Vliegwielbouten op maat
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Vliegwielbouten op maat
Heb ik weer hoor, ben bezig met een aluminum vliegwiel van een ander type op mijn auto te monteren. Alles lukt, behalve dat ik langere vliegwielbouten moet hebben.
Maar het is zo'n onmogelijke maat dat er werkelijk niks te vinden is. Het moeten geharde bouten zijn, maar zelfs normale bouten zijn in die maat onvindbaar.
Ik moet dus M11x1.0mm bouten hebben met 35mm lang draad. Zou het mogelijk zijn deze te laten draaien? En wel gehard. Volgens mij worden bouten eerst van een basismateriaal gedraaid en vervolgens pas verhard toch?
ARP heeft helaas enkel soort van een ford met dezelfde maat maar die zijn veel te kort. Andere mogelijkheden zijn bv helicoils of de krukas naar een andere maat tappen. Maar dat soort dingen doe ik liever niet tenzij ik echt niet anders kan.
Maar het is zo'n onmogelijke maat dat er werkelijk niks te vinden is. Het moeten geharde bouten zijn, maar zelfs normale bouten zijn in die maat onvindbaar.
Ik moet dus M11x1.0mm bouten hebben met 35mm lang draad. Zou het mogelijk zijn deze te laten draaien? En wel gehard. Volgens mij worden bouten eerst van een basismateriaal gedraaid en vervolgens pas verhard toch?
ARP heeft helaas enkel soort van een ford met dezelfde maat maar die zijn veel te kort. Andere mogelijkheden zijn bv helicoils of de krukas naar een andere maat tappen. Maar dat soort dingen doe ik liever niet tenzij ik echt niet anders kan.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29390
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Vliegwielbouten op maat
Gewoon een ander vliegwiel nemen, snap trouwens niet dat als een fabrikant een vliegwiel maakt ook niet orgt dat er bouten voor zijn.
Of is het een zelf gemaakt vliegwiel?
Of is het een zelf gemaakt vliegwiel?
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Re: Vliegwielbouten op maat
Ander vliegwiel is niet echt een optie. Ik wil deze sowieso gebruiken. Zoals aangegeven behoort het vliegwiel bij een ander model en de bouten die daar bij horen zijn M12 en niet M11. Daar kwam ik pas achter toen ik de bouten in mijn handen had.Luco schreef:Gewoon een ander vliegwiel nemen, snap trouwens niet dat als een fabrikant een vliegwiel maakt ook niet orgt dat er bouten voor zijn.
Of is het een zelf gemaakt vliegwiel?
-
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Vliegwielbouten op maat
Dan past het dus niet. Langere bouten zou ik niet doen, pak iets wat wel past. Voor je benen zijn het de belangrijkste 6 of 8 bouten van de hele auto.
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Re: Vliegwielbouten op maat
lol, bij het vliegwiel zelf zitten ook al langere bouten dan normaal. Mijn hele auto bestaat uit delen van verschillende modellen van Mitsubishi. En als het vliegwiel los zou komen zou hij via mijn radiator naar buiten vliegen en niet via het schutbord mijn benen meenemensteve smith schreef:Dan past het dus niet. Langere bouten zou ik niet doen, pak iets wat wel past. Voor je benen zijn het de belangrijkste 6 of 8 bouten van de hele auto.

Dat ik langere bouten nodig hebt komt omdat aftermarket vliegwielen (van alu) doorgaans een dikkere basis hebben (waar je het vliegwiel vastbout).
Maar ik vraag mij af of het mogelijk is voor een draaier om gehard staal te draaien. Of wellicht grotere bouten naar deze maat af te draaien.
-
OnlineLuco
- Berichten: 29390
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Vliegwielbouten op maat
Ik zou dan langere bouten proberen te scoren en die af te laten draaien.
Maar als de bouten die erbij horen m12 zijn en die van jouw m11 heb je speling in de gaten, niet zo best lijkt me.
Maar als de bouten die erbij horen m12 zijn en die van jouw m11 heb je speling in de gaten, niet zo best lijkt me.
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Re: Vliegwielbouten op maat
Dat heb je goed gezienLuco schreef:Ik zou dan langere bouten proberen te scoren en die af te laten draaien.
Maar als de bouten die erbij horen m12 zijn en die van jouw m11 heb je speling in de gaten, niet zo best lijkt me.

- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Vliegwielbouten op maat
De meeste vliegwielen zitten pas op de krukas en de bouten zijn dus niet voor het centreren.
Mijn eerste gedachte zou zijn langere bouten bestellen en die bewerken/afzagen.
Maar een goede draaier moet gewoon geharde bouten kunnen draaien, desnoods met speciale beitels. Meestal gebruiken ze gewoon HSS beitels maar voor hele harde staalsoorten heb je bijvoorbeeld ook tungsten (wolfraam carbide) beitels.
Mijn eerste gedachte zou zijn langere bouten bestellen en die bewerken/afzagen.
Maar een goede draaier moet gewoon geharde bouten kunnen draaien, desnoods met speciale beitels. Meestal gebruiken ze gewoon HSS beitels maar voor hele harde staalsoorten heb je bijvoorbeeld ook tungsten (wolfraam carbide) beitels.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Vliegwielbouten op maat
wellicht, als je dan toch "moet" draaien zou je dat stukje waar ie zeg M12 nodig had op die maat bv 12mm kunnen draaien en de rest M11 wat je nodig hebt.
of de M12 van juiste lengte die je bv wel hebt afdraaien naar M11 tot aan dat stukje waar ie het vliegwiel uitkomt dus bovenste stukje M12 laten voor de passing? of is dat net te weinig ruimte van M12 naar M11?
wel balen dat je er later achterkomt terwijl je ready to build up was...
of de M12 van juiste lengte die je bv wel hebt afdraaien naar M11 tot aan dat stukje waar ie het vliegwiel uitkomt dus bovenste stukje M12 laten voor de passing? of is dat net te weinig ruimte van M12 naar M11?
wel balen dat je er later achterkomt terwijl je ready to build up was...
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 11 jan 2012, 23:18
Re: Vliegwielbouten op maat
Dat geintje gaat niet op, heb je niet genoeg materiaal voor.GTRene schreef:wellicht, als je dan toch "moet" draaien zou je dat stukje waar ie zeg M12 nodig had op die maat bv 12mm kunnen draaien en de rest M11 wat je nodig hebt.
of de M12 van juiste lengte die je bv wel hebt afdraaien naar M11 tot aan dat stukje waar ie het vliegwiel uitkomt dus bovenste stukje M12 laten voor de passing? of is dat net te weinig ruimte van M12 naar M11?
wel balen dat je er later achterkomt terwijl je ready to build up was...
Kun je de gaten van het vliegwiel niet gewoon laten verkameren? zodat de bout wat meer verzonken ligt? custom vliegwiel boutjes laten maken ga je denk niet blij van worden wat dat kost..
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Re: Vliegwielbouten op maat
Het is mogelijk

-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 18 dec 2007, 14:46
Re: Vliegwielbouten op maat
Dubbelpost.. (forum bleef hangen)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten