sportieve koppeling bmw e36 m3
- RenéBMW
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 09 okt 2006, 23:15
- Locatie: Poppel (Belgie)
sportieve koppeling bmw e36 m3
hoi allemaal!
ik heb voor mijn m3 een vliegwiel besteld bij Remmo Niezen en een koppelingsplaat(met radiaalveren en carbon/kevlar pucks) had ik al liggen. maar om de kit compleet te maken heb ik nog een goeie drukgroep nodig.
nou heb ik(nog) niet zo een onbeschoft hoog vermogen dat er een racekoppeling in moet dus zou gewoon willen weten wat ervaringen zijn van verschillende mede forum leden met verschillende koppelingen.
mischien gewoon voorlopig een originele drukgroep kopen in combinatie met de onderdelen die ik al heb, of gelijk voor de full pull gaan en een sportkoppeling kopen?
en weet iemand in nederland een goed adres voor een goeie niet te dure sport drukgroep?
echte koppeling komt wel als er meer power komt(tegen die tijd is deze wel op denk ik)
groetjes, Rene
ps, leuk forum met leuke leden hier.
ik heb voor mijn m3 een vliegwiel besteld bij Remmo Niezen en een koppelingsplaat(met radiaalveren en carbon/kevlar pucks) had ik al liggen. maar om de kit compleet te maken heb ik nog een goeie drukgroep nodig.
nou heb ik(nog) niet zo een onbeschoft hoog vermogen dat er een racekoppeling in moet dus zou gewoon willen weten wat ervaringen zijn van verschillende mede forum leden met verschillende koppelingen.
mischien gewoon voorlopig een originele drukgroep kopen in combinatie met de onderdelen die ik al heb, of gelijk voor de full pull gaan en een sportkoppeling kopen?
en weet iemand in nederland een goed adres voor een goeie niet te dure sport drukgroep?
echte koppeling komt wel als er meer power komt(tegen die tijd is deze wel op denk ik)
groetjes, Rene
ps, leuk forum met leuke leden hier.
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: sportieve koppeling bmw e36 m3
Standaard koppeling is an sich niks mis mee.RenéBMW schreef:hoi allemaal!
ik heb voor mijn m3 een vliegwiel besteld bij Remmo Niezen en een koppelingsplaat(met radiaalveren en carbon/kevlar pucks) had ik al liggen. maar om de kit compleet te maken heb ik nog een goeie drukgroep nodig.
nou heb ik(nog) niet zo een onbeschoft hoog vermogen dat er een racekoppeling in moet dus zou gewoon willen weten wat ervaringen zijn van verschillende mede forum leden met verschillende koppelingen.
mischien gewoon voorlopig een originele drukgroep kopen in combinatie met de onderdelen die ik al heb, of gelijk voor de full pull gaan en een sportkoppeling kopen?
en weet iemand in nederland een goed adres voor een goeie niet te dure sport drukgroep?
echte koppeling komt wel als er meer power komt(tegen die tijd is deze wel op denk ik)
groetjes, Rene
ps, leuk forum met leuke leden hier.
Goed en niet te duur voor een M3 bestaat zowat niet lol.
Racekoppelingen ala Alcon / Tilton / AP zou ik niet aan gaan beginnen voor op straat.
Veel van die platen zoals van Alcon en AP enz passen in de gewone drukgroep dus als je dat ding wil proberen kan je ook kijken of een standaard drukgroep passend is.
-
- Berichten: 5506
- Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
- Locatie: Friesland www.130i.nl
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ik geloof niet dat dat zomaar uitwisselbaar is Rene. Dan moet je dacht ik ook naar een M3 vliegwiel (heeft wel voordelen omdat die wel lichter is als een M50 vliegwiel). 325i heeft een 228mm koppelingsplaat en een M3 een 240mm plaat.
Het is net wat je wil en wat het mag kosten zeg maar.
Ik weet niet hoeveel KM er op die auto staat maar als dat al dik over de 2 ton oid is dan kan het makkelijk normale slijtage zijn. Als ik jouw was dan zou ik er gewoon een nieuwe standaard koppeling en drukgroep in gooien. Dan moet je wel weer een tijdje vooruit kunnen. Kost je iets van 250 euro ex montage denk ik. Normaal moet je wel je best doen om een koppeling in 2 dagen circuit naar zijn grootje te krijgen.
Ga je naar racekoppelingen enz dan moet je toch al gauw aan 500-600 euro denken voor je alle onderdelen hebt ex montage. Komt bij dat als je dan ook nog eens ombouwen gaat naar een M3 systeem daar nog meer kosten aan zitten.
Dan kan je nog kiezen uit geveerde platen voor comfort en starre platen. Platen met organisch materiaal of sinterplaat koppelingen enz.
Star sintermetaal is super voor een racer maar klote als je er ook nog eens mee over straat wilt rijden, of sprintwedstrijden wil doen. Doordat je maar heel weinig slip hebt is de koppeling moeilijker te doseren. Plus een starre ongeveerde plaat kan allerlei bijgeluiden geven.
Het is net wat je wil en wat het mag kosten zeg maar.
Ik weet niet hoeveel KM er op die auto staat maar als dat al dik over de 2 ton oid is dan kan het makkelijk normale slijtage zijn. Als ik jouw was dan zou ik er gewoon een nieuwe standaard koppeling en drukgroep in gooien. Dan moet je wel weer een tijdje vooruit kunnen. Kost je iets van 250 euro ex montage denk ik. Normaal moet je wel je best doen om een koppeling in 2 dagen circuit naar zijn grootje te krijgen.
Ga je naar racekoppelingen enz dan moet je toch al gauw aan 500-600 euro denken voor je alle onderdelen hebt ex montage. Komt bij dat als je dan ook nog eens ombouwen gaat naar een M3 systeem daar nog meer kosten aan zitten.
Dan kan je nog kiezen uit geveerde platen voor comfort en starre platen. Platen met organisch materiaal of sinterplaat koppelingen enz.
Star sintermetaal is super voor een racer maar klote als je er ook nog eens mee over straat wilt rijden, of sprintwedstrijden wil doen. Doordat je maar heel weinig slip hebt is de koppeling moeilijker te doseren. Plus een starre ongeveerde plaat kan allerlei bijgeluiden geven.
- RenéBMW
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 09 okt 2006, 23:15
- Locatie: Poppel (Belgie)
zoooow, das weer een tijdje geleden. ik heb net mijn auto terug en de verbouwing is compleet. goeie motor, 6 bak en 3.91 sperdiff erop.
met de koppelimng een groot risico genomen (zullen velen denken) maar ben gewoon gaan kijken wat er gemaakt kon worden en wat dat ging kosten. daarna wat kijken op e-bay en er achter gekomen dat koppelingen van gripforce gewoon verzwaarde sachs drukgroepen zijn en de koppelingsplaten zijn het zelfde gebouwd als waneer je er een laat maken. besteld dus, sintermetaal, 6 pucks, met een fidanza vliegwiel (want remmo kon m niet laten maken...). vliegwiel even laten checken op onbalans en die zat er niet in dus erop die boel.
en zoals verwacht (want ook in gebruiksaanwijzing beschreven) krijg je bij een warme versnellingsbak een flinke rammel, alsof er een bak schroeven los in ligt, maar dit kan geen kwaad.
500 km ingereden en gaaaan, slippen doet ie niet meer zeg maar. wel en beetje moeilijk wegrijden van het stoplicht, beetje stotterend als je te voorzichtig doet, wat te onbeschoft als je net iets minder rustig doet. maar eenmaal op gang werkt het hartstikke goed, en koste compleet 700 dollar, dus alu vliegwiel, koppelingsplaat, drukgroep, nieuwe vliegwielbouten en alle lagers nieuw. goedkoop maar lang niet slecht. nu kijken hoe lang het mee gaat, hou jullie op de hoogte.
gr, Rene
met de koppelimng een groot risico genomen (zullen velen denken) maar ben gewoon gaan kijken wat er gemaakt kon worden en wat dat ging kosten. daarna wat kijken op e-bay en er achter gekomen dat koppelingen van gripforce gewoon verzwaarde sachs drukgroepen zijn en de koppelingsplaten zijn het zelfde gebouwd als waneer je er een laat maken. besteld dus, sintermetaal, 6 pucks, met een fidanza vliegwiel (want remmo kon m niet laten maken...). vliegwiel even laten checken op onbalans en die zat er niet in dus erop die boel.
en zoals verwacht (want ook in gebruiksaanwijzing beschreven) krijg je bij een warme versnellingsbak een flinke rammel, alsof er een bak schroeven los in ligt, maar dit kan geen kwaad.
