Eerste indruk (zeker wanneer je uit de GT-R stapt) is dat dit een erg kleine wagen is, maar tegelijk is die dan ook een stuk lichter.
De beleving is een héél aparte. Een typisch Brits product zou ik durven zeggen. Een héél speciaal exterieur en dito interieur. Instappen is niet makkelijk en het vraagt enige oefening om er goed in- en uit te kunnen stappen, zeker als je wat groter bent. Switches zijn in de vorm van drukknoppen en zijn op vreemde plaatsen onder gebracht. De verschillende modes van de boordcomputer kan je doorlopen met een knop die achter de rechter stuurnaaf is gemonteerd. Deuren doe je open via knoppen op de centrale console evenals de electrische bediening van de ruiten.
Het gaat hier over een RHD model en de eerste meters is dat telkens wennen om niet in het midden van de weg te gaan rijden. Dat heeft vooral met vertrouwen te maken maar dat komt er dan ook wel snel. Na een uur sturen heb je de auto al vrij goed in de hand. Nochtans zou je dat bij een eerste indruk niet verwachten. De zit is verreweg perfect en je hebt de indruk niet de juiste instellingen te vinden om op je gemak achter het stuur te zitten. Eénmaal je de sleutel omdraait heb je een mooi borrelend geluid van de Straight Six. Vooral buitenaf is het geluid wel aantrekkelijk. Het is niet de mooiste sound die ik heb gehoord maar doet wel vrij agressief aan.
Je merkt meteen dat het stuur erg direct is, dat zit wel goed. Het schakelen is wat wennen maar na enkele tientallen kms heb je al een goed automatisme te pakken. Zolang je op je gemak rijdt en niet echt de snelheid gaat opzoeken zie ik het plezier van de auto wel in.
Wanneer je echter vol gas geeft boezemt de auto weinig vertrouwen in. Mede door het ontbreken van enige vorm van ESP maar de grootste oorzaak is onbeslist de wel erg slechte ophanging. Bulten en putten in de weg worden niet goed verwerkt en de auto gaat er onder vollast vrij nerveus op reageren. Het stuur met twee handen vast hebben is dan een must. De motor neemt eerder traag op in lage toeren en trekt vanaf 4k dan beter door tot 7k. Versnellingen zijn erg lang en je hoeft dan ook niet teveel je handen van het stuur te halen om te schakelen, wat maar goed is ook want je moet hem op snelheid goed in de hand houden. Eénmaal op snelheid moet je ook terug kunnen afremmen. De auto heeft bekrachtigde remmen zonder ABS die eigenlijk vrij goed te doseren zijn. De vertraging had een stuk beter gekunt en geeft ook hier erg weinig vertrouwen daar de wagen op slecht wegdek (betonplaten) héél erg veel zoekt. Je gaat echt makkelijk een halve meter van links naar rechts.
Waarschijnlijk ook mede te danken door de slechte compliance van de ophanging. Zeker één van de mindere punten van deze auto. Verder is het leven met alle rateltjes en windgeruis. Mede door dit alles vind je het best hard genoeg aan 180. Een gevoel van veiligheid is aan de snelheden volledig zoek.
Ondanks het weinige vertrouwen je hebt in de auto valt er met de auto wel vrij makkelijk mee te spelen. Driftjes leggen lukt al prima, zelfs al doet het nog steeds vreemd met het stuur aan de andere kant.
Echter op het eind van de rit is het wel een verschijning en heb je 5 minuten wanneer je voor de TV zit er toch een apart gevoel aan over.
Volgens mij een auto à la Morgan waar build quality ook ver te zoeken is.