remschijven en blokken: van BMW of Brega ?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
dubversion

remschijven en blokken: van BMW of Brega ?

Bericht door dubversion » 13 jun 2012, 14:38

Ik heb van de BMW dealer te horen gekregen bij inspectie 2 dat zowel voor en achter the schijven en voor ook de blokken vervangen moeten worden. APK nog goedgekeurd, maar advies om ze toch binnenkort te vervangen. Omdat ik dit zelf doe, had ik Brezan gevraagd voor deze set. Het bleek - met korting - zo'n 20% goedkoper dan de dealer. Maar toen ik dit doorsprak met de dealer beldde hij dat de materialen waar de schijven en blokken van vervaardigd zijn toch echt andere kwaliteit is !

Hij zei dat menig imitatie materiaal misschien wel langer meegaat qua km's, maar de remkracht door de hardheid juist afneemt ! Omdat ik het rechter pedaal wel eens intrap waar het mag en kan, maar geen big brakes wil monteren, heb ik gekozen uiteindelijk om de stock schijven en blokken te kopen (een grapje van EUR 580, inclusief 2 nieuwe tasters)

Uit de Toyota Supra wereld kreeg ik te horen dat stock brakes ook het beste waren, er schijnen zelfs Brembo stock size schijven te zijn die niet zo goed zijn als de standaard toyota schijven. Dus dit is in lijn met de verhalen van de BMW dealer.

De vraag aan jullie: wat zouden jullie doen en delen jullie de mening van de BMW dealer ? En heb je wellicht links waar e.e.a. getest / vergeleken is ?

Alvast bedankt,

groetjes,

Jeroen

Luco

Re: remschijven en blokken: van BMW of Brega ?

Bericht door Luco » 13 jun 2012, 14:40

Wij van BMW adviseren BMW :bag:

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 jun 2012, 14:43

Je zou die schijven kunnen testen met meetapparatuur (wrijving, hardheid, materiaalsoort en soort bewerking) en dan weet je 't zeker.

Er doen zoveel verhalen de ronde dat 't soms alweer achterhaald is ten opzichte van de werkelijkheid.

Van mijn E30je weet ik dat de remschijven van de dealer prima waren en niet eens duurder dan after market. Gewoon kwestie van testen was dat, maar die waren iets goedkoper :)

dubversion

Bericht door dubversion » 13 jun 2012, 14:45

Luco schreef:Wij van BMW adviseren BMW :bag:

Precies, maar dan kan het toch nog waar zijn wat ze zeggen. Vandaar mijn post hier.

Tja, zelf testen zit er niet in vrees ik.

Luco

Bericht door Luco » 13 jun 2012, 15:04

Ik zou gewoon eens naar een autosportzaak gaan, genoeg alternatieven denk ik, zowel blokken als schijven.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 jun 2012, 15:07

Als je van plan bent ze zelf te vervangen dan zou ik voor ATE gaan. De laatste setjes voor mijn 320D heb ik gekocht bij http://www.mister-auto.nl. Goede afhandeling voor scherp geld. ATE levert ook OEM aan BMW en na ander aftermarket schijven van Brembo en Meyle bevallen mij deze veruit het beste.

dubversion

Bericht door dubversion » 13 jun 2012, 15:25

Luco schreef:Ik zou gewoon eens naar een autosportzaak gaan, genoeg alternatieven denk ik, zowel blokken als schijven.

Misschien is mijn post niet helemaal duidelijk. Ik weet dat er genoeg alternatieven zijn, ik weet dat dit werkt en ik weet dat deze wellicht langer meegaan.

Het gaat om remkracht: boedt je remkracht in als je voor niet BMW schijven + blokken gaat ?

Een website zegt dat het belangrijk is als je schijven en blokken van hetzelfde merk zijn, omdat de materialen dan op elkaar zijn afgesteld....

groetjes,
Jeroen

Jurjen
Auto: 987S / 955

Bericht door Jurjen » 13 jun 2012, 15:36

Niels schreef:Als je van plan bent ze zelf te vervangen dan zou ik voor ATE gaan. De laatste setjes voor mijn 320D heb ik gekocht bij http://www.mister-auto.nl. Goede afhandeling voor scherp geld. ATE levert ook OEM aan BMW en na ander aftermarket schijven van Brembo en Meyle bevallen mij deze veruit het beste.
Fijne site trouwens, bedankt.

Luco

Bericht door Luco » 13 jun 2012, 15:42

dubversion schreef:
Luco schreef:Ik zou gewoon eens naar een autosportzaak gaan, genoeg alternatieven denk ik, zowel blokken als schijven.

Misschien is mijn post niet helemaal duidelijk. Ik weet dat er genoeg alternatieven zijn, ik weet dat dit werkt en ik weet dat deze wellicht langer meegaan.

Het gaat om remkracht: boedt je remkracht in als je voor niet BMW schijven + blokken gaat ?

Een website zegt dat het belangrijk is als je schijven en blokken van hetzelfde merk zijn, omdat de materialen dan op elkaar zijn afgesteld....

groetjes,
Jeroen
Ja ik vind dat onzin, heb brembo schijven bv, met wilwood klauwen en ferodo blokken, hoezo hetzelfde?
Allemaal verkooppraatjes.
Als je gewoon goede schijven koopt met goede blokken zal het echt niet minder remmen.

dubversion

Bericht door dubversion » 13 jun 2012, 15:49

Jurjen schreef:
Niels schreef:Als je van plan bent ze zelf te vervangen dan zou ik voor ATE gaan. De laatste setjes voor mijn 320D heb ik gekocht bij http://www.mister-auto.nl. Goede afhandeling voor scherp geld. ATE levert ook OEM aan BMW en na ander aftermarket schijven van Brembo en Meyle bevallen mij deze veruit het beste.
Fijne site trouwens, bedankt.

Hmmm

http://www.mister-auto.nl/fl/remschijve ... 02.11.html

materiaal: papier :duh: :lol:

aapje

Bericht door aapje » 13 jun 2012, 16:48

Schijven boeien niet, het gaat om de blokken. Je had in dit geval zondermeer net zo goed die goedkopere schijven en blokken kunnen kopen.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 13 jun 2012, 20:57

En dan lekker je goedkope schijven krom remmen bedoel je....

///Joost

Bericht door ///Joost » 13 jun 2012, 23:50

dubversion schreef:

groetjes,
Jeroen
Schijven en blokken hoeven echt niet van hetzelfde merk te zijn...is echt onzin. Het is wel zeker belangrijk om goed kwaliteit spul te kopen van een A-merk. Remonderdelen is niet iets waar je op wilt besparen door naar B-merken te grijpen. Het is ook net hoe je er mee om gaat. Ik heb zelf ook Jurid blokken op mn M3, maar die ziet dan ook geen circuit.
Ook zijn er natuurlijk veel verschillende merken schijven, maar het is vaak enkele producenten, die private label verkopen aan meerdere merken. BMW heeft echt geen remschijvenfabriek natuurlijk. Voor straatgebruik zit het m vooral in kromtrekken dus, en niet zozeer slijtage. Zo zijn de meeste aftermarket schijven van de 3.2 M3 niet zwevend, terwijl de OEM schijven dit wel zijn (met een aluminium hart). Hier zit dan wel weer een flink kwaliteitsverschil in.

Remkracht (lees: remvertraging) heb je sowieso vrijwel hetzelfde als je niets aan de klauwen doet zolang je in de ABS kan remmen. Vooral de initiele bite, hitteafvoering (ivm fading) en remstof maken het verschil tussen de verschillende merken blokken bij straatgebruik.

Voor een straatauto gewoon een goed A-merk schijven en blokken nemen en je zult weinig tot geen verschil merken met het spul van de dealer.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 jun 2012, 11:58

///Joost schreef:Voor een straatauto gewoon een goed A-merk schijven en blokken nemen en je zult weinig tot geen verschil merken met het spul van de dealer.
+1

BMW maakt die remdelen echt niet zelf. Je kan die merken ook gewoon in de aftermarket kopen voor betere prijzen.

Ik had op mijn vorige BMW Até blokken met Zimmermann schijven. Remde net zo goed als het OEM-spul wat er op zat toen ik de auto kocht.

Je moet inderdaad werken met een goed A-merk en dan is er niks aan de hand. Wat ze bij de dealer tegen je gezegd hebben is in mijn ogen onzin.

ErikS

Bericht door ErikS » 14 jun 2012, 12:45

Beste tip.

Ik heb het een maand of 2 geleden gedaan; Het is net of ik ankers uitgooi nu ik rem.
Ook niks geen kromme schijven oid. Ik had een nieuw sachs onderstel, ATE blokken en schijven; 600 euro was ik klaar.

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 14 jun 2012, 12:58

Martin van der Zwaard schreef:Je moet inderdaad werken met een goed A-merk en dan is er niks aan de hand. Wat ze bij de dealer tegen je gezegd hebben is in mijn ogen onzin.
"Onzin" is met jouw uitleg wel waar. Maar de ervaring die ik heb als ex BMW receptionist is dat mensen BMW remmen (of andere onderdelen) gaan vergelijken met B-spul in 9 van de 10 gevallen. En dan gaat die argument wel op.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 14 jun 2012, 16:13

ErikS schreef:
Beste tip.

Ik heb het een maand of 2 geleden gedaan; Het is net of ik ankers uitgooi nu ik rem.
Ook niks geen kromme schijven oid. Ik had een nieuw sachs onderstel, ATE blokken en schijven; 600 euro was ik klaar.
blijkbaar deden ze het vanochtend toch niet goed genoeg :mrgreen: :mrgreen:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 jun 2012, 16:46

Chris van S. schreef:"Onzin" is met jouw uitleg wel waar. Maar de ervaring die ik heb als ex BMW receptionist is dat mensen BMW remmen (of andere onderdelen) gaan vergelijken met B-spul in 9 van de 10 gevallen. En dan gaat die argument wel op.
Je moet inderdaad geen appels met peren gaan vergelijken.
OEM moet je vergelijken met een goed A-merk en niet met fluitjepoep.

Niall

Bericht door Niall » 14 jun 2012, 16:52

///Joost schreef:
BMW heeft echt geen remschijvenfabriek natuurlijk.
BMW niet, maar VW wel :D

OEM Spul is doorgaans het goedkoopste A-Kwaliteit wat er op dat moment is. Bv Brembo zegt ik doe er 10 cent per schijf af tov Bosch en zij zijn een vrijgegeven leverancier voor die schijven voor dat type voertuig dan krijgen zij de opdracht.

Persoonlijk zou ik een Bosch of ATE pakken, zijn net een fractie duurder dan de rest maar de kwaliteit is doorgaans beter dan bv een italiaan.

///Joost

Bericht door ///Joost » 14 jun 2012, 21:04

Niall schreef:
:hmmm: Is dat zo? Lijkt me erg sterk...Bron?
OEM Spul is doorgaans het goedkoopste A-Kwaliteit wat er op dat moment is. Bv Brembo zegt ik doe er 10 cent per schijf af tov Bosch en zij zijn een vrijgegeven leverancier voor die schijven voor dat type voertuig dan krijgen zij de opdracht.

Persoonlijk zou ik een Bosch of ATE pakken, zijn net een fractie duurder dan de rest maar de kwaliteit is doorgaans beter dan bv een italiaan.
Dat klopt...Ik zit zelf in de automotive en herken dit zeker. kostprijs is vrijwel altijd de driving factor. Ik zou persoonlijk ook gaan voor Duits, al weet je het nooit zeker. Fabrikanten als Brembo kunnen ook 'budget' lijnen hebben waarbij ze bijvoorbeeld ATE schijven inkopen en reboxen.

Niall

Bericht door Niall » 14 jun 2012, 21:26

///Joost schreef:
Niall schreef:
:hmmm: Is dat zo? Lijkt me erg sterk...Bron?

Dat klopt...Ik zit zelf in de automotive en herken dit zeker. kostprijs is vrijwel altijd de driving factor. Ik zou persoonlijk ook gaan voor Duits, al weet je het nooit zeker. Fabrikanten als Brembo kunnen ook 'budget' lijnen hebben waarbij ze bijvoorbeeld ATE schijven inkopen en reboxen.
Door goede connecties weet ik dat die huis intern geproduceerd worden, meende in Wolfsburg of Braunschweig
Over Automotive kan ik wel een boek schrijven, mooiste was een leverancier welke zei dat je de hoogste kwaliteisniveau moest leveren tegen 7% EBITDA en elk jaar 5% van de prijs af. :hungry:

///Joost

Bericht door ///Joost » 15 jun 2012, 08:14

Niall schreef: Over Automotive kan ik wel een boek schrijven, mooiste was een leverancier welke zei dat je de hoogste kwaliteisniveau moest leveren tegen 7% EBITDA en elk jaar 5% van de prijs af. :hungry:
Lol...Inderdaad. Ze proberen je als een spons uit te knijpen en op het moment dat er geen water meer inzit, gaan ze naar de volgende. Zo werkt het gewoon. Dus (aan anderen) staar je niet blind op OEM onderdelen, maar neem het als een richtlijn.

dubversion

Bericht door dubversion » 15 jun 2012, 12:07

Bedankt voor alle reacties. Volgende keer neem ik ATE en spaar ik wat geld uit.

groetjes,
jeroen

ErikS

Bericht door ErikS » 15 jun 2012, 12:51

Martijn_bmw schreef:
ErikS schreef:
Beste tip.

blijkbaar deden ze het vanochtend toch niet goed genoeg :mrgreen: :mrgreen:
Ze reed achteruit.... :bag:

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 15 jun 2012, 12:55

Martin van der Zwaard schreef:
Chris van S. schreef:"Onzin" is met jouw uitleg wel waar. Maar de ervaring die ik heb als ex BMW receptionist is dat mensen BMW remmen (of andere onderdelen) gaan vergelijken met B-spul in 9 van de 10 gevallen. En dan gaat die argument wel op.
Je moet inderdaad geen appels met peren gaan vergelijken.
OEM moet je vergelijken met een goed A-merk en niet met fluitjepoep.
Ja toch! :tooth:

Plaats reactie