BamiesGTA schreef:BMW is enkel interessant in het (te) dure segment.
Zelf totaal niet merk gebonden. Heb een hekel aan mensen die een BMW (ook audi, mercedes) kopen om aan anderen te kunnen laten zien dat het een BMW is.. Stoerdoenerij dus. Ik kocht mijn e46 M3 omdat het mijn droomauto was. Hij heeft dit ook zeker waargemaakt. Maar ik ben niet van plan om voor een 8 jaar oude auto aan onderhoud te betalen alsof hij nieuw is..
In dat opzicht heb ik veel meer driving-fun in mijn huidige Opel Corsa OPC (met enige aanpassingen, standaard is geen enkele auto perfect, ook geen bmw, wel?). Kwa onderhoud niet veel duurder dan een 1.4 corsa. Bij de M3 moest het allemaal weer duur en speciaal omdat er toevallig een ///M op de achterkant staat.
Misschien is bmw ook wel voor mensen die het allemaal lekker veilig vinden. Die weinig risico's opzoeken. En als je je hele leven al BMW rijdt heb je mijn inziens geen goed beeld van overige merken die, misschien na enige tijd, fijner rijden dan een BMW.
Interessante stelling! Ik ben zelf anders van mening, onderhoud zie ik als essentieel iets om de auto in (top)conditie te houden. Juist een wat oudere auto, heeft dit onderhoud harder nodig dan een nieuwe. Een M3 van 8 jaar oud was nieuw ook een auto van 85K plus. Onderhoudskosten zijn ook op die waarde gebasseerd. Staat even los van het feit of je naar de dealer wilt gaan of een specialist. Ik heb recentelijk best veel in onderhoud geinvesteerd in mijn 6 jaar oude Z4 Coupé. Eigenlijk alles wat kan/kon slijten (na 95000 km) heb ik aangepakt. Resultaat bijna 5000 euro verder. Maar hij is weer als nieuw, kan er weer op dezelfde manier jaren mee vooruit. Genoeg mensen die zouden zeggen knettergek om dingen te vervangen die nog niet kapot zijn, maar ik vind/vond dat het rijplezier niet in de weg mag staan en de Z4 vind ik nog veel te leuk. Bij een M3 had ik trouwens hetzelfde gedaan. Misschien zijn de onderhoudskosten wel hoger dan bijv. bij een Opel, helemaal natuurlijk bij een Corsa OPC, maar een 8 jaar oude M3 of in mijn geval een 6 jaar oude Z4 Coupé heeft zijn grootste afschrijving ook wel achter de rug.
Een oude(re) BMW kopen wil nog niet zeggen dat het ineens goedkoop rijden is. Dan is het ook snel ellende van een ander kopen omdat die ook niet in onderhoud heeft willen investeren. En als je dan ergens tegen aan loopt ben je aan de beurt. Helemaal als er M op staat natuurlijk.
Overigens ben ik als merkenleek dan ook wel benieuwd welke auto's (in dezelfde prijsklasse) lekkerder rijden dan bijvoorbeeld mijn BMW's Een Z4 3.0 Coupé uit 2006 en een e90 325i M sport uit 2007. (beide tussen de 20 en 25K gebruikt) Let wel ik zeg niet dat deze het lekkerste rijden, maar dat ik zo even niet weet wat wel lekkerder rijdt. Porsche zou kunnen, maar voor mij is een Porsche 100% no go, vroeger, nu straks en later. (heeft te maken met eigen bedrijf).