Motor doet afentoe raar...
- Steef-bmw
Motor doet afentoe raar...
Hey
De motor van mijn e36 328i doet af en toe raar..
Als ik op de snelweg rijd met constante snelheid wil hij af en toe ineens gaan hikken is na 2 3 keer hikken weer weg en gaat vrolijk verder..
Met optrekken heb ik dit nu ook paar keer gehad.. Het is net hij zelf de motor uit wil zetten zeg maar..?
En ook als ik bij het stoplicht sta wat soms heel lang duurt valt hij spontaan uit.? Zonder dat ik zelf wat doe..
Waar moet ik naar kijken?
Gr Steef
De motor van mijn e36 328i doet af en toe raar..
Als ik op de snelweg rijd met constante snelheid wil hij af en toe ineens gaan hikken is na 2 3 keer hikken weer weg en gaat vrolijk verder..
Met optrekken heb ik dit nu ook paar keer gehad.. Het is net hij zelf de motor uit wil zetten zeg maar..?
En ook als ik bij het stoplicht sta wat soms heel lang duurt valt hij spontaan uit.? Zonder dat ik zelf wat doe..
Waar moet ik naar kijken?
Gr Steef
- Dennis Cavallino
Re: Motor doet afentoe raar...
Klinkt als ontstekings issue
Bobine
Massapunt/kabel los/roest?
Accupolen goed vast?
Anders brandstofpomprelais, brandstoffilter en pomp zelf. Toch denk ik eerder iets wat hierboven staat.
Of wat ook nog zou kunnen (denk 't niet):
Vacuüm probleempje. Kapot of los slangetje in het inlaattraject bijvoorbeeld.
Geen rocket science allemaal. Wel even stap voor stap alles nalopen.
Bobine
Massapunt/kabel los/roest?
Accupolen goed vast?
Anders brandstofpomprelais, brandstoffilter en pomp zelf. Toch denk ik eerder iets wat hierboven staat.
Of wat ook nog zou kunnen (denk 't niet):
Vacuüm probleempje. Kapot of los slangetje in het inlaattraject bijvoorbeeld.
Geen rocket science allemaal. Wel even stap voor stap alles nalopen.
- Steef-bmw
Voor de bobines zouw ik hem moeten laten uitlezen neem ik aan.?
Massa punt daar van zag er goed uit tijdens bougie's wisselen.
Accu polen bekijk ik zo even. Brandstof filter is ook pas vervangen. Die relais zouw ik eens moeten bekijken.
Wel zit er een open lucht filter op.. Weet niet hoe BMW daar op reageert..? Mijn subaru kon daar totaal niet tegen..
Massa punt daar van zag er goed uit tijdens bougie's wisselen.
Accu polen bekijk ik zo even. Brandstof filter is ook pas vervangen. Die relais zouw ik eens moeten bekijken.
Wel zit er een open lucht filter op.. Weet niet hoe BMW daar op reageert..? Mijn subaru kon daar totaal niet tegen..
- GTRene
zoiets een keer gehad bij een peugeot 206, in dat geval bleek het een losse massa (dacht ik) te zijn bij de startmotor
die moer daarvan was half van het schroefdraad af en dus hing die kabel gewoon los er op, dat ie nog deed

die moer daarvan was half van het schroefdraad af en dus hing die kabel gewoon los er op, dat ie nog deed

