Nieuwprijs verschil diesel/benzine
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Nieuwprijs verschil diesel/benzine
Hoe kan het dat een diesel altijd qua catalogus prijs fors duurder is dan benzine? Is de motor zoveel duurder om te produceren, of heeft de fors hogere prijs te maken met de populariteit van de diesel modellen?
Voorbeelden:
BMW 1 serie 120i € 31.550 en de 120d € 34.900
Fiat Grande Punto 1.4 16v Sportsound Plus € 15.895 en de 1.3 Multijet 16v 90 Dynamic € 18.595
Michel
Voorbeelden:
BMW 1 serie 120i € 31.550 en de 120d € 34.900
Fiat Grande Punto 1.4 16v Sportsound Plus € 15.895 en de 1.3 Multijet 16v 90 Dynamic € 18.595
Michel
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Meerdere oorzaken.
- Diesel turbo is duurdere motor (o.a. vanwege turbo met variabele schoepen wat wel wat kost, maar ook vanwege techniek dat wordt toegepast om emissie eisen te halen en uitstoot te reduceren, dure directe inspuiting etc.)
- Marketing
- Vraag en aanbod (zakelijke rijder kiest Diesel, dat is de grootste afzetmarkt)
- Autofabrikanten moeten aan een gemiddelde emissie uitstoot komen, dat lukt niet met alleen maar Diesels
Je kunt je wel afvragen: waarom is een 120d zoveel duurder dan een 118d. Is hetzelfde blok. Zit niet zo heel veel verschil in qua techniek (remmerij is iets beter van 120d, maar dat is tientjes werk). Dat is allemaal marketing en zit vol winstpakkers voor de fabrikant.
- Diesel turbo is duurdere motor (o.a. vanwege turbo met variabele schoepen wat wel wat kost, maar ook vanwege techniek dat wordt toegepast om emissie eisen te halen en uitstoot te reduceren, dure directe inspuiting etc.)
- Marketing
- Vraag en aanbod (zakelijke rijder kiest Diesel, dat is de grootste afzetmarkt)
- Autofabrikanten moeten aan een gemiddelde emissie uitstoot komen, dat lukt niet met alleen maar Diesels
Je kunt je wel afvragen: waarom is een 120d zoveel duurder dan een 118d. Is hetzelfde blok. Zit niet zo heel veel verschil in qua techniek (remmerij is iets beter van 120d, maar dat is tientjes werk). Dat is allemaal marketing en zit vol winstpakkers voor de fabrikant.
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Wist ik niet, ben niet zo thuis in dieselland, prijs verschillen waren opvallend.Leen schreef:vergeet ook de 2000 euro extra belasting op diesels van onze regering niet.
Omwille van het milieu extra melken, i.p.v. altertieven positief te stimuleren....
Komt overeen met geldpompen in anti-rook campagnes, maar eigenlijk omwille van de inkomsten uit acsijnzen iedereen wil laten roken.... idem natuurlijk voor alcohol en brandstof acsijnzen.... :twisted:
Michel
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Klopt Michel, de tegenstrijdige belangen zijn te complex bij de overheid.
Ze zitten tever verstrengeld in bedrijven als Shell (met aandelen/obligaties), Energiebedrijven als Essent, Nuon en Eneco.
Ook zijn accijnzen natuurlijk een té grote inkomstenbron om echt hard van stapel te lopen om het roken terug te draaien, energieverbruik te reduceren en autovebruik terug te dringen.
Gelukkig zijn er globale en europese richtlijnen en wetgevingen, waaraan NL moet voldoen. Resultaten worden langzaam aan zichtbaar, zoals rook verbod, energiebedrijven die verkocht gaan worden (wat grote gevolgen heeft) en het kyotoprotocol dat in werking is getreden, waardoor Nederland gewoon heel hard moet werken om 6% aan Co2 uitstoot (lees: brandstof en energiereductie) moet realiseren ten opzichte van 1990!
Autoproducenten hebben net weer op hun flikker gekregen dat ze te weinig doen aan het terugdringen van de uitstoot. Autoproducenten geven overheden vervolgens weer op hun flikker dat ze niet alert omspringen met het stimuleren van alternatieve brandstoffen.
Kortom, we zitten in een overgangsfase. Voor de bedrijven die daarmee betrokken zijn is het erg onduidelijk wat er allemaal wel en niet van hun verwacht wordt. Simpelweg omdat de overheid het 'ook allemaal niet weet'. Teveel achterkamertjes politiek, dubbele agenda's (door dubbele belangen) etc.
Ze zitten tever verstrengeld in bedrijven als Shell (met aandelen/obligaties), Energiebedrijven als Essent, Nuon en Eneco.
Ook zijn accijnzen natuurlijk een té grote inkomstenbron om echt hard van stapel te lopen om het roken terug te draaien, energieverbruik te reduceren en autovebruik terug te dringen.
Gelukkig zijn er globale en europese richtlijnen en wetgevingen, waaraan NL moet voldoen. Resultaten worden langzaam aan zichtbaar, zoals rook verbod, energiebedrijven die verkocht gaan worden (wat grote gevolgen heeft) en het kyotoprotocol dat in werking is getreden, waardoor Nederland gewoon heel hard moet werken om 6% aan Co2 uitstoot (lees: brandstof en energiereductie) moet realiseren ten opzichte van 1990!
Autoproducenten hebben net weer op hun flikker gekregen dat ze te weinig doen aan het terugdringen van de uitstoot. Autoproducenten geven overheden vervolgens weer op hun flikker dat ze niet alert omspringen met het stimuleren van alternatieve brandstoffen.
Kortom, we zitten in een overgangsfase. Voor de bedrijven die daarmee betrokken zijn is het erg onduidelijk wat er allemaal wel en niet van hun verwacht wordt. Simpelweg omdat de overheid het 'ook allemaal niet weet'. Teveel achterkamertjes politiek, dubbele agenda's (door dubbele belangen) etc.
-
- Berichten: 55078
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Sjonge jonge man. Ligt ALLEEN maar aan onze regering hoor, niets anders.
In vrijwel elk land in Europa is diesel ongeveer even duur als de benzine versie. Kijk maar naar prijzen in België en Duitsland.
Leon FR TDI en 1.8 Turbo gelijk aan elkaar
2.0TDI of 2.0 gelijk etc etc etc
Jullie moeten het blad Autozeitung eens lezen en dan geloof je het niet.
Test E220CDI en Volvo en weet ik veel wat. De Audi A6 2.7 TDI is in Belgie 38k, hier 54 k. Scheelt bijna EUR 20k
Maar daar hadden we het niet over. In elk geval is daar de diesel net zo duur als de benzine, dus ligt het aan onze regering.
Asociaal gewoon (die verschillen dan tussen de landen)
In vrijwel elk land in Europa is diesel ongeveer even duur als de benzine versie. Kijk maar naar prijzen in België en Duitsland.
Leon FR TDI en 1.8 Turbo gelijk aan elkaar
2.0TDI of 2.0 gelijk etc etc etc
Jullie moeten het blad Autozeitung eens lezen en dan geloof je het niet.
Test E220CDI en Volvo en weet ik veel wat. De Audi A6 2.7 TDI is in Belgie 38k, hier 54 k. Scheelt bijna EUR 20k
Maar daar hadden we het niet over. In elk geval is daar de diesel net zo duur als de benzine, dus ligt het aan onze regering.
Asociaal gewoon (die verschillen dan tussen de landen)
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Dat komt wel goed Rico.
Over pakweg een jaartje of 8 tot 10 zijn de productiekosten van een dieslemotor pakweg 2 keer zo duur als nu het geval is.En dat komt allemaal door die euro??? norm.Nu lossen ze het nog op met een roetfilter (wat eigenlijks gewoon een opslagplaats voor roet is) maar over 10 jaar gaat ze dat niet meer lukken met de huidige technieken.
Dus over 8/10 jaar zakken de verkopen van diesels wel in vanwege de enorme kosten.
Over pakweg een jaartje of 8 tot 10 zijn de productiekosten van een dieslemotor pakweg 2 keer zo duur als nu het geval is.En dat komt allemaal door die euro??? norm.Nu lossen ze het nog op met een roetfilter (wat eigenlijks gewoon een opslagplaats voor roet is) maar over 10 jaar gaat ze dat niet meer lukken met de huidige technieken.
Dus over 8/10 jaar zakken de verkopen van diesels wel in vanwege de enorme kosten.

- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Je hebt ook zelfreinigende roetfilters....die heten D-CAT 
Waarom denk je dat het omslagpunt bij veel auto's minimaal 40.000k per jaar.....en die domme particulier maar steeds roepen....nee ik rij 12.000 per jaar ik wil een diesel......dat zegt een kennis en in zo'n blad las ik dat ook en nog leuker....bij die handelaar waar ze veel ex-lease auto's hebben *(dus diesels) zeiden ze al bij 8.000 per jaar.
Ander leuk voorbeeld... Toyota Aygo Diesel....omslagpunt 100.000km

Waarom denk je dat het omslagpunt bij veel auto's minimaal 40.000k per jaar.....en die domme particulier maar steeds roepen....nee ik rij 12.000 per jaar ik wil een diesel......dat zegt een kennis en in zo'n blad las ik dat ook en nog leuker....bij die handelaar waar ze veel ex-lease auto's hebben *(dus diesels) zeiden ze al bij 8.000 per jaar.
Ander leuk voorbeeld... Toyota Aygo Diesel....omslagpunt 100.000km
- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
Klopt Rico
En wat betreft de D-CAT van Toyota.Die doet ook niks anders dan het roet verzamelen.Wanneer het roetfilter bijna verstopt zit begint het regeneratie proces.Dat regeneren is ook zo milieu vriendelijk...NOT.
Wat er dan gebeurd is dat het roet wat zich verzameld heeft in het roetfilter verzameld heeft verbrand word.Dat gebeurd tiidens een lekkere (snelweg) rit waarbij de motor lekker warm is extra brandstof in te spuiten.Zoveel zelfs dat het niet eens allemaal in de motor verbrand word maar ook een gedeelte in het roetfilter.De brandstof die in het roetfilter verbrand verbrand ook het roet.En komt dus alsnog in het milieu,alleen niet als roet.
Het komt er dus op neer dat je bijvoorbeeld 5000km schoon rijd en tijdens het regeneratieproces net zoveel rotzooi het milieu in gaat als de daarvoor afgelegde 5000km.Mooie oplossing :twisted:
Het is trouwens niet alleen Toyota die het op deze manier doet maar ook zat andere fabriekanten.
En wat betreft de D-CAT van Toyota.Die doet ook niks anders dan het roet verzamelen.Wanneer het roetfilter bijna verstopt zit begint het regeneratie proces.Dat regeneren is ook zo milieu vriendelijk...NOT.
Wat er dan gebeurd is dat het roet wat zich verzameld heeft in het roetfilter verzameld heeft verbrand word.Dat gebeurd tiidens een lekkere (snelweg) rit waarbij de motor lekker warm is extra brandstof in te spuiten.Zoveel zelfs dat het niet eens allemaal in de motor verbrand word maar ook een gedeelte in het roetfilter.De brandstof die in het roetfilter verbrand verbrand ook het roet.En komt dus alsnog in het milieu,alleen niet als roet.
Het komt er dus op neer dat je bijvoorbeeld 5000km schoon rijd en tijdens het regeneratieproces net zoveel rotzooi het milieu in gaat als de daarvoor afgelegde 5000km.Mooie oplossing :twisted:
Het is trouwens niet alleen Toyota die het op deze manier doet maar ook zat andere fabriekanten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: bartje325i, Google [Bot], Rivanov en 14 gasten