Auto's testen, vroeger beter dan nu?

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Peter Tunissen

Auto's testen, vroeger beter dan nu?

Bericht door Peter Tunissen » 26 okt 2006, 20:47

Onafhankelijk, objectief.
Twee woorden die Autovisie jarenlang gebruikt heeft om zichzelf te omschrijven. Nu heb ik toevallig net weer mijn abonnement verlengd en ik lees het op zich graag (Nederlands leest sowieso wat ontspannener dan Engels of Duits vind ik en AV is het beste Nederlandstalige blad), maar echt meten met EVO of Sportauto kan het zich nou ook weer niet vind ik (ergens misschien ook wel weer logisch als je bedenkt hoeveel kleiner hun afzetgebied wel niet moet zijn).
Goed, nu was ik afgelopen weekend toevallig op een boekenmarkt en daar lagen toevallig ook een stuk of 25 jaargangen AV's, kon ik natuurlijk weer eens niet laten liggen (iemand toevallig nog een garagebox te huur om 300kg autobladen te stallen? ;)).
De tests van oudere sportauto's, rallyauto's, F1 verslagen, groep B verslagen, erg leuk om nog eens terug te lezen vind ik, maar waar ik vooral zo over verbaasd was, was dat ik de testverslagen eigenlijk stukken beter en vooral eerlijker vond dan dat ze nu zijn.
Als voorbeeld heb ik deze even ingescand, een test van de nieuwe Audi Quattro uit nummer 2 van 1981 (blad is net een paar dagen ouder dan mij dus :)):

http://www.driving-fun.com/media/photos/AV1.jpg

http://www.driving-fun.com/media/photos/AV2.jpg

http://www.driving-fun.com/media/photos/AV3.jpg

http://www.driving-fun.com/media/photos/AV4.jpg

http://www.driving-fun.com/media/photos/AV5.jpg

http://www.driving-fun.com/media/photos/AV6.jpg

http://www.driving-fun.com/media/photos/AV7.jpg

http://www.driving-fun.com/media/photos/AV8.jpg

Dit is gewoon een supergoede en heldere test vind ik.
Ze zijn niet bang om kritiek op een (toen) dure auto te leveren, het weggedrag wordt keurig helder omschreven, zonder onzinnig geleuter over de grootte van dashboardkastjes of de hoeveelheid opbergvakjes, nee, gewoon een verhandeling over hoe de auto op de grens reageert en dat ook nog eens in verschillende omstandigheden. Er wordt ook duidelijk een vergelijking tussen het nieuwe AWD en RWD gemaakt, waarbij niet geschuwd wordt om kritisch t.o.v. een nieuwe ontwikkeling als AWD te staan. Dat is nog eens wat anders dan het hersenloze gejubel dat je nu leest over systemen als ESP en 1001 andere stumperhulpjes die vijf jaar geleden nog uitgevonden moesten worden en nu opeens onmisbaar zijn.
Misschien ben ik wel gewoon te laat geboren en is autorijden de afgelopen 25 jaar van een hobby tot een non-activiteit geworden, slechts een alternatief voor het openbaar vervoer vanwege de gegarandeerde zitplaats.
Maar wat mij betreft zou AV weer wat meer terug mogen gaan naar zijn roots, want in het exemplaar uit 1981 heb ik heel wat langer gelezen dan in de nieuwe die vandaag in de bus viel, want dat lijkt in verhouding meer op een gezamenlijke folder van de auto-industrie.

Edit: even linkjes ervan gemaakt; ging wel erg hard met het dataverkeer en is ook weer wat modemvriendelijker. :)
Laatst gewijzigd door Peter Tunissen op 27 okt 2006, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Elmar

Bericht door Elmar » 26 okt 2006, 23:18

Ik kan niet anders dan volledig met je eens zijn. Heb dus na 16 jaar mijn abonnement van Autovisie opgezegd.

Rebel

Bericht door Rebel » 27 okt 2006, 00:19

Denk dat sinds de opkomst van internet meer mensen hun abonnement hebben opgezegd.
Er is veel eerder en meer info te vinden over een nieuwe auto op internet dan in een tijdschrift. Dit is ook begrijpelijk.
Soms zijn er nummers die ik maar half doorlees, simpelweg omdat het alleen maar testen zijn met mooie locaties en of wat Peter hierboven ook al aangeeft.
Verder stoor ik me steeds vaker aan het feit dat ze iedere week vol staan met "testen" van auto's die voor de doorsnee lezer niet bereikbaar zijn.
Ben echter nog steeds lid, en koop daarnaast nog iedere maand de nodige andere (vaak) duitse tijdschriften, die vaak beter zijn.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2006, 10:16

Laatst een proefabonnement gehad van AV (werd vervolgens doodleuk geconfronteerd met een rekening voor een jaarabonnement). Meteen weer opgezegd. Een aantal punten vind ik wel beter van AV ten opzichte van een paar jaar terug.

Heb een stapel Carrossen gekregen van onze klusjesman. Kwaliteit van de foto's is daar een stuk beter dan AV. Valt het jullie op dat in de laatste editities altijd dezelfde soort foto's staan? Altijd een motion blur groene achtergrond en voorgrond. Hele lelijke foto's, waarbij het photoshop gehalte niet erg laag is. :)

Maar goed, ik heb mijn abonnement van AV dus weer stopgezet. Oude bladen zijn erg cool. 25 jaargangen, tering, daar heb ik 25 jaar voor nodig om ze te lezen. Zelf heb ik ook nog wat oude Autovisies liggen, ivm het Carel Godin de Beaufort project. Die oude magazines ruiken zo 'heerlijk'! Lekker muf....

Enige magazine wat ik nog lees is Octane Magazine, over objectief gesproken! De redactie plaatst je gewoon op de rijdersstoel. Soms, als ik met de trein ga, koop ik nog weleens wat anders. Maar het gebrek aan goede autojournalistiek en het feit dat veel schrijvers vaak denigrerend zijn over de rijkwaliteiten van de lezers, zorgt ervoor dat ik afhaak.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2006, 10:18

En waar ik ook al vaker over geklaagd heb: al die driftende auto's, dat hoeft van mij ook niet zo nodig. Dat een auto dwars kan weet ik ook wel. Maar als je dan gaat driften zorg dan voor een beetje originele foto's (full lock over het hofplein ipv op een leeg circuit. :twisted: Dat doen ze toch niet, dus laat het dan maar zitten. :wink:

HSR

Bericht door HSR » 27 okt 2006, 11:23

Ik vind de nederlandsche autojournalistiek ook niet goed meer.

Maar kijk eens naar het autoweekforum, ga dat is voor de gein een keertje lezen. Of je lacht je dood vanwege de lekigheid van dat volk daar, of je word boos vanwegen de stompzinnige opmerkingen.

Het betreft daar wel de achterban van de nederlandse automagazines.
Het gros is gewoon leek en krijgt een stijve plasser als ze horen dat er een SUV is die onder de 5 seconden op de 100 zit en vinden een foto van een drift ook helemaal gaaf. uiteindelijk vaart zo'n blad dan ook zo'n koers. Merk je ook aan bladen zoals de ''KIJK", dat was 7 jaar terug ook veel leuk en had veel minder van dat popie-jopie praat zoals dat zo overmatig storend aanwezig is in het Nederlandse TOP-GEAR magazine.

Wij, als rasechte drivers hebben gewoon veel minder boodschap aan dat soort informatie en wijken uit naar vakbladen.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 27 okt 2006, 11:45

Ja en toch vind ik een blad wat weer alles vanuit rijdersperspectief plaatst ook niet boeiend. Die mix vind ik belangrijk. Net als oude en nieuwe auto's. Helaas moet je vaak verschillende magazines kopen wil je wat over klassiekers en moderne auto's lezen. Octane heeft daar een goede balans in gevonden en het online magazine Classic Driver ook. Staan vaak meer nieuwe auto's in dan je zou verwachten. Dus dat is goed!

Maar dat is tevens de kracht van een aantal fora. Mensen komen met veel meer achtergronden en mooie linkjes en en verhalen.

Hubert D

Bericht door Hubert D » 27 okt 2006, 12:43

Dennis Cavallino schreef:En waar ik ook al vaker over geklaagd heb: al die driftende auto's, dat hoeft van mij ook niet zo nodig.
Mee eens!
De meest vreemde en onderstuurde auto's komen dwars op de foto :cry:
Dat dat maar voor 0,03sec. op de handrem was is dan op de foto weer niet te zien.
Ook de teksten als 'heerlijk driftbommetje' hoeven van mij niet bij iedere rwd te staan.

Plaats reactie