Het algemene APK draadje
- Luco
- Berichten: 29389
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Het algemene APK draadje
Dacht, is misschien handig, aangezien er regelmatig vragen over apk eisen voorbij komen en er hier een aantal keurmeesters zitten.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Het algemene APK draadje
Mogen meerpunts gordel met een draaisluiting nu wel of niet?
Of moeten ze per sé een drukknop hebben?
Of moeten ze per sé een drukknop hebben?
- ThomasGTT
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 10 aug 2009, 11:46
Re: Het algemene APK draadje
Zijn hoodpins afkeur omdat deze onder uitstekende delen vallen? Weet iemand een simpele oplossing om het APK waardig te krijgen?
- Luco
- Berichten: 29389
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Het algemene APK draadje
De luxere versie nemen, die zitten verzinkt en steekt er niks meer uit.ThomasGTT schreef:Zijn hoodpins afkeur omdat deze onder uitstekende delen vallen? Weet iemand een simpele oplossing om het APK waardig te krijgen?
Maar volgens mij mogen hoodpins wel, rallyauto´s hebben ze ook en die hebben ook apk.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Het algemene APK draadje
En die hebben ook geen achterbank.Luco schreef:De luxere versie nemen, die zitten verzinkt en steekt er niks meer uit.ThomasGTT schreef:Zijn hoodpins afkeur omdat deze onder uitstekende delen vallen? Weet iemand een simpele oplossing om het APK waardig te krijgen?
Maar volgens mij mogen hoodpins wel, rallyauto´s hebben ze ook en die hebben ook apk.

- EmielS60
- Berichten: 1483
- Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
- Locatie: Deventer
Re: Het algemene APK draadje
Recente APK keuringseisen van de RDW
Hier vind je bijna alles over keuringseisen terug. PDF over keuringseisen is hierbij het meest nuttig. APK2 is personenauto, daar waar we het meeste mee te maken hebben. Even de eerste pagina goed door lezen en dan moet het niet al te moeilijk zijn om iets op te kunnen zoeken.
Hier vind je bijna alles over keuringseisen terug. PDF over keuringseisen is hierbij het meest nuttig. APK2 is personenauto, daar waar we het meeste mee te maken hebben. Even de eerste pagina goed door lezen en dan moet het niet al te moeilijk zijn om iets op te kunnen zoeken.
- Niels v D
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 31 mar 2008, 11:52
- Locatie: Sønderborg(DK)
Re: Het algemene APK draadje
Ik heb ook hoodpins, welke gewoon op de motorkap liggen. Maakt voor de apk niet uit.Luco schreef:De luxere versie nemen, die zitten verzinkt en steekt er niks meer uit.ThomasGTT schreef:Zijn hoodpins afkeur omdat deze onder uitstekende delen vallen? Weet iemand een simpele oplossing om het APK waardig te krijgen?
Maar volgens mij mogen hoodpins wel, rallyauto´s hebben ze ook en die hebben ook apk.
Goed werkend zegt niks over de wijze van vergrendelen. Gordels met een draaisluiting zouden dus gewoon moeten kunnen. In mijn auto zitten standaard 3 punts en 6punts gordels, dus hierbij geen apk-ervaring.Keuringseisen Wijze van keuren
Regelgeving Algemene Periodieke Keuring versie 3-2011
37
Artikel 5.2.47 bescherming inzittenden
1. Personenauto's die na 30 september 2000 in gebruik
zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels
voor alle naar voren en naar achteren gerichte
zitplaatsen.
Lid 1 en 2: visuele controle. Indien in het
middelste gedeelte van een doorlopende bank geen
(heup)gordel aanwezig is, wordt dit gedeelte niet
aangemerkt als zitplaats en behoeft geen
(heup)gordel te zijn aangebracht. In geval van een
kampeerwagen is de controle beperkt tot de
voorste zitplaatsen en tot de overige zitplaatsen
voor zover deze zijn voorzien van gordels.
2. Personenauto’s die na 31 december 1989 doch voor
1 oktober 2000 in gebruik zijn genomen, moeten
zijn voorzien van gordels voor alle naar voren
gerichte zitplaatsen.
3. Personenauto’s die na 1 januari 1971 doch voor
1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn
voorzien van gordels voor de zitplaats van de
bestuurder en de naast deze plaats aanwezige
zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.
Lid 3 en 4: visuele controle.
4. Het eerste, tweede en derde lid zijn niet van
toepassing op klapstoelen en zitplaatsen die
uitsluitend zijn bestemd voor gebruik bij stilstaand
voertuig.
5. De gordels moeten deugdelijk zijn bevestigd en
mogen niet zijn beschadigd. Het pluizen van de
gordel wordt niet gezien als een beschadiging.
Indien er sprake is van corrosie is het bepaalde in
Aanvullende permanente eisen, hoofdstuk 1, titel 2,
afdelingen 1, 2 en 3, van toepassing.
Visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel
volledig wordt uitgetrokken.
6. De gordels moeten zijn voorzien van een goed
werkende sluiting en een goed werkende
blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig
functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen
ervan.
Visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de
sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van
een oprolmechanisme wordt de gordel omgedaan.
De blokkering wordt gecontroleerd door te trekken
aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt,
wordt tijdens een remproef op de weg het
blokkeren van de gordel gecontroleerd.
- Ferdi
- Berichten: 3092
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
- Auto: Pajero 3.2 Di-D
- Locatie: Drenthe
Re: Het algemene APK draadje
Ik heb 4punts met draaisluitingen en al 2 keer probleemloos mee door de apk gekomen.
Zolang ze maar aan de apk eisen voldoen maakt een draai of druk sluiting niet uit
Zolang ze maar aan de apk eisen voldoen maakt een draai of druk sluiting niet uit
- RJK
- Berichten: 3647
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Het algemene APK draadje
Ik heb dezelfde ervaring, mijn 944 wordt al jaren goedgekeurd met meerpunts gordel met een draaisluiting.Mogen meerpunts gordel met een draaisluiting nu wel of niet?
Of moeten ze per sé een drukknop hebben?
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Het algemene APK draadje
Bedankt!
- InjectTheVenom
- Berichten: 4264
- Lid geworden op: 09 jun 2007, 12:21
- Locatie: Import-Limburger
Re: Het algemene APK draadje
Wat ik van een opleidingsproject onthouden heb is dat hoodpins mogen mits de windhaak gemonteerd blijft zitten.
-
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03
Re: Het algemene APK draadje
mbt snelsluiters motorkap ( scherpe delen )
Regelgeving Algemene Periodieke Keuring versie 3-2011
38
Artikel 5.2.48 uitwendige veiligheid o.a. wiel- en zijdelingse afscherming
1. Personenauto’s mogen geen scherpe delen hebben
die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk
letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
Lid 1 en 2: visuele controle.
2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid moeten
uitstekende delen van personenauto’s, die in geval
van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor
andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten,
zijn afgeschermd.
3. Het bepaalde in het eerste lid en tweede lid is niet
van toepassing op voertuigdelen die zich hoger dan
2,00 m boven het wegdek bevinden.
Lid 3 en 4: visuele controle, waarbij in geval van
twijfel wordt gemeten.
4. De wielen onderscheidenlijk banden van
personenauto's:
a. moeten goed zijn afgeschermd;
b. mogen niet meer dan 30 mm buiten de
afscherming uitsteken, en
c. mogen niet aanlopen.
5. Geen deel van de buitenzijde van de personenauto
mag zodanig zijn bevestigd, beschadigd, versleten
of door corrosie zijn aangetast, dat gevaar bestaat
Regelgeving Algemene Periodieke Keuring versie 3-2011
38
Artikel 5.2.48 uitwendige veiligheid o.a. wiel- en zijdelingse afscherming
1. Personenauto’s mogen geen scherpe delen hebben
die in geval van botsing gevaar voor lichamelijk
letsel voor andere weggebruikers kunnen opleveren.
Lid 1 en 2: visuele controle.
2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid moeten
uitstekende delen van personenauto’s, die in geval
van botsing het gevaar voor lichamelijk letsel voor
andere weggebruikers aanzienlijk kunnen vergroten,
zijn afgeschermd.
3. Het bepaalde in het eerste lid en tweede lid is niet
van toepassing op voertuigdelen die zich hoger dan
2,00 m boven het wegdek bevinden.
Lid 3 en 4: visuele controle, waarbij in geval van
twijfel wordt gemeten.
4. De wielen onderscheidenlijk banden van
personenauto's:
a. moeten goed zijn afgeschermd;
b. mogen niet meer dan 30 mm buiten de
afscherming uitsteken, en
c. mogen niet aanlopen.
5. Geen deel van de buitenzijde van de personenauto
mag zodanig zijn bevestigd, beschadigd, versleten
of door corrosie zijn aangetast, dat gevaar bestaat
-
- Berichten: 357
- Lid geworden op: 12 nov 2006, 14:03
Re: Het algemene APK draadje
mbt windhaak motorkap
§ 9. Carrosserie
Artikel 5.2.41 deuren, motorkap en kofferdeksel
1. De deuren van personenauto’s moeten goed sluiten.
De deuren die direkt toegang geven tot de
personenruimte, moeten op normale wijze vanaf de
binnenzijde en vanaf de buitenzijde kunnen worden
geopend.
Visuele controle, waarbij de deuren worden
geopend en gesloten.
2. Het slot en de scharnieren van de motorkap en het
kofferdeksel van het voertuig moeten een goede
sluiting waarborgen.
Visuele controle, waarbij de motorkap en het
kofferdeksel wordt geopend en gesloten.
3. De bevestiging van de scharnieren van de deuren,
de motorkap en het kofferdeksel mag niet in
ernstige mate door corrosie zijn aangetast. Hierbij is
het bepaalde in Aanvullende permanente eisen,
hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van
toepassing.
Visuele controle.
§ 9. Carrosserie
Artikel 5.2.41 deuren, motorkap en kofferdeksel
1. De deuren van personenauto’s moeten goed sluiten.
De deuren die direkt toegang geven tot de
personenruimte, moeten op normale wijze vanaf de
binnenzijde en vanaf de buitenzijde kunnen worden
geopend.
Visuele controle, waarbij de deuren worden
geopend en gesloten.
2. Het slot en de scharnieren van de motorkap en het
kofferdeksel van het voertuig moeten een goede
sluiting waarborgen.
Visuele controle, waarbij de motorkap en het
kofferdeksel wordt geopend en gesloten.
3. De bevestiging van de scharnieren van de deuren,
de motorkap en het kofferdeksel mag niet in
ernstige mate door corrosie zijn aangetast. Hierbij is
het bepaalde in Aanvullende permanente eisen,
hoofdstuk 1, titel 2, afdelingen 1, 2 en 3, van
toepassing.
Visuele controle.
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Het algemene APK draadje
Geen windhaak plicht dus.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Het algemene APK draadje
APK vraagje...
ik heb op 1 band (vrij nieuw nog) aan de binnenkant op de dikke velgbescherming rand (heel dik bij de Contisportcontact 5P)
2 happen uit, ja er zaten 2 snee in en ik heb die stukken eruit gesneden
Nu zijn die banden zeer sterk doch rijst de vraag...is het APK goed of niet...zit geen bult op oid.
anders moet ik nog heel rap een bandje scoren of een nwe halen voor woensdag APK...
anders kan ik namelijk ff kijken wat ik doe...zal er denk toch een andere op doen binnenkort, gewoon voor de "veilige" gedachte.
owja, als iemand nog zo'n goede gebruikte heeft liggen in de maat "235/35/19 Contisportcontact 5P"
hoor ik het ook graag.
ik heb op 1 band (vrij nieuw nog) aan de binnenkant op de dikke velgbescherming rand (heel dik bij de Contisportcontact 5P)
2 happen uit, ja er zaten 2 snee in en ik heb die stukken eruit gesneden

Nu zijn die banden zeer sterk doch rijst de vraag...is het APK goed of niet...zit geen bult op oid.
anders moet ik nog heel rap een bandje scoren of een nwe halen voor woensdag APK...
anders kan ik namelijk ff kijken wat ik doe...zal er denk toch een andere op doen binnenkort, gewoon voor de "veilige" gedachte.
owja, als iemand nog zo'n goede gebruikte heeft liggen in de maat "235/35/19 Contisportcontact 5P"
hoor ik het ook graag.
-
Online
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 22 apr 2007, 23:13
Re: Het algemene APK draadje
Er mag geen canvas zichtbaar zijn,voor de rest mag de beschadiging wel
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Het algemene APK draadje
zoiets dacht ik ook...volgens mij is dat niet zichtbaar, anders rijd ik maandag of dinsdag to be sure wel ff langs , thx voor het meedenken.
- witje
- Berichten: 1432
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 12:53
Re: Het algemene APK draadje
Ons barrel is gisteren gekeurd. 5 minuten werk.
De auto is ondertussen bekend en dat scheelt enorm. De keurmeester snapt dat er aandacht aan veiligheid wordt besteed dus alles technisch in orde is. En de eisen voor 1992 stellen niet veel voor.
Enige 2 vragen: zit de accu goed vast? Antwoord ja. Verlichting ok? ja.
We hebben samen nog effe gekeken of de remleidingen onder de auto niet beschadigd zijn en er misschien roest te bekennen viel. En afmelden maar
De auto is ondertussen bekend en dat scheelt enorm. De keurmeester snapt dat er aandacht aan veiligheid wordt besteed dus alles technisch in orde is. En de eisen voor 1992 stellen niet veel voor.
Enige 2 vragen: zit de accu goed vast? Antwoord ja. Verlichting ok? ja.
We hebben samen nog effe gekeken of de remleidingen onder de auto niet beschadigd zijn en er misschien roest te bekennen viel. En afmelden maar

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 7 gasten