- Steef-bmw
Net even gekeken..
De accu polen zaten goed vast.
Het massa punt onder aan uit blok bij de motor steun was wat roestig..
Deze los gehaald en opgeschuurt.
Massa van de bobine's was goed.
Ook heb ik het orginelen luchtfilter box terug geplaatst ipv Powerfilter..
Daarna gestart en gereden..
Motor loopt na mijn idee mooier stationnair, je voelt niet meer dat hij loopt.
Ook lijkt de motor nu wat sterker dan met open filter? Zowiezo soepeler.
En heb nog geen hikje gevoelt..
Even aan kijken dus.
De accu polen zaten goed vast.
Het massa punt onder aan uit blok bij de motor steun was wat roestig..
Deze los gehaald en opgeschuurt.
Massa van de bobine's was goed.
Ook heb ik het orginelen luchtfilter box terug geplaatst ipv Powerfilter..
Daarna gestart en gereden..
Motor loopt na mijn idee mooier stationnair, je voelt niet meer dat hij loopt.
Ook lijkt de motor nu wat sterker dan met open filter? Zowiezo soepeler.
En heb nog geen hikje gevoelt..
Even aan kijken dus.
- GTRene
heb je ook nog gevoelt of de kabels aan beide polen van de startmotor stroomtoevoer nog goed vast zitten?
just to be sure en de aarde vandaar naar>>
in elk geval wat je nu al hebt gedaan klinkt al positief.
just to be sure en de aarde vandaar naar>>
in elk geval wat je nu al hebt gedaan klinkt al positief.

- Steef-bmw
Nee nog niet.
Kon de start motor zo 123 niet zien..
Van de week zal ik het wel eens proberen op de burg. Dan zal ik dat idd meteen meepakken!
Kon de start motor zo 123 niet zien..

Van de week zal ik het wel eens proberen op de burg. Dan zal ik dat idd meteen meepakken!

- Martin van der Zwaard
Wat heeft de startmotor er mee te maken?? Die kabels hebben naar mijn idee totaal geen invloed op de loop van je motor. Die zijn puur voor de stroomvoorziening van de starter.
- Dennis Cavallino
René zal de dynamo bedoelen?
Hopelijk blijft de hick-up weg, dan had je een easy fix.
Hopelijk blijft de hick-up weg, dan had je een easy fix.

- GTRene
Het was echt de startmotor aansluiting van die peugeot 206, ik dacht die op die lange draad wat je ziet op deze foto...Martin van der Zwaard schreef:Wat heeft de startmotor er mee te maken?? Die kabels hebben naar mijn idee totaal geen invloed op de loop van je motor. Die zijn puur voor de stroomvoorziening van de starter.
de moer was al halverwege de draad en dus de aansluiting hing daar los aan...starten e.d. meestel no problem, maar optrekken deed ie heel af en toe ineens helemaal niks heel kort misschien hooguit 1 sec maar sloeg dan meteen weer aan doordat de auto nog bewoog zeg maar...
Maar ook soms tijdens optrekken onder het rijden, dus als je ff flink wou doortrekken...dan beweegt de motor natuurlijk ook meer en had dan invloed op die aansluiting.
Dus af en toe deed ie dat...bleek het dus die draad te zijn, bleek bij de Peugeot toch met elkaar te maken te hebben of qua doorvoer stroom (niet alleen startmotor) of qua doorvoer massa? of hij kreeg daardoor een lichte sluiting, maar dat denk ik niet.
-
Krijgen de bougies nog wel stroom?
Ik heb een keer bij mijn Calibra gehad dat de bougiekabel gebroken was en dus af en toe geen contact maakte. Dan had ik ook van die hikken.
Ik heb een keer bij mijn Calibra gehad dat de bougiekabel gebroken was en dus af en toe geen contact maakte. Dan had ik ook van die hikken.
- ///Joost
Tsja...beetje een cliche antwoord, maar uitlezen lijkt me toch het eerste wat je moet doen. Ik heb zelf een uitlees-tool van een paar tientjes en het helpt echt wel aangezien dit soort problemen door wel 50 dingen kan komen.
Het lijkt me een electronisch probleem en dat er cilinders uitvallen...bougies zijn vervangen, kortom bobines lijken de boosdoener. Je kunt deze als volgt doormeten (let wel, alleen de primaire spoel):
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1345252
Het lijkt me een electronisch probleem en dat er cilinders uitvallen...bougies zijn vervangen, kortom bobines lijken de boosdoener. Je kunt deze als volgt doormeten (let wel, alleen de primaire spoel):
http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... ?t=1345252
- Steef-bmw
Bedankt voor de info!
Tot op heden geen problemen meer gehad met uitvallen en gestotter.
Ik kijk het nog even aan.
Tot op heden geen problemen meer gehad met uitvallen en gestotter.
Ik kijk het nog even aan.
- Steef-bmw
Hey
De motor valt nog steeds spontaan uit..
Nu draait de motor ook maar een kleine 500rpm stationnair.. Is dit normaal bij 6cilinder of moet dit hoger..?
De motor valt nog steeds spontaan uit..
Nu draait de motor ook maar een kleine 500rpm stationnair.. Is dit normaal bij 6cilinder of moet dit hoger..?
-
Hoi Steef.
Heb soms ongeveer de zelfde hikups bij mn vette v8.
Dan is de IAC vervuild met carter dampen wat door de carter ontluchting gedumt wordt in de inlaat,,om het milieu te sparen......duuuhhhh.
Als de IAC zn werk niet lekker doet loopt het blok net niet lekker of slaat bv voor het verkeers licht spontaan uit.
Met wat carberator cleaner en bv een kwastje komt veel van de vervuiling los en kan het een
verbetering geven.
Idle Air Control.
Mvg Martin
Heb soms ongeveer de zelfde hikups bij mn vette v8.
Dan is de IAC vervuild met carter dampen wat door de carter ontluchting gedumt wordt in de inlaat,,om het milieu te sparen......duuuhhhh.

