Rogerb schreef:Ik zal morgen even fotootje maken van m'n APK emissiekaartje, heb er een tijd geleden ook twijfel over gehad bij een voor APK aangeboden golf gti uit '92 met een Audi S3 motor zonder kat. Toen rdwhelpdesk gebeld die zei de keuringseis voor dat bouwjaar geeft aan " indien uitgevoerd met katalysator EN lambdaregeling" wanneer een van de twee dus niet aanwezig is komt de eis te vervallen en valt deze onder de 3,5% regeling mits een van de twee volgens bouwjaar mag ontbreken.
Overigens liep de golf 1% zonder kat dus viel mee.
Graag!
erwin20vt schreef:Bij personenauto’s in gebruik genomen na 31 december 1992, die zijn uitgerust met een emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde dient het emissiebestrijdingssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxide van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding.
Bovenstaande dient visueel gecontroleerd te worden, ongeacht wat er op het kenteken vermeld staat.
8. Personenauto’s met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goed werkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Hierbij is het bepaalde in Aanvullende permanente eisen, artikel 40, van toepassing.
Bij auto`s na 31 december 1995 moet er dus een katalysator en lambdasonde aanwezig!
Dit stuk had ik ook gelezen maar nog steeds is mij niet duidelijk hoe het werkt als je kat er onder vandaan is en je lambda sensoren (voor de kat in mijn geval) er nog wel in zitten. Moet de auto dan een goed werkend emissie systeem hebben dus aan de strengere eisen qua uitstoot voldoen of niet? Of indien kat er onderuit is kun je beter je lambda sensor(en) ook verwijderen zodat het plaatje op papier weer klopt. Want bij de APK wordt nogal eens gezegd dat iets wat er op de auto zit moet dan ook werken. Dus geen kat wel lambda, werkt niet goed dus mag niet??
witje schreef:Ik heb geen kat meer (met u9 op kenteken) en de auto is van 1992.
De Co moet dan 1.5 of lager zijn als kat en/of lambda zijn verwijderd. Dit geldt voor auto's tot 1995.
Mijn Co waarde lag trouwens op 1.1
Je bedoeld denk ik tot en
met 1995?
En wat houd dit
U9 schoon met geregelde katalysator 1989 dan in jou geval in?
Zoals ik het lees MOET er een kat onder zitten, ook al komt hij zonder kat aan de waardes die er voor zonder kat staan.