Trillen Patrol
-
OnlineLuco
Trillen Patrol
Weet niet of het nut heeft de vraag hier te stellen, maar er zitten ook genoeg techneuten hier, dus.
Heb inmiddels bijna 10 jaar een Patrol 3.0 D automaat
Ben er zeer tevreden over en eigenlijk op wat kleine dingen na, nooit iets aan gehad, tot enige tijd geleden.
Als de auto even stil had gestaan ging bij ongeveer 80km heel de auto trillen, en niet een beetje, nee het stuur geeft dan een uitslag van ongeveer 3cmlinks en 3 cm naar rechts, heel de auto schud dan ook natuurlijk.
Na een km of 10=15 rijden was het over en de garage kon ook niks vinden.
Maar het wordt nu steeds erger en het gaat ook niet meer weg, de ene keer is het bij 80km, de andere keer pas bij 130, zwaar irritant en schudden wordt steeds harder.
Iemand een idee??
Heb inmiddels bijna 10 jaar een Patrol 3.0 D automaat
Ben er zeer tevreden over en eigenlijk op wat kleine dingen na, nooit iets aan gehad, tot enige tijd geleden.
Als de auto even stil had gestaan ging bij ongeveer 80km heel de auto trillen, en niet een beetje, nee het stuur geeft dan een uitslag van ongeveer 3cmlinks en 3 cm naar rechts, heel de auto schud dan ook natuurlijk.
Na een km of 10=15 rijden was het over en de garage kon ook niks vinden.
Maar het wordt nu steeds erger en het gaat ook niet meer weg, de ene keer is het bij 80km, de andere keer pas bij 130, zwaar irritant en schudden wordt steeds harder.
Iemand een idee??
-
Re: Trillen Patrol
Oud vet in de homokineten of de kruiskoppelingen, waardoor er onbelans in de assen komt. na een paar km rijden wordt het vet warmer/dunner en wordt het beter...
weet niet of dit het is, maar een keer nieuw vet in de homokineten en kruiskoppelingen kan nooit kwaad.
weet niet of dit het is, maar een keer nieuw vet in de homokineten en kruiskoppelingen kan nooit kwaad.
- Laurens
+1 Alle smeernippels een keer langs gaan met de vetspuit en zorgen dat het vet er aan de andere kant weer uit komt.
Verschilt het nog of je de koppeling in trapt, gas geeft remt etc ?
Verschilt het nog of je de koppeling in trapt, gas geeft remt etc ?
-
OnlineLuco
Nee scheelt helemaal niks, pas onder de 80 is het ineens weer weg 2wd of 4wd maakt ook geen drol uit.
Maar nieuw vet in homokineten ed is niet zomaar ff gedaan neem ik aan.
Maar nieuw vet in homokineten ed is niet zomaar ff gedaan neem ik aan.
-
Bovenstaande met als aanvulling dat de Patrol op de fusee's ontwateringsluiken heeft. Deze een keer losschroeven en er een kleine "ragebol" doorhalen. Als er dan water uitkomt goed doorsmeren.
Nog simpeler, wissel de banden van de vooras naar de achteras, dit was de oplossing bij mijn Patrol. Kijk ook eens naar de wiellagers.
Nog simpeler, wissel de banden van de vooras naar de achteras, dit was de oplossing bij mijn Patrol. Kijk ook eens naar de wiellagers.
- Peric
Zit er geen gesepareerde band onder? (bult ergens..)
-
OnlineLuco
Nope, voorbanden zijn redelijk nieuw.Peric schreef:Zit er geen gesepareerde band onder? (bult ergens..)
- Peric
Dat zegt helemaal niks, check achter ook even.
Heb 't ook 's gehad dat het stuur uit m'n handen trilde, bleek dat er achter een gesepareerde band onderzat..
Voorwielen gebalanceerd. homokineten vervangen, schokbrekers vervangen en de rubbers van de draagarmen ook nieuw..
Heb 't ook 's gehad dat het stuur uit m'n handen trilde, bleek dat er achter een gesepareerde band onderzat..
Voorwielen gebalanceerd. homokineten vervangen, schokbrekers vervangen en de rubbers van de draagarmen ook nieuw..

-
OnlineLuco
Hij is vandaag gekeurd, dan hadden ze het moeten zien.
- Ar
- Auto: Prius
Of niet.
Mijn 318 ging er doorheen met een gebroken veer rechtsachter. Bij de steekproef zag de man van de RDW het niet. Na de goedkeuring heb ik het meteen vervangen.
Mijn 318 ging er doorheen met een gebroken veer rechtsachter. Bij de steekproef zag de man van de RDW het niet. Na de goedkeuring heb ik het meteen vervangen.
- Peric
Dan check je 't toch niet, moet je zelf weten..Luco schreef:Hij is vandaag gekeurd, dan hadden ze het moeten zien.
- Martin van der Zwaard
Hardyschijven? Tussenaslager??
-
OnlineLuco
lol, nounou zo bedoel ik het nietPeric schreef:Dan check je 't toch niet, moet je zelf weten..Luco schreef:Hij is vandaag gekeurd, dan hadden ze het moeten zien.

Ga alles checken indien mogelijk.
-
OnlineLuco
Moet die het dan niet constant doen?Martin van der Zwaard schreef:Hardyschijven? Tussenaslager??
- Martin van der Zwaard
Durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Mijn zwager heeft het gehad met zijn Touareg. Tussen de 50 en 80 een enorm irritantie pieptoon door heel de auto heen. Bleek een tussenlager te zijn die slecht werd.
Mijn zwager heeft het gehad met zijn Touareg. Tussen de 50 en 80 een enorm irritantie pieptoon door heel de auto heen. Bleek een tussenlager te zijn die slecht werd.
- Ar
- Auto: Prius
Ik heb het bij mijn 300ax gehad met een tussenlager. Het trilde alleen als je gas gaf. Het was een kwaal bij die auto's. Met een hardy schijf heb ik het ook gehad bij mijn 730.
-
OnlineLuco
Nou het hok staat op de brug, stuurdemper eronderuit, zit meer dan 1 cm speling op.
Vermoedelijk zal het daar vandaan komen.
Nu nog een nieuwe originele of verzwaarde zien te scoren.
Origineel kost 276 euro
Vermoedelijk zal het daar vandaan komen.
Nu nog een nieuwe originele of verzwaarde zien te scoren.
Origineel kost 276 euro

-
OnlineLuco
Verzwaarde stuurdemper gevonden, 125 euro
Alleen denkt hij dat het de wiellagers zijn, dus eerst maar stuurdemper vervangen en eens kijken, is het dan nog mag hij de lagers doen, is een kutwerkje begreep ik.

Alleen denkt hij dat het de wiellagers zijn, dus eerst maar stuurdemper vervangen en eens kijken, is het dan nog mag hij de lagers doen, is een kutwerkje begreep ik.
-
Wiellagers is vaak het probleem bij een Patrol idd, werk valt wel mee.
-
OnlineLuco
Je moet ze afstellen had die het over?Mark schreef:Wiellagers is vaak het probleem bij een Patrol idd, werk valt wel mee.
Ik heb het nog nooit gedaan.
- Niall
Luco
Probeer hier anders: http://dutchspareparts.nl/ Maat van me haalt al zijn japanse auto spul hier vandaan ipv de lokale automaterialenzaak.
Probeer hier anders: http://dutchspareparts.nl/ Maat van me haalt al zijn japanse auto spul hier vandaan ipv de lokale automaterialenzaak.
-
OnlineLuco
Naill, onderdelen is geen probleem, heb alleen nooit geen wiellagers van een patrol vervangen 

-
Wiellagers moet je idd afstellen, maar dat is niet zo heel spannend.
de borgmoer van de lagers moet je met een klein beetje voorspanning aandraaien, zover dat de speling voelbaar weg is op je wielen, maar niet zo ver dat het wiel gaat aanlopen. op gevoel dus. Volgens mij schrijven ze gemiddeld rond de 5Nm voor. even borgen en klaar! beste is wel om de speling naar een paar dagen rijden nog een keer te controleren.
de borgmoer van de lagers moet je met een klein beetje voorspanning aandraaien, zover dat de speling voelbaar weg is op je wielen, maar niet zo ver dat het wiel gaat aanlopen. op gevoel dus. Volgens mij schrijven ze gemiddeld rond de 5Nm voor. even borgen en klaar! beste is wel om de speling naar een paar dagen rijden nog een keer te controleren.
-
OnlineLuco
Stom he dat je dan toch je dan toch altijd weer wat onzeker bent bij nieuwe dingen, tenminste dat heb ik.
Maar moet nu eerst op de stuurdemper wachten en dan kijken hoe die rijd.
Normaal gesproken breng ik de patrol altijd weg omdat die zakelijk is, maar helaas kan dat nu niet.
Maar moet nu eerst op de stuurdemper wachten en dan kijken hoe die rijd.
Normaal gesproken breng ik de patrol altijd weg omdat die zakelijk is, maar helaas kan dat nu niet.
-
OnlineLuco
Net even de verzwaarde stuurdemper opgehaald en eronder gezet.
Wat een verschil, stuur slaat niet meer uit je handen, er zit nog een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ietsje pietsje trilling in bij een bepaalde snelheid, dus de wiellages maar even bij laten stellen bij de volgende beurt, maar hij rijd iig weer fatsoenlijk, op naar de volgende 300.000 km
Wat een verschil, stuur slaat niet meer uit je handen, er zit nog een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel ietsje pietsje trilling in bij een bepaalde snelheid, dus de wiellages maar even bij laten stellen bij de volgende beurt, maar hij rijd iig weer fatsoenlijk, op naar de volgende 300.000 km