Na een lange periode zonder hobbyauto/cabriolet, sinds de verhuizing naar ons nieuwe huis, waarbij ik ineens geen stalling meer hand, kroop het bloed waar het niet gaan kan, en zocht ik een opvolger van mijn oude 80-er Fiat 124 Spider 2000USA (hence nickname). Met deze auto heb ik altijd veel plezier gehad, en de vereisten voor de vervanger waren daarom ook weer achterwielaandrijving en cabriolet, met de aanvulling een dikke motor met navenante soundtrack en dat er deze keer tenminste 3 personen meegenomen moesten kunnen worden, want gezinsuitbreiding sinds eind 2010.
Daarmee kom je al snel op de 4-persoons cabriolets, waarbij ik de Saabs, Volvo's en BMW's eigenlijk op voorhand al geschrapt heb, om de reden dat - hoe goed ze ook mogen zijn - ik er gewoon weinig gevoel bij heb (hoewel een mooie e46 nog zou kunnen, maar budgettechnisch niet in zicht waren). Dat daarmee de spoeling dun werd, en ik het mezelf nog lastig maakte, bleek wel in de zoektocht.
Na wat omzwervingen via een R129 SL (toch erg klein achterin met het optionele kinderbankje, en nog enigszins dubieus imago), en een 98-er Camaro (nog dubieuzer, maar betreffende auto was erg netjes, maar V6) kwam ik uiteindelijk tijdens het surfen een Mustang tegen. V8, originele Nederlander, normale km-stand en redelijke prijs. Ondanks dat ik niet eerder naar een Mustang had gekeken, heb ik de cabriolet altijd wel aardig gevonden. Verkoper gebeld, afspraak gemaakt en na een proefrit en korte onderhandeling was ik de eigenaar van 1.600kg paardenvlees! In de deal zat een nieuwe APK, het flushen van de automaatbak en nieuwe bakolie met filter.
Het contrast kan wat dat betreft niet groter zijn: van kleine, delicate en elegante Italiaan naar forse, massieve Amerikaan, met als enige overeenkomsten dat beide achterwielaandrijving, beige leder en een klapdak hebben.
Even wat specs: (bron)
Ford Mustang (op kenteken Hessing Mustang overigens)
1995
5.0 V8 met 218PK en 386 Nm
Zwart met Tan leder
Canadese specificaties (dus Km-teller ipv miles, etc)
Volledig origineel met als enige mod rood gekleurde remklauwen... :shakeit:
Direct na het ophalen begon het "Check Enige"-lampje af en toe te branden.

Tijdens de proefrit heb ik dit niet gezien, maar ja. Rustig verder gegaan en eea maar geweten aan oude brandstof en Amerikaanse emissieregulatie die zo nu en dan deze meldingen oplevert.
Na de aankoop bij mijn garagebedrijf een nulmeting gedaan waaruit eigenlijk bleek dat de auto in prima staat was: geen roest op wat oppervlakkig vliegroest na, verder volledig hard en droog van onderen. Rubbers in goede staat, evenals de nog originele uitlaten, die waarschijnlijk wel met een jaar of 2 vervangen moeten worden, mooi excuus voor een iets zwaardere roffel en RVS....
Verder besloten tot een grote beurt, met verse filters, vloeistoffen, bougies en remblokken achter, die aan vervanging toe waren. Via het diagnosesysteem kwam naar voren dat naar alle waarschijnlijkheid de LMM en een temperatuursensor defect waren. Dit zorgde voor een brandend CEL, en een kortademige motor. Er kon voor nu gewoon mee gereden worden, dus hebben we de benodigde onderdelen besteld en zijn we rustig aan gaan rijden. Tijdens een toerrit kwam ik erachter dat na een kiliometer of 50 de achterrem rechtsachter begon aan te lopen, met irritant gepiep en warmteontwikkeling tot gevolg. Wederom rustig aan gedaan, en voldoende tijd gegeven om eea af te laten koelen en dan weer rustig verder.
Tijdens het monteren van de LMM en sensor (yeeeeh geen lampje, een veel mooiere loop en veel meer power!

Voor wat ik er tot nu toe mee gereden heb moet ik constateren dat het een heel fijne cruiser is, met het aantal pk's en automaat misschien geen sprinter, maar wel erg lekker koppelrijk. Daarnaast moet ik toegeven toch wel verrast te zijn door de rijeigenschappen; het is geen M3, maar voor een zware flexibele koets valt hij de bochten nog opvallend scherp aan. Wellicht dat de standaard veerpootbrug daar debet aan is (verder geen idee wat er aan standaard 'swaybars' oid onder zit).
Anyway, genoeg gepraat: FOTO's! (wel spiegelreflex, maar in handen van ondergetekende amateur op standje schemer, op zomaar een locatie toen er nog genoeg licht was.....)