[E30 M3] Inhouden van motor
- Tristan
[E30 M3] Inhouden van motor
Van het weekend de auto weer uit het stof gehaald (was eindelijk weer eens droog) en auto reed de gehele dag prima, totdat ik de drempel over ging en de auto even geen brandstof kreeg. Daarna niks meer gemerkt. Toen even de auto gewassen en daarna sloeg de auto moeilijk aan. Ook draaide hij maar 500 rpm stationair (te laag). Bij rijden kan ik maar 1/4 gas gebruiken anders krijgt hij geen brandstof. Toen even de accu losgekoppeld en de auto een 15 min. zonder stroom gezet. Misschien dat de Motronic in de war was. Daarna ging het wel iets beter maar ook hoog in de toeren krijgt hij duidelijk brandstof te kort. Ook uit de uitlaat komt er een heftige benzinelucht uit met af en toe een zwarte puf als hij stottert. Dacht eerst aan de brandstofpomp maar als die stuk is, krijgt hij helemaal geen brandstof meer. Verder zit er pas gereviseerde injectoren in, nieuwe brandstofilter, nieuwe bougiekabel set, rotor en verdeler etc. Enig idee waar ik kan zoeken?
- Dennis Cavallino
Re: [E30 M3] Inhouden van motor
- Toch even je brandstofpomp goed testen (hij kan best haperen, hoeft niet in 1 keer helemaal stuk te zijn).
- Vacuüm lekkage (al is dat vreemd als dat er opeens is als je over een drempel rijdt)
- Ergens iets losgeschoten (stekker, luchtslang, luchtinlaat, etc.)
- Of toch iets van ontsteking: loop voor de zekerheid alles na, ook bougies, kabels, tijdstip ontsteking etc.
Heb je een lambda sonde? Neem aan van wel, misschien ligt die er onderuit na die drempel? Ik verzin maar wat...
- Vacuüm lekkage (al is dat vreemd als dat er opeens is als je over een drempel rijdt)
- Ergens iets losgeschoten (stekker, luchtslang, luchtinlaat, etc.)
- Of toch iets van ontsteking: loop voor de zekerheid alles na, ook bougies, kabels, tijdstip ontsteking etc.
Heb je een lambda sonde? Neem aan van wel, misschien ligt die er onderuit na die drempel? Ik verzin maar wat...
Laatst gewijzigd door Dennis Cavallino op 18 jun 2012, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
met auto wassen neem ik aan dat je alleen de buitenkant hebt gedaan?
of ook onder de kap...
klinkt wat als een noodloop programma nu of kan dat niet bij de E30.
of ook onder de kap...
klinkt wat als een noodloop programma nu of kan dat niet bij de E30.
-
dingen hebben 2 pompen
1 opvoerpomp in de tank
2 hogedrukpomp links naast de tank
zo je verhaal te lezen zou het die in de tank wel eens kunnen zijn / zeefje dicht ?
heb je ook het idee dat ie arm loopt ?
1 opvoerpomp in de tank
2 hogedrukpomp links naast de tank
zo je verhaal te lezen zou het die in de tank wel eens kunnen zijn / zeefje dicht ?
heb je ook het idee dat ie arm loopt ?
- Chris van S.
Hoe lang heb je niet gereden met de auto tristan??? Hoe vol was de brandstof tank? Wat voor brandstof zit erin?
- Dennis Cavallino
Arm lopen is niet "benzinelucht en plofje zwarte rook", dus eerder te rijk door slechte ontsteking. Daarom denk ik: valse lucht, los stekkertje/massa, iets anders met ontsteking. Timing (distributie) tandje versprongen ofzo.
Even stap voor stap werken zoals ANWB doet. Die beginnen altijd met de accupolen.
Even stap voor stap werken zoals ANWB doet. Die beginnen altijd met de accupolen.

- Niels
- Auto: Prius+
Tristan een beetje kennende verwacht ik 98 en dus zal dat geen probleem moeten geven.
1) Vacuum slangen checken, het kan best zijn dat door een hobbel een lekke slang iets anders komt te liggen en dus gaat lekken.
2) Als er benzine direkt de uitlaat in komt dan spuit het systeem niet te weinig in maar wordt het eerder niet goed ontstoken. Ik zou het zelf niet meteen in de pomp(en) zoeken. Bij te veel benzine klimt een motor ook echt niet lekker in toeren. Het lijkt eerder op een soort noodloop als ik het zo lees. Ik zou gaan uitlezen/sensoren checken die het injectie systeem/ECU aansturen.
1) Vacuum slangen checken, het kan best zijn dat door een hobbel een lekke slang iets anders komt te liggen en dus gaat lekken.
2) Als er benzine direkt de uitlaat in komt dan spuit het systeem niet te weinig in maar wordt het eerder niet goed ontstoken. Ik zou het zelf niet meteen in de pomp(en) zoeken. Bij te veel benzine klimt een motor ook echt niet lekker in toeren. Het lijkt eerder op een soort noodloop als ik het zo lees. Ik zou gaan uitlezen/sensoren checken die het injectie systeem/ECU aansturen.
- Chris van S.
Dat verwacht ik zelf ook. Maar aan aanamens hebben we niks.Niels schreef:Tristan een beetje kennende verwacht ik 98 en dus zal dat geen probleem moeten geven.
Maargoed vuiligheid uit de tank door langer stilstaan/ouderdom moet je bij BMW's ook niet onderschatten. Been there done that. Misschien pist er toch een injector (ondanks revisie) Dat weten we niet.
In elk geval kunnen we hier lekker gokken wat het is. Alhoewel er al genoeg punten genoemd die als handvat kunnen dienen. Met de auto erbij en een logisch denkende monteur kom je een heel eind.
Onze S14 hikt ook al een tijdje, ook aan dat ding is er al veel vervangen (div slangen en sensoren, LMM) maar nog niet opgelost. Puur omdat de diagnose aan de apparaten niet zo lekker zijn als auto's van heden ten dage.
- Tristan
Auto rijdt normaal op 98 maar heb pas een keer 95 moeten tanken omdat er geen 98 in de buurt was. Maar dat mag geen probleem geven, lijkt me. Verder heeft de auto een week of 3 stilgestaan. Als de auto voldoende brandstof krijgt/verbrand, loopt hij als een trein. Maar na een tijdje begint hij weer vreselijk in te houden. Dus denk idd dat er geen volledige verbranding ontstaat, gezien de lucht die uit de uitlaat komt.
Laatst gewijzigd door Tristan op 18 jun 2012, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Je ruikt benzine/het komt uit de uitlaat. Hij krijgt dus prima z'n peut.
Ik zou het toch bij de ontsteking zoeken.
Ik zou het toch bij de ontsteking zoeken.
- GTRene
je zegt na een tijdje....Tristan schreef:Als de auto voldoende brandstof krijgt/verbrand, loopt hij als een trein. Maar na een tijdje begint hij weer vreselijk in te houden.
dus meer als ie warm/heet wordt?
kan zoiets niet duiden op een kapotte bobine oid?
- Niels
- Auto: Prius+
Vervuiling kan goed Chris, het ging me meer om eventuele veroudering van de benzine. Uitlezen gaat wat lastiger maar ik geef alleen aan in welke richting ik het zou zoeken.
- Tristan
Vacuüm ga ik naar kijken maar die zijn 1,5 jaar geleden vervangen en tijdens het afstellen bij Jeroen (E21) zagen ze er nog steeds goed uit.
@Rene: Als hij koud is gaat het beter maar na een tijdje rijden begint het probleem te spelen.
@Rene: Als hij koud is gaat het beter maar na een tijdje rijden begint het probleem te spelen.
- GTRene
Denk dat dit draadje wel interessant is voor jou "probleempje" Tristan.
der zit zo te lezen ook een kenner tussen met interessante voorbeelden denk>>
http://www.m3e30.nl/viewtopic.php?f=10&t=106
der zit zo te lezen ook een kenner tussen met interessante voorbeelden denk>>
http://www.m3e30.nl/viewtopic.php?f=10&t=106
- Dennis Cavallino
Daar zou ik eerst naar kijken. Dit soort slangetjes dus.
Het is echter ook mogelijk dat de motor juist te rijk loopt. Bijvoorbeeld als de afgebeelde slang (is ook nog eens een t-stuk waarin ook de dunne vacuumslang van de drukregelaar geprikt zit) ergens valse lucht trekt werkt je drukregelaar niet correct, echter nu met een omgekeerd resultaat: brandstofdruk is dan te hoog waardoor de auto juist rijker gaat lopen en meer gaat verbruiken. Dan kunnen de gaskleppen blijven zitten maar moet je de airbox met trechters demonteren.
Gewoon stap voor stap alles nalopen en pas dan dingen vervangen/vernieuwen.
Bij één van mijn auto's was 't ook eerst zo'n slangetje. Ik blij, maar 2 weken later bleek toch de bobine kaduuk. Dus was het en-en.
- Tristan
Dat topic had ik ook gevonden, maar bij hem liep de motor slecht als hij koud was. Na een nachtje stilstaan startte hij prima en reed de 1e 5 min. goed. Zou raar zijn als het 1 van de slangen is, want die hebben we juist allemaal gecontroleerd. Ga zaterdag proberen naar Den Helder te komen waar hij in onderhoud is. Alleen hopen dat ik niet halverwege stilval op de N9.
Daarom probeer ik voor die tijd het probleem te vinden.

- GTRene
je hebt denk ik geen "goedkope" fout code uitlezer met OBD1 of 1 met verloop van OBD2 naar 1?
anders zou je hem kunnen resetten en dan rijden en als ie weer slecht doet weer chekke, met een beetje geluk geeft ie dan de juiste foutcode en weet je waar het ongeveer zit, als je in de buurt woonde kon je ff langs rijden, ik heb wel zo'n ding, best handig af en toe.
anders zou je hem kunnen resetten en dan rijden en als ie weer slecht doet weer chekke, met een beetje geluk geeft ie dan de juiste foutcode en weet je waar het ongeveer zit, als je in de buurt woonde kon je ff langs rijden, ik heb wel zo'n ding, best handig af en toe.
- Martin van der Zwaard
Moet ie wel een foutcode hebben. Is ook niet altijd het geval.
Zeker niet als er een vacuumlek is. Die drukregelaar is een mechanisch onderdeel en zal geen foutmelding geven.
Ik heb ook zo'n probleem met mijn auto, maar dan juist bij koude motor.
Zeker niet als er een vacuumlek is. Die drukregelaar is een mechanisch onderdeel en zal geen foutmelding geven.
Ik heb ook zo'n probleem met mijn auto, maar dan juist bij koude motor.
- Tristan
Heb toch sterk het vermoeden (ook door mensen hier aangegeven) dat het ergens in de ontsteking zit. Enige wat nog niet in het hele ontstekingstraject is vervangen, is de bobine. Dus ga maar eens een nieuwe bestellen.
- Chris van S.
Dat kan dan sowieso geen kwaad Tristan. Ben benieuwd!
- Dennis Cavallino
Een kapotte bobine geeft vaak bij warmte slechte prestaties (ivm toenemende weerstand), dus ook een slechte vonk, hetgeen je rijke mengsel verklaart.
Check eerst even je aansluitingen van en naar je bobine, inclusief de bobinekabel. Een reserve bobine kan nooit kwaad om bij je te hebben is mijn ervaring met oudere auto's.
Check eerst even je aansluitingen van en naar je bobine, inclusief de bobinekabel. Een reserve bobine kan nooit kwaad om bij je te hebben is mijn ervaring met oudere auto's.
-
Vervelend, net nu alles lekker op orde was! Even andere bobine proberen idd, maar controleer ook even rotor en verdelerkap. Zijn die wel van hetzelfde merk? Ik heb weleens een combi van Bosch en Bremi meegemaakt die na enige tijd problemen ging geven omdat deze niet perfect op elkaar pasten.
Ben nog aan het kraken op een link met die drempel maar die zie ik nog niet zo, tenzij de steun onder je airbox niet goed zit en de boel lekker aan je inlaatpakkingen loopt te trekken. Een ander vacuumlek kan wellicht ook nog?
Auto loopt zo te horen flink te rijk, hetgeen ook nog andere oorzaken kan hebben: temp sensor inlaatlucht of koelwater, sensor barometrische druk. Gasklepschakelaar zou ik volledigheidshalve ook even doormeten.
Hou ons op de hoogte hoor!
Ben nog aan het kraken op een link met die drempel maar die zie ik nog niet zo, tenzij de steun onder je airbox niet goed zit en de boel lekker aan je inlaatpakkingen loopt te trekken. Een ander vacuumlek kan wellicht ook nog?
Auto loopt zo te horen flink te rijk, hetgeen ook nog andere oorzaken kan hebben: temp sensor inlaatlucht of koelwater, sensor barometrische druk. Gasklepschakelaar zou ik volledigheidshalve ook even doormeten.
Hou ons op de hoogte hoor!
- Tim N
Zitten in de zekering kast alle relais nog goed in hun locaties vast?
Meen wat te herinneren dat bij een stevige drempel daar wel eens een relais iets los wil gaan zitten.
Meen wat te herinneren dat bij een stevige drempel daar wel eens een relais iets los wil gaan zitten.
- Tristan
Hoi Jeroen,
Rotor en verdeler komen beide via BMW (John) dus neem aan dat ze van hetzelfde merk zijn. Slangen hebben we allemaal toen gecontroleerd dus denk dat het niet is. Eerst maar eens bobine proberen. Auto loopt rijk maar liep goed sinds dat jij hem afgesteld hebt.
Mbt de drempel, dit was maar een kleine drempel op lage snelheid maar was wel de eerste keer dat de auto even inhield. Relais heb ik gecontroleerd, die zaten allemaal nog stevig op hun plek. Dus eigenlijk kunnen er 2 problemen zijn. Of er is onvolledige verbranding (vonk niet sterk genoeg) of hij krijgt gewoon teveel benzine en verzuipt. Tijdens het stotteren stinkt de auto enorm naar benzine.
Rotor en verdeler komen beide via BMW (John) dus neem aan dat ze van hetzelfde merk zijn. Slangen hebben we allemaal toen gecontroleerd dus denk dat het niet is. Eerst maar eens bobine proberen. Auto loopt rijk maar liep goed sinds dat jij hem afgesteld hebt.
Mbt de drempel, dit was maar een kleine drempel op lage snelheid maar was wel de eerste keer dat de auto even inhield. Relais heb ik gecontroleerd, die zaten allemaal nog stevig op hun plek. Dus eigenlijk kunnen er 2 problemen zijn. Of er is onvolledige verbranding (vonk niet sterk genoeg) of hij krijgt gewoon teveel benzine en verzuipt. Tijdens het stotteren stinkt de auto enorm naar benzine.
-
OK nou dan zou ik iig ook die sensoren gaan doormeten. Bekend euvel, als bijv de temp sensor van de koelvloeistof kapot gaat kan de Motronic 'denken' dat je met een koude motor rijdt en onnodig blijven verrijken bijvoorbeeld... maar diverse mogelijkheden en John kan je daar ongetwijfeld prima mee helpen. Keep us posted!