Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27066
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door romo » 11 apr 2012, 15:45

Auto`s, ze zijn beter, luxer, sneller en veiliger geworden........maar waar liggen de grenzen in de veiligheid?

Alles kan kapot;

http://www.s2ki.com/s2000/topic/943751- ... ry21594992

Gebruikersavatar
Niall
Berichten: 1664
Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
Locatie: Woonplaats

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door Niall » 11 apr 2012, 15:48

Treist om te lezen/zien, maar de wetten van de natuurkunde kan je niet tegen wapenen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29380
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door Luco » 11 apr 2012, 16:08

Ja, als je tegenwoordig de crashtesten ziet en hoe goed de auto's daar uit komen moet dit toch met een behoorlijke snelheid gegaan zijn.
Blijft natuurlijk zeer triest.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door GTRene » 11 apr 2012, 16:09

zo dan...daar zijn wat krachten op los gekomen :shock:

Gebruikersavatar
Hugo Bos
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
Locatie: Ioniq EV

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door Hugo Bos » 11 apr 2012, 16:11

Een crashtest gaat met 64kmpu, dit zal wel iets harder zijn gegaan... Treurig

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 884
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door D20VT » 11 apr 2012, 19:13

Moet je filmpje van fifth gear maar eens opzoeken waar ze een ford ficus tegen een betonnen blok kknallen met 190 km/h of zo. Daar blijft ook helemaal niks van over.

Een auto kan maar een bepaalde hoeveelheid kracht absorberen, daarna kun je het als inzittende zelf niet meer opvangen

edit


Andre
Berichten: 11409
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door Andre » 11 apr 2012, 19:22

Als een Rally auto met rolkooi zijdelings een boom in knalt heb je ook geen schijn van kans meer. De energie kan op een gegeven moment geen kant meer op en ook de rolkooi zal gewoon breken.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3894
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door markk » 11 apr 2012, 19:31

En ook al kan de auto/rolkooi/etc. het wel aan. Je organen scheuren door de hoge G-krachten gewoon af in je lichaam....


Mark.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door Downforce Hans » 11 apr 2012, 20:16

markk schreef:En ook al kan de auto/rolkooi/etc. het wel aan. Je organen scheuren door de hoge G-krachten gewoon af in je lichaam....


Mark.
Ik denk dat dat wel meevalt........
Afgelopen jaren zijn er aardig wat f1 mannen de vangrail ingegaan en daar zitten de organen nog steeds op dezelfde plaats..........

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29380
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door Luco » 11 apr 2012, 20:18

Die klapper van verstappen destijds was toch een van de grootste G krachten ooit bij een crash?

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door Downforce Hans » 11 apr 2012, 20:19

Luco schreef:Die klapper van verstappen destijds was toch een van de grootste G krachten ooit bij een crash?
Die heeft toen ook behoorlijk hersenletsel opgelopen....................toch?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29380
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door Luco » 11 apr 2012, 20:28

Downforce Hans schreef:
Luco schreef:Die klapper van verstappen destijds was toch een van de grootste G krachten ooit bij een crash?
Die heeft toen ook behoorlijk hersenletsel opgelopen....................toch?
:lollerdelol: :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29380
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door Luco » 11 apr 2012, 20:53

de Britse GP op Silverstone crashte hij zwaar waarbij hij zeven gebroken ribben, twee gebroken benen, een gebroken linkervoet en een blessure aan zijn bekken opliep. Tijdens de crash remde zijn wagen af van 173 tot 0 km/u in slechts 66 cm. Hierdoor kreeg Purley 178 g te verduren en staat hij in het Guinness Book of Records voor de hoogste G-krachten die door een mens is overleefd.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door Bert ///M3 » 12 apr 2012, 00:56

Zo'n F1 chassis word ook speciaal met kreukelzones gemaakt etc. Weet nog wel van dat ongeluk met Schumacher die met bijna 300 km/u rechtdoor de grindbak overstak en bijna loodrecht op de muur/bandenstapel crashed. Je zag dat de hele neus versplinterd werd maar hij had uiteindelijk alleen een gebroken voet oid.

Bij toer en rallywagens is juist het omgekeerde loos, die rolkooien worden al stijver en de koetsen al sterker, bij een klap tegen een 'solide' object zal piek deceleratie dus ook steeds hoger zijn omdat de koets minder vervormd.

Eigenlijk dus de omgekeerde wereld maar bij de FIA gaan ze er waarschijnlijk van uit dat het in de toerwagen/rallysport belangrijker is om je bestuurder in 1 stuk te houden als de maximale krachten op het lichaam te verminderen puur omdat de snelheden en dus waarschijnlijk ook de impact lager zijn.

Extreem voorbeeld, maar als je kijkt naar die crash van Georg Plasa, Formule type motor in een chassis met een toerwagen kooi, auto was niks meer van over en Georg zelf overleden. Bij dat soort vermogens en snelheden in die omgevingen is zo'n kooi dus ook niet veel meer waard. Nu was dat een massieve bergwand maar op een F1 circuit hebben ze ook betonnen muren. Kan je dus ook terecht de vraag stellen, had die kooi sterk genoeg geweest, was hij dan niet alsnog overleden aan de G krachten.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12608
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door Downforce Hans » 12 apr 2012, 01:22

Ik weet wel dat er in die f1 auto een kreukel zone zit, maar van die 178 g blijven er echt geen 5 over bij een frontaaltje, kreukel zone of niet............

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door GTRene » 12 apr 2012, 09:02

hoe ouder ik wordt hoe meer kreukelzones ik krijg :clown:

Gebruikersavatar
Wout309t
Berichten: 1270
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: A4 40TFSI

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door Wout309t » 12 apr 2012, 09:35

Google translate Duits--->Engels is ook nog niet helemaal geweldig als ik dat artikel zo lees...

Verder worden auto's tegenwoordig volgens mij ontworpen voor de crashtests. Maar in het echte leven is het bijna nooit een blokje beton die de auto precies op dat ene plekje raakt waar de auto 5 sterren voor gekregen heeft.....

Robin
Berichten: 55216
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door Robin » 12 apr 2012, 09:36

Wanneer is eigenlijk de Grand Prix van Botswana?

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 2179
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door 350 Z » 12 apr 2012, 10:10

GTRene schreef:hoe ouder ik wordt hoe meer kreukelzones ik krijg :clown:
:mrgreen:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door GTRene » 12 apr 2012, 10:13

Robin schreef:Wanneer is eigenlijk de Grand Prix van Botswana?
die is verplaats naar>>

Afbeelding+t Koeweit :blink:

Robin
Berichten: 55216
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door Robin » 12 apr 2012, 12:01

GTRene schreef:
Robin schreef:Wanneer is eigenlijk de Grand Prix van Botswana?
die is verplaats naar>>

Afbeelding+t Koeweit :blink:
:hmmm:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door GTRene » 12 apr 2012, 13:38

sterk :clap:

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2247
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door Stefan R » 12 apr 2012, 18:13

Downforce Hans schreef:
markk schreef:En ook al kan de auto/rolkooi/etc. het wel aan. Je organen scheuren door de hoge G-krachten gewoon af in je lichaam....


Mark.
Ik denk dat dat wel meevalt........
Afgelopen jaren zijn er aardig wat f1 mannen de vangrail ingegaan en daar zitten de organen nog steeds op dezelfde plaats..........
Ik weet dat dat niet meevalt Hans, zijdelings kan je maar heel weinig hebben met je organen (en je nek ook trouwens)

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door Rebel » 12 apr 2012, 18:58

Daarom vind ik die kleine autootjes allemaal doodskisten op wielen. Uiteraard heb je met 190 km per uur in geen enkele auto een kans, maar met lagere snelheden heb je in een Panda, Aygo, Up en hoe ze allemaal mogen heten, grote kans dat je het er ook slecht vanaf brengt.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34356
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...

Bericht door JP » 12 apr 2012, 19:01

Rebel schreef:Daarom vind ik die kleine autootjes allemaal doodskisten op wielen. Uiteraard heb je met 190 km per uur in geen enkele auto een kans, maar met lagere snelheden heb je in een Panda, Aygo, Up en hoe ze allemaal mogen heten, grote kans dat je het er ook slecht vanaf brengt.
Ja....het is een grote boze gevaarlijke wereld daarbuiten. Ik blijf lekker van mijn ww genieten en achter de geraniums wachten tot magere Hein me komt halen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast