Stuurgedrag DS3 verbeteren

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
vincentv75

Stuurgedrag DS3 verbeteren

Bericht door vincentv75 » 28 mei 2012, 10:32

Ik heb jaren met veel plezier in een Alfa 156 V6 gereden en heb sinds een tijd een Citroen DS3. Het is een fijne auto, echter ik vind het stuurgedrag tegenvallen... teleurstellend zelfs.

Met sturen heb je namelijk weinig tot geen gevoel, net zoals ze bij Top Gear zeggen bij de DS3 racing: je moet maar gokken hoe ver je het stuur moet draaien als een bocht neemt. Ofwel het tegenovergestelde dus van een kart zullen we maar zeggen :D

Mijn vraag daarom, is daar misschien wat aan te doen? Weet iemand een betrouwbaar bedrijf die mij daar goed in kan adviseren? Misschien met wat meer toespoor, schokdempers en banden is het op te lossen... maar ik wil niet na 2500 euro verder achter komen dat dit toch niet werkt.

Want misschien heeft het meer te maken met de basis van de stuurinrichting, geometrie of het chassis wat van mijn vraag een onhaalbaar verhaal maakt, who knows?

edit: het gaat echt om het directe sturen/kartgevoel en niet om meer grip
Laatst gewijzigd door vincentv75 op 28 mei 2012, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

MartijnGizmo

Re: Stuurgedrag DS3 verbeteren

Bericht door MartijnGizmo » 28 mei 2012, 11:56

Misschien ook belangrijk om voor jezelf vast te stellen wat je nu verwacht: meer gevoel in het stuur of een auto die enthousiaster de bocht om wil. Over het algemeen profiteer je met een straatauto van:
- beetje meer negatief camber op de vooras
- wat verlagen
- een dikkere achterstabi
- de uitlijning wat meer 'op scherp'

HJ2

Bericht door HJ2 » 28 mei 2012, 11:57

En natuurlijk lage banden met stijve wangen

GTRene

Bericht door GTRene » 28 mei 2012, 17:11

idd, als je hem wat verlaagd en teven iets stijvere veren hebt en dan ook nog laag profiel banden, en dus grotere velgen, ben je al aardig op weg :D
daarnaast kun je in de hele voortrein hardere/sport rubbers tussen plaatsen her en der zodat alles direkter doorgegeven wordt en beter communiceert.

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 28 mei 2012, 17:50

Stuurgevoel is een vrij moeilijk te tunen iets, en 't is ook iets anders dan veel grip hebben. Je zou eens bij het rallyteam http://www.black-beans.nl/ kunnen informeren aangezien die zo'n ding voor rally gebruiken. Of anders een de catalogus van citroen sport opvragen (als dat nog steeds bestaat, maar gezien de standaard rallyautos die je kunt bestellen bij de fabriek vermoed ik van wel).

vincentv75

Bericht door vincentv75 » 28 mei 2012, 18:00

Het gaat mij inderdaad niet om meer grip (dat heeft ie voldoende), maar meer om het directe stuurgevoel. Mijn Alfa was niet verlaagd, niet stug geveerd, had gewoon 16 inch velgen met standaard banden, stond niet negatief, had geen toespoor en toch had die het helemaal! (en de DS3 dus helemaal niet :().

Ik denk dat G Kolkman begrijpt wat ik bedoel... ik wil een beetje het kartgevoel in de auto hebben, maar hoef niet sneller de bocht door, het is juist leuk de auto ook bij niet extreem hoge snelheden op de openbare weg onder controle te moeten houden :D

Nog meer mensen die ideeen hebben?

Joy

Bericht door Joy » 28 mei 2012, 18:02

Ik denk dat je het stuurgevoel niet echt kunt aanpassen. Het is een elektrische stuurbekrachtiging welke bekend staat om zijn gevoelloosheid. De DS3 Racing heeft een aangepaste setup om meer gevoel te creëren maar zelfs daar is het niet goed gelukt.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 28 mei 2012, 18:15

Dan is het idd wat Joy zegt... ^^

HSR

Bericht door HSR » 28 mei 2012, 20:15

Joy schreef:Ik denk dat je het stuurgevoel niet echt kunt aanpassen. Het is een elektrische stuurbekrachtiging welke bekend staat om zijn gevoelloosheid. De DS3 Racing heeft een aangepaste setup om meer gevoel te creëren maar zelfs daar is het niet goed gelukt.

Misschien is dat nog wel aan te passen, zie VAG. Elektrische stuurbekrachtiging geeft veel ''problemen''. Het geeft vaak slechte feedback, bij inparkeren zit er soms een lag op en als je een Opel (knipoog) hebt zal je meer dan eens merken dat bij motor starten en direct draaien de servo het even niet kan bijhouden. De Opel Combo's op het werk hebben er flink last van.

Wat je kan doen is hydroline.nl contacteren. Mogelijk kunnen zij jou verder helpen.

vincentv75

Bericht door vincentv75 » 29 mei 2012, 11:48

Mmm, het klinkt niet erg hoopvol dit en eigenlijk was ik er ook een beetje bang voor...

Maar ik ga toch even contact opnemen met dat Rallyteam en hydroline, misschien dat er nog hoop is :D

Bedankt, dit was de informatie die ik nodig had en scheelt me wellicht 2500 euro's aan velgen, schroefveren e.d. :D

Timmert

Bericht door Timmert » 31 mei 2012, 11:53

Je kunt de DS3 ook eens bij Lammert vd Meulen naar binnen rijden, wellicht kan hij wat toverwerk verrichten aan de uitlijning? :)

Wiebe GT

Bericht door Wiebe GT » 31 mei 2012, 16:49

Of gewoon een BMW kopen :lollerdelol:

vincentv75

Bericht door vincentv75 » 01 jun 2012, 11:27

Mmm, ik denk dat uitlijning echt niet voldoende is... al wordt hij met wat toespoor wel wat giftiger, het stuur heeft nog steeds te weinig "contact" met de wielen.

Ik heb het Rallyteam Black Beans enkele dagen geleden gemaild, maar ik vraag me af of ze nog gaan reageren...

MartijnS

Bericht door MartijnS » 01 jun 2012, 11:31

Zijn waarschijnlijk druk aangezien ze dit weekend allemaal rijden in de ELE Rally :)

vincentv75

Bericht door vincentv75 » 01 jun 2012, 11:35

Aaah, ik wacht dan even rustig af :D

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 01 jun 2012, 11:55

Zie het zelfde ook bij de Fiat 500. Die kleine gebakjes moeten, zelfs door volk die nog geen deksel van een potje draaien, gereden kunnen worden. Die elektrische stuurbekrachtiging is hiervoor natuurlijk uitgevonden, wat elk greintje stuurgevoel wat erin zat ook direct weg neemt. Ze zijn gewoon met een pink te sturen, wat natuurlijk belachelijk is. Maar denk eerlijk gezegd dat je hier niks aan kunt veranderen, weet niet of zoiets software matig te besturen is?
Bij een 500 met andere bandjes, verlaging enz kom je ook geen stap verder met stuurgevoel. Wel met grip.

Luco

Bericht door Luco » 01 jun 2012, 12:07

Naar mijn mening heeft een elektrische bekrachtiger er niets mee te maken,
Wij hebben een elektrische bekrachtiger op de gt turbo gezet omdat Jolanda last heeft van haar schouders, het gevoel is wel wat anders maar alles wordt nog prima doorgegeven.

Zwaarder sturen wil niet zeggen dat er meer doorgegeven wordt.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 01 jun 2012, 12:11

^^ dat

Kijk maar naar de Mégane RS, die heeft ook elektrische stuurbekrachtiging, en dat lukt ze zelfs beter dan Porsche met de nieuwe 911...

vincentv75

Bericht door vincentv75 » 01 jun 2012, 12:13

Zit er op de laatste Megane (standaard auto, niet RS) ook elektrische stuurbekrachtiging? Want die stuurt ook erg(!) goed.

Joy

Bericht door Joy » 02 jun 2012, 12:45

Niet elke elektrische bekrachtiging werkt hetzelfde. De fabrikanten die er moeite in steken weten er een goed gevoel in te krijgen. De DS3 heeft net als veel van zijn klassegenoten een elektrische pomp aan boord om brandstof te besparen. Gevoelige besturing stond daar niet op nummer 1 in de to-do-list. De DS3 Racing heeft eenzelfde pomp aan boord alleen is deze door de leverancier op een aantal punten aangepast om het stuurgevoel te verbeteren. Dus dat lijkt mij de gemakkelijkste oplossing, een pomp van een DS3 Racing zien te versieren.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 02 jun 2012, 13:03

Feitelijk maakt het niet uit of je electrische of hydraulische stuurbekrachtiging gebruikt ook niet voor gevoel.

Bij het oude systeem word je pomp aangedreven door een V snaar en bij electrisch dus electronisch. Het maakt niet uit of de hydraulische druk op je stuurhuis nou van een electromotor komt of van een v snaar aangedreven pomp.

Het enige wat verschil kan maken IMHO zijn zaken als variabele assist etc. Maar even een voorbeeld als ik de SB pomp van mijn M3 in de vuilnisbak gooi, er een electrische op zet die dezelfde constant druk geeft dan is het gevoel ook hetzelfde.

In mijn racer zit een pomp van een E46 M3 en dan merk je dat het iets lichter stuurt omdat die pompen iets meer druk leveren omdat die auto's zwaarder zijn. Zelfde als een 6 cylinder E36 die heeft volgens mij een 110 bar pomp terwijl een 4 cylinder compact een 90 bar pomp heeft omdat die lichter zijn.

Met racen worden die pompen voor 2 redenen gebruikt, 1 het verminderd rotatieverliezen aan de motor en 2 je hebt geen last meer van kokende vloeistof. Het heeft een bijkomen voordeel dat ook electrisch efficienter is. Bij een V snaar aangedreven pomp moet je genoeg druk hebben of je motor nu 1000 of 8000 RPM draait. MAW alles boven stationair is alleen maar verlies odmdat je pomp zijn olie er door het overdruk ventiel naar buiten gooit. Ga je naar electrisch dan blijft het toerental van je pomp altijd gelijk of je nu 2000 RPM of 8000 RPM rijd.

jaydee

Bericht door jaydee » 02 jun 2012, 21:47

Joy en Bert, goed verhaal, maar een DS3 heeft geen elektrische pomp, maar een volledig elektrische bekrachtiging: een elektromotor die rechtstreeks aan de stuurkolom meehelpt. Die van de DS3 schijnt juist een van de betere te zijn qua gevoel, omdat er speling is ingebouwd die het gevoel van de wielen naar het stuur moet 'doorlaten'. Blijkbaar werkt dat alleen niet zo goed, gezien dit topic....

vincentv75

Bericht door vincentv75 » 03 jun 2012, 12:15

Joy, ds3 racing schijnt ook niet top te sturen... dus dat is denk ik ook niet de oplossing.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het misschien ook lastig vind het goed te verwoorden en misschien heeft het wel niet met de stuurbekrachtiging te maken...

Want het gevoel van een "vrije slag" in het stuur weegt bij mij nog het zwaarst. Als je weinig stuurt dan reageert de auto relatief weinig en voel je ook niet veel weerstand aan het stuur. Dat laatste deel kan met de instelling/type stuurbekrachting te maken hebben, maar dat de auto vrij weinig reageert bij kleine stuurbewegingen niet. Want het is en blijft een as die het overbrengt en de stuurbekrachtiging helpt alleen maar, toch?

G Kolkman
Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000

Bericht door G Kolkman » 03 jun 2012, 13:44

Hier
http://www.citroenpartsdirect.com/content/racing/38
staat

http://www.citroenpartsdirect.com/app/w ... ochure.pdf

Waarin staat dat de besturing 'hydraulic power assisted' is. Gek genoeg wordt er verder in de hele brochure met geen woord over de besturing gepraat dus geen idee wat voor een stuurhuis er gebruikt is, maar je zou 'ns kunnen informeren.

jaydee

Bericht door jaydee » 03 jun 2012, 18:56

Dat je je stuur kunt bewegen zonder dat de auto reageert kun je voor het grootste deel wel opheffen met banden en uitlijning.

Plaats reactie