Lotus europa s = opel speedster turbo?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Lotus europa s = opel speedster turbo?

Bericht door RVV » 27 okt 2006, 00:44

Ingezonde brief in AV. Iemand was het opgevallen dat er veel technische overeenkomsten waren tussen deze auto's. Ik ben we eens gaan vergelijken in de carbase van autoweek. En deze auto's komen gewoon voor 98% met elkaar overeen. alle techniek lijkt wel 1 op 1 overgenomen. Had de lotus erg hoog zitten maar dit is gewoon oude wijn in nieuwe zakken. niks ten nadele van de speedster.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 27 okt 2006, 00:55

Lijkt me onwaarschijnlijk , aangezien een Elise al niet hetzelfde was als een Speedster, ongeacht hele volkstammen dit wel beweren.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 27 okt 2006, 01:13

Als je de specs en de maten + de techniek vergelijkt? zo eng heb ik het bij VAG nog niet meegemaakt. en als er wel een kloonconcern is, dan is het wel VAG.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2006, 09:38

Simpel: De Speedster is eigenlijk een door Lotus 'afgekeurde' Elise. En die zijn al bijna hetzelfde.

Dus ik snap de ophef niet echt. Het is toch logisch, dat ze op elkaar lijken qua specs en maten?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 27 okt 2006, 11:03


Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2006, 11:10

U heeft geen auto´s geselecteerd!

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2006, 11:12

Stomme database, krijg geen opel speedster boven tafel.

Maar ik snap de ophef niet. Een Opel Speedster is ontwikkeld door Lotus, maar werd niet goedgekeurd en dus werd het project verkocht aan Opel.

Dus dat ze dat als basis hebben genomen is toch niet vreemd? Zijn totaal verschillende auto's qua uiterlijk en karakter.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2006, 11:15

De Elise heeft ook bijna dezelfde maten.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 27 okt 2006, 11:17

Dat laatste is dat wel zo ?
(behalve het uiterlijk dan)

€ 46.895
€ 66.603

MOTOR
aantal cilinders 4, in lijn 4, in lijn
kleppen per cilinder 4 4
cilinderinhoud 1998 cm3 1998 cm3
boring x slag 86,0 x 86,0 mm - x - mm
compressieverh. 8,8:1 -:1
max. vermogen 147 kW (200 pk) 147 kW (200 pk)
5500tpm 5400tpm
max. koppel 250 Nm 272 Nm
1950tpm 5000tpm
brandstofsysteem multipoint injectie multipoint injectie
klepbediening dohc dohc
turbo ja, met intercooler ja, met intercooler
katalysator geregeld geregeld

ONDERSTEL
aandrijving achter achter
wielophanging voor onafh., dubb.dr. onafh., dubb.dr.
wielophanging achter onafh., dubb.dr. onafh., dubb.dr.
vering voor schroefveren schroefveren
vering achter schroefveren schroefveren
stabilisator voor ja ja
stabilisator achter ja ja
remmen voor gev. schijven, 288 mm gev. schijven, 288 mm
remmen achter gev. schijven, 288 mm gev. schijven, 288 mm
bandenmaat 225/45R17 225/45R17
draaicirkel 11,6 m 0,0 m

MATEN & GEWICHTEN
lengte 3,79 m 3,90 m
breedte 1,71 m 1,71 m
hoogte 1,12 m 1,12 m
wielbasis 2,33 m 2,33 m
spoorbreedte voor 1,45 m 1,46 m
spoorbreedte achter 1,49 m 1,49 m
massa leeg 930 kg 995 kg
max. toelaatbare massa 1150 kg - kg
laadvermogen 220 kg - kg
aanhanger geremd - kg - kg
aanhanger ongeremd - kg - kg
kogeldruk - kg - kg
dakbelasting - kg - kg
inh. bagageruimte 206 l 154 l
inh. brandstoftank 40 l 44 l

PRESTATIES
topsnelheid 243 km/h 242 km/h
acceleratie 0-100 km/h 4,9 s 5,8 s
verbruik binnen beb. kom 11,9 l/100km 12,7 l/100km
verbruik buiten beb. kom 6,5 l/100km 7,3 l/100km
verbruik gecombineerd 8,5 l/100km 9,3 l/100km
CO2 uitstoot 202

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2006, 11:28

Lengte en breedte is nagenoeg gelijk.

Maar ik snap de nieuwswaarde van deze 'ontdekking' nog steeds niet echt. Een Opel Speedster is gewoon gebaseerd op één van de Lotus Elise prototypes/ontwikkelingen. Opel heeft daar uiteindelijk een gaaf karretje van gemaakt. Lotus is met de Elise iets extremer gegaan, maar het verschilt niet veel. Nu met de Europa heeft Lotus een compleet andere auto dan de Speedster neergezet. Dat de basis gelijk is en ze motorisch nagenoeg hetzelfde zijn, lekker belangrijk, het zijn twee totaal verschillende auto's. Europa heeft vast dak, ander uiterlijk (speedster vind ik mooier) en is ietsjes 'luxer', zonder de Lotus karakteristieken kwijt te raken. Ik denk dus dat deze ontdekking dus niet zo spannend is.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 27 okt 2006, 11:50

Nouja nieuwswaarde.. tja er worden wel mindere dingen op forums neergeplempt toch ?
Laatst gewijzigd door RVV op 27 okt 2006, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2006, 13:21

Nou, ik weerleg je uitspraak gewoon: 'Had de lotus erg hoog zitten maar dit is gewoon oude wijn in nieuwe zakken' dus had gehoopt je te overtuigen . :)

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 27 okt 2006, 13:41

Ik kan Rico wel volgen. Dennis, jij bent het er gewoon mee eens, maar vindt het niet vreemd. Dat is iets anders dan ontkennen dat het zo is zoals Rico zegt, terwijl jij een ontkennende-houding inneemt :)

Wat veel interessanter is dat Rico vergeten is te noemen dat ze beide 4 wielen hebben, 1 stuur, 4 banden, 1 handrem ... hahah geintje Rico

Wel valt me de kleine draaicircel op, toch vreemd

;)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 27 okt 2006, 13:45

Dennis ik weet het niet, serieus. Oude wijn in nieuwe zakken betekent natuurlijk niet dat het niet goed is hé. Maar de Lotus Europa staat veel dichter bij een speedster turbo dan een elise bij een normale speedster.

De normaal toch kiene autojournalistiek zou dit toch moeten zijn opgevallen, al was het alleen al om parallellen en vergelijkingen te trekken.

Zoals ik het nu zie is alleen de body vernieuwd en enkele interieur details, maar lijken de auto's technisch 100% met elkaar overeen te komen.
Laatst gewijzigd door RVV op 27 okt 2006, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2006, 14:15

Dan ga ik het anders zeggen.

Lotus zet met de Europa een goedkope sportauto neer. Als je ziet wat je krijgt, is het niet te duur in ieder geval.

Veel mensen vragen zich af hoe dat kan. De basis hadden ze gewoon al. Deze is geperfectioneerd en aangepast op de eisen voor de Europa.

Zo zie ik het. Dat er dus parallellen zijn lijkt mij logisch, maar ik snap kennelijk nog steeds Rico's punt niet.

Wil je nou de autojournalisten verwijten dat ze hierover niet gerept hebben. Wil je Lotus betichten van misleiding?

Wat is het doel van je uitzoekwerk? Ik denk gewoon dat je een goede conclusie hebt getrokken, alleen voeg ik eraan toe dat de Speedster al niet veel verschilt van de Elise (in de basis), maar dat het gewoon alledrie auto's zijn die door Lotus zijn ontwikkeld en gebouwd (de Speedster tot een bepaalde hoogte). Daarmee is mijn conclusie: De Europa zit qua hardware tussen de Speedster en Elise in, maar qua look & feel is het een one of a kind.

Gebruikersavatar
gerard lubbe
Berichten: 318
Lid geworden op: 19 aug 2006, 10:59

Bericht door gerard lubbe » 27 okt 2006, 14:36

Goh,wat een leerzaam forum.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 27 okt 2006, 15:20

Dennis maak er niet zo'n drama van joh, ik ga echt macboy niet inschakelen om Lotus te dagvaarden en ze kapot te procederen :wink:

Maar geef nou gewoon toe dat het op zijn minst opmerkelijk is. Maakt de auto niet beter of slechter.

Ik zag de Europa veel meer als een opzichzelf staand model, blijkbaar niet dus. Lullige voor de Lotus rijder is dat ie nu nog harder genøkt word als een TT rijder :twisted: (kijkt even na de laatste nieuwprijs van de Speedster turbo en ziet een gat van 20K voor een aircootje, radiootje en electrische raampjes EN naturlijk een lotus embleem voor wat het waard is :wink: )

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2006, 15:35

Ja maar dat is dus niet het geval, ik vind het niet opmerkelijk, ik vind het logisch.

Denk dat we er daarom niet uitkomen en allebei voor 99% hetzelfde bedoelen :)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2006, 15:41

De Lotus zit natuurlijk veel beter in elkaar gescheten dan die Speedster (waren altijd veel problemen mee toch?). Maar de Speedster Turbo was een absolute bargain of the century. Ook een veel begeerlijker auto dan de Lotus Europa. Alleen zit er een verkeerde badge op (niet voor mij, maar daardoor krijgt de auto niet de aandacht die hij verdient).

Speedster Turbo is thrillseeker, de Europa een super basic Gran Turismo. De Speedster Turbo is bedoeld om op zondag een dijkweggetje te pakken, de Europa om via allemaal B-wegen dit continent te doorkruizen.

Denk dat de rijbeleving en kwaliteiten verschillen. Of het het prijs verschil rechtvaardigt? Kweetnie, maar daar ging de discussie niet over, toch?



Misschien had ik die ingezonden brief moeten lezen in AV. 8)

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 27 okt 2006, 16:04

lol@laatste zin

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2006, 16:28

:D

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 27 okt 2006, 17:48

Dennis Cavallino schreef:De Lotus zit natuurlijk veel beter in elkaar gescheten dan die Speedster (waren altijd veel problemen mee toch?).
Met de Elise zijn er nog veel meer problemen, En als je dan bij de Lotus dealer komt tikt ie op de badge, En zegt: TADTS (They all do that Sir)

Bij Opel wordt het vrijwel altijd opgelost onder garantie.... :idea:
Laatst gewijzigd door Stefan R op 27 okt 2006, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15802
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2006, 17:50

Hehe, ok.

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 27 okt 2006, 18:15

Dus de Elise heeft exact dezelfde remmen als de speedster? Zelfde merk etc? Om maar iets te noemen?

Ik kan dat niet halen uit dat "technische" lijstje van de autoweek?

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Bericht door Stefan R » 27 okt 2006, 18:30

De Elise (S2) heeft ook AP tangen, Er staat alleen Lotus op. Ze gebruiken ook beide dezelfde remblokken.

Een Nitron onderstel past op zowel de Speedster alsook de Elise (S2) Er zijn gewoon heel veel onderdelen uitwisselbaar.

Het stuur in de Europa is trouwens hetzelfde als in de Speedster.....


[img:480:320]http://www.vx220.org.uk/forums/uploads/ ... 495272.jpg[/img]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Edwin de Haas, RS-Ron en 0 gasten