Acceptabele leeftijd banden op een nieuwe auto ?
- JP
Acceptabele leeftijd banden op een nieuwe auto ?
Vrijdag haalden mijn ouders hun nieuwe Astra SportsTourer 1.4T op. Nou wou ik eens kijken wat er voor merk banden onder lagen, toen ik de DOTcode van de banden zag. Zijn 4 banden dotcode 3710, hetgeen mij lijkt op bijna 2 jaar oud. Mijn ouders keken alsof ze water zagen branden, en vermoed ook niet dat ze bij de garage (Opel) gaan navragen.
Doch mijn vraag? Zou je dit accepteren, of kan dit geen kwaad. Betreft Bridgestone Potenza RE050A 225/45/18"
Doch mijn vraag? Zou je dit accepteren, of kan dit geen kwaad. Betreft Bridgestone Potenza RE050A 225/45/18"
- Martijn_bmw
Re: Acceptabele leeftijd banden op een nieuwe auto ?
hangt er vanaf hoeveel km je rijdt...
mij zou het niet veel kunnen schelen, banden zijn de eerste 6 jaar van hun leven prima! en 4 jaar houden ze bij mij toch niet vol
maar stel je rijdt erg rustig en maar 10K km per jaar dan zou het me wel kunnen schelen aangezien ze dan nog niet versleten zijn na 4 jaar rijden...
mij zou het niet veel kunnen schelen, banden zijn de eerste 6 jaar van hun leven prima! en 4 jaar houden ze bij mij toch niet vol

maar stel je rijdt erg rustig en maar 10K km per jaar dan zou het me wel kunnen schelen aangezien ze dan nog niet versleten zijn na 4 jaar rijden...
- JP
Met de vorige auto reden ze 10500km per jaar gemiddeld, dus moeten ze toch maar eens gaan navragen.
De vorige zomerbanden waren er 2 van 7 jaar oud, en die hadden droogtescheuren.
De vorige zomerbanden waren er 2 van 7 jaar oud, en die hadden droogtescheuren.
- ///Joost
Wat voor merk was dat dan?JP schreef: De vorige zomerbanden waren er 2 van 7 jaar oud, en die hadden droogtescheuren.

Overigens is 2 jaar oude banden op een nieuwe auto niet echt een punt naar mijn mening. Ik heb net 2 nieuwe banden laten leggen (Conti SC3). DOT code was 2011, maar daar ga ik echt niet over zeuren hoor.
- Knot
Je loopt altijd wel een half jaar tot een jaar achter en helemaal als je bij zaken als topbanden.com etc gaat shoppen zelf.
Is wel een grensgevalletje 2 jaar maar ik zou lekker gaan sturen, banden vallen niet zomaar uit elkaar hoor, ook met banden uit 2000 heb ik nog moeite ze te laten ploffen
Is wel een grensgevalletje 2 jaar maar ik zou lekker gaan sturen, banden vallen niet zomaar uit elkaar hoor, ook met banden uit 2000 heb ik nog moeite ze te laten ploffen

- JP
Michelin (type is me onbekend) Die zaten op mijn GTC uit 2005, waarna ze van 2008 t/m 2012 onder de vorige Astra van mijn ouders zaten. Waren alleen droogtescheuren in langsrichting in de grote groeven in het loopvlak. Die banden hadden na die 7 jaar en een geschatte 50000km wel nog steeds 5mm over......///Joost schreef:Wat voor merk was dat dan?JP schreef: De vorige zomerbanden waren er 2 van 7 jaar oud, en die hadden droogtescheuren.![]()
(...)
Deze vraag was uit nieuwsgier. Denk dat je met een pk-monster hier meer op let dan een huis/tuin/keuken Astra........Knot schreef:Je loopt altijd wel een half jaar tot een jaar achter en helemaal als je bij zaken als topbanden.com etc gaat shoppen zelf.

- Knot
Maakt niet zoveel uit denkik, maar 2 jaar zou wel de grens zijn voor mij.
Speelt natuurlijk ook mee of je een showroomauto met 8% korting pakt die al een jaar in de showroom staat etc.
Speelt natuurlijk ook mee of je een showroomauto met 8% korting pakt die al een jaar in de showroom staat etc.
- ///Joost
+1. Overigens zou het mij niet uitmaken of het een M5 was of een Peugeot 206. Banden zijn banden en die moeten gewoon veilig zijn. Maar in dit geval zou ik zeggen, niets aan de (b)hand.Knot schreef:Maakt niet zoveel uit denkik, maar 2 jaar zou wel de grens zijn voor mij.

-
Het hangt er ook een beetje vanaf waar die banden die 2 jaar hebben gestaan/gelegen. Is dat buiten onder de "nieuwe auto" of een jaar van die 2 jaar binnen in een droog en donker magazijn. Leeftijd van een band zegt zeker wel wat alleen ik zou me er niet te veel aan vast houden.
Het is alleen wel jammer dat je nu nog niet kan zien of ze over 3/4jaar al uitdrogen, maar als er veel met de auto gereden word lijkt het mij geen enkel probleem.
Het is alleen wel jammer dat je nu nog niet kan zien of ze over 3/4jaar al uitdrogen, maar als er veel met de auto gereden word lijkt het mij geen enkel probleem.
- Reind
Ik kocht in 2008 een setje winterwielen. Ik had helemaal niet gelet op de dot code. Bleken ze van 2004 te zijn. Ik baalde wel een beetje maar heb ze eerst maar geprobeerd. En wat denk je, uitstekende grip. Helemaal niks mis mee.
Wij hebben overigens met de Bmw ooperon cup ook een jaar op overjarige dunlops geracete. Niks aan het handje.
Wij hebben overigens met de Bmw ooperon cup ook een jaar op overjarige dunlops geracete. Niks aan het handje.