Bandenspanning Toyo R1R

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
sh00ks

Bandenspanning Toyo R1R

Bericht door sh00ks » 21 aug 2012, 10:53

Heb 15 zoekpaginas met term 'bandenspanning' doorzocht, maar kon geen antwoord vinden op de volgende vraag:

Wat is het advies voor bandenspanning van Toyo R1R 205/45/16 onder een 1100 kg (Punto HGT) auto'tje?

Tot op heden altijd op de Toyo T1R's gereden en die zet ik (koud) rond de 1.8/1.9 voor en 2.0/2.1 achter. Dit resulteert in zo'n 2.3 voor/achter op temperatuur.

Dien ik met de R1R's ook te mikken op een bedrijfstemperatuur van 2.3 of hoge/ lager?

Moet er wel bij zeggen dat ik tot op heden ook alleen maar heb gereden via VrijRijden en deze sessies duren niet langer dan 20 minuten, wat vaak maar 15 minuten echt stampen inhoudt. Ik wil graag middels DF ook trackdays volgen, welke langer duren. Is dit iets om rekening mee te houden in het kader van bandenspanning, gezien ik nu langer/meer van de banden vraag?

Hopelijk hebben jullie een antwoord of 'guideline' ;-)

Alvast dank!

voetbalboer87

Re: Bandenspanning Toyo R1R

Bericht door voetbalboer87 » 21 aug 2012, 18:44

Mijn ervaring is bij de R1R dat wanneer de spanning te hoog staat de banden vrij snel gaan smeren. Op Assen reed ik met een spanning van 1,8/1,9 wat na een sessie vrij rijden uiteindelijk uit kwam op 2,4 rondom. Toen had ik nog niet heel erg last van het smeren. (ook meerdere rondes rustig aan gedaan ivm warm worden van de motor.)

Op Zandvoort merk je dat de temperatuur sneller oploopt tov Assen. Hier had ik met dezelfde bandenspanning al vrij snel last van het smeren. Een heat later op de dag de spanning lager gezet (1,6/1,7) wat echt een stuk beter reed. Ik heb die heat bijna geen last meer gehad van smerende banden.

Dit is echter wel met een fwd van +-900kg.

Misschien kun je er wat mee :)

AlexMK4

Bericht door AlexMK4 » 22 aug 2012, 00:00

Waarom vul je de banden niet met stikstof?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 22 aug 2012, 07:49

Omdat vullen met stikstof commerciele onzin is. Maakt weinig uit voor je drukverloop. Het maakt alleen de bandenboeren rijk :lol:

Er is soms een argument dat buitenlucht vocht bevat. Dat klopt maar een goede compressorinstallatie hoort een air dryer te hebben. Verder is de meeste stikstof verkrijgbaar voor commercieel van zogenaamde low purity grade, betekend ongeveer 99% N2 als je het in flessen koopt van een leverancier, of 95-99% N2 als die leverancier zelf een stikstof installatie heeft, afhankelijk van hoe snel ze vullen en hoe het systeem ingesteld staat. Dus zit je alsnog met vocht. Wil je high purity N2, dat kan je kopen in flessen 99,99% of 99,999% N2 maar dat is ontzettend duur. Die flessen komen gesealed en met testcertificaten dat het echt 99,99%+ is. Of je kan een high purity N2 plant neerzetten maar dat kost ook serieus knaken.

Verder moet je je even het volgende voorstellen. Een band op 2,5 bar betekend 3,5 bar absoluut. (buitenlucht geld als 1 bar absoluut) Dus draai je een band om een velg zit er al 1 bar absoluut buitenlucht in. Buitenlucht is van zichzelf 78% stikstof, 21% zuurstof en 1% andere gassen. Doe je er vervolgens 2,5 bar stikstof bij dan zit er alsnog (1 / 3,5) x 21 = 6% zuurstof in je band. Dit heeft dus alleen nut als je speciale velgen hebt met 2 ventielen, waarvan er 1 gebruikt word om te purgen en de buitenlucht er uit te flushen tijdens het afvullen. Die zijn wel in de handel voor de high end racerij.

Verder over drukverloop: iedereen die wat van natuurkunde weet, zoek op de wet van Boyle:

(P1 x V1) / T1 = (P2 x V1) / T2

Deze gaat voor zowel stikstof als buitenlucht op. V blijft hetzelfde in je band, T veranderd omdat de band opwarmd, en daaruit volgt P.

Stikstof is met racen alleen interressant als je het toch al op voorraad hebt staan, bijvoorbeeld voor airjacks etc. Anders echt niet. Voor de hobbist maakt het echt geen verschil.

Verder ken ik R1R alleen van onder een 1450 KG M3, daar moet je wel minimaal warm 2,5 bar hebben omdat de wangen anders te zacht zijn. Wat niet mee helpt is dat die banden van zichzelf al ontzettend zacht zijn, smeren gaat dus al snel. Die banden zijn van origine niet bedoeld als semi slick of circuitband. Ze zijn op de markt gekomen in de VS voor een sport die AutoX heet, korte sprintjes van 60-120 sec tussen pionnetjes door op een asfalt vlakte. Ga je lang pushen op een circuit dan werken ze niet, tenzij onder een hele lichte auto.

AlexMK4

Bericht door AlexMK4 » 22 aug 2012, 12:44

En toch verliest de band minder snel zijn druk met stikstofvulling en loopt de druk minder snel op bij verhoogde temperaturen. Dit heb ik zelf ervaren.

jaydee

Bericht door jaydee » 22 aug 2012, 14:03

Dat zal toch voornamelijk placebo-effect in combinatie met meetonnauwkeurigheid zijn...

sh00ks

Bericht door sh00ks » 23 aug 2012, 17:00

Dan gaan we starten met 1.7/1.8 en zullen we zien waar we op uitkomen ;-)

Thx voor de antwoorden.

Plaats reactie