Even voorstellen.... ik ben Simon

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
vriendje-stokvis

Even voorstellen.... ik ben Simon

Bericht door vriendje-stokvis » 05 dec 2011, 15:34

Goedendag,

Bij deze wilde ik mijn eigen voorstellen!

Ik ben Simon en ben 27 jaar.
Woon in Driebruggen en werk bij de BMW in Gouda

Ik ben net lid geworden van dit forum om lekker met mensen over auto's te kletsen en meer informatie zien te krijgen voor het bouwen van een (circuit)auto, die ik op het ogenblik aan het bouwen ben.

Dagelijks rij ik met een E36 328i Coupé met de nodige aanpassingen om er een beetje fatsoenlijk mee op het circuit te rijden, en die ook wel leuk zijn voor op de openbare weg!

Ik en een vriend zijn ook op het ogenblik een E36 M3 Coupé aan het bouwen voor op het circuit.
Het is op basis van een 323i koets, maar het project is ondertussen al iets uit de hand gelopen.

Vorig jaar hebben wij de 323i motor al overboord gegooid en een S50B30 blok aangeschaft, om deze te gaan reviseren.
Ook hebben wij nog maar net een compressor gekocht, om hopelijk over de magische grens van 400 pk te gaan!

Je zal wel denken, die zijn gek. Maar ons idee is, als we een raceauto gaan bouwen doen we het gelijk goed.
Dus niets wordt aan het toeval overgelaten.

Ik hoop dat ik jullie vaak gaat spreken!

Mvgr Simon

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Even voorstellen.... ik ben Simon

Bericht door Spijkerhard » 05 dec 2011, 15:42

Welkom Simon!
Leuk project x2... foto's?

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 05 dec 2011, 15:45

Welkom Simon!

Als je met een E36 M3 circuitauto wilt gaan rijden dan is een compressor niet meteen het eerste wat ik er op zou zetten. Zelfs met een standaard motor zijn het al vrij serieuze auto's en het word er vaak niet betrouwbaarder van :)

Tristan

Bericht door Tristan » 05 dec 2011, 15:47

Bert ///M3 schreef:Welkom Simon!

Als je met een E36 M3 circuitauto wilt gaan rijden dan is een compressor niet meteen het eerste wat ik er op zou zetten. Zelfs met een standaard motor zijn het al vrij serieuze auto's en het word er vaak niet betrouwbaarder van :)
Welkom Simon en eens met Bert. Tevens zou ik eerst investeren in je eigen rijkwaliteiten. Dan in de auto en mocht je de max eruit hebben gehaald, dan ga je de stap verder nemen d.m.v. meer pk's.

One step at the time! :wink:

Succes!

vriendje-stokvis

Bericht door vriendje-stokvis » 05 dec 2011, 16:13

Goedemiddag,

Wat dat betreft ben ik het wel met jullie eens.

Wij twijfelen nog wel een beetje om de compressor er gelijk op te schroeven, of om het eerst zo te gaan proberen.

De motor gaan wij wel proberen zo betrouwbaar mogelijk te bouwen, de motor hebben we helemaal uit elkaar gehaald en we gaan alles vervangen.
Dus oliepomp,lagerschalen, carter van een 3.2, zuigerveren.... echt alles

Voor de rest gaan we er pas mee rijden als de auto echt klaar is.

volgende maand gaat de auto naar Biesheuvel toe om de rolkooi te laten inbouwen.

Maar volgend (vrijrijden) seizoen zal ik jullie wel gaan zien op het circuit met mn 328i.

Ik ben wel van plan om nog een paar keer met mn eigen auto op het circuit te gaan rijden...

Het kriebelt toch wel weer heel erg ondertussen.

///Joost

Bericht door ///Joost » 05 dec 2011, 17:11

Welkom Simon. Ik ben ook zeker benieuwd naar de foto's van het project. :df:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 dec 2011, 19:13

Ik ben het altijd eens met Bert (v.w.b. techniek) :lol:

Oh enne welkom :wink:

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 05 dec 2011, 19:55

Welkom hier !!

Leuke projecten heb je daar :df:

Peric

Bericht door Peric » 06 dec 2011, 13:48

't Is zo'n klein dorp, en dan nog zitten er 2 uit Driebruggen op dit forum.. :)
Waar woon je precies Simon? Mag uiteraard per PB..
Groet, Eric.

@iko

Bericht door @iko » 06 dec 2011, 17:44

Welkom Simon.
het klinkt mischien een beetje afgezaagd, maar ik ben het eens met Bert.
Steek eerst je geld en tijd maar eens in rijden, ipv nog meer uit de auto te willen halen.

Er zijn meer secondes uit jezelf te halen dan uit de compressor. Bovendien is dat nog leuker ook :-)

Jurrian

Bericht door Jurrian » 06 dec 2011, 18:31

Hallo Simon,

Ben je van de onderdelen afdeling? Ik kom zo af en toe wel eens onderdelen voor mijn E30 halen bij de BMW dealer in gouda. Je auto is me in ieder geval een beetje bekend, mooi ding! Ennuh, welkom!

vriendje-stokvis

Bericht door vriendje-stokvis » 07 dec 2011, 10:42

Hoi,

Ik woon in de Beukenlaan achter het industrieterrein.
Maar ik wist niet dat er nog meer racefanaten woonden in Driebruggen.
Wat voor auto heb jij dan?

Ik krijg over het algemeen geen fanmail thuis van mijn auto in ieder geval dus......

Enne ja, ik werk inderdaad in het magazijn bij de BMW in Gouda.
Scheelt wel in de kosten van het bouwen van een auto...

Maar om weer even te haken in het verhaal, kijk op zich ben ik ook geen beginneling in het circuitrijden.
Met mijn 328i heb ik op het circuit er alles uitgehaald wat er inzit(denk/hoop ik tenminste), behalve op Zandvoort dan want dat is het enigste circuit waar ik nog nooit heb gereden ondanks dat dit het dichtsbijzijnde circuit is voor mij.

Maar daar gaat volgend jaar verandering in komen!

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 07 dec 2011, 11:23

Hm heeft ook niet zo zeer met beginnen te maken maar 400 PK zijn ook best behoorlijke vermogens en aanverwante snelheden.

Ik heb zelf de S50B30 in mijn E36 stuk gereden en er een 343PK S54 in gezet, en ik merk al dat je daarmee van goede huize moet komen. Je moet al op nieuwe of vrij recente slicks weg bijvoorbeeld anders word het niks. Oud en versleten dan moet je alleen maar eerder liften ipv dat het wat oplevert. Je moet best wel een serieuze auto hebben om dat op de weg te krijgen.

Peric

Bericht door Peric » 07 dec 2011, 11:41

Hoi Simon,

Ik rijdt zo nu en dan in een Titanium-grijze Compact met donkergrijze wielen eronder.
Ik woon in de Poolmanstraat achter de slager.
Rij jij met die blauwe E36? Dacht dat het een M3 was.. :)

Maar er wonen meer racefanaten in Driebruggen hoor.. Neem aan dat je Autoservice Driebruggen wel kent?

Banjo Clio RS

Bericht door Banjo Clio RS » 07 dec 2011, 21:17

Hey Siempie,
Wel ff opschieten met bouwen hoor :tong:
Zandvoort is waiting for you....... :wink:
Grtz Benno

JeroenT

Bericht door JeroenT » 07 dec 2011, 21:54

Is er al een update voor wbt de Clio Benno?
Hoorde dat je leuke plannen had.

Reind

Bericht door Reind » 08 dec 2011, 20:42

Mooie plannen met mooie auto,'s. Dat zien we graag :thumbup: hoe meer foto,'s hoe beter.

Ik ga zelf mijn ringauto opwaarderen met een s50. Daar word hij een stuk spannender van.

Neem de adviezen hier ten goede. Niemand raad je af te gaan racen. Ze willen je enkel behoeden voor nare ervaringen die vele van ons hebben gezien of zelf meegemaakt. Racen kan een hele donkere kant hebben. En dat gun je niemand.

Je grenzen verleggen met een 328i gaat wat vriendelijker dan met een m3. Ik zeg niet dat je het niet kunt of geen talent hebt. Ik zeg alleen dat ervaring met de jaren komt.

Het is van belang dat je het goed opbouwd. Investeer in een racelicentie. Naast leren is dat ook heeeel veel rijden.

Veel succes met de opbouw

vriendje-stokvis

Bericht door vriendje-stokvis » 09 dec 2011, 10:44

Hoi,

Ik zal binnenkort foto's van het project erop zetten.

Maar jullie hebben wel gelijk dat de stap van een 328 naar een M3 met 400pk wel erg groot is.

Maar ik ga wel als de M3 klaar is mijn racelicentie ermee halen, en ik hoef ook in het begin geen records te gaan breken.

De grens ga ik langzaam aan opzoeken, en niet op de 1ste trackday alles er proberen uit te halen.

Met mn 328 heb ik dat ook niet gedaan.

Maar ik moet wel zeggen dat de ring als vuurdoop met de 328, achteraf gezien niet echt verstandig was....

Enne ja ik ken inderdaad Autoservice Driebruggen wel ja.

Die familie is ermee opgegroeid, en die kunnen allemaal wel echt goed rijden.

Ik heb dickie zuidam wel eens zien rijden met de lopik 500, maar die floot overal voorbij alsof ze achterstevoren reden haha...

Maar voor de rest zijn er niet zo heel veel fans van mijn rijstijl.....

Peric

Bericht door Peric » 09 dec 2011, 13:04

Dickie is mijn neef en ik ben er altijd bij als ze iets doen op autosportgebied.
Waar zijn jullie aan het bouwen dan?

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 09 dec 2011, 17:13

klinkt nice een 400pk m3... dat is ook waar ik naar streef in mijn E36 :) rij nu dagelijks een E46 M3 wat ik toch wel een beetje langzaam vind eerlijk gezegd tussen het overige verkeer hier ;)

foto's graag van de build!

vriendje-stokvis

Bericht door vriendje-stokvis » 09 dec 2011, 18:39

@peric wij hebben een loods in stolwijk met een brug en zo'n beetje al het gereedschap wat je ook in een garagebedrijf zult vinden...
Maar dat hebben we ook wel nodig, want we hobbyen in de avonduurtjes en zaterdags om de spulletjes van de raceauto te kunnen betalen.
ps we hebben hier toch geen mensen onder ons die bij de belastingsdienst werken? :dood:

@jeroenk ;
Waar woon jij dan? in Dubai of zo, met zo'n m3 kan je alle priussen wel een beetje bijhouden op de nederlandse wegen over het algemeen...

Maar zondag zal ik alvast een paar foto's erop zetten, schrik niet want in het begin was het een regelrechte sloper.... (ps nooit een auto in een donkere loods kopen :hammer: )

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 09 dec 2011, 19:58

nooit met een M3 naar je eerste race-cursus gaan ... :hammer: ....

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 09 dec 2011, 21:22

Waarom niet, cursusje kan je wel doen met een M3 dat is het probleem niet. Als je een beetje normaal doet is er niet zo veel aan de hand :)

Het is net zoals Reind zegt niemand wil je er af praten (hoe groter de community hoe beter :D ) maar een realistische blik helpt wel eens, leren van de fouten van een ander is goedkoper als van die van jezelf weet ik ondertussen wel uit ervaring :)

Als je er serieus mee door gaat krijg je naast de leuke kanten ook te maken met de slechte kanten, schades, technische problemen en noem het allemaal maar op. Ik ben zelf ook begonnen te rijden met een E36 M3 straatauto, later met een E30 300 PK (welke ik in 2 dagen afschreef) en toen een E36 M3 racer, de problemen met die auto welke ik gehad heb kan ik ook ondertussen wel een boekwerk over schrijven :lol: Ik had het achteraf ook anders gedaan maar ik was ook midden 20 en nog onwijs :lol: Als je hi-tech M3 racer voor de zoveelste keer stuk in een pitbox staat en je ziet de jongens met een 325i met een schroefkooi en een setje toyo's er onder gewoon hun rondjes draaien dan vraag je je wel eens af waarvoor je eigenlijk in de weer bent. Je lol raakt er dan snel af en dat is heel erg jammer want dat is juist helemaal niet nodig. De keerzijde is wel weer dat het heel veel voldoening geeft als het wel werkt en qua techniek steek je er een hoop van op.

Jeroen K. bijvoorbeeld die heeft ook wel eens een reality check nodig. Even een 400 PK motor in een E36 bouten is leuk voor op de weg maar op een circuit werkt het niet zo. Ter info, de enige E36 racewagens met 400 PK welke ik succesvol gezien heb kosten per stuk meer als 100.000 euro om te laten bouwen (sommige meer als het dubbele), en hebben een running cost van 4000-5000 euro per dag als het niet meer is. Dat zijn geen auto's die je voor de hobby in je eigen schuurtje bouwt IMHO :)

E36 M3 met een kooi er in en een goed setje schokbrekers en remmen daar kom je echt al een heel eind mee. Er zitten er hier best een hoop die met een M3 rijden of reden dus wat dat betreft is er info te over :)

Het is eigenlijk net als karate daar begin je ook niet met de zwarte band.

Jeroen K.

Bericht door Jeroen K. » 09 dec 2011, 21:41

@bert, dan heb ik dus nog ff lekker te gaan (ookal zou k dat nooit uitgeven aan een E36, voor een ton koop ik liever een F355 en een E46 M3 HPF stage 3 :) )

Luco

Bericht door Luco » 09 dec 2011, 22:06

Jeroen K. schreef:@bert, dan heb ik dus nog ff lekker te gaan (ookal zou k dat nooit uitgeven aan een E36, voor een ton koop ik liever een F355 en een E46 M3 HPF stage 3 :) )
Tuurlijk en wat denk je wat een dagje circuit dan kost :dood:

Goeie post Bert, de 5 koste mij in aanschaf 8500 en ja ff pech gehad met de sadev bak, maar daarna vaak gereden zonder stukken en auto's die het 5 tot 10 voudige kosten achter je laten, als je goed nadenkt en gebruik maakt van kennis die er is, is er een hoop mogelijk voor een normaal budget.

Plaats reactie