500 km ingereden en gaaaan, slippen doet ie niet meer zeg maar. wel en beetje moeilijk wegrijden van het stoplicht, beetje stotterend als je te voorzichtig doet, wat te onbeschoft als je net iets minder rustig doet. maar eenmaal op gang werkt het hartstikke goed, en koste compleet 700 dollar, dus alu vliegwiel, koppelingsplaat, drukgroep, nieuwe vliegwielbouten en alle lagers nieuw. goedkoop maar lang niet slecht. nu kijken hoe lang het mee gaat, hou jullie op de hoogte.
gr, Rene
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
- RenéBMW
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 09 okt 2006, 23:15
- Locatie: Poppel (Belgie)
past wel. je kunt een m3 koppeling ook gewoon op een 325 vliegwiel monteren (we hebben het toch over een e36?!) maar als je dan toch bezig bent... vliegwiel ook even doen, van een m3 is iets lichter. andere bak is ook niet nodig, voorbeeldje; een 3.0 m3 heeft zelfde bak als een 328. past allemaal op elkaar.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Klopt, maar een 328i heeft ook weer een 240mm koppeling net als een M3.
Dus het hele systeem van een 328i is wat steviger, heb niet naar de nummers gekeken maar denk gewoon dezelfde koppeling als een M3.
Maar als je een M3 koppeling standaard in een 328i krijgt dan moet het op een 325i ook wel mogelijk zijn. Maar misschien dat je wel een M3 vliegwiel nodig hebt omdat een M3 plaat groter is.
Dus het hele systeem van een 328i is wat steviger, heb niet naar de nummers gekeken maar denk gewoon dezelfde koppeling als een M3.
Maar als je een M3 koppeling standaard in een 328i krijgt dan moet het op een 325i ook wel mogelijk zijn. Maar misschien dat je wel een M3 vliegwiel nodig hebt omdat een M3 plaat groter is.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- RenéBMW
- Berichten: 67
- Lid geworden op: 09 okt 2006, 23:15
- Locatie: Poppel (Belgie)
hmmm, heb nog niet gekeken maar zal niet de eerste fout zijn op realoem, maar kan natuurlijk zijn he... kga van de week wel s ff kijken.
maar bert, ff wat anders, wat is jou olietemperatuur bij normaal rijden en bij goed knallen?
bij mij blijft ie nu (na nadere motor) bij normaal rijden op 100 hangen, lange stukken op snelweg blazen terug naar 90 (logisch). met knallen weet ik nog niet, nog geen tijd gehad...
heb je trouwens nog interesse in een goeie 3.91 overbrenging?
gr rene
maar bert, ff wat anders, wat is jou olietemperatuur bij normaal rijden en bij goed knallen?
bij mij blijft ie nu (na nadere motor) bij normaal rijden op 100 hangen, lange stukken op snelweg blazen terug naar 90 (logisch). met knallen weet ik nog niet, nog geen tijd gehad...
heb je trouwens nog interesse in een goeie 3.91 overbrenging?
gr rene
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ik heb een splinter nieuw 3.91 diff liggen dus ben al voorzien
80/90 graden bij normaal rijden en 100 graden bij gasgeven is wel normaal. Ik zat bij deze temperaturen op 110 graden bij circuitgebruik dus dat klopt wel redelijk op zich. Bij zomerse temperaturen kan het nog wel extra oplopen naar 120 graden maar dat kunnen ze wel hebben geen probleem.

80/90 graden bij normaal rijden en 100 graden bij gasgeven is wel normaal. Ik zat bij deze temperaturen op 110 graden bij circuitgebruik dus dat klopt wel redelijk op zich. Bij zomerse temperaturen kan het nog wel extra oplopen naar 120 graden maar dat kunnen ze wel hebben geen probleem.
-
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 14 aug 2006, 19:16
- Locatie: Drachten BMW E36 M3.2 Sedan
Ik heb mijn E36 M3 1996 afgelopen vrijdag opgehaald en hij maakt, zodra de auto warm is, ook dit rammelend geluid. Dacht eerst aan een druklager want zodra de koppeling in trap is het geluid weg. Kun je ook uitleggen waardoor dit veroorzaakt wordt. Ik wil dit geluid namelijk proberen kwijt te raken. Er komt deze week nieuwe olie in de bak misschien dat het helpt.en zoals verwacht (want ook in gebruiksaanwijzing beschreven) krijg je bij een warme versnellingsbak een flinke rammel, alsof er een bak schroeven los in ligt, maar dit kan geen kwaad.
- Knot
- Berichten: 40245
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Nu ik dit lees.. mijn M3 GT vond ik de standaard koppeling (ook) ruk. Je moet eerst rollen voordat je op het gas kunt, met 4000rpm ervandoor was er niet echt bij... of lage toeren rollen of rubber oproken...
Dacht dat het aan de drukgroep lag maar vanuit andere hoeken hoor ik dat het slippen van de koppeling normaal is... niet mijn ding.. Echter de platen waren niet versleten want verder was er tijdens rijden niets te merken, ook 15.000km later nog steeds niet.
http://www.olieroe.nl/auto/bmwM3GT/BMW_ ... peling.wmv
Dacht dat het aan de drukgroep lag maar vanuit andere hoeken hoor ik dat het slippen van de koppeling normaal is... niet mijn ding.. Echter de platen waren niet versleten want verder was er tijdens rijden niets te merken, ook 15.000km later nog steeds niet.
http://www.olieroe.nl/auto/bmwM3GT/BMW_ ... peling.wmv
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 26 jun 2011, 13:15
Re: sportieve koppeling bmw e36 m3
Ben ook met een 325 bezig die ik race klaar aan het maken , het is een 325 1992 zonder vanos .
Wil de koppeling (plaat) vervangen maar heb nog een 3.2 m3 set nog liggen past dat ook gewoon op mijn 325 want zag dat hierboven over een 3.0 m3 ging ?
Wil de koppeling (plaat) vervangen maar heb nog een 3.2 m3 set nog liggen past dat ook gewoon op mijn 325 want zag dat hierboven over een 3.0 m3 ging ?
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: sportieve koppeling bmw e36 m3
3.0 M3 en 3,2 M3 hebben dezelfde plaat alleen een andere drukgroep.
Past dus niet op een 325i tenzij je ook een M3 vliegwiel gebruikt. (228mm plaat in 325i vs 240mm plaat in de M3)
Past dus niet op een 325i tenzij je ook een M3 vliegwiel gebruikt. (228mm plaat in 325i vs 240mm plaat in de M3)
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 26 jun 2011, 13:15
Re: sportieve koppeling bmw e36 m3
Okee bedankt voor de reactie ,
Bedoelde dus dat ik een complete set heb liggen vliegwiel , plaat en drukgroep van een 3.2 past dat ? en druklager is wel hetzelfde ?
Bedoelde dus dat ik een complete set heb liggen vliegwiel , plaat en drukgroep van een 3.2 past dat ? en druklager is wel hetzelfde ?
- Jesper
- Berichten: 838
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 23:09
- Auto: BMW M135i
Re:
Zou je de bak/koppeling/etc bij een wissel van 328 naar m3 blok dan ook gewoon kunnen laten zitten? Dus dat je alleen het blok/uitlaat/remdelen wisselt. Of is dat not done?Bert ///M3 schreef:Klopt, maar een 328i heeft ook weer een 240mm koppeling net als een M3.
Dus het hele systeem van een 328i is wat steviger, heb niet naar de nummers gekeken maar denk gewoon dezelfde koppeling als een M3.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: sportieve koppeling bmw e36 m3
Bak kan je houden idd maar het vliegwiel is wel zwaarder in een 328i volgens mij. Moet je even op bmwfans.info zoeken.
Ik gebruik dezelfde bak op een S54 zelfs dat kan
@Gteturbo dan moet het volgens mij wel te doen zijn.
Ik gebruik dezelfde bak op een S54 zelfs dat kan

@Gteturbo dan moet het volgens mij wel te doen zijn.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 26 jun 2011, 13:15
Re: sportieve koppeling bmw e36 m3
Ja een m3 3.2 vliegwiel met drukgroep past op de 325 motor en bak vandaag is hij erin gezet 

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten