Omdat vullen met stikstof commerciele onzin is. Maakt weinig uit voor je drukverloop. Het maakt alleen de bandenboeren rijk
Er is soms een argument dat buitenlucht vocht bevat. Dat klopt maar een goede compressorinstallatie hoort een air dryer te hebben. Verder is de meeste stikstof verkrijgbaar voor commercieel van zogenaamde low purity grade, betekend ongeveer 99% N2 als je het in flessen koopt van een leverancier, of 95-99% N2 als die leverancier zelf een stikstof installatie heeft, afhankelijk van hoe snel ze vullen en hoe het systeem ingesteld staat. Dus zit je alsnog met vocht. Wil je high purity N2, dat kan je kopen in flessen 99,99% of 99,999% N2 maar dat is ontzettend duur. Die flessen komen gesealed en met testcertificaten dat het echt 99,99%+ is. Of je kan een high purity N2 plant neerzetten maar dat kost ook serieus knaken.
Verder moet je je even het volgende voorstellen. Een band op 2,5 bar betekend 3,5 bar absoluut. (buitenlucht geld als 1 bar absoluut) Dus draai je een band om een velg zit er al 1 bar absoluut buitenlucht in. Buitenlucht is van zichzelf 78% stikstof, 21% zuurstof en 1% andere gassen. Doe je er vervolgens 2,5 bar stikstof bij dan zit er alsnog (1 / 3,5) x 21 = 6% zuurstof in je band. Dit heeft dus alleen nut als je speciale velgen hebt met 2 ventielen, waarvan er 1 gebruikt word om te purgen en de buitenlucht er uit te flushen tijdens het afvullen. Die zijn wel in de handel voor de high end racerij.
Verder over drukverloop: iedereen die wat van natuurkunde weet, zoek op de wet van Boyle:
(P1 x V1) / T1 = (P2 x V1) / T2
Deze gaat voor zowel stikstof als buitenlucht op. V blijft hetzelfde in je band, T veranderd omdat de band opwarmd, en daaruit volgt P.
Stikstof is met racen alleen interressant als je het toch al op voorraad hebt staan, bijvoorbeeld voor airjacks etc. Anders echt niet. Voor de hobbist maakt het echt geen verschil.
Verder ken ik R1R alleen van onder een 1450 KG M3, daar moet je wel minimaal warm 2,5 bar hebben omdat de wangen anders te zacht zijn. Wat niet mee helpt is dat die banden van zichzelf al ontzettend zacht zijn, smeren gaat dus al snel. Die banden zijn van origine niet bedoeld als semi slick of circuitband. Ze zijn op de markt gekomen in de VS voor een sport die AutoX heet, korte sprintjes van 60-120 sec tussen pionnetjes door op een asfalt vlakte. Ga je lang pushen op een circuit dan werken ze niet, tenzij onder een hele lichte auto.