Bepalen breedte van spoorverbreders/spacers?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Bepalen breedte van spoorverbreders/spacers?

Bericht door Arthur » 12 jul 2012, 14:00

De titel zegt het al: Bepalen breedte van spoorverbreders/spacers? Hoe, wat en waarom :mrgreen: Waar moet je rekening mee houden, welk soort/type neem je, etc, etc.
Misschien geen hogere wiskunde en gok je gewoon de ruimte tussen velg en spatbordrand en neem je die maat. Da's ook goed maar als er een nauwkeuriger methode voor is dan hoor ik die graag.

GTRene

Re: Bepalen breedte van spoorverbreders/spacers?

Bericht door GTRene » 12 jul 2012, 14:31

idd zoals je al zegt zou ik het denk ook meten :)

het ligt er maar aan waar je het voor nodig hebt, stel je koopt een schroefset en nu blijkt dat daardoor je band of velg net tegen die poot aan komt.
dan heb je bv alleen 5mm spoorverbreder nodig en wellicht 5mm langere wielbouten.

maar wil je dat de wielen max in de kasten staan voor een leuke stance, doch je oude velgen gebruiken, dan kun je kijken hoeveel je nu nog over hebt maar denk ook dat ie met in-veren niks raakt.

je kan echter ook niet zomaar teveel er op doen, denk max 15mm incl langere bouten, daarboven is het een ander systeem (doch niet echt aan te raden denk) waarbij je eerst de spoorverbreder erop schroeft en dan de velg op die plaat.

je moet sowieso erop letten dat je bv boven de 5mm spoorverbreders koopt waar bv de centreer ring op zit :D als de standaard as te kort is om de velg goed genoeg te centreren.

prijzen verschillen nogal van die dingen.

Peric

Bericht door Peric » 12 jul 2012, 16:13

Hoe te bepalen kan ik je niet mee helpen.
Maar de verbreders en bouten zijn volgens mij het goedkoopste bij Biesheuvel.
Ook online te bestellen..

Jussi

Bericht door Jussi » 12 jul 2012, 17:42

Afbeelding

http://www.modbargains.com/HR-BMW-Z3-Z4 ... 85-E89.htm

Kwam het onlangs tegen in mijn zoektocht naar Z3 coupe goodies.

Arthur

Bericht door Arthur » 12 jul 2012, 22:24

Ah, bedankt. Is al duidelijker dan Rene z'n verhaal na 3x lezen... :mrgreen:

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 13 jul 2012, 11:03

Twee dingen nog:
- spacers met centrering zijn altijd te prefereren (hebben ze vanaf 10mm)
- monteer inderdaad wielbouten die net zoveel langer zijn als de dikte van de spacer

De meeste standaardvelgen zijn erg conservatief qua ET, bij de MINI heb ik er rondom 15mm op zitten.

Arthur

Bericht door Arthur » 13 jul 2012, 11:18

Ik heb (als het goed is, niet gekeken maar gegoogled) ET41 eronder. Dan kun je die 41 toch ook als mm's lezen? Als ik dan bv spacers van 15mm neem dan gaat in feite m'n ET waarde naar 26 (ET26)?

GTRene

Bericht door GTRene » 13 jul 2012, 11:22

yep...

je moet echter ook in de gaten houden aan de voorkant, dat je uitslag met in/uit sturen van de wielen/banden dan ook iets verder rijken en dan bv net je wielkast/binnenspatscherm ergens zou kunnen raken als je al weinig spelings ruimte had.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 13 jul 2012, 11:24

Arthur schreef:Ik heb (als het goed is, niet gekeken maar gegoogled) ET41 eronder. Dan kun je die 41 toch ook als mm's lezen? Als ik dan bv spacers van 15mm neem dan gaat in feite m'n ET waarde naar 26 (ET26)?
Correct. De hoeveelheid ruimte die je hebt is uiteraard ook afhankelijk van rijhoogte, (dynamisch) camber, bandenmaat en -type.

Arthur

Bericht door Arthur » 13 jul 2012, 11:27

Zal het binnenkort eens bekijken. De 18" wielen die ik het op oog had zijn zeer wss verkocht dus dan maar eens opmeten om die 17"-ers wat verder naar buiten te zetten.
Hoe ben jij bij die 15mm gekomen, Martijn. Heb je gewoon meerdere geprobeerd of heb je gemeten en gegokt dat 'ie nergens aan zou lopen? :)
Mijn auto is wel lager dan normaal, weet niet hoeveel (wss 2cm).

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 13 jul 2012, 15:09

Ik ben voornamelijk afgegaan op ervaringen van anderen, maar dat is bij een MINI makkelijker dan bij een Saab natuurlijk. Met de Kumho Ecsta's in 215/40-17 die er bij aanschaf opzaten kreeg ik wat aanloopgeluiden in de (plastic) wielkasten áchter, na montage van Falken 452's in 205/40-17 heb ik dat nooit meer, ook niet met meerdere personen in de auto bij flinke snelweghobbels...

Plaats reactie