1997 E36 M3 3.2 SMG

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

1997 E36 M3 3.2 SMG

Bericht door Bert ///M3 » 16 okt 2006, 16:36

Zal ik dan ook maar eens mijn eigen topic openen dan :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De E36 M3 Bert edition ;) reed tot voor kort rond met de volgende specs:

Eibach Pro-Street-S schroefset voor en achter op -50 MM gezet.
23,5 mm voorstabi
19,5 mm achterstabi
M3 GT veerpootbrug
Xbrace
Powerflex poly bussen, excentrisch ala M3 3.0 voor
Dunlop SportMaxx 235 voor op 2,5 bar en 245 achter op 2,7 bar
Pagid RS29 geel remblokken
Castrol SRF remvloeistof
DME remap en Vmax delete
3.62 diff
Hartge uitlaat
Hartge verstelbare achterspoiler

Voor -1'30 camber, 0.20 totaal toespoor en 8'10 caster
Achter -2'30 camber, 0.20 totaal toespoor

Toch nog niet helemaal 100% blij met de onderstelafstelling, met name door push onderstuur als je op het gas gaat. Dus sinds vandaag voor een 26mm verstelbare stabi er op gezet, achter een 24mm verstelbare stabi en ik heb de toplagers voor omgewisseld voor die van een 3.0. Hierdoor gaat de camberstand voor van -1'30 naar -2'30. Voorstabi op hard gezet en achter op middel.

Kan alleen maar zeggen super :mrgreen:. Push onderstuur lijkt totaal weg, auto heeft eerder last van overstuur in bochten. Niet gek voor 2 onderdeeltjes van bij elkaar 160 euro :mrgreen: Snelheid waarop dat gebeurd is hoger dan wanneer je voorheen onderstuur kreeg. Plus dat de auto sneller instuurt voor mijn gevoel, en hij voelt iets lichter aan, alsof er 150KG van af gevallen is. Snelheid op het 'teststukje' waar ik normaal altijd rij heb ik daar nog nooit op de teller gezien.

Nog een beetje spelen met de stabi's en bandenspanning om hem nog iets neutraler te krijgen denk ik en dan moet ik toch een heel eind klaar zijn met dat onderstel. (mag ook wel eens na een hele tijd :lol: )
Laatst gewijzigd door Bert ///M3 op 29 mei 2009, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Elmar
Berichten: 4519
Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30

Bericht door Elmar » 16 okt 2006, 18:43

Mooie auto, vooral in die kleur... :mrgreen:

Goed punt dat je dut push understeer hebt weggekregen, moet ik even onthouden

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13426
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Bericht door Tristan » 16 okt 2006, 19:09

Uber M3. 8)

Goed aangepakt, maar desondanks ziet hij er nog origineel uit.

Super.....

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 16 okt 2006, 19:18

Mooi dat je je onderstuur eruit hebt gekregen Bert!
Ik ben benieuwd hoe je banden nu gaan slijten, ik hoop niet al te scheef (wat weer het effect van je aanpassing zal verkleinen...).
Hoelang doe je nu met je banden eigenlijk?
En wanneer zit je met dat ding weer eens op Zandvoort? :wink:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 okt 2006, 19:25

Bandenslijtage geef ik geen fuck om, hadden ze maar geen band moeten worden :lol: Banden gaan afhankelijk van gebruik iets van 10K-20K mee.

Maar Zandvoort ga ik denk ik niet met de E36 M3, heb ook de E30 met M3 motor en Intrax onderstel die ik nodig proberen moet :mrgreen: 4 Nov ben ik daar wel aanwezig denk ik.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 16 okt 2006, 19:33

Bert ///M3 schreef:Bandenslijtage geef ik geen fuck om, hadden ze maar geen band moeten worden :lol:
Ik geef ook geen fuck om jouw bandenslijtage, maar wel dat misschien over 2000km jouw banden al een paar mm scheef zijn afgesleten en dat je dan weer onderstuur tot in de gloria hebt (omdat je dan effectief weer heel weinig camber hebt staan). Daarom dus :)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 okt 2006, 19:40

Dat zou inderdaad kunnen, al denk ik dat ze juist in bochten het hardste slijten en dat dat dus wel wat meevalt. Achter had ik al langer -2'30 staan en daar is schuin afslijten niet echt noemenswaardig :) het is er wel maar het scheelt nog geen mm per kant zeg maar.

Het heeft nog andere voordelen namelijk dat je het gewicht beter over beide zijwangen verdeeld en dan heb je minder kans dat je over de wangen gaat rollen. Dus kan je je spanning lager zetten & heb je een groter contact oppervlak :)

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 16 okt 2006, 19:42

Bert ///M3 schreef:... Achter had ik al langer -2'30 staan en daar is schuin afslijten niet echt noemenswaardig :)
Mooi! Hopelijk heb je dat voor straks ook. Maar het zou wel moeten betekenen dat je voordat je de aanpassing had, je juist aan de buitenkant wat meer slijtage gehad moeten hebben (denk ik). Was dat het geval?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 okt 2006, 19:51

Yep klopt.

Kijk maar naar deze plaat:
[IMG:800:536]http://img.photobucket.com/albums/v240/ ... 2_0594.jpg[/img]

Je kan hier heel goed zien dat de achterwielen zo goed als verticaal op het wegdek staan en de voorwielen dus een positieve camberhoek tov het wegdek hebben.

Je ziet ook aan de banden dat ze aan de buitenkant wat meer slijten als gevolg van de extra druk op die kant.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 16 okt 2006, 20:09

We gaan er het beste van hopen Bert! Hopelijk gaat het perfekt zo.

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 16 okt 2006, 22:37

Super!
Weer bijna tijd voor trajectsprint in noord holland! 8) :lol:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 16 okt 2006, 22:46

Zolang jij de bekeuringen blijft krijgen ;) :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jelmer850i
Berichten: 5631
Lid geworden op: 21 jun 2006, 19:06
Locatie: Kantoor: www.jumptide.nl of M5

Bericht door Jelmer850i » 16 okt 2006, 23:13

:lol:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40198
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 17 okt 2006, 12:10

Dat push onderstuur heb ik ook veel last van, maargoed ik ga de GT niet zo aanpakken als jij met je M3 hebt gedaan.

4 november zou ik graag een heat meerijden als dat kan Bert. Denk dat ik wel wat van je rijstijl en ervaring kan leren.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 17 okt 2006, 12:47

Prima maar dan ben ik niet met de E36 zoals ik al zei. Doel van die E36 is ook niet een 100% racewagen bouwen dat is die E30 al. Maar meer sportiever als een normale E36 M3 met wat dingen weggewerkt die ik graag anders wil, en die een beetje tegen een stootje kan. Niet uit elkaar vallen na een paar rondjes circuit of wat dan ook dus :lol:

Hij zou eigenlijk weg bij 150K maar als ik er weer in rij dan heb ik toch zoiets van waarom zou ik, ik vind het nog steeds veel te leuk om in dat ding te rijden.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 17 okt 2006, 13:04

Die achterspoiler staat hem goed Bert.

Gebruikersavatar
Downforce Dennis
Berichten: 1248
Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
Locatie: Zolder(B)

Bericht door Downforce Dennis » 17 okt 2006, 14:50

dikke wagen...

Deugt dat SMG I een beetje? Ik heb er eerder negatieve verhalen over gehoord. Maar jij hebt er ervaring mee dus je zal het wel het beste weten :wink:

leuk detail die achterspoiler, verstelbaar ook nog... fraai, maar kost wat :lol:

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 17 okt 2006, 15:04

500 euro nieuw zo'n achterspoilertje.

SMG1 werkt wel goed hoor, het duurt vaak even voor je er aan went. Alleen bij schakelen in lage toeren wat nukkig. Je moet eigenlijk boven de 4000 RPM zitten. Het mist alleen de snelheid van SMGII.

