Subaru Impreza MY02-MY07 Lager Ombouw (5x100-5x114,3)

Voor alle koikarpers en andere rauwe auto's uit het land van de rijzende zon.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Enrico
Berichten: 3345
Lid geworden op: 26 sep 2010, 15:01

Subaru Impreza MY02-MY07 Lager Ombouw (5x100-5x114,3)

Bericht door Enrico » 13 jul 2012, 21:31

Er zijn wat redenen om de ombouw van 5x100 naar 5x 114,3 te willen doen.
Het blijft wel een personelijke overweging.
Dit was mijn redden. In de realiteit, is deze ombouw voor Trackday Subarus only, voor de rest is het in mijn opinie overkill.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de Nurburgring is mijn rechter wiel lager kapot gegaan op Adenauerforst, 2 bochter eerder was de boel al kapot en bij deze bocht explodeerde de lagers met de gevolgen zoals boven te zien is.
Afbeelding

Maar de gevolgen waren veel meer dan eerst op het oog te zien was.
Ten eerste was ik de wagen weken lang kwijt door repatriatie.
Afbeelding

Remklauw schade
Afbeelding

As schade
Afbeelding

Naaf schade
Afbeelding

Fusee schade
Afbeelding

ABS sensor schade (weg gesmolten)
Afbeelding

Remschijf schade
Afbeelding
Any questions?

Toch heb ik eerst alles vervangen met 5x100 tot dat ik aan de praat raakde met Mark Verhoeven over mijn ongenoegen met de remmerij en mijn probleem met de lagers…..
toen hoorde ik de magische word voor het eerst. Het wegduwen van de remzuigers (A.K.A. PAD KNOCK!).
De oplossing was de 5x114,3 lagers die gelijk ook veel sterker zijn dan de 5x100.
Toen begon de lange zoetocht naar wat allemaal noodig was…… en of je zomaar een MY02 kon ombouwen naar 5x114,3

Wat MOET je kopen =

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MY06 abs sensor L + R
MY06 Naafen + Lagers Voor (Group N casette type)
MY06 Naafen Achter
MY06 As huis Voor L +R
MY06 Lagers Achter
Diverse Bouten en Borg Rings

Totale kosten onderdelen +/- Euro 1630.56
**(ter info, de ABS sensors zijn 450 Euro - 2de hands is ook mogenlijk via SCN of andere websites)

Nu komt de probleemen met de ombouw.
1. Je dempers passen niet door dat de MY06 Fusee van een STI de gaten van voor de veerpoot een paar centimeter verder uit elkaar heeft.
2. Je remschijven passen niet meer door dat de wiel bouten verder uitelkaar zitten.
3. Je velgen passen niet meer.
4. De ABS rings van de assen niet meet op de juiste plek zitten.
Afbeelding

Je moet dus keuzes maken:
A. Een nieuw demper set voor MY05+ of coilover aanschafen, of je huidige set ombouwen doormidel van fabricatie. (+/- 250 - 3000 Euro)
B. MY05+ remschijven kopen, of je huidige laten omboren. (+/- 150 - 800 Euro)
C. Nee, velgen heb je geen keus, nieuwe velgen kopen. (+/- 575 Euro voor MY05 Enkei STI velgen)
D. ABS ring spacer laten maken (+/- 150 Euro), of zonder ABS te rijden.

Voordelen voor circuit gebruikers
1. Wegdrukken van de remzuigers op hoogesnelheid bochten behoort tot verleden tijd. PAD KNOCK GONE.
*note* Als je dit nooit heb gehad, dan is deze ombouw niet noodig. Je subaru zal niet de krachten opzich krijgen wat wiellagers kapot laten gaan.
2. De Group N lagers zijn veel sterker dan de lagers die in een 5x100 fusee geperst worden.
3. De Group N lagers zijn in cassette vorm en dus makelijk en snel vervangbaar.
4. Wegligging is een stuck stijfer/stabieler door de geheele sterkere setup.

Zelf heb ik nu rond de 28,000km op de grootere lagers waarvan 70% circuit KM’s en ze geven geen krimp.
Pad kock heb ik nooit meer gehad en rijdend op HP+ blokken met Formel schijven zijn de remmen zeer geschikt voor mijn rijsteil.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast