Throttle by wire pedalbox tuning, zin of onzin?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
NSXRS

Throttle by wire pedalbox tuning, zin of onzin?

Bericht door NSXRS » 30 mei 2012, 13:37

Kwam zgn pedalbox tuning tegen en vraag me af of dit nu zin of onzin is.
Reden is dat sommige autofabrikanten iets op hun modellen aanbieden wat kwa beschrijving hier veel op lijkt.
Ik denk even aan Porsche met de sportchrono versie, waarbij na indrukken van de sport knop de gaspedaal respons verandert (en daarnaast vering en demping stugger wordt),

Zou onderstaande net zoiets doen vwb de gasrespons?

Die PedalBox befindet sich zwischen dem Gaspedalsensor und dem Steuermodul - sie fängt das Gaspedal-Signal ab und verändert es. Eine ähnliche Funktion bieten viele Hersteller über serienmäßige ''Sport-Tasten''. Die PedalBox reduziert den nötigen Pedalweg, um einen ''Throttle Wide Open''-Zustand (volle Gasannahme) zu erreichen. Dies erlaubt dem Fahrer, das volle Potential der Motoren auszuschöpfen.

Verkürzte Reaktionszeit. Mehr Dynamik.
Es gibt keine Verzögerungsmomente mehr. Die Reaktion erfolgt unmittelbar auf das Signal. Das gibt dem Fahrer das Gefühl, er würde schneller beschleunigen. Das Drehmoment ist jedoch nicht verändert. Lediglich die Kennziffern des Ansprechverhaltens sind verbessert.

Die PedalBox Programme
Über die PedalBox können vier Leistungsstufen gewählt werden, von denen drei Modi ein erweitertes Ansprechverhalten erlauben. Ebenso können je sechs Kurveneinstellungen ausgewählt werden. Bei angepasstem Fahrstil kann mit der PedalBox sogar weniger Kraftstoff verbraucht werden.

Die Programmwahl
Wählen Sie hier zwischen vier Standardprogrammen. Diese beeinflussen das allgemeine Fahrgefühl.

SPORT-Modus
Beim Modus ''SPORT'' ist die Gasannahme leicht gesteigert. ''SPORT'' steigert die Gasannahme um bis zu 16 Prozent und eignet sich daher für die meisten Situationen.

SPORT-PLUS-Modus
Einem sportlichen Fahrer empfehlen wir den ''SPORT-PLUS''-Modus. Der ''SPORT-PLUS''-Modus beinhaltet eine optimale Gasabnahme im gesamten Drehzahlbereich und ist optimal für das rasche Einfädeln in den Straßenverkehr oder das geforderte Überholen.

ECO-Modus
Der ''ECO''-Modus ist angebracht beim Stop-and-Go im Stadtverkehr. Er gewährleistet einen verbesserten Durchzug im niedrigen Drehzahlbereich und das Ansprechverhalten ist auf den ökonomischen Verbrauch programmiert.

OFF-Modus
Für das Befahren extrem glatter Fahrbahnflächen, bedingt durch Eis, Schnee oder heftigen Regen, empfiehlt sich der ''OFF''-Modus.

Die Kurvenspezialisierung
Wählen Sie hier zwischen sechs Stufen zur Kurvenspezialsierung: Sie können die Kurve des Gaspedalansprechverhaltens individuell um bis zu drei Stufen erhöhen oder um bis zu drei Stufen reduzieren.

Beschreibung:

die PedalBox dient zur Änderung der Gaspedal Kennlinie: über die PedalBox können 4 Leistungsstufen und 3 Modi gewählt werden

für alle Fahrzeuge mit Automatik- oder Schaltgetriebe

verbesserte Gasannahme

das Auto fühlt sich kraftvoller an, vor allem beim Gangwechsel

keine Anfahrschwächen bzw. Verzögerungen mehr bei der Betätigung des Gaspedals

jede PedalBox ist fahrzeugspezifisch programmiert

nach dem Plug and Play Prinzip ist die PedalBox sofort betriebsbereit

Bert ///M3

Re: Throttle by wire pedalbox tuning, zin of onzin?

Bericht door Bert ///M3 » 30 mei 2012, 13:53

Er zit wel wat in hoor.

Ik rij in de M3 S54 racer met een elektronisch gaspedaal en daarbij kan je dus ook verschillende programmeringen kiezen.

1 van de zaken die voor een bekende van mij gedaan is bij Mosselman, is een zogenaamde regen map, dan gaat je vermogen van 370 PK naar 310 PK indien gewenst, maar ze kunnen de gaspedaal kromme ook meer linear maken zodat je wat meer controle hebt, terwijl je gaspedaal kromme bij de dry map agressiever is, 50% throttle is gaskleppen al 80% open bijvoorbeeld. Omgekeerd zou je voor een regenmap kunnen instellen dat 50% throttle de gaskleppen maar 30% open doet en dat de laatste 50% slag van 30% naar 100% opening loopt. Met auto's die 350+ PK hebben, geen TC en maar 500 kg op de achteras wegen kan je hier wel degelijk een voordeel uit halen.

Wil je het voor je verbruik doen daar zit ook wel wat in denk ik. Of noem maar even een voorbeeld als je vrouw wel eens in je auto wilt rijden en jij de rijkunsten van je vrouw niet zo geweldig vind dan kan je zelfs een map maken waarbij de gaskleppen zelfs bij 100% throttle maar 40% open gaan. Voorbeelden te over :)

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 30 mei 2012, 14:00

De Amerikanen zijn dol op een variant hierop, in de vorm van de "ThrottleBooster": http://www.sprintboostersales.com

Afbeelding

NSXRS

Bericht door NSXRS » 03 jun 2012, 22:06

Doosje is besteld, zal over weekje wel komen..
Ben benieuwd

Joy

Bericht door Joy » 03 jun 2012, 22:11

Over het algemeen vind ik die superscherpe gasrespons niet fijn rijden. Ik heb liever nog een bepaalde slag van het pedaal voor een afgemeten hoeveelheid gas. Wanneer er bij de kleinste teenbeweging gelijk een sprong naar voren gemaakt wordt is dat misschien sportief maar wel irritant.

NSXRS

Bericht door NSXRS » 03 jun 2012, 22:29

Joy schreef:Over het algemeen vind ik die superscherpe gasrespons niet fijn rijden. Ik heb liever nog een bepaalde slag van het pedaal voor een afgemeten hoeveelheid gas. Wanneer er bij de kleinste teenbeweging gelijk een sprong naar voren gemaakt wordt is dat misschien sportief maar wel irritant.
Bij dit doosje heb je de keuze uit 4 settings (eco/ standaard/ sport/ sportplus) en kan je daarnaast per setting nog in 3 standen customizen, dus dat lijkt me geen probleem..

NSXRS

Bericht door NSXRS » 23 jul 2012, 11:42

Heb de PedalBox er inmiddels ruim 5 weken opzitten en deze gaat er weer af.

Ding functioneert eigenlijk best prettig, merkbaar betere gasrespons, maar heb ook nadeel bemerkt, waarvan ik niet weet of dit een defect is of algemeen probleem.

Bij plotseling plankgas geven in semisport of sportstand slaat het motormanagement op tilt en is er plotseling vrijwel geen reactie meer op het gaspedaal, kan je alleen rustig doorrijden naar een plaats om te stoppen.
Contact uit en weer aan en alles doet het weer....tot de volgende keer dat ik weer op het gaspedaal stamp :cry:

Na dit eergisteren een paar keer achter elkaar te hebben uitgeprobeerd in diverse settings van de box, ging ook nog het engine check lampje branden op mijn dash. Na contact uit en aan reageerde de auto weer normaal, maar bleef het checklampje permanent branden, foute boel dus.

Heb daarna uitgelezen met OBD2 reader en kreeg foutcode: throttle/pedal position sensor/switch a circuit high input
Definitief probleem met de PedalBox dus, overstuurt wanneer gas snel en vol ingetrapt wordt.
Met de reader fout gewist en daarna checklamp uit en alles weer goed.

Box gaat er uit zodra ik tijd heb en heb bericht gemaild naar leverancier in Duitsland, ben benieuwd naar hun reactie :hmmm:

Plaats reactie