Trailing arm bussen vervangen (RTAB) tool

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Trailing arm bussen vervangen (RTAB) tool

Bericht door ///Joost » 09 mei 2012, 22:55

Hallo daar,

Heeft er toevallig iemand een pers om de RTAB's van een E36/E46 te verwisselen. Ik wil dit graag zelf doen, en het zou me veel tijd en moeite schelen als ik zo'n pers/trekker van iemand zou kunnen lenen. Dan is het echt een fluitje van een cent. :df:

Iemand?

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest

Re: Trailing arm bussen vervangen (RTAB) tool

Bericht door maarten22 » 09 mei 2012, 23:52

Gewoon powerflex bussen instoppen, gaan langer mee, rijd beter en je hebt geen RTAB tool nodig om ze erin te zetten.

erwin20vt
Berichten: 800
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Trailing arm bussen vervangen (RTAB) tool

Bericht door erwin20vt » 10 mei 2012, 00:13

marktplaats zoiets is vrij eenvoudig zelf te maken met een draadeind en een paar bussen.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Trailing arm bussen vervangen (RTAB) tool

Bericht door ///Joost » 10 mei 2012, 12:03

@Maarten: Nee, ik wil bewust geen powerflex. De huidige lagers zitten er 170k in en zijn ook nog niet eens echt gaar (maken geen herrie), maar ik wil ze bewust wisselen als onderdeel van mijn ophangingsopfrissingsproject. Ik vernieuw alle onderdelen ook echt met het oog op de straat en niet het circuit.

@Erwin: Ja, zoiets zoek ik dus te leen. Op de verschillende US fora gaat dit soort speciaalgereedschap van hand tot hand. Maar ik ben erachter gekomen dat het in NL toch wat lastiger gaat. Zelf maken kan idd altijd nog.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Trailing arm bussen vervangen (RTAB) tool

Bericht door Bert ///M3 » 10 mei 2012, 14:48

Als die dingen er al 170K in zitten dan zijn ze echt wel gaar hoor. Meestal voel je de achterkant dan gewoon zwabberen. Vaak komen ze er dan ineens uit zetten en staat je achterwiel er scheef onder plus je hoort de trailing arm tikken in bochten.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29390
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Trailing arm bussen vervangen (RTAB) tool

Bericht door Luco » 10 mei 2012, 15:27

maarten22 schreef:Gewoon powerflex bussen instoppen, gaan langer mee, rijd beter en je hebt geen RTAB tool nodig om ze erin te zetten.
Dat powerflex langer meegaat is ook een fabeltje, ze zijn stugger dan origineel, ja in het begin, vergelijk maar eens na 25k, dan wed ik dat origineel minder versleten is en de powerflex slapper is dan origineel..

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Trailing arm bussen vervangen (RTAB) tool

Bericht door ///Joost » 10 mei 2012, 17:11

Bert ///M3 schreef:Als die dingen er al 170K in zitten dan zijn ze echt wel gaar hoor. Meestal voel je de achterkant dan gewoon zwabberen. Vaak komen ze er dan ineens uit zetten en staat je achterwiel er scheef onder plus je hoort de trailing arm tikken in bochten.
Ja, ik bagatelliseerde de boel misschien een beetje, maar ik bedoelde meer dat ik geen rare klappen of geklunk hoor. En als ik kijk hoe de andere rubbers die ik tot nu toe vervangen heb eruit zagen (FCAB, stabi rubbers, RSM, etc) dan passen deze wel in het rijtje. Rubber verliest na een tijd natuurlijk z'n eigenschappen, dus een vervanging zal geen overbodige luxe zijn en het zal de boel echt wel weer wat strakker maken aan de achterkant. :bag:


Maar jij hebt ook niet zo'n tool? :tooth:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Trailing arm bussen vervangen (RTAB) tool

Bericht door Jussi » 11 mei 2012, 11:42

Luco schreef:
maarten22 schreef:Gewoon powerflex bussen instoppen, gaan langer mee, rijd beter en je hebt geen RTAB tool nodig om ze erin te zetten.
Dat powerflex langer meegaat is ook een fabeltje, ze zijn stugger dan origineel, ja in het begin, vergelijk maar eens na 25k, dan wed ik dat origineel minder versleten is en de powerflex slapper is dan origineel..
Op welk soort auto richten ze zich dan? Want het is niet helemaal circuitmateriaal (cfr. stalen bussen) maar dus ook niet geschikt om er straatkilometers mee te doen? Heb er ook even naar liggen kijken maar in BE mogen gekleurde rubbers niet en de zwarte zijn nog harder dan de paarse heb ik verstaan. Als ze dan nog geen 25K km mee gaan, komen ze er helemaal niet onder.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten