Verdeelbak, to lock or not to lock...

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
InjectTheVenom

Verdeelbak, to lock or not to lock...

Bericht door InjectTheVenom » 06 nov 2011, 21:27

Een tijdje geleden heb ik gelezen dat er een oplossing schijnt te zijn voor de tere lamellenkoppeling in de verdeelbak van een Calibra, te weten een aangepaste set ringen met vertanding aan zowel binnen als buitenkant waardoor de bak gelockt word en je permanente 4x4 krijgt, dus als je remt worden de achterwielen niet langer uitgeschakeld.

Met andere woorden alle hydraulica, slangen en de computer kunnen er af waardoor de bak naar verluid minder kwetsbaar zou zijn (verbinding met de stuurbekrachtigingsvloeistof vervalt), wel krijgt de reguliere koppeling meer te verduren bij remmen en wegrijden.

Afbeelding

Klinkt als een nobrainer om te (laten) doen in combinatie met een koppeling die wat meer kan hebben maar is dit wel zo?

Joy

Re: Verdeelbak, to lock or not to lock...

Bericht door Joy » 06 nov 2011, 21:52

Ik vraag me af hoe dat in zijn werking gaat als bijvoorbeeld bij hard remmen de voorwielen blokkeren en in het ABS schieten maar de achterwielen blijven draaien. Zonder verdeelbak lijkt mij dat onmogelijk.

Gijs Evo

Bericht door Gijs Evo » 06 nov 2011, 22:15

Weet even niet meer hoe dat bedrijf heet, maar er zit een bedrijf in Zwitserland die de bak 50/50 maakt.

4x4 bak heb ik ook nog liggen, en voor 50/50 gekeken.

markk

Bericht door markk » 06 nov 2011, 22:53

Een 100% lockend middendiff op vaste ondergrond, lees droog asfalt, gaat niet lang goed denk ik. Gaat erg wringen in bochten e.d., net zoals een Co2 achterdiff zeg maar. Denk dat je veel onderstuur gaat krijgen en op een gegeven moment het diff of een aandrijfas plof zegt...

Mark.

Ruud

Bericht door Ruud » 07 nov 2011, 09:37

Maar dit gaat over de verdeling tussen voor en achter. De diffwerking tussen binnenste en buitenste wiel blijft bestaan natuurlijk.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 07 nov 2011, 18:34

markk schreef:Een 100% lockend middendiff op vaste ondergrond, lees droog asfalt, gaat niet lang goed denk ik. Gaat erg wringen in bochten e.d., net zoals een Co2 achterdiff zeg maar. Denk dat je veel onderstuur gaat krijgen en op een gegeven moment het diff of een aandrijfas plof zegt...

Mark.
Bij een Calibra zit er in de tussenbak geen diff :wink: Wel in de versnellingsbak en aan de achteras.

GTRene

Bericht door GTRene » 07 nov 2011, 18:40

kun je dat bij zo'n ding ook zo instellen dat je bv en 20-80 hebt of een 30-70 verdeling voor en achter?

markk

Bericht door markk » 07 nov 2011, 21:36

Tussenbak is m.i. ook gewoon een diff met 1 ingaande as (aandrijving) en twee uitgaande assen (voor en achter). En voorwielen kennen in een bocht vaak een net iets andere straal dan de achterwielen. Kortom het diff (tussenbak) moet verschillen tussen de uitgaande assen (voor/achter) opvangen. Doe je dat niet dmv een 100% lock/sper dan gaat dat wringen..

Mark

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 11 nov 2011, 20:22

GTRene schreef:kun je dat bij zo'n ding ook zo instellen dat je bv en 20-80 hebt of een 30-70 verdeling voor en achter?
Niet zonder zelf aan de slag te gaan met custom made onderdelen wat flink in de kosten gaat lopen.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 11 nov 2011, 20:51

markk schreef:Tussenbak is m.i. ook gewoon een diff met 1 ingaande as (aandrijving) en twee uitgaande assen (voor en achter). En voorwielen kennen in een bocht vaak een net iets andere straal dan de achterwielen. Kortom het diff (tussenbak) moet verschillen tussen de uitgaande assen (voor/achter) opvangen. Doe je dat niet dmv een 100% lock/sper dan gaat dat wringen..

Mark
Hoe doen al die andere fabrikanten het dan waarbij het af fabriek al zo werkt of werkend te maken is vraag ik me af?

Gijs Evo

Bericht door Gijs Evo » 12 nov 2011, 11:02

Vraag het eens bij http://www.dorfbrunnen-garage.ch/englisch/verteiler.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

markk

Bericht door markk » 12 nov 2011, 11:25

InjectTheVenom schreef:
markk schreef:Tussenbak is m.i. ook gewoon een diff met 1 ingaande as (aandrijving) en twee uitgaande assen (voor en achter). En voorwielen kennen in een bocht vaak een net iets andere straal dan de achterwielen. Kortom het diff (tussenbak) moet verschillen tussen de uitgaande assen (voor/achter) opvangen. Doe je dat niet dmv een 100% lock/sper dan gaat dat wringen..

Mark
Hoe doen al die andere fabrikanten het dan waarbij het af fabriek al zo werkt of werkend te maken is vraag ik me af?
Daar zit dus gewoon een middendiff / tussenbak in. Veelal open en soms met sperwerking. Denk aan een Visco middendiff bij Subaru, een torsen bij Audi quattro, een platendiff die elektronisch wordt aangestuurd in m'n EVO RS, een Haldex koppeling bij Volkswagen, etc.

Mark.

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 13 nov 2011, 19:21

markk schreef:Een 100% lockend middendiff op vaste ondergrond, lees droog asfalt, gaat niet lang goed denk ik. Gaat erg wringen in bochten e.d., net zoals een Co2 achterdiff zeg maar. Denk dat je veel onderstuur gaat krijgen en op een gegeven moment het diff of een aandrijfas plof zegt...

Mark.
Wat ik ervan begrijp blijft deze functie behouden door middel van de visco koppeling achterop de bak, de klampring die de mate van koppeling/ontkoppeling regelt "zou" ook een duit in het zakje doen maar kan dit nergens bevestigd zien?

Stel je lockt de bak met die ringen dan "schijnt" de mogelijkheid tot opvangen van voor/achter verschil opgevangen te worden door de viscokoppeling. Stel je verwijdert de klampring kun je dit verlies opvangen door montage van een sterkere viscokoppeling?

Onderstuur krijg je volgens deze tekening juist bij een niet gelockte bak (B) en overstuur (C) bij een wel gelockt exemplaar:

Afbeelding

InjectTheVenom

Bericht door InjectTheVenom » 13 sep 2013, 21:40

Gijs Evo schreef:Weet even niet meer hoe dat bedrijf heet, maar er zit een bedrijf in Zwitserland die de bak 50/50 maakt.

4x4 bak heb ik ook nog liggen, en voor 50/50 gekeken.
Zou Hürlimann er dan een middendiff in bouwen of zouden ze ook gebruik maken van lockringen?

Plaats reactie