Korting nieuwe auto en bijtelling

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Dennis Cavallino

Korting nieuwe auto en bijtelling

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jul 2012, 13:47

Als je een nieuwe auto koopt kun je flinke korting krijgen tot +- 12%. Vooral bij auto's die al in de showroom staan.

Leuk natuurlijk, maar als zakelijke rijder betaal je wel je belastingen, zoals bijtelling over de officiële catalogusprijs.

Zijn er mogelijkheden om die bijtelling gewoon op basis van de factuur te bepalen/betalen? Volgens mij kan dat niet, maar toch is dat krom. Toch?

Knot

Re: Korting nieuwe auto en bijtelling

Bericht door Knot » 10 jul 2012, 14:38

Dan zou je als directeur/werknemer etc natuurlijk wel heel makkelijk zo'n belastingtruc toe kunnen passen.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 10 jul 2012, 14:47

Nee dat gaat niet, ze kijken naar de cataloguswaarde van het kenteken, die bij de RDW staat opgeslagen. Niet naar het bedrag wat jij de dealer hebt betaald.

Enige optie blijft voor zover ik weet de nodige opties achteraf zien te monteren. Met mijn GTI ook gedaan. 18" Wielen + handsfree bellen achteraf in laten bouwen. Scheelt iets.

Maus335i

Bericht door Maus335i » 10 jul 2012, 15:58

Wat dacht je van het feit dat die bijtelling gebaseerd is op het gemiddelde aantal kilometers dat een werknemer prive rijdt? Als je meer dan 25% je auto prive gebruikt, moet je dus ook echt meer bijtellen (bron: Belastingdienst). Zou je denken dat je dan ook minder mag bijtellen als je minder dan 25% prive rijdt (aantoonbaar), maar dat mag dan weer niet ;)

En het meest bizarre van alles is dat de bijtelling een "vergoeding voor het prive gebruik" van een auto is. Vervolgens besluiten enkele nitwitten in Den Haag dat je voor een zuinige auto korting op de "correctie voor prive gebruik" kan krijgen. Rij je die auto dan ineens minder prive ofzo? Die hele bijtelling moet op de schop, klopt geen reet meer van.

Zo, dat was mijn frustratie even :mrgreen:

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 10 jul 2012, 18:26

dat 12% is echt niet waar hoor... wij hebben nieteens zonder korting geven 12% marge op een nieuwe fiat van de importeur helaas...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 jul 2012, 18:40

Klopt! Bij FIAT krijg je standaard al meer...

dvh

Bericht door dvh » 10 jul 2012, 18:43

Ik heb 17% korting gekregen op mijn 107.
Op de cataloguswaarde !

Lijkt me sterk dat daar niet alsnog een 20-25% marge op zit, na mijn korting.

ErikS

Bericht door ErikS » 11 jul 2012, 08:50

dvh schreef:Ik heb 17% korting gekregen op mijn 107.
Op de cataloguswaarde !

:shock:

Ik heb geen korting, ik had gewoon een hoge inruil. :crazy: :tooth:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jul 2012, 09:08

Gaat toch nergens over al die kortingen en marges. En allemaal huillie huillie doen al die fabrikanten/importeurs en autoverkopers.

Bij sommige merken krijg je amper korting (4%), maar 12% heb ik de afgelopen maanden al geregeld gehoord en nu hoor ik zelfs 17%. Maak die auto's dan gewoon goedkoper in de catalogus, scheelt enorm veel aan belastingen!

dvh

Bericht door dvh » 11 jul 2012, 09:25

Zit wat in..

Maar de brave consument die niks zegt of probeerd betaald gewoon.
Een vriend werkt bij Vos Citroen en Vovo. Zijn broers bezitten deze fillialen en had voorheen daar ook ( voor een prikkie ) mijn C1 gekocht.

Nu had ie weer een goed voorstel voor me.. Echter vond ik de C1 niet mooi.
Hij vond het niet erg als ik bij een ander ging shoppen, en dus heb ik zijn voorstel gewoon bij de Peugeotdealer neergelegd.

Verhaal verteld hoe ik aan een offerte met zoveel korting kwam. En na wat ( matig ) acteerwerk v/d Peugeot dealer " was het wel mogelijk"

Hartstikke mooi natuulijk. Want als echte Nederlander hou ik wel van korting en goedkoop.
Maar het zet je ook aan het denken..

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 11 jul 2012, 09:40

Op de cataloguswaarde !

Dat heeft die dealer een dikke min transactie.......zit volgens mij 12% marge op....van de netto cat prijs *(die is volgens mij rond de 6k?) reken maar uit de winst op zn auto :)

Ik ken geen enkel merk wat 20-25% marge heeft op een auto....marge's zaten 3 jaar geleden tussen de 5 en 15%

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 11 jul 2012, 09:42

Maus335i schreef:Wat dacht je van het feit dat die bijtelling gebaseerd is op het gemiddelde aantal kilometers dat een werknemer prive rijdt? Als je meer dan 25% je auto prive gebruikt, moet je dus ook echt meer bijtellen (bron: Belastingdienst). Zou je denken dat je dan ook minder mag bijtellen als je minder dan 25% prive rijdt (aantoonbaar), maar dat mag dan weer niet ;)

En het meest bizarre van alles is dat de bijtelling een "vergoeding voor het prive gebruik" van een auto is. Vervolgens besluiten enkele nitwitten in Den Haag dat je voor een zuinige auto korting op de "correctie voor prive gebruik" kan krijgen. Rij je die auto dan ineens minder prive ofzo? Die hele bijtelling moet op de schop, klopt geen reet meer van.

Klopt...gaat nergens over...als ze nu eens eerlijk er voor uit zouden komen om zoveel mogelijk geld binnen te harken...puur alleen de enige reden....ik ben op zich voor een regeling waar je per km betaald...het enige en eerlijke systeem....meer rijden meer betalen etc...

dvh

Bericht door dvh » 11 jul 2012, 09:44

duifjes.com schreef:
Op de cataloguswaarde !

Dat heeft die dealer een dikke min transactie.......zit volgens mij 12% marge op....van de netto cat prijs *(die is volgens mij rond de 6k?) reken maar uit de winst op zn auto :)

Ik ken geen enkel merk wat 20-25% marge heeft op een auto....marge's zaten 3 jaar geleden tussen de 5 en 15%
Geen idee. Het was wel een vooraad auto.
Maar kreeg niet de indruk dat er niet op verdient werd.

Robertdj

Bericht door Robertdj » 11 jul 2012, 09:47

Dennis Cavallino schreef:Gaat toch nergens over al die kortingen en marges. En allemaal huillie huillie doen al die fabrikanten/importeurs en autoverkopers.

Bij sommige merken krijg je amper korting (4%), maar 12% heb ik de afgelopen maanden al geregeld gehoord en nu hoor ik zelfs 17%. Maak die auto's dan gewoon goedkoper in de catalogus, scheelt enorm veel aan belastingen!
Omdat de gemiddelde NLer een harde plasser krijgt van hoge kortingen.

wjn

Bericht door wjn » 11 jul 2012, 17:47

Maus335i schreef:Wat dacht je van het feit dat die bijtelling gebaseerd is op het gemiddelde aantal kilometers dat een werknemer prive rijdt? Als je meer dan 25% je auto prive gebruikt, moet je dus ook echt meer bijtellen (bron: Belastingdienst). Zou je denken dat je dan ook minder mag bijtellen als je minder dan 25% prive rijdt (aantoonbaar), maar dat mag dan weer niet ;)

Dat geldt voor MRB precies zo, die vrijstelling voor sommige auto's slaat ook nergens op.

Trouwens hoe willen ze die 25% controleren, dan zou je dus altijd een rittenstaat bij moeten houden?
(Want bij belasting geldt omgekeerde bewijslast.). Wordt nog leuk voor mensen met auto v/d zaak en kantoorbaan, die rijden per 1 jan (als het doorgaat) dus opeens praktisch alles privé ;)

Vroegah had je een staffel als je (absoluut gezien) weinig km's privé reed, dan had je ook daadwerkelijk minder bijtelling.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 12 jul 2012, 12:42

Op de cataloguswaarde !

Peugeot had een actie op de 107 dus dat waren echt dumpprijzen dus niet te vergelijken met een standaard kortings verhaal. Geld zal er inderdaad niet of nauwelijks verdiend zijn. Maar dat gebeurd sowieso maar weinig op die 3 cilinders.

Standaard dealermarge is gevarieerd tussen 10 a 13 of 14 misschien 15% op netto catalogus prijs. Immers je kunt geen korting krijgen op belastingen (BTW en BPM)
Alles daarbuiten zijn dumpprijzen voor auto's die voor 1/7 op naam moesten staan of het zijn oude modelletjes die moeten worden verkocht voordat het nieuwe model komt.

Plaats reactie