Turbo icm start-stop

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Turbo icm start-stop

Bericht door Dennis Cavallino » 08 mei 2012, 14:46

Vroeger moest je turbomotoren altijd even laten draaien alvorens uit te zetten. Anders ging de turbo stuk.

Hoe zit het bij start-stop systemen in combinatie met turbo's? Is de levensduur van de turbo's in gevaar met zulk soort systemen, of valt dat wel mee?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29380
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door Luco » 08 mei 2012, 14:57

Ik neem aan dat het koelwater en de olie gewoon nog rondgepompt worden bij deze systemen, soort van turbotimer dus.

erwin20vt
Berichten: 800
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door erwin20vt » 08 mei 2012, 15:00

Tegenwoordig nog steeds zo, Toerental van de turbo is zo hoog dat op het moment van de auto uit zetten deze nog een tijdje door draait. Op dat moment stopt de oliepomp wel, dus geen smering voor de turbo en zeer slecht voor de lagers.

bij het start/stop systeem gaan ze uit van het nieuwe rijden, dus auto rustig laten uitrollen voor de verkeers lichten en bij stilstand zal die dan rustig uit kunnen gaan, voor de iets sportievere rijder is dit idd niet echt gunstig voor de levensduur van de turbo.

erwin20vt
Berichten: 800
Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door erwin20vt » 08 mei 2012, 15:01

Dat is helaas niet het geval, een turbo timer laat de motor gewoon even stationair door draaien.

Deze systemen zetten de motor uiteraard niet uit als deze nog 2000 toeren draait.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door Tristan » 08 mei 2012, 15:02

Heb 2 turbo's en daarom zet ik vaak de start-stop uit. Na 160K op de teller geen problemen.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door MartijnGizmo » 08 mei 2012, 15:04

Op het Mini-forum las ik ook al eens over problemen met turbo's ivm start-stop...

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28604
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door Martijn_bmw » 08 mei 2012, 15:11

klopt start/stop is inderdaad slecht voor de turbo!

zeker als het princiepe nieuwe rijden (uitrollen voor stoplciht etc) niet wordt toegepast maar men komt "aan scheuren" bij een stoplicht en daarna wordt direct de motor uitgezet door start/stop dan slijt daar wel degelijk de turbo van...

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door GTRene » 08 mei 2012, 15:20

lekker dan :zwijntje:
om zoiets dus te voorkomen en toch de start stop te benutten zou je bijna een extra systeem moeten toepassen die nog, zeg een minuut oid, het olie/water circulatie elektrisch voortzet via een bypas systeem?

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door HJ2 » 08 mei 2012, 15:23

EL oliepomp dus :-)

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door Tristan » 08 mei 2012, 15:24

Weet wel dat bij mijn auto de start/stop niet werkt als de motor flink heet is. Maar voor de zekerheid zet ik het systeem vaak uit.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door Downforce Hans » 08 mei 2012, 15:27

Tristan schreef:Weet wel dat bij mijn auto de start/stop niet werkt als de motor flink heet is. Maar voor de zekerheid zet ik het systeem vaak uit.
Dus die 160K was vaker met de start stop uit dan met de startstop aan :lol:

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door Dennis Cavallino » 08 mei 2012, 15:28

Hmm, dus toen ik gisteren met 140 van de snelweg af kwam knallen en een minuut moest wachten voor rood was 't maar goed dat ik de motor snel weer aanzette?

Weer wat geleerd. Ik ging er tot nu toe gemakshalve vanuit dat er wel iets op gevonden zou zijn. Niet dus.




<zodra de garantie verloopt trappen we de C3 er dus uit> :coffee:

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door Tristan » 08 mei 2012, 15:30

Downforce Hans schreef:
Tristan schreef:Weet wel dat bij mijn auto de start/stop niet werkt als de motor flink heet is. Maar voor de zekerheid zet ik het systeem vaak uit.
Dus die 160K was vaker met de start stop uit dan met de startstop aan :lol:
:)

Gebruikersavatar
wjn
Berichten: 3105
Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door wjn » 08 mei 2012, 16:08

Je moet een turbo sowieso nooit trappen en dan uitzetten, bijv. snelweg en dan gaan tanken.

Turbo-timer is volgens mij ook een hype, laat je motor stationair draaien (= lage oliedruk) met hete olie (dunner = lagere oliedruk). Allicht beter dan uitzetten, maar toch.

Rustig warm en koel rijden is het beste.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door Dennis Cavallino » 08 mei 2012, 16:18

Ook bij een Diesel?

Ik weet dat we de LaRo Defender TD5 ook altijd even lieten draaien als 'ie 140 had gereden gedurende een lange rit (dat is dus op topsnelheid, lol).

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door Rebel » 08 mei 2012, 18:34

Bij de Audi schakelt het start/stop niet in als je hard hebt gereden en erna ergens moet stoppen. Dit zal vast ergens geregeld worden. Ik vind het verder een prima systeem, want je merkt niks als hij opnieuw start.

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 5040
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door Roy RS » 08 mei 2012, 23:34

Ik gebruik het alleen als ik rustig rijd, zet het nooit uit, houd gewoon de koppeling in. Bij ritten naar het werk als de motor niet echt warm wordt gebruik ik het ook maar niet, geloof niet dat dat werkelijk goed is en bespaard al die koude starts.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door Rebel » 08 mei 2012, 23:38

Vreemd. als de motor koud is werkt het systeem bij mij niet. Ik rij dagelijks het zelfde stuk s'morgens en afhankelijk van de buitentemperatuur en rijstijl schakelt het start/stop-systeem op bepaalde punten in.
Zo staat het ook omschreven in de gebruikshandleiding.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door Dennis Cavallino » 09 mei 2012, 08:08

Bij onze C3 ook.

Als 't koud is blijft de motor gewoon draaien.

Met voorruit ontwaseming icm standje 4 van de blower en met een ingeschakelde achterruitverwarming aan blijft 'ie sowieso draaien. Werkt allemaal prima trouwens, ondanks dat 't Frans is. Het lijkt zelfs wel of ze er goed over hebben nagedacht! :lol:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door MartijnGizmo » 09 mei 2012, 08:59

Dennis Cavallino schreef:Ook bij een Diesel?

Ik weet dat we de LaRo Defender TD5 ook altijd even lieten draaien als 'ie 140 had gereden gedurende een lange rit (dat is dus op topsnelheid, lol).
Ouders van een vriend van me hadden een Opel Monterey met gesneuvelde turbo, die reden nooit hard, maar wel vaak met paardentrailer...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29380
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door Luco » 09 mei 2012, 09:06

Ja, een Opel :lol: :lol:

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door M@rcel » 09 mei 2012, 10:31

Rebel schreef:Bij de Audi schakelt het start/stop niet in als je hard hebt gereden en erna ergens moet stoppen. Dit zal vast ergens geregeld worden. Ik vind het verder een prima systeem, want je merkt niks als hij opnieuw start.
Rijd je handgeschakeld of automaat/dsg? Benzine of een diesel?

Rij nu sinds een tijdje een A8L 3.0 tdi, en ik vind het alles behalve "je merkt er niets van"

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door MartijnGizmo » 09 mei 2012, 11:07

Fraaiste start/stop die ik tot nog toe heb meegemaakt was in de Jaguar XF met de vierpitter-diesel, maar daar hebben ze er ook bijzonder veel aandacht in gestoken. Ook de reactiesnelheid is super, start sneller dan dat je met je voet van rem- naar gaspedaal wisselt!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door Dennis Cavallino » 09 mei 2012, 11:24

Dat is zeker bij een automaat het allerbelangrijkste.

Bij ons werkt 't alleen als je hem in z'n vrij zet. Vind ik ideaal bij een handgeschakelde met start/stop.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Turbo icm start-stop

Bericht door NSXRS » 09 mei 2012, 17:32

Dennis Cavallino schreef:Ook bij een Diesel?

Ik weet dat we de LaRo Defender TD5 ook altijd even lieten draaien als 'ie 140 had gereden gedurende een lange rit (dat is dus op topsnelheid, lol).
Bij een diesel draait de turbo veel minder toeren dan bij een benzine, is daardoor wat minder kwetsbaar voor plotseling stilzetten, maar goed is het nooit (dus ook niet bij diesel) om na zwaar belasten uit te zetten

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian en 2 gasten