Vliegwielbouten op maat

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
aapje

Vliegwielbouten op maat

Bericht door aapje » 27 mei 2012, 13:13

Heb ik weer hoor, ben bezig met een aluminum vliegwiel van een ander type op mijn auto te monteren. Alles lukt, behalve dat ik langere vliegwielbouten moet hebben.

Maar het is zo'n onmogelijke maat dat er werkelijk niks te vinden is. Het moeten geharde bouten zijn, maar zelfs normale bouten zijn in die maat onvindbaar.

Ik moet dus M11x1.0mm bouten hebben met 35mm lang draad. Zou het mogelijk zijn deze te laten draaien? En wel gehard. Volgens mij worden bouten eerst van een basismateriaal gedraaid en vervolgens pas verhard toch?

ARP heeft helaas enkel soort van een ford met dezelfde maat maar die zijn veel te kort. Andere mogelijkheden zijn bv helicoils of de krukas naar een andere maat tappen. Maar dat soort dingen doe ik liever niet tenzij ik echt niet anders kan.

Luco

Re: Vliegwielbouten op maat

Bericht door Luco » 27 mei 2012, 13:17

Gewoon een ander vliegwiel nemen, snap trouwens niet dat als een fabrikant een vliegwiel maakt ook niet orgt dat er bouten voor zijn.
Of is het een zelf gemaakt vliegwiel?

aapje

Bericht door aapje » 27 mei 2012, 13:23

Luco schreef:Gewoon een ander vliegwiel nemen, snap trouwens niet dat als een fabrikant een vliegwiel maakt ook niet orgt dat er bouten voor zijn.
Of is het een zelf gemaakt vliegwiel?
Ander vliegwiel is niet echt een optie. Ik wil deze sowieso gebruiken. Zoals aangegeven behoort het vliegwiel bij een ander model en de bouten die daar bij horen zijn M12 en niet M11. Daar kwam ik pas achter toen ik de bouten in mijn handen had.

steve smith

Bericht door steve smith » 27 mei 2012, 13:41

Dan past het dus niet. Langere bouten zou ik niet doen, pak iets wat wel past. Voor je benen zijn het de belangrijkste 6 of 8 bouten van de hele auto.

aapje

Bericht door aapje » 27 mei 2012, 15:06

steve smith schreef:Dan past het dus niet. Langere bouten zou ik niet doen, pak iets wat wel past. Voor je benen zijn het de belangrijkste 6 of 8 bouten van de hele auto.
lol, bij het vliegwiel zelf zitten ook al langere bouten dan normaal. Mijn hele auto bestaat uit delen van verschillende modellen van Mitsubishi. En als het vliegwiel los zou komen zou hij via mijn radiator naar buiten vliegen en niet via het schutbord mijn benen meenemen :roflol:

Dat ik langere bouten nodig hebt komt omdat aftermarket vliegwielen (van alu) doorgaans een dikkere basis hebben (waar je het vliegwiel vastbout).

Afbeelding

Maar ik vraag mij af of het mogelijk is voor een draaier om gehard staal te draaien. Of wellicht grotere bouten naar deze maat af te draaien.

Luco

Bericht door Luco » 27 mei 2012, 15:14

Ik zou dan langere bouten proberen te scoren en die af te laten draaien.
Maar als de bouten die erbij horen m12 zijn en die van jouw m11 heb je speling in de gaten, niet zo best lijkt me.

aapje

Bericht door aapje » 27 mei 2012, 16:08

Luco schreef:Ik zou dan langere bouten proberen te scoren en die af te laten draaien.
Maar als de bouten die erbij horen m12 zijn en die van jouw m11 heb je speling in de gaten, niet zo best lijkt me.
Dat heb je goed gezien ;) In de standaard applicatie zit er ook al speling op maar deze zou aardig toenemen. Daar zal ik iets van spacerbusjes voor moeten verzinnen.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 27 mei 2012, 16:17

De meeste vliegwielen zitten pas op de krukas en de bouten zijn dus niet voor het centreren.

Mijn eerste gedachte zou zijn langere bouten bestellen en die bewerken/afzagen.

Maar een goede draaier moet gewoon geharde bouten kunnen draaien, desnoods met speciale beitels. Meestal gebruiken ze gewoon HSS beitels maar voor hele harde staalsoorten heb je bijvoorbeeld ook tungsten (wolfraam carbide) beitels.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 mei 2012, 16:29

wellicht, als je dan toch "moet" draaien zou je dat stukje waar ie zeg M12 nodig had op die maat bv 12mm kunnen draaien en de rest M11 wat je nodig hebt.

of de M12 van juiste lengte die je bv wel hebt afdraaien naar M11 tot aan dat stukje waar ie het vliegwiel uitkomt dus bovenste stukje M12 laten voor de passing? of is dat net te weinig ruimte van M12 naar M11?

wel balen dat je er later achterkomt terwijl je ready to build up was...

Stefanb

Bericht door Stefanb » 30 mei 2012, 22:47

GTRene schreef:wellicht, als je dan toch "moet" draaien zou je dat stukje waar ie zeg M12 nodig had op die maat bv 12mm kunnen draaien en de rest M11 wat je nodig hebt.

of de M12 van juiste lengte die je bv wel hebt afdraaien naar M11 tot aan dat stukje waar ie het vliegwiel uitkomt dus bovenste stukje M12 laten voor de passing? of is dat net te weinig ruimte van M12 naar M11?

wel balen dat je er later achterkomt terwijl je ready to build up was...
Dat geintje gaat niet op, heb je niet genoeg materiaal voor.

Kun je de gaten van het vliegwiel niet gewoon laten verkameren? zodat de bout wat meer verzonken ligt? custom vliegwiel boutjes laten maken ga je denk niet blij van worden wat dat kost..

aapje

Bericht door aapje » 21 jun 2012, 10:57

Afbeelding

Het is mogelijk ;)

aapje

Bericht door aapje » 21 jun 2012, 11:00

Dubbelpost.. (forum bleef hangen)

Plaats reactie