118i bobine problemen.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
118i bobine problemen.
Even een vraagje namens een collega van mij. Hij rijdt een Bmw 118i van 5 jaar oud met 74000 kilometer op de teller.Vorig jaar is er een bobine gesneuveld en nu weer. Nu moeten er drie vervangen worden al met al een dure reparatie. Is dit iets wat meer voorkomt bij dit type motor of is het een uitzonderlijk geval?
- Niels
- Berichten: 22506
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 118i bobine problemen.
Komt meer voor bij de "moderne" benzine motor. Het is net als met lampjes lijkt het wel, gaat er eentje dan kun je wachten op de volgende. Als het financieel past (bestaat dat?) dan zou ik ze alle drie vervangen. Anders alleen die kapot is.
- Fabian
- Berichten: 7249
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: 118i bobine problemen.
Standaard probleem bij de huidige 4 cilinders van BMW. Je kunt er op wachten helaas.
- Petrolhead Tom
- Berichten: 13003
- Lid geworden op: 16 dec 2008, 14:56
- Locatie: vwupforum.com
Re: 118i bobine problemen.
Ik vermoedde al zoiets. Bedankt voor de snelle reactie heren!
- Arthur
- Berichten: 43163
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 118i bobine problemen.
Komt zeker voor bij die ED motor in de x18i heb ik begrepen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28619
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 118i bobine problemen.
helaas komt het idd veel voor... (zijn ze nu verbeterd?!)
mijn pa heeft een 318i E91 ED en bij 120k km ging de eerste, op mijn advies alle 4 vervangen.
mijn 318i E91 (niet ED) ging de eerste bij 155k km, ook meteen alle 4 vervangen dus hopelijk voorlopig van de ellende af...
mijn pa heeft een 318i E91 ED en bij 120k km ging de eerste, op mijn advies alle 4 vervangen.
mijn 318i E91 (niet ED) ging de eerste bij 155k km, ook meteen alle 4 vervangen dus hopelijk voorlopig van de ellende af...
- Fabian
- Berichten: 7249
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: 118i bobine problemen.
Ik zie ze veelal al tussen de 50000 en 120000 kapot gaan.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: 118i bobine problemen.
wat zijn de eerste verschijnselen dan... gaat ie ineens stuk of haperen oid?
- Luco
- Berichten: 29391
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: 118i bobine problemen.
Gaat gewoon op 1 poot minder lopen.
Maar het lijkt wel een probleem bij alle merken, Vag, bmw, renault, peugeot.
Heeft het niet te maken met de heftigere ontsteking ivm zuinigere motoren?
Maar het lijkt wel een probleem bij alle merken, Vag, bmw, renault, peugeot.
Heeft het niet te maken met de heftigere ontsteking ivm zuinigere motoren?
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
Re: 118i bobine problemen.
nee hoor, iedere bobine hoeft maar 1 cilinder te bedienen. Electrisch heeft iedere indivuduele bobine het juist veel makkelijker. Bij gelijk toerental hoeft zo'n enkele COP bobine maar 0,25x het aantal vonken te produceren. (op een 4cil) Er zitten er immers 4 op! Iedere bobine heeft dus tijd zat om hoogspanning op te bouwen, ook bij hoge toeren. (mijn pre-historische rangerover V8 heeft een verdeler met 8 kabels gevoed door 1 bobine... marginaal als dat ding bij 5000rpm 8 cilinders moet voorzien van vonk!)
ik ben van mening dat het probleem van de falende COP's (zie plaatje, die 4 zwarte dingen in/op de bougiegaten)

te maken heeft met warmte (de bobines zitten vaak recht bovenop de bougie / in de kop gestoken m.a.w. er is hitte geleidingscontact van kop via bougie naar bobine)
Bovendien zijn die bobines ook onderhevig aan mechanische belasting (trillingen van het blok.)
Daar kunnen die dingen blijkbaar slecht tegen. (disclaimer: dit is mijn mening, er zullen vast wel COP bobines zijn die wel heel blijven...)
bij een ouderwetse motor met een verdeler en een enkele bobine zit die bobine vaak ergens aan de zijkant gemonteerd op koude carrosserie plaat weg van alle motortrillingen, vaak ook in de rijwind en niet onder een of andere fancy sierkap...
Ik heb in mijn 30j sleutel ervaring maar 1x een conventionele bobine kapot gehad. (Volvo 340 1,4L,Renix electronica! en dat was ook nog eens omdat er koelwater van een gebarste radiateur slang overheen was gesproeid!)
Over die COP (coil on plug) ontstekingen hoor ik veel vaker probleem verhalen.
een goeie oplossing zou zijn om die 4 bobines remote te monteren en gewoon ouderwets via kabels die dingen aan te sluiten aan de bougies. (disclaimer: dit is mijn mening)
Dit is al heel wat beter:

je vraagt je af waarom ze die COPontsteking dan toch gebruiken? Dat is omdat als de bobines het goed doen(...) je dan de ontsteking kan managen per individuele cilinder (knock sensing)
Hiermee kan je de emissies nog beter minimaliseren terwijl je ook het vermogen kan optimaliseren en het verbruik kan minimaliseren. Het idee achter COP is dus heel goed, dan moeten ze alleen nog wel heel blijven....
ik ben van mening dat het probleem van de falende COP's (zie plaatje, die 4 zwarte dingen in/op de bougiegaten)
te maken heeft met warmte (de bobines zitten vaak recht bovenop de bougie / in de kop gestoken m.a.w. er is hitte geleidingscontact van kop via bougie naar bobine)
Bovendien zijn die bobines ook onderhevig aan mechanische belasting (trillingen van het blok.)
Daar kunnen die dingen blijkbaar slecht tegen. (disclaimer: dit is mijn mening, er zullen vast wel COP bobines zijn die wel heel blijven...)
bij een ouderwetse motor met een verdeler en een enkele bobine zit die bobine vaak ergens aan de zijkant gemonteerd op koude carrosserie plaat weg van alle motortrillingen, vaak ook in de rijwind en niet onder een of andere fancy sierkap...
Ik heb in mijn 30j sleutel ervaring maar 1x een conventionele bobine kapot gehad. (Volvo 340 1,4L,Renix electronica! en dat was ook nog eens omdat er koelwater van een gebarste radiateur slang overheen was gesproeid!)
Over die COP (coil on plug) ontstekingen hoor ik veel vaker probleem verhalen.
een goeie oplossing zou zijn om die 4 bobines remote te monteren en gewoon ouderwets via kabels die dingen aan te sluiten aan de bougies. (disclaimer: dit is mijn mening)
Dit is al heel wat beter:
je vraagt je af waarom ze die COPontsteking dan toch gebruiken? Dat is omdat als de bobines het goed doen(...) je dan de ontsteking kan managen per individuele cilinder (knock sensing)
Hiermee kan je de emissies nog beter minimaliseren terwijl je ook het vermogen kan optimaliseren en het verbruik kan minimaliseren. Het idee achter COP is dus heel goed, dan moeten ze alleen nog wel heel blijven....
- Martijn_bmw
- Berichten: 28619
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 118i bobine problemen.
klopt die dingen sneuvelen bij alle merken bij het leven en idd ik ben ook van mening dat het door de temp/trillingen van het blok komt.
echt losse bobine's tegen het schutbord met kabels naar de bougie's schijnt niet meer te kunnen vanwege teveel verliezen in de kabels.
(Mijn E46 318i M43 had bijvoorbeeld wel zo'n bobineblok met 4 losse bobine's er in tegen het schutbord met dan kabels van zo'n 20cm naar de bougie's bij de nieuwere type's is dat toen verdwenen omdat een sterkere ontsteking verijst is voor milieunormen etc...
echt losse bobine's tegen het schutbord met kabels naar de bougie's schijnt niet meer te kunnen vanwege teveel verliezen in de kabels.
(Mijn E46 318i M43 had bijvoorbeeld wel zo'n bobineblok met 4 losse bobine's er in tegen het schutbord met dan kabels van zo'n 20cm naar de bougie's bij de nieuwere type's is dat toen verdwenen omdat een sterkere ontsteking verijst is voor milieunormen etc...
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
Re: 118i bobine problemen.
Hier in de straat ook twee 318i rijders die met dit probleem te maken hebben gehad. Eén daarvan, een LCI heeft het al 2 keer mogen meemaken, km-stand nog geen 45k
- Ampair
- Berichten: 150
- Lid geworden op: 10 okt 2007, 09:10
- Locatie: Breda
Re: 118i bobine problemen.
het is wel waar dat deze zogenaamde pen bobine's vaker stuk gaan. bij alle merken. ze verkopen als zoete broodjes bij mij. merk ook vaak dat ze door de hitte wel is leeglopen. alsof de hars die erin zit dan smelt en naar ondere loopt. als je dan de bobine uit het blok haalt heb je vaak 2 delen in je handen...
- Chris van S.
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 25 sep 2008, 11:50
- Locatie: Reeuwijk
Re: 118i bobine problemen.
Penbobine's gaan bij alle merken stuk. Het is een stukje techniek dat de automerken niet zelf produceren. En helaas gezegd is het ook niets nieuws, want 10 jaar geleden gingen die dingen echt om de haverklap kapot. Als die dingen nog steeds zo vaak kapot gaan lijkt het erop dat de toeleveranciers er niet van leren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten