E36 M3 + KW V3 Clubsport ?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
///Michel

E36 M3 + KW V3 Clubsport ?

Bericht door ///Michel » 10 apr 2012, 21:52

Df 'ers, ik weet dat hier al tig onderwerpen over zijn maar heb gezocht en kon niet echt vinden waar ik naar opzoek ben. Dus dan maar zo en jullie kunnen me er vast mee helpen :D

Ik wil mijn E36 M3 dus voorzien van een schroefset, het gaat hier om een 3.2L coupé. Paul Vlasblom heeft een KW V3 setje in clubsport setting, zo'n V3 set is precies wat ik zoek, kwaliteit en wat afstelmogelijkheden maar ik gebruik de auto ook gewoon dagelijks voor naar mijn werk. Op verschillende forums lees ik echter dat deze sets keiharde veren hebben en eigenlijk niet voor de weg is bedoeld. Nou is comfort niet het grootste probleem, andere veren kan altijd. Ik maak me meer zorgen over de torens(?) waar de veerpoten vastzitten, kan dat de hardere klappen aan zonder dat het gaat scheuren?

Hopelijk kunnen jullie mij hier meer over vertellen!

Gr, Michel

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Re: E36 M3 + KW V3 Clubsport ?

Bericht door Steven N. » 10 apr 2012, 22:55

Even wachten op de inbreng van Bertikipedia.

Ik heb de voortorens met AST sportline 2 gewoon standaard met 3.2L topmounts. Ik heb bij de achtertorens de Z3 platen erin voor extra stevigheid tegen doorscheuren en deze doen het werk bij mij prima. KW V3 lijkt mij een prima set, misschien wel een tikkeltje hardcore voor straatgebruik maar dat zou mij ook niet deren.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 apr 2012, 23:27

Ik zou niet op straat rond willen rijden met een KW V3 Clubsport set. Die zijn veel te stug geveerd voor dagelijks gebruik. Dat is meer iets voor trackday voertuigen met rolkooien als je het mij vraagt. Waarom met rolkooien, hoe stugger je veren worden hoe groter de lastwissel op je wielen en hoe groter de krachten op je chassis. Zo'n koets raakt na verloop van tijd gewoon af als er hard mee gereden word.

Beter dan gewoon de normale KW V3 nemen, dan heb je 70/75 N/mm veren ipv 110/120 N/mm wat er op die clubsport kits zit. Dat is wat beter te doen en het zijn eigenlijk dezelfde dempers alleen dat meer met een straat setting. En gewoon standaard topmounts gebruiken dat scheelt ook een stuk comfort ipv de aluminium camber verstelbare mounts.

Veertorens zijn wel een punt zeker als je met een clubsport kit gaat rijden inderdaad. Ik weet niet of je een 3.0 of een 3,2 hebt maar bij een 3,2 moeten de voorste veertorens als het goed is al versterkt zijn. Achter gaat wel, omdat die V3 en clubsport kits gewone losse veren gebruiken, geen coil over setup. Maar je kan die Z3 platen gebruiken voor de zekerheid.

///Michel

Bericht door ///Michel » 10 apr 2012, 23:41

Steven Nauta schreef:Even wachten op de inbreng van Bertikipedia.
:D

Beide bedankt voor de info, ik ga maar eens vragen of ze toevallig geen andere veren hebben liggen!

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 12 apr 2012, 07:55

///Michel schreef:
Steven Nauta schreef:Even wachten op de inbreng van Bertikipedia.
:D

Beide bedankt voor de info, ik ga maar eens vragen of ze toevallig geen andere veren hebben liggen!
Dat werkt op zich wel, maar niet geweldig: de demping van die clubsports is ook afgestemd op die harde veren... Zou een andere set kiezen, die meer straat geschikt is. Scheelt je waarschijnlijk nog wat geld ook.

///Michel

Bericht door ///Michel » 12 apr 2012, 09:23

Het was een normale V3 set met clubsport veren, dus ik neem aan dat het geen probleem moet zijn. Ik ga ze vanmiddag ophalen dan zal ik het nog wel eens navragen.

Aernoudt

Bericht door Aernoudt » 12 apr 2012, 09:41

///Michel schreef:Het was een normale V3 set met clubsport veren, dus ik neem aan dat het geen probleem moet zijn. Ik ga ze vanmiddag ophalen dan zal ik het nog wel eens navragen.
Als het de normale dempers zijn, is het geen probleem!

Reind

Bericht door Reind » 12 apr 2012, 12:13

Veerpoottorens zijn een zwak punt. Maar scheuren niet 1 2 3 uit. Daar moet je toch wel heel vaak het circuit voor opzoeken. OM je een idee te geven. Bij mijn e36 scheurde de boel uit in het tweede race seizoen. Onder de auto zit AST competition en geen curb werd gespaard.

Binnen de Apriscocup hebben wij verstevegingsplaten laten maken en zijn te koop bij autosport assen.

Meer daarover in dit topic http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... 5&start=50

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 12 apr 2012, 14:55

Hm nee maar afhankelijk waar je woont denk ik dat je op straat die veertorens voor ook wel aan het scheuren kan krijgen als je met zo'n clubsport kit gaat rijden. Als je er veel km mee rijd tenminste, denk drempels, gaten in de weg etc.

Op mijn racer zijn er bij Intrax ook 5mm dikke platen gelast op de voortorens, ook om een betere camber/caster stand te krijgen (ronde gat zit off centre) maar ook vanwege het scheuren.

BMW levert op de M3 3,2 en de Z3M zelfs een eigen onderdeel om de veertoren te versterken:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C ... ing_parts/

#15.

Veel mensen weten dit niet maar door dat plaatje #15 zijn je wielstanden ook beter verstelbaar bij een camber/caster plate als je die op een 3,2 zet. Bij veel camber/casterplates loop je kans dat bij 1 van de verstellingen de plaat tegen de veertoren loopt omdat deze afgerond is. Met die lasplaten uit de Aprico cup of bij Intrax vandaan bereik je een beetje hetzelfde, verstellen gaat beter omdat ze vlak zijn en het geheel word steviger. Die AST camberplate doet volgens mij alleen camber als ik het zo op de foto's zie en dan zou het nog niet zo'n probleem zijn.

Maar kijk je bijvoorbeeld naar het Intrax ontwerp:
Afbeelding

Dan zie je dus dat bij standaard montage je camber bereik beperkt kan worden door je veertoren (gaat door middel van de sleuven waar de 3 montagepennen in zitten) Dit los je dus deels op met plaatje #15. Ik heb de weg van de lasplaten genomen en dat doet nog iets anders, je kan je camberplate 90 graden zodat de camber en caster verstellingen als het ware omgedraaid worden, je camber bereik word dan veel groter omdat je ineens het middelste deel van de camberplate gebruikt voor die verstelling, zelfde zoals AST dat doet.

Dit opent trouwens meteen een andere discussie: Een hoop mensen weten altijd heel erg goed te vertellen dat coil over op de achterkant van een E36 niet kan ivm het uitscheuren van de achterste veertorens. Maar monteren vervolgens wel een coilover kit met camberplate direct op de voorste torens, waarvan de metaaldikte ongeveer hetzelfde is, terwijl de voorkant bij veel racewagens een stuk zwaarder is en de veren aan de voorkant een stuk stugger zijn :)

///Michel

Bericht door ///Michel » 12 apr 2012, 15:57

Heb inmiddels de set opgehaald, Paul heeft er nog 80kg veren opgezet i.p.v. 120kg. Voorlopig blijven de originele topmounts gewoon zitten, kreeg wel het advies mee om links en rechts om te wisselen voor iets meer camber.

Bert, je zei dat de 3.2's al versterkte veerpoten hebben, betekent dit dat #15 bij mij al op de auto zit?

Iets wat ik eigenlijk nog ben vergeten te vragen; gaan de originele velgen eigenlijk wel passen zonder spacers? Velgen zijn 7,5" voor en 8,5" achter, beide een offset van 41mm. Toch wel handig om te weten eigenlijk :clown:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 12 apr 2012, 16:36

Als je een 3,2 hebt dan moeten die platen er al zitten ja. En dan gaan je wielen zeker weten niet passen met die schroefset, voor heb je 10mm spacers nodig. (ik heb dezelfde wielen op de auto)

Bij een 3,2 staat de fusee wat meer gekanteld waardoor je wiel aan de bovenkant iets dichter richting de veerpoot zit, die gaat dus aanlopen als je een coil over kit gebruikt. Of je moet de hulpveer er aan de voorkant er af halen en kijken of je zo hoog genoeg uitkomt met je onderste veerschotel. Door wat met de lengtes van de veren te goochelen kan dat ook werken maar ik zou zelf liever die hulpveer houden ivm de demperslag, kans dat de veer los komt van de bovenste schotel en op een dag scheef komt te zitten.

In de USA word het wel gedaan op die manier maar die dempers hebben meestal een kortere slag. Als je wil weten of dit ook kan moet je de stabi los schroeven, auto op krikken en kijken hoever je demper naar buiten komt en of je dat red qua veerweg. Maar dan zal je ook wat moeten rekenen aan veerlengtes en veersterktes om het goed te krijgen, gaat misschien wat ver :)

///Michel

Bericht door ///Michel » 12 apr 2012, 17:16

Bedankt, duidelijk verhaal. Ik ga morgen nog achter wat spacers en wielbouten aan :D

///Michel

Bericht door ///Michel » 28 mei 2012, 11:02

Zo, even mijn oude draadje omhoog kicken...

Schroefset zit er inmiddels al een tijdje onder maar ben er verder nog niet veel mee bezig geweest. Bij het monteren bleek dat de originele 'armpjes' van de stabilisator naar de veerpoot te lang zijn.

