Heel lang (ruim een half jaar) heb ik lopen dubben over wat het nu moet worden. Honderden berekeningen uitgevoerd en talloze afwegingen gemaakt... Het plan was eigenlijk om voor een E46 330i/330d of een E90 320d te gaan, echter moet ik realistisch zijn. Ik maak te veel kilometers voor een dikke benzine (+-20k woon-werk) maar te weinig voor een dikke diesel... Dus wat blijft er dan over? Iets goedkoops op diesel of benzine. Klasse Lupo/Aygo...

Toch ben ik nog maar eens in mijn achterhoofd-archief gaan graven op zoek naar leuke goedkope auto's. De MX5 kwam al snel in me naar boven, maar het laatste type is wat aan de prijs, het voorgaande type vind ik wat gedateerd en het verbruik valt net even wat te hoog uit... Maar toen, een openbaring... Die eene auto, waar de Japanse ingenieurs zo op los gegaan zijn, dat er geen kofferbak meer achter de motor mocht... Want dat zou de handling negatief beïnvloeden... Die auto, waar de Japanners de hulp van Lotus bij hebben ingeschakeld om het onderstel en de wegligging op orde te krijgen... Dé betaalbare auto met middenmotor, waarvan ik er verdomme al één gehad heb...! Een MR2! Even zoeken gaf dat een MR2 met 1 liter benzine 16,9km af zou moeten kunnen leggen op de buitenweg. Dat is mooi, want mijn dagelijks traject bestaat uit een paar lange saaie N wegen, 48km op dit moment. Voeg een beetje

Vandaag voor het eerst sinds een paar jaar weer achter het stuur van een MR2 plaats genomen. Ik moet zeggen dat het direct vertrouwd aanvoelde. Het was net alsof ik plaats nam in mijn oude exemplaar uit 1986, maar dan met een wat frisser interieur en uiteraard een dak wat helemaal open kan.

Volgende week zaterdag ga ik naar Duitsland voor een zwart exemplaar. 52k op de teller, hardtop, winterwielen, "scheckheftgeplfegt" en een week of twee geleden zijn laatste beurt gehad bij de dealer. Tijdelijk kenteken is inmiddels aangevraagd en over de prijs zijn we het eens. Ik kan niet wachten!

Voor de compleetheid nog een paar specs:
- 1.8 16v VVT-I met 140pk
- 6 bak met sperdiff (viscose)
- 965kg
- Lichtmetalen velgen 185/55R15 & 215/45R16

- Geen bagageruimte
- Geen airco
- Een reusachtige elektrische antenne voor compensatiedoeleinden

-edit-
Tiff Needell die een ritje doet met een 2000-2002 pre facelift model (5-bak en olieproblemen):
http://www.youtube.com/watch?v=bB402O5Tqlk" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
MX5, Barchetta & MR2 @ Top-Gear:
http://saintsaint.multiply.com/video/item/51" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
-edit2-
Modlist:
- PPE 4-1 uitlaatspruitstuk (keramisch gecoat)
- PPE 2,25" tussenpijp met 200cpi katalysator (keramisch gecoat)
- Megan Racing 2,5" RVS einddemper
- PPE airbox
- Pilot Pro-Line 5000K xenon in dimlicht projectors
- Pilot SMD LEDs in stadslicht (wit)
- Alpine headunit