Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
- romo
- Berichten: 27066
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
Auto`s, ze zijn beter, luxer, sneller en veiliger geworden........maar waar liggen de grenzen in de veiligheid?
Alles kan kapot;
http://www.s2ki.com/s2000/topic/943751- ... ry21594992
Alles kan kapot;
http://www.s2ki.com/s2000/topic/943751- ... ry21594992
- Niall
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 27 nov 2007, 09:15
- Locatie: Woonplaats
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
Treist om te lezen/zien, maar de wetten van de natuurkunde kan je niet tegen wapenen.
- Luco
- Berichten: 29380
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
Ja, als je tegenwoordig de crashtesten ziet en hoe goed de auto's daar uit komen moet dit toch met een behoorlijke snelheid gegaan zijn.
Blijft natuurlijk zeer triest.
Blijft natuurlijk zeer triest.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
zo dan...daar zijn wat krachten op los gekomen 

- Hugo Bos
- Berichten: 807
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 18:04
- Locatie: Ioniq EV
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
Een crashtest gaat met 64kmpu, dit zal wel iets harder zijn gegaan... Treurig
- D20VT
- Berichten: 884
- Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
Moet je filmpje van fifth gear maar eens opzoeken waar ze een ford ficus tegen een betonnen blok kknallen met 190 km/h of zo. Daar blijft ook helemaal niks van over.
Een auto kan maar een bepaalde hoeveelheid kracht absorberen, daarna kun je het als inzittende zelf niet meer opvangen
edit
Een auto kan maar een bepaalde hoeveelheid kracht absorberen, daarna kun je het als inzittende zelf niet meer opvangen
edit
-
- Berichten: 11409
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
Als een Rally auto met rolkooi zijdelings een boom in knalt heb je ook geen schijn van kans meer. De energie kan op een gegeven moment geen kant meer op en ook de rolkooi zal gewoon breken.
- markk
- Berichten: 3894
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
En ook al kan de auto/rolkooi/etc. het wel aan. Je organen scheuren door de hoge G-krachten gewoon af in je lichaam....
Mark.
Mark.
- Downforce Hans
- Berichten: 12608
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
Ik denk dat dat wel meevalt........markk schreef:En ook al kan de auto/rolkooi/etc. het wel aan. Je organen scheuren door de hoge G-krachten gewoon af in je lichaam....
Mark.
Afgelopen jaren zijn er aardig wat f1 mannen de vangrail ingegaan en daar zitten de organen nog steeds op dezelfde plaats..........
- Luco
- Berichten: 29380
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
Die klapper van verstappen destijds was toch een van de grootste G krachten ooit bij een crash?
- Downforce Hans
- Berichten: 12608
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
Die heeft toen ook behoorlijk hersenletsel opgelopen....................toch?Luco schreef:Die klapper van verstappen destijds was toch een van de grootste G krachten ooit bij een crash?
- Luco
- Berichten: 29380
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
Downforce Hans schreef:Die heeft toen ook behoorlijk hersenletsel opgelopen....................toch?Luco schreef:Die klapper van verstappen destijds was toch een van de grootste G krachten ooit bij een crash?


- Luco
- Berichten: 29380
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
de Britse GP op Silverstone crashte hij zwaar waarbij hij zeven gebroken ribben, twee gebroken benen, een gebroken linkervoet en een blessure aan zijn bekken opliep. Tijdens de crash remde zijn wagen af van 173 tot 0 km/u in slechts 66 cm. Hierdoor kreeg Purley 178 g te verduren en staat hij in het Guinness Book of Records voor de hoogste G-krachten die door een mens is overleefd.
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
Zo'n F1 chassis word ook speciaal met kreukelzones gemaakt etc. Weet nog wel van dat ongeluk met Schumacher die met bijna 300 km/u rechtdoor de grindbak overstak en bijna loodrecht op de muur/bandenstapel crashed. Je zag dat de hele neus versplinterd werd maar hij had uiteindelijk alleen een gebroken voet oid.
Bij toer en rallywagens is juist het omgekeerde loos, die rolkooien worden al stijver en de koetsen al sterker, bij een klap tegen een 'solide' object zal piek deceleratie dus ook steeds hoger zijn omdat de koets minder vervormd.
Eigenlijk dus de omgekeerde wereld maar bij de FIA gaan ze er waarschijnlijk van uit dat het in de toerwagen/rallysport belangrijker is om je bestuurder in 1 stuk te houden als de maximale krachten op het lichaam te verminderen puur omdat de snelheden en dus waarschijnlijk ook de impact lager zijn.
Extreem voorbeeld, maar als je kijkt naar die crash van Georg Plasa, Formule type motor in een chassis met een toerwagen kooi, auto was niks meer van over en Georg zelf overleden. Bij dat soort vermogens en snelheden in die omgevingen is zo'n kooi dus ook niet veel meer waard. Nu was dat een massieve bergwand maar op een F1 circuit hebben ze ook betonnen muren. Kan je dus ook terecht de vraag stellen, had die kooi sterk genoeg geweest, was hij dan niet alsnog overleden aan de G krachten.
Bij toer en rallywagens is juist het omgekeerde loos, die rolkooien worden al stijver en de koetsen al sterker, bij een klap tegen een 'solide' object zal piek deceleratie dus ook steeds hoger zijn omdat de koets minder vervormd.
Eigenlijk dus de omgekeerde wereld maar bij de FIA gaan ze er waarschijnlijk van uit dat het in de toerwagen/rallysport belangrijker is om je bestuurder in 1 stuk te houden als de maximale krachten op het lichaam te verminderen puur omdat de snelheden en dus waarschijnlijk ook de impact lager zijn.
Extreem voorbeeld, maar als je kijkt naar die crash van Georg Plasa, Formule type motor in een chassis met een toerwagen kooi, auto was niks meer van over en Georg zelf overleden. Bij dat soort vermogens en snelheden in die omgevingen is zo'n kooi dus ook niet veel meer waard. Nu was dat een massieve bergwand maar op een F1 circuit hebben ze ook betonnen muren. Kan je dus ook terecht de vraag stellen, had die kooi sterk genoeg geweest, was hij dan niet alsnog overleden aan de G krachten.
- Downforce Hans
- Berichten: 12608
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
Ik weet wel dat er in die f1 auto een kreukel zone zit, maar van die 178 g blijven er echt geen 5 over bij een frontaaltje, kreukel zone of niet............
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
hoe ouder ik wordt hoe meer kreukelzones ik krijg 
- Wout309t
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: A4 40TFSI
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
Google translate Duits--->Engels is ook nog niet helemaal geweldig als ik dat artikel zo lees...
Verder worden auto's tegenwoordig volgens mij ontworpen voor de crashtests. Maar in het echte leven is het bijna nooit een blokje beton die de auto precies op dat ene plekje raakt waar de auto 5 sterren voor gekregen heeft.....
Verder worden auto's tegenwoordig volgens mij ontworpen voor de crashtests. Maar in het echte leven is het bijna nooit een blokje beton die de auto precies op dat ene plekje raakt waar de auto 5 sterren voor gekregen heeft.....
-
- Berichten: 55216
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
Wanneer is eigenlijk de Grand Prix van Botswana?
- 350 Z
- Berichten: 2179
- Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
GTRene schreef:hoe ouder ik wordt hoe meer kreukelzones ik krijg

- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
die is verplaats naar>>Robin schreef:Wanneer is eigenlijk de Grand Prix van Botswana?

-
- Berichten: 55216
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- Stefan R
- Berichten: 2247
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
Ik weet dat dat niet meevalt Hans, zijdelings kan je maar heel weinig hebben met je organen (en je nek ook trouwens)Downforce Hans schreef:Ik denk dat dat wel meevalt........markk schreef:En ook al kan de auto/rolkooi/etc. het wel aan. Je organen scheuren door de hoge G-krachten gewoon af in je lichaam....
Mark.
Afgelopen jaren zijn er aardig wat f1 mannen de vangrail ingegaan en daar zitten de organen nog steeds op dezelfde plaats..........
-
- Berichten: 4800
- Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
Daarom vind ik die kleine autootjes allemaal doodskisten op wielen. Uiteraard heb je met 190 km per uur in geen enkele auto een kans, maar met lagere snelheden heb je in een Panda, Aygo, Up en hoe ze allemaal mogen heten, grote kans dat je het er ook slecht vanaf brengt.
- JP
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Boomer Life Matters
Re: Veiligheid of wat daar voor moet doorgaan...
Ja....het is een grote boze gevaarlijke wereld daarbuiten. Ik blijf lekker van mijn ww genieten en achter de geraniums wachten tot magere Hein me komt halen.Rebel schreef:Daarom vind ik die kleine autootjes allemaal doodskisten op wielen. Uiteraard heb je met 190 km per uur in geen enkele auto een kans, maar met lagere snelheden heb je in een Panda, Aygo, Up en hoe ze allemaal mogen heten, grote kans dat je het er ook slecht vanaf brengt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast