Driften lukt niet ESP wil niet uit

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Arjan B

Driften lukt niet ESP wil niet uit

Bericht door Arjan B » 09 jul 2012, 21:57

Sinds een paar jaartjes rij ik in een SLK 230, ouder type. Achterwielaandrijving was een must, driften wilde ik weleens leren. De eerste keer dat er sneeuw lag, esp (stabiliteitssysteem van mercedes) uit en driften.
Driften in de sneeuw ging prima, wel hoorde ik tijdens het driften dat het esp nog steeds werkte, de auto remde nog steeds via de achterwielen maar hij bleef in een drift (op sneeuw).
Bij hogere snelheid (50km/hr) krijg ik de auto niet in een drift, het vermogen gaat weg en de auto remt heftig en dit met de ESP uit.
Nu heb ik gelezen dat je het stabiliteitssysteem uitzet, dat dit toch niet helemaal gebeurt, bij meerdere merken wordt er dan wat meer slip toegestaan, maar als je het te bont maakt grijpt het systeem toch in.

Zekering van de ABS/ESP eruit gehaald, een foutmelding is te lezen in het dashbord dat ESP/ABS niet werkt, maar wanneer je aan het stuur rukt en op het gas gaat om de auto in een slip te krijgen kakt ineens de motor in, geen vermogen meer, dus de auto grijpt weer in, balen.

Nu weer gelezen dat je de ESP sensor (draaisnelheidssensor) kunt deactiveren en het systeem is uit en je kunt er nu lustig op los driften (werkt voor Nissan 350Z), helaas, het vermogen gaat er weer af en driften is onmogenlijk.

Ik baal als een stekker. :crazy:

Ik zit nu te denken om:

A) uitgaande spanning van de ESP (draaisnelheidssensor, soort g kracht metertje) sensor op 2.5volt te zetten, dan denkt de auto dat je continu rechtuit rijdt.

B) stuuruitslag sensor te deactiveren, dan ziet de computer niet wat de stand van het stuur is en kun je het stuur omgooien om de auto in een drift te krijgen.

C) de snelheidssensoren op de achterwielen te linken aan die van de voorwielen, zo denkt de computer dat alle 4 wielen even hard draaien en meet geen doorspinnend wiel.

Is het wat om deze opties uit te proberen, of...Mis ik iets?, vergeet ik iets?. Alle hulp is welkom, dat ding moet gewoon dwars kunnen.
Bijlagen
Hier is de ESP sensor
Hier is de ESP sensor
draaisnelheidssensor.jpg (61.35 KiB) 3911 keer bekeken
merc 2 zandvoort vrij rijden 12-7-11.jpg
merc 2 zandvoort vrij rijden 12-7-11.jpg (187.63 KiB) 3911 keer bekeken

Shakes

Re: Driften lukt niet ESP wil niet uit

Bericht door Shakes » 09 jul 2012, 21:59

LOL zelfs bij de 55AMG kun je niet alles uitzetten. Ben benieuwd of het toch gaat lukken

RVV

Bericht door RVV » 09 jul 2012, 22:12

BereMoeilijkWerk zo te lezen, verder zeg ik niks :angel:

Knot

Bericht door Knot » 09 jul 2012, 22:14

Bij de benzen van Dick ging het ook altijd wel uit, je moet met een trucendoos in dyno mode zien te komen.

350 Z

Bericht door 350 Z » 10 jul 2012, 00:20

Geen last van met mijn 350Z, uit is ook echt uit en betekend glijden in de gloria :mrgreen:

Walter

Bericht door Walter » 10 jul 2012, 08:43

.
Laatst gewijzigd door Walter op 18 feb 2014, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jul 2012, 08:44

Knot schreef:Bij de benzen van Dick ging het ook altijd wel uit, je moet met een trucendoos in dyno mode zien te komen.
Dat is de makkelijkste manier, die Dyno / Test modus. Google maar even hoe dat bij jouw auto moet.

Andere manier is: AMG kuurtje, dan kan 'ie gewoon uit middels een knopje.

Het nadeel van het ESP off en toch willen driften is dat je hele rare zwiepers gaat maken. Ik heb al menig Benz-(rijder) meegemaakt die daardoor bijna zijn auto afschreef. Ik vind dat zo klote. Dyno mode is dan een goede oplossing.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jul 2012, 08:52

Dé truc:

http://www.slkworld.com/slk-r171-genera ... utton.html
With the IC in the display showing the odometer and the trip counter (not the after start or after reset screens) remove the key from the ignition if you had to insert it to change the screen then insert it place your hand on the reset button turn the key one click forward and press the reset button three times rapidly it does not always work but just keep playing with it should work eventually

Arjan B

Bericht door Arjan B » 10 jul 2012, 14:22

Bedankt voor jullie input, ik voel me nu een stukje beter, je kunt je echt rot voelen als je op zulke dingen vastloopt.

Walter:
Dat truukje dat jij nu uitlegd heb ik van je overgenomen en op de slk toegepast, ik heb zo te zien zelfs dezelfde schakelaar ervoor gebruikt, dus daar ligt het niet aan :D , alleen de stickers niet, maar helaas, het mag niet baten.

Dennis, Knot:
Volgens mij zitten jullie warm, dit heb ik ook gelezen op het forum. Met het nieuwer type slk (R-171) kun je met dit truukje via je dashboardcomputer gewoon in de dyno mode komen en alles uitzetten. Alleen bij deze primitieve barbaar, het oudere type (R-170) is dit niet het geval (heel andere boardcomputer, lees simpel). Ik heb al een uurtje met de boardcomputer zitten klooien, contact aan en uit, knopjes drukken.
Ik zal vanavond gaan googlen naar dyno mode, want ook dit type SLK zal wel zoiets moeten hebben. Ik heb zelfs 2 merc benz dealers gebeld, maar die zijn niet behulpzaam.

To be continued

Knot

Bericht door Knot » 10 jul 2012, 14:29

Nee, dat snap ik, een dealer wil daar niks van weten maar ik zou er even een goede google aan wagen als ik jou was. Liever via de electronica dan stekkers trekken vind ik zelf.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 10 jul 2012, 14:40

Het nadeel van relais/zekering/stekkers lostrekken bij Benz is dat je een foutcode krijgt die er niet uit gaat zonder uit - en in te lezen.

Bij andere merken werkt dat prima. ABS II zekering bij lexus bijvoorbeeld. Wel ESP en Traction Control uit, maar wel ABS aan. Enige dat je dan ziet is rem-lampje op dash. Bij MB zie je dan een hele kerstboom voor je neus.

AMG levert volgens mij wel goodies die ESP echt uitzetten. Want 't nadeel van die Dyno mode is dat je 't iedere keer opnieuw moet doen volgens mij.

350 Z

Bericht door 350 Z » 10 jul 2012, 15:03

Walter schreef:
350 Z schreef:Geen last van met mijn 350Z, uit is ook echt uit en betekend glijden in de gloria :mrgreen:
In de 350Z grijpt 'ie toch in als je remt in de drift.. dan moet je inderdaad de G-kracht-meter loskoppelen. Dan gaan er 2 lampjes aan op het dashboard en is het hele systeem uit.

Sensor:
Afbeelding

Draadjes eraan:
Afbeelding

Schakelaar ertussen:
Afbeelding

Wel gek dat die Mercedes toch blijft ingrijpen als je die g-sensor loskoppelt. Er moeten dan dus dus nog wel andere sensoren zijn..
Thanx dat wist ik niet ik doe wel eens een driftje in een korte langzame (40-50km/u) ruime bocht of huge parkeerplaats en dan heb ik de rem nog niet nodig gehad dus vandaar ik het nog niet heb gemerkt wat je nu terecht zegt. Wel mooi hoe je dat systeem bij jouw zo hebt gemaakt :love:

2000USA

Bericht door 2000USA » 10 jul 2012, 15:14

Interessant draadje, heb altijd een zwak gehad voor dit type SLK, en dan met name de 230K of 320.
'Spelen' was er inderdaad echter nooit bij vanwege het ESP, dus ben benieuwd of het gaat lukken!
:df:

GTRene

Bericht door GTRene » 10 jul 2012, 15:16

zou een leuke aftermarket gadget zijn voor vele auto's waar van allerlij "veiligheids" snufjes opzitten.

een soort keuze schakelaar ala Ferrari er op waarmee je bv een ice and rain and track modus hebt waarbij die schakelaar dus een verbinding heeft met de DME? zodat ie zaken kan uitschakelen e.d.

maja zal wel wat kosten zoiets, immers het zal moeten communiseren via de originele DME...

doch die schakelaar met keuzemogelijkheid is best een hot en sportief item lijkt me...

Richard430

Bericht door Richard430 » 11 jul 2012, 01:53

Dennis Cavallino schreef:Het nadeel van relais/zekering/stekkers lostrekken bij Benz is dat je een foutcode krijgt die er niet uit gaat zonder uit - en in te lezen.

Bij andere merken werkt dat prima. ABS II zekering bij lexus bijvoorbeeld. Wel ESP en Traction Control uit, maar wel ABS aan. Enige dat je dan ziet is rem-lampje op dash. Bij MB zie je dan een hele kerstboom voor je neus.

AMG levert volgens mij wel goodies die ESP echt uitzetten. Want 't nadeel van die Dyno mode is dat je 't iedere keer opnieuw moet doen volgens mij.
Stuur 2 maal helemaal van links naar rechts draaien, dat reset ook een hele boel foutcodes.

Overigens, over hele rare zwiepers maken... mijn 430je heeft daar ook de neiging van, niet leuk. Geen driftmobiel in ieder geval :kikker:

Dickh.
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500

Bericht door Dickh. » 11 jul 2012, 06:45

Zowel de W210 als de W211 lieten zich via de Dyno mode meer dan prima driften. Inderdaad moet je uit kijken voor de tankslaper maar dat overkomt je één keer. Een beetje drifter "leert" daar heel snel van. Bij de W211 bleek nadat de auto één keer door een testrijder van MB in Papenburg was aangepast dat elke keer als ik ESP uit schakelde dit ook echt uitbleef. Dit is echter niet de bedoeling en ik heb geen idee hoe hij dit voor elkaar gekregen heeft.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jul 2012, 09:19

Zwarte magie? :) Wel bijzonder dat 't dus kan. De jongens van AMG in Sevilla zeiden 't ook al, maar wilden 't echt niet delen, ook niet na 3 pullen bier. Wel dat je het kon 'kopen'.

Arjan B

Bericht door Arjan B » 11 jul 2012, 10:40

Mercedes is niet happig om dit prijs te geven, ze willen graag hun reputatie hoog houden veilige auto's te bouwen, dan moeten de veiligheidsnufjes wel werken.

Er zit ook een voordeel aan ESP.
Wanneer je op zand staat en ESP uitzet (eigenlijk betekent dit dat het systeem later ingrijpt dan normaal) en dan vol op het gas genereer je 2 mooie lange groeven in het zand (beide wielen spinnen door). Het is net of je een LSD dif in de auto heb zitten.
Maar boven de 40km/hr is het afgelopen en dan is het einde fun.

Gisteren nog 2 zekeringen uitgehaald van esp/abs (nr 16 en 17), maar er was geen foutmelding in het display. Kan de computer misschient wel uitlezen, misschient dat daar een foutmelding staat. Maar ABS blijft werken en ook blijft de auto ingrijpen wanneer je het te bont maakt.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 11 jul 2012, 10:51

Als je met een sperloze RWD op zand staat en je geeft gas, dan heb je altijd 2 slippende achterwielen, maar geen sperwerking. Raar maar waar. :)

Walter

Bericht door Walter » 11 jul 2012, 11:21

Dennis Cavallino schreef:Zwarte magie? :) Wel bijzonder dat 't dus kan. De jongens van AMG in Sevilla zeiden 't ook al, maar wilden 't echt niet delen, ook niet na 3 pullen bier. Wel dat je het kon 'kopen'.
Bizar dat zoiets geheim kan blijven nu we het internet hebben..

Kogando

Bericht door Kogando » 19 jul 2012, 08:30

Dennis Cavallino schreef:Als je met een sperloze RWD op zand staat en je geeft gas, dan heb je altijd 2 slippende achterwielen, maar geen sperwerking. Raar maar waar. :)
Zo heel raar is dat ook weer niet, zand geeft gewoon te weinig weerstand. Pas als 1 wiel meer grip heeft gaat de aandrijving naar het wiel met minder grip, en dus slipt het wiel met grip niet meer door.

Een differentieel stuurt de kracht altijd naar het wiel met het minste weerstand/grip. Hebben ze allebei even weinig grip dan slippen ze allebei. ;)

Arjan B

Re: Driften lukt niet ESP wil niet uit, dan toch een E36?

Bericht door Arjan B » 09 aug 2012, 15:38

Ik heb langzamerhand aanvaard dat dit type SLK niet dwars wil, de computer in de auto bestaat uit software die niet aan te passen is. de nieuwe SLK heeft ook nieuwe electronica en deze is wel beter te regelen.

Nu zit ik een beetje rond te snuffelen voor een leuke BMW E36 die dwars wil en zag een knalgele bij Autobedrijf Pekela in het Noorden van het land. Deze E-36 is geboren als 2.5 automaat (kenteken RZ-HB-55), maar er is ondertussen een 3.0 M3 blok en bak erin gekomen.
Zo te zien zitten er de stoelen van een M3 erin. Verkoper gebeld, maar die heeft geen idee of er een LSD in zit, welke remmen, onderstel etc.
Deze auto moet wel van een hobbyist geweest zijn, de knal gele kleur valt ook wel op, kent iemand deze auto. Ik wil wel een dagje opofferen om erheen te gaan, maar zou er heen willen gaan om deze mee te nemen. :) en niet na 5 min teleurgesteld richting huis te moeten gaan. Hier een fotootje.
Bijlagen
bmw-3-serie-sedan-benzine-geel-stuur.jpg
bmw-3-serie-sedan-benzine-geel-stuur.jpg (31.82 KiB) 3426 keer bekeken
bmw-3-serie-sedan front.jpg
bmw-3-serie-sedan front.jpg (30.02 KiB) 3426 keer bekeken

Niels N

Bericht door Niels N » 09 aug 2012, 16:13

Ik ken de auto niet maar het lijkt me een koopje mits alles nog een beetje in orde is. In onderdelen al meer waard lijkt me....

Arjan B

Bericht door Arjan B » 09 aug 2012, 18:48

Ja, de prijs is niet slecht, 2900euro, dan is er ruimte over voor onderhoud en overige kosten. Er is me verteld dat de airco werkte (is een pluspunt), maar verder kon hij me niks vertellen.

http://www.autowereld.nl/bmw/3-serie/m3 ... tails.html

Ik zit ook een beetje te kijken om een rechtsgestuurde E36 M3 uit de UK te halen, dit alleen vanwege de aantrekkelijke prijs, maar eentje met het stuur aan de goede kant heb ik liever :) .

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 09 aug 2012, 19:12

Tja, is een auto van 2900,-. Dan zou het misschien de moeite waard zijn maar ik zou de rit iig niet wagen en voor mij is het een uurtje rijden. Heb ik alleen van horen zeggen :) Zaten voorheen volgens mij in Hoogezand, weet dit niet zeker meer. Als dat wel het geval is, daar ben ik nl wel eens geweest, dan ging ik helemaal niet :wink:
Ben wat vaag, staat me niet helder meer voor de bril en beschuldig niemand ergens van. Maar geef alleen m'n gevoel weer :mrgreen:

Plaats reactie