Lotus europa s = opel speedster turbo?
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Lotus europa s = opel speedster turbo?
Ingezonde brief in AV. Iemand was het opgevallen dat er veel technische overeenkomsten waren tussen deze auto's. Ik ben we eens gaan vergelijken in de carbase van autoweek. En deze auto's komen gewoon voor 98% met elkaar overeen. alle techniek lijkt wel 1 op 1 overgenomen. Had de lotus erg hoog zitten maar dit is gewoon oude wijn in nieuwe zakken. niks ten nadele van de speedster.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Stomme database, krijg geen opel speedster boven tafel.
Maar ik snap de ophef niet. Een Opel Speedster is ontwikkeld door Lotus, maar werd niet goedgekeurd en dus werd het project verkocht aan Opel.
Dus dat ze dat als basis hebben genomen is toch niet vreemd? Zijn totaal verschillende auto's qua uiterlijk en karakter.
Maar ik snap de ophef niet. Een Opel Speedster is ontwikkeld door Lotus, maar werd niet goedgekeurd en dus werd het project verkocht aan Opel.
Dus dat ze dat als basis hebben genomen is toch niet vreemd? Zijn totaal verschillende auto's qua uiterlijk en karakter.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Dat laatste is dat wel zo ?
(behalve het uiterlijk dan)
(behalve het uiterlijk dan)
€ 46.895
€ 66.603
MOTOR
aantal cilinders 4, in lijn 4, in lijn
kleppen per cilinder 4 4
cilinderinhoud 1998 cm3 1998 cm3
boring x slag 86,0 x 86,0 mm - x - mm
compressieverh. 8,8:1 -:1
max. vermogen 147 kW (200 pk) 147 kW (200 pk)
5500tpm 5400tpm
max. koppel 250 Nm 272 Nm
1950tpm 5000tpm
brandstofsysteem multipoint injectie multipoint injectie
klepbediening dohc dohc
turbo ja, met intercooler ja, met intercooler
katalysator geregeld geregeld
ONDERSTEL
aandrijving achter achter
wielophanging voor onafh., dubb.dr. onafh., dubb.dr.
wielophanging achter onafh., dubb.dr. onafh., dubb.dr.
vering voor schroefveren schroefveren
vering achter schroefveren schroefveren
stabilisator voor ja ja
stabilisator achter ja ja
remmen voor gev. schijven, 288 mm gev. schijven, 288 mm
remmen achter gev. schijven, 288 mm gev. schijven, 288 mm
bandenmaat 225/45R17 225/45R17
draaicirkel 11,6 m 0,0 m
MATEN & GEWICHTEN
lengte 3,79 m 3,90 m
breedte 1,71 m 1,71 m
hoogte 1,12 m 1,12 m
wielbasis 2,33 m 2,33 m
spoorbreedte voor 1,45 m 1,46 m
spoorbreedte achter 1,49 m 1,49 m
massa leeg 930 kg 995 kg
max. toelaatbare massa 1150 kg - kg
laadvermogen 220 kg - kg
aanhanger geremd - kg - kg
aanhanger ongeremd - kg - kg
kogeldruk - kg - kg
dakbelasting - kg - kg
inh. bagageruimte 206 l 154 l
inh. brandstoftank 40 l 44 l
PRESTATIES
topsnelheid 243 km/h 242 km/h
acceleratie 0-100 km/h 4,9 s 5,8 s
verbruik binnen beb. kom 11,9 l/100km 12,7 l/100km
verbruik buiten beb. kom 6,5 l/100km 7,3 l/100km
verbruik gecombineerd 8,5 l/100km 9,3 l/100km
CO2 uitstoot 202
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Lengte en breedte is nagenoeg gelijk.
Maar ik snap de nieuwswaarde van deze 'ontdekking' nog steeds niet echt. Een Opel Speedster is gewoon gebaseerd op één van de Lotus Elise prototypes/ontwikkelingen. Opel heeft daar uiteindelijk een gaaf karretje van gemaakt. Lotus is met de Elise iets extremer gegaan, maar het verschilt niet veel. Nu met de Europa heeft Lotus een compleet andere auto dan de Speedster neergezet. Dat de basis gelijk is en ze motorisch nagenoeg hetzelfde zijn, lekker belangrijk, het zijn twee totaal verschillende auto's. Europa heeft vast dak, ander uiterlijk (speedster vind ik mooier) en is ietsjes 'luxer', zonder de Lotus karakteristieken kwijt te raken. Ik denk dus dat deze ontdekking dus niet zo spannend is.
Maar ik snap de nieuwswaarde van deze 'ontdekking' nog steeds niet echt. Een Opel Speedster is gewoon gebaseerd op één van de Lotus Elise prototypes/ontwikkelingen. Opel heeft daar uiteindelijk een gaaf karretje van gemaakt. Lotus is met de Elise iets extremer gegaan, maar het verschilt niet veel. Nu met de Europa heeft Lotus een compleet andere auto dan de Speedster neergezet. Dat de basis gelijk is en ze motorisch nagenoeg hetzelfde zijn, lekker belangrijk, het zijn twee totaal verschillende auto's. Europa heeft vast dak, ander uiterlijk (speedster vind ik mooier) en is ietsjes 'luxer', zonder de Lotus karakteristieken kwijt te raken. Ik denk dus dat deze ontdekking dus niet zo spannend is.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Ik kan Rico wel volgen. Dennis, jij bent het er gewoon mee eens, maar vindt het niet vreemd. Dat is iets anders dan ontkennen dat het zo is zoals Rico zegt, terwijl jij een ontkennende-houding inneemt
Wat veel interessanter is dat Rico vergeten is te noemen dat ze beide 4 wielen hebben, 1 stuur, 4 banden, 1 handrem ... hahah geintje Rico
Wel valt me de kleine draaicircel op, toch vreemd
Wat veel interessanter is dat Rico vergeten is te noemen dat ze beide 4 wielen hebben, 1 stuur, 4 banden, 1 handrem ... hahah geintje Rico
Wel valt me de kleine draaicircel op, toch vreemd
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Dennis ik weet het niet, serieus. Oude wijn in nieuwe zakken betekent natuurlijk niet dat het niet goed is hé. Maar de Lotus Europa staat veel dichter bij een speedster turbo dan een elise bij een normale speedster.
De normaal toch kiene autojournalistiek zou dit toch moeten zijn opgevallen, al was het alleen al om parallellen en vergelijkingen te trekken.
Zoals ik het nu zie is alleen de body vernieuwd en enkele interieur details, maar lijken de auto's technisch 100% met elkaar overeen te komen.
De normaal toch kiene autojournalistiek zou dit toch moeten zijn opgevallen, al was het alleen al om parallellen en vergelijkingen te trekken.
Zoals ik het nu zie is alleen de body vernieuwd en enkele interieur details, maar lijken de auto's technisch 100% met elkaar overeen te komen.
Laatst gewijzigd door RVV op 27 okt 2006, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Dan ga ik het anders zeggen.
Lotus zet met de Europa een goedkope sportauto neer. Als je ziet wat je krijgt, is het niet te duur in ieder geval.
Veel mensen vragen zich af hoe dat kan. De basis hadden ze gewoon al. Deze is geperfectioneerd en aangepast op de eisen voor de Europa.
Zo zie ik het. Dat er dus parallellen zijn lijkt mij logisch, maar ik snap kennelijk nog steeds Rico's punt niet.
Wil je nou de autojournalisten verwijten dat ze hierover niet gerept hebben. Wil je Lotus betichten van misleiding?
Wat is het doel van je uitzoekwerk? Ik denk gewoon dat je een goede conclusie hebt getrokken, alleen voeg ik eraan toe dat de Speedster al niet veel verschilt van de Elise (in de basis), maar dat het gewoon alledrie auto's zijn die door Lotus zijn ontwikkeld en gebouwd (de Speedster tot een bepaalde hoogte). Daarmee is mijn conclusie: De Europa zit qua hardware tussen de Speedster en Elise in, maar qua look & feel is het een one of a kind.
Lotus zet met de Europa een goedkope sportauto neer. Als je ziet wat je krijgt, is het niet te duur in ieder geval.
Veel mensen vragen zich af hoe dat kan. De basis hadden ze gewoon al. Deze is geperfectioneerd en aangepast op de eisen voor de Europa.
Zo zie ik het. Dat er dus parallellen zijn lijkt mij logisch, maar ik snap kennelijk nog steeds Rico's punt niet.
Wil je nou de autojournalisten verwijten dat ze hierover niet gerept hebben. Wil je Lotus betichten van misleiding?
Wat is het doel van je uitzoekwerk? Ik denk gewoon dat je een goede conclusie hebt getrokken, alleen voeg ik eraan toe dat de Speedster al niet veel verschilt van de Elise (in de basis), maar dat het gewoon alledrie auto's zijn die door Lotus zijn ontwikkeld en gebouwd (de Speedster tot een bepaalde hoogte). Daarmee is mijn conclusie: De Europa zit qua hardware tussen de Speedster en Elise in, maar qua look & feel is het een one of a kind.
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Dennis maak er niet zo'n drama van joh, ik ga echt macboy niet inschakelen om Lotus te dagvaarden en ze kapot te procederen
Maar geef nou gewoon toe dat het op zijn minst opmerkelijk is. Maakt de auto niet beter of slechter.
Ik zag de Europa veel meer als een opzichzelf staand model, blijkbaar niet dus. Lullige voor de Lotus rijder is dat ie nu nog harder genøkt word als een TT rijder :twisted: (kijkt even na de laatste nieuwprijs van de Speedster turbo en ziet een gat van 20K voor een aircootje, radiootje en electrische raampjes EN naturlijk een lotus embleem voor wat het waard is )
Maar geef nou gewoon toe dat het op zijn minst opmerkelijk is. Maakt de auto niet beter of slechter.
Ik zag de Europa veel meer als een opzichzelf staand model, blijkbaar niet dus. Lullige voor de Lotus rijder is dat ie nu nog harder genøkt word als een TT rijder :twisted: (kijkt even na de laatste nieuwprijs van de Speedster turbo en ziet een gat van 20K voor een aircootje, radiootje en electrische raampjes EN naturlijk een lotus embleem voor wat het waard is )
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
De Lotus zit natuurlijk veel beter in elkaar gescheten dan die Speedster (waren altijd veel problemen mee toch?). Maar de Speedster Turbo was een absolute bargain of the century. Ook een veel begeerlijker auto dan de Lotus Europa. Alleen zit er een verkeerde badge op (niet voor mij, maar daardoor krijgt de auto niet de aandacht die hij verdient).
Speedster Turbo is thrillseeker, de Europa een super basic Gran Turismo. De Speedster Turbo is bedoeld om op zondag een dijkweggetje te pakken, de Europa om via allemaal B-wegen dit continent te doorkruizen.
Denk dat de rijbeleving en kwaliteiten verschillen. Of het het prijs verschil rechtvaardigt? Kweetnie, maar daar ging de discussie niet over, toch?
Misschien had ik die ingezonden brief moeten lezen in AV. 8)
Speedster Turbo is thrillseeker, de Europa een super basic Gran Turismo. De Speedster Turbo is bedoeld om op zondag een dijkweggetje te pakken, de Europa om via allemaal B-wegen dit continent te doorkruizen.
Denk dat de rijbeleving en kwaliteiten verschillen. Of het het prijs verschil rechtvaardigt? Kweetnie, maar daar ging de discussie niet over, toch?
Misschien had ik die ingezonden brief moeten lezen in AV. 8)
- Stefan R
- Berichten: 2229
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Met de Elise zijn er nog veel meer problemen, En als je dan bij de Lotus dealer komt tikt ie op de badge, En zegt: TADTS (They all do that Sir)Dennis Cavallino schreef:De Lotus zit natuurlijk veel beter in elkaar gescheten dan die Speedster (waren altijd veel problemen mee toch?).
Bij Opel wordt het vrijwel altijd opgelost onder garantie.... :idea:
Laatst gewijzigd door Stefan R op 27 okt 2006, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15802
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Stefan R
- Berichten: 2229
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
De Elise (S2) heeft ook AP tangen, Er staat alleen Lotus op. Ze gebruiken ook beide dezelfde remblokken.
Een Nitron onderstel past op zowel de Speedster alsook de Elise (S2) Er zijn gewoon heel veel onderdelen uitwisselbaar.
Het stuur in de Europa is trouwens hetzelfde als in de Speedster.....
[img:480:320]http://www.vx220.org.uk/forums/uploads/ ... 495272.jpg[/img]
Een Nitron onderstel past op zowel de Speedster alsook de Elise (S2) Er zijn gewoon heel veel onderdelen uitwisselbaar.
Het stuur in de Europa is trouwens hetzelfde als in de Speedster.....
[img:480:320]http://www.vx220.org.uk/forums/uploads/ ... 495272.jpg[/img]
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Edwin de Haas, RS-Ron en 0 gasten