Nu neem ik aan dat dit een veel voorkomend probleem is echter kan ik er weinig over vinden op internet. Dus wie weet de oplossing en waar te bestellen?

@ Bert///M3: Spacers van 10mm waren precies goed, thanks :thumbup:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 mei 2012, 11:33

Bij een KW dealer. Als je die sets nieuw koopt dan zitten er kortere stangetjes bij. Of je maakt ze zelf van 2 uniballs en een stukje draadeinde, kan je ze ook verstelbaar maken ivm preload.

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 03 jun 2012, 02:21

///Michel schreef:....Bij het monteren bleek dat de originele 'armpjes' van de stabilisator naar de veerpoot te lang zijn....
Nu maak je mij even nieuwsgierig. Heb je nog wel de droplinks (de naam zoals ik ze ken) nog wel aan de schokdemper zitten, en alleen op een ander punt, of moet je ze nu aan je draagarm monteren?

Ik heb 3 jaar terug een Bilstein schroefset gekocht en toen gekozen voor een M3 set (ik heb een 328) omdat ik dacht dan ook mooi die m3 droplinks te kunnen gebruiken (gemonteerd aan de schokdemper zijn ze effectiever en kun je dus een dunnere (lees lichtere) arb gebruiken met hetzelfde effect). Effin, dat verhaal ging dus mooi niet op. Als je een Bilstein set voor je M3 haalt, dan krijg je er standaard niet-M droplinks bij en moet je ze dus ook aan de draagarm bevestigen.
Hier stond ik wel even van te kijken. Ik heb het nummer van de set nog gedubbel en getrippel checkt, maar het is toch echt de M3 set.

Nog even over die verstevigingen van de torens voor. Als je dat kapje van je veertorens haalt, dan kun je zo zien of je ze hebt, dan zie je het extra randje ervan zo zitten.

Onder het mom van baat het niet dan schaad het niet, heb ik ze 2 jaar geleden ook op mijn 328i gezet. wat extra stevigheid kan nooit kwaad. (de Z3 plaatjes achter had ik al enige jaren).

Hier kun je goed die extra rand zien binnen het originele gat:

Afbeelding

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 03 jun 2012, 15:08

Dat is inderdaad een bekend punt bij Bilstein hoewel ik dacht dat dat tegenwoordig alweer anders was.

Andere merken zoals KW en Eibach leveren er kortere verbindingsstangen bij omdat het montagepunt lager komt te zitten doordat de onderste veerschotels ook lager zitten. Bij andere merken zoals Intrax gebruiken ze een andere vorm van het montagepunt, een soort L vorm zodat die alsnog hoger komt te zitten en je originele gebruiken kan.

MParallel

Bericht door MParallel » 03 jun 2012, 17:12

Ah op die manier.

Bilstein zal ongetwijfeld wel een reden hebben gehad, zijn nou ook niet echt onbekend, maar het blijft apart.

///Michel

Bericht door ///Michel » 04 jun 2012, 19:43

Dit zijn toch ook M3 topmounts? Bij mij zit het dopje namelijk anders:

Afbeelding

Ondertussen wacht ik nog steeds op mijn stangetjes, had het nu toch wel eens klaar willen hebben. Durf ook niet echt gas te geven met de auto nu :stom: En hij moet nog opnieuw uitgelijnd worden.

MParallel

Bericht door MParallel » 04 jun 2012, 23:41

Dan heb jij een 3.2.

Dit zijn 3.0 topmounts. Ik heb me kingpin al geshimd om zo wat meer camber te krijgen, alleen caster is zo'n beetje niet-bestaand bij een niet-M.

Omdat ik gratis een set M3 3.0 draagarmen had gekregen met excentrische lagers, heb ik toen de "bijbehorende" 3.0 toplager gemonteerd.

Bij een evo kun je L/R ook nog verwisselen voor (nog) meer camber.

Maar ik ben nog wel benieuwd naar die stangen. Zit de ophanging nog aan je schokdemper?

///Michel

Bericht door ///Michel » 05 jun 2012, 01:17

Oké, wist niet dat daar nog verschil tussen zat met een 3.0 of 3.2.

Topmounts zijn inderdaad van plaats gewisseld. En die stabi stangen moeten nog steeds aan de veerpoot vast. Alleen zoals Bert zegt zit het montage punt daarop lager dan op originele. Ligt er ook aan hoe laag je hem zet natuurlijk.

MParallel

Bericht door MParallel » 05 jun 2012, 02:33

^^
Nee de verlaging heeft er niks me te maken. Anders zou je elke keer als je dat wijzigt je droplink niet meer kunnen monteren. Dat ophangpunt zit aan het vaste deel van de veerpoot, niet het in/uitverende deel.

M3 3.0 toplager staat alleen naar achteren (caster) die van de evo staan ook naar buiten (of naar binnen als je ze omwisselt.)

Plaats reactie