparatie was, naar nu blijkt, onnodig.

Een aantal vragen:

- Is er een soort van coulance voor een turbo die na 85k km kapot gaat?
- Is het een normale gang van zaken dat je een eerste, onnodige, reparatie ook volledig moet betalen?
- Is het inderdaad gebruikelijk om eerst maar wat sensoren te vervangen en dan te kijken of de storing verholpen is?

Mijn ouwe heer is er knap ziek van, ik heb ergens de indruk dat ze in ieder geval niet heel erg aardig voor hem geweest zijn qua facturen.

Of is dit normaal?

Dennis Cavallino

Re: Problemen C-MAX 2.0 TDCI

Bericht door Dennis Cavallino » 28 aug 2012, 10:44

Wat ik zou doen: Ford Nederland inschakelen met de vraag of dit normaal is en indien 't niet normaal is opdracht geven dat zij 't oplossen.

Hoop drama altijd met de onkunde van uitleesgeneratie-monteurs. EGR- en vacuumklep kun je gewoon schoonmaken ipv vervangen. Maar ja, met 65 euro arbeidsloon is dat nog duurder... :x

Luco

Bericht door Luco » 28 aug 2012, 11:14

Dennis Cavallino schreef:Wat ik zou doen: Ford Nederland inschakelen met de vraag of dit normaal is en indien 't niet normaal is opdracht geven dat zij 't oplossen.

Hoop drama altijd met de onkunde van uitleesgeneratie-monteurs. EGR- en vacuumklep kun je gewoon schoonmaken ipv vervangen. Maar ja, met 65 euro arbeidsloon is dat nog duurder... :x
+1
Je mag toch verwachten dat ze iig een kundige diagnose stellen en gaat het om een paar tientjes dan zou ik denken ach ja foutje, kan gebeuren.
Maar bij dit soort bedragen mogen ze wel twee keer nadenken voor ze klakkeloos gaan vervangen.

Niall

Bericht door Niall » 28 aug 2012, 11:30

Luco schreef:
Dennis Cavallino schreef:Wat ik zou doen: Ford Nederland inschakelen met de vraag of dit normaal is en indien 't niet normaal is opdracht geven dat zij 't oplossen.

+1
Je mag toch verwachten dat ze iig een kundige diagnose stellen en gaat het om een paar tientjes dan zou ik denken ach ja foutje, kan gebeuren.
Maar bij dit soort bedragen mogen ze wel twee keer nadenken voor ze klakkeloos gaan vervangen.
Helaas is dat hedendaagse werkelijkheid.

Zelfde geval afgelopen weekend gezien. Vaste klant van mijn de garage waar ik kom had de koelfin van de airco kapot van zijn RS6, helaas had de garage geen tijd dus was ie naar de audi gegaan. Uiteindelijke rekening was 6500 Euro omdat de computer zei dat het eea kapot was en de riem vervangen moest worden volgens hun, daarbij hadden ze dat verkloot waardoor de nokkenasstellers kapot gegaan waren. Kosten waren wel voor de klant..... Allemaal omdat de computer zei........

Ybo

Bericht door Ybo » 28 aug 2012, 12:15

Dank voor de reacties tot heden. En zeker dank voor de tip, heb Ford Nederland een mail gestuurd met de vraag naar hun visie in dezen.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 28 aug 2012, 14:52

Laten we vooropstellen dat het zeer hoge bedragen zijn. Dat de EGR klep "klakkeloos" is vervangen is wat ik uit het verhaal opmaak een aanname. Er werken opgeleide Ford techniekers aan de auto tegen hoge uurtarieven die dagelijks aan de auto's werken. Laat de andere vestiging in eerste instantie het uitleesrapport zien waar de foutcodes op staan. Aan de hand daarvan kunnen er conclusies worden getrokken. Mocht de dealer een fout hebben gemaakt zal deze altijd worden opgelost. Maargoed, in eerste instantie zijn er geen fouten gevonden in de auto en heeft de technieker de best mogelijk optie gekozen. Omdat er geen foutcodes terug te vinden waren. Dan blijft het een kwestie van het vervangen van onderdelen waar de kans altijd bestaat dat de storing niet is verholpen. Voor wie is dat risico? De eigenaar van de auto betaald en beslist altijd of de dealer de reparatie mag uitvoeren dus is het de risico van de klant..... Dus in deze is het een lastig verhaal om no cure no pay te claimen.
Tevens was het mooiste geweest als je naar dezelfde vestiging zou zijn gegaan. Alhoewel je zelf claimt dat een andere vestiging meer kennis (!) zou hebben.

Gelijk naar Ford Nederland uitwijken is een optie mbt coulance voor de turbo, maar dealer zijn uitstekend op de hoogte over coulances. Uit persoonlijke en Ford forum leeservaring blijft de rest een kwestie tussen de dealer en de klant.

Ybo

Bericht door Ybo » 28 aug 2012, 15:25

Dank voor je reactie Chris.

Het verplaatsen naar een andere vestiging was niet het idee van mijn vader. Dat is door de Ford dealer zelf gedaan. Beide vestigingen vallen onder dezelfde eigenaar. Onder het motto: "Wij weten het niet meer en bij de andere vestiging hebben ze er meer verstand van" is de auto door hun zelf verplaatst.

Overigens was dat met de voorgaande auto (een Mondeo) ook al eens het geval. Toen werd een defecte xenon koplamp vervangen waarbij de dienstdoende monteur de automatische hoogte verstelling niet aan de praat kreeg. Die heeft toen de draadjes doorgeknipt en aangegeven dat het "ook wel handmatig" kon. Dat is later ook in de andere vestiging hersteld.

In welke mate die monteur dan geschoold is zou je je kunnen afvragen.

Ybo

Bericht door Ybo » 12 sep 2012, 12:08

Update:

Auto is gerepareerd, turbo gereviseerd. Kosten waren uiteindelijk een stuk lager (rond de € 1100,-). Pa en ma zijn nu op vakantie met de caravan. Pa vond dat de auto nogal wat meer verbruikte en vermogen kwijt was. Hij kwam maar moeizaam omhoog in Oostenrijk. Dealer belde op gegeven moment of alles nu naar wens was, op zich netjes. Op de vraag van mijn vader over het vermogen kwam het antwoord: "We hebben de turbodruk teruggeschroefd, om nieuwe storingen te voorkomen"

Huh?!?

Ruud

Bericht door Ruud » 13 sep 2012, 10:39

Dat is dus gepruts van de bovenste plank!!

Laat ze eerst lekker genieten van de vakantie. Als ze terug zijn zou ik toch eens een gesprek aangaan met de dealer. En dan niet met de chef werkplaats!

Plaats reactie