Als de IAC zn werk niet lekker doet loopt het blok net niet lekker of slaat bv voor het verkeers licht spontaan uit.
Met wat carberator cleaner en bv een kwastje komt veel van de vervuiling los en kan het een
verbetering geven.
Idle Air Control.
Mvg Martin
- Steef-bmw
Hey.
Zit zon IAC ook op de 6cilinders? nog nooit van gehoord namelijk. En waar ongeveer zit zoiets.?
Dan ken ik dat bekijken.
Als de motor nu goed warm is begint hij weer te hikken en af en toe afslaan. Wil nu gewoon goed hebben.
IPV bijna elke dag onder de kap bezig zoals bij de subaru..
Zit zon IAC ook op de 6cilinders? nog nooit van gehoord namelijk. En waar ongeveer zit zoiets.?
Dan ken ik dat bekijken.
Als de motor nu goed warm is begint hij weer te hikken en af en toe afslaan. Wil nu gewoon goed hebben.
IPV bijna elke dag onder de kap bezig zoals bij de subaru..
- Joy
ICV (stationair regelklep) eens demonteren en goed schoon spuiten met bijv. remmenreiniger. Vervolgens alle slangen controleren op lekkage (valse lucht).
- Steef-bmw
Ah okeej..
Ik zal morgen eens gaan spelen met de remmereiniger.
Me gasklephuis zat ook deels met kit..:S misschien dat hij hierdoor valste lucht maakt..
Met gas geven zie je het spruitstuk ook opbollen zegmaar. Dit komt door het plastic neem ik aan.
Ik zal morgen eens gaan spelen met de remmereiniger.
Me gasklephuis zat ook deels met kit..:S misschien dat hij hierdoor valste lucht maakt..
Met gas geven zie je het spruitstuk ook opbollen zegmaar. Dit komt door het plastic neem ik aan.
- Steef-bmw
Ik heb net gekeken en heb het probleem gevonden.
Trekt als een gek valse lucht.
inlaat slang van maf naar gasklep is gescheurt.
Op de slang zit er onder ook een U slang naar naar inlaat spruit. Ook die slang is gescheurt.
Waar Die U slang eindigt op het inlaat spruitstuk zit een T stuk ofzo.? die hangt helemaal los?
Met 1 deel bungelt hij eraan hoort dit geheel in het spruitstuk te zitten? en wat is dat ding. Ben bang dat het spruitstuk los moet eigenlijk..
Trekt als een gek valse lucht.
inlaat slang van maf naar gasklep is gescheurt.
Op de slang zit er onder ook een U slang naar naar inlaat spruit. Ook die slang is gescheurt.
Waar Die U slang eindigt op het inlaat spruitstuk zit een T stuk ofzo.? die hangt helemaal los?
Met 1 deel bungelt hij eraan hoort dit geheel in het spruitstuk te zitten? en wat is dat ding. Ben bang dat het spruitstuk los moet eigenlijk..

- GTRene
ah, leeftijd...kijk dan idd alle rubber slangen en brandstof leidingen ook maar na als je dat nog niet hebt gedaan
mooi dat je het hebt gevonden, welke heb je allemaal verweerd/stuk?
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... on_system/

mooi dat je het hebt gevonden, welke heb je allemaal verweerd/stuk?
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... on_system/
- Steef-bmw
Rene.
Als je bij dat plaatje Mass air flow sensor kijkt.
DIe grote slang (3) is gescheurt bij het gedeelte waar onderdeel (12) ingaat.
Ook die slang (10) is gescheurt. En dat onderdeel (6) hang bij mij los..? enkel voelt hij heel anders aan dan ik zo het zie op de foto.
Ook die slang (10) is gescheurt. En dat onderdeel (6) hang bij mij los..? enkel voelt hij heel anders aan dan ik zo het zie op de foto.
- GTRene
Steef-bmw schreef:Rene.
die foto kan wat verwarrend lijken idd, denk voor meerdere uitvoeringen.
je hebt in elk geval wat vrij belangrijke zaken stuk

in elk geval duidelijk en straks prettig lekker fris spul er op...je ziet ook je hebt verschillende nummers voor ASC + T en zonder dat, dus ff opletten met bestellen.
Ik heb niet op jaar gezocht, je kan ff naar jou bj en type zoeken aldaar.
wellicht kun je meteen ook die idle valve controll (6) cleanen mocht je dat nog niet gedaan hebben.
als 6 los? hangt moet je denk onderdeel (rubber) 7 ook bestellen....die klemt 6 in en dan druk je dat in de stalen houder op het blok dacht ik.
- Steef-bmw
Dankje!
Enkel word ik nu gek gezien ik nu inelkaar had gezet. en nu doet hij helemaal niks meer.. En bij die klep kom ik totaal niet bij.
Moet hiervoor het gasklephius eraf..? Ook zie ik die stekker niet zitten..:S
Mijn bj is btw 95
Enkel word ik nu gek gezien ik nu inelkaar had gezet. en nu doet hij helemaal niks meer.. En bij die klep kom ik totaal niet bij.
Moet hiervoor het gasklephius eraf..? Ook zie ik die stekker niet zitten..:S
Mijn bj is btw 95
- GTRene
specifiek de 1995
voorbeeld foto is schijnbaar hetzelfde als eerder getoonde.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... ow_sensor/
van de E36 types kan ik me nog weinig herinneren/helpen, wellicht bertipedia als die dit draadje kijkt.
doch wat je ook kan doen is hier eens tussen kijken of er wat bij staat, vaak ist met veel foto's ter verduidelijking en tips>>
E36 DIY
http://www.bimmerdiy.com/dir/e36
alhoewel ik wel zie dat veel daar niet meer zo goed/mooi is dan het was...
hopelijk heb je er wat aan, anders proberen op type en DIY en gewenste onderdelen via Google voorbeelden te vinden, succes.
voorbeeld foto is schijnbaar hetzelfde als eerder getoonde.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... ow_sensor/
van de E36 types kan ik me nog weinig herinneren/helpen, wellicht bertipedia als die dit draadje kijkt.
doch wat je ook kan doen is hier eens tussen kijken of er wat bij staat, vaak ist met veel foto's ter verduidelijking en tips>>
E36 DIY
http://www.bimmerdiy.com/dir/e36
alhoewel ik wel zie dat veel daar niet meer zo goed/mooi is dan het was...
hopelijk heb je er wat aan, anders proberen op type en DIY en gewenste onderdelen via Google voorbeelden te vinden, succes.
- GTRene
via daar kwam ik bv op deze >>
wellicht kun je daar wat mee?
http://www.unitedbimmer.com/forums/bmw- ... g-diy.html
wellicht kun je daar wat mee?
http://www.unitedbimmer.com/forums/bmw- ... g-diy.html