MikeM3
Berichten: 80
Lid geworden op: 14 okt 2006, 01:34

Bericht door MikeM3 » 18 okt 2006, 17:20

Ja mooi speelgoed Bert. 8)
En en stuk sneller dan een standaard M3 SMG dankzij je diff. heb ik wel gezien.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 18 okt 2006, 17:35

Nou dat was ook wel een beetje 'valsspelen' hoor :mrgreen:

We begonnen die sprint vanaf +/- 130 in zijn 4 omdat hij dat wou. Ik heb op dat moment veel meer trekkracht en hoef tot 195 niet te schakelen. Dus kan je een dusdanig gat trekken dat die ander ook niet meer bijkomt al moet ik wel naar 5. Daarna wou hij nog een keer in 5. Hij verstrok op 1 omdat hij baalde van de keer ervoor, ik op 3 en reed er nog zo voorbij. Dan is het natuurlijk helemaal kat in het bakkie, in 5 hou ik tot aan 250 gewoon die extra 12% over de standaard auto.

Als hij in 3 had willen beginnen dan had ik de eerste meters wel gepakt, maar ik moet op +/- 145-150 naar 4, en hij had pas bij 165-170 naar 4 gemoeten. Op dat moment loopt diegene dus in en komt weer bij of er langs.

Vooral op hogere snelheden maakt dit uit, als je 2 onbegrensde auto's pakt dan zal de standaard auto bijna 280 lopen in 5, en ik maar 250. Die laatste 30 km/u accelereer je niet heel hard meer, dus als die ander in zijn 5 staat komt hij wel bij.

Zelfde met de M3 van Erik kramer, reden terug van Zandvoort. Als hij in 2 start en ik in 3 dan loopt hij eerst een paar meter weg en dan gaat het nagenoeg gelijk, starten we beiden in 3 dan pak ik wat meters en daarna gelijk op. 100-200 tijden laten dat ook wel zien, Erik zat rond de 13 sec en ik ook.

Kortere diff's zijn vooral goed voor je tussensprintwaarden, een E36 M3 doet 80-120 in IV in iets van 6.0 sec, ik in 5.0 E46 M3 doet geloof ik 5.3 in een test.

Waar kortere diffs dus vooral uitmaken is een circuit, als jij net aan in je 3 staat uit een bocht dan trek je weg tov degene met een standaard diff die ook in zijn 3 staat. 0-250 sprint maakt het niet gek veel verschil. 1/4 mijl ook niet, misschien 0.3 sec als je het zo afsteld dat je bijna in de limiter van 4 zit als je over de lijn komt.

EJGT3CS
Berichten: 1424
Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
Locatie: Dwingeloo

Bericht door EJGT3CS » 18 okt 2006, 17:52

Leuk! Maar ik ben nooit fan van de E36 geweest, veel te vierkant

Bort
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 sep 2007, 14:25
Locatie: België

Bericht door Bort » 27 dec 2007, 10:24

Die Hargte spoiler, is dat enkel de lip of het geheel, spoiler + lip?

:)

nielscoupe
Berichten: 203
Lid geworden op: 29 nov 2007, 12:49

Bericht door nielscoupe » 27 dec 2007, 11:02

vette wagen :D

Gebruikersavatar
Ar
Berichten: 2625
Lid geworden op: 18 aug 2007, 22:00
Auto: Prius

Bericht door Ar » 27 dec 2007, 11:15

Mooie wagen en ook al eens gezien.

Op een of ander manier dacht ik dat je een klein iel ventje was. :lol: :lol: Ik weet niet waarom eigenlijk. :oops:

Gebruikersavatar
Tom V
Berichten: 4873
Lid geworden op: 19 sep 2006, 11:50

Bericht door Tom V » 27 dec 2007, 11:19

Ar schreef:Mooie wagen en ook al eens gezien.

Op een of ander manier dacht ik dat je een klein iel ventje was. :lol: :lol: Ik weet niet waarom eigenlijk. :oops:
Whaha :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten