Mijn Saab 9-3 Aero => Audi a4 Avant -> Cocaine transporter

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
BartB.

Mijn Saab 9-3 Aero => Audi a4 Avant -> Cocaine transporter

Bericht door BartB. » 01 nov 2011, 20:18

Dag mede DF'ers, Ik lees hier al een tijdje mee maar had tot op heden nog geen eigen auto. Sinds gisteren wel,dus nu ook maar eens een topic voor de volgens mij niet alledaagse Saab. Ik denk niet dat er heel veel andere Saab rijders hier op het forum zitten maargoed, onderschat vooral een Aero niet (205pk en 280nm op +/- 1300 kilo). Ik kopieer het maar even van het Saab forum.... :df:

Mijn naam is Bart *zonder achternaam*, 23 jaar, redelijke petrolhead en woonachtig in de buurt van Doetinchem...

Nu ik klaar ben met school en echt vervoer nodig heb om naar m'n werk te komen werd het tijd voor een fatsoenlijke auto... en dan in de zin van ''normaal imago,leuke looks en wat vermogen en de nodige DF'' :). Nadat ik een aantal auto's had gezien (Audi A3, Alfa GTV, BMW 325 coupe(imago probleem :tong: ) enz enz) kwam ik bij een handelaar een 9-3 S uit 2001 tegen... ik had er in eerste instantie nieteens aan gedacht dat een 9-3 ook een optie zou zijn. Toch maar even een proefrit gemaakt en dat beviel wel lekker zo met 185pk en de nodige opties. Bovendien heeft m'n vader ook een aantal jaar met een Saab gereden en ook hij was er over te spreken. Helaas wilde de verkoper helemaal niet onderhandelen en waren er toch de nodige dingen mis. Dus dat is uiteindelijk niet door gegaan.

Maar sinds gisteren ben ik in het bezit van een Saab 9-3 Aero uit 2000. Ik kwam deze auto tegen op Marktplaats. Verkoper gebeld en gevraagd hoe hij er bij stond en hoe het zat met onderhoud(inmiddels ook een beetje ingelezen hier op het forum). De auto bleek tot 255000 km dealer onderhouden en de teller staat nu op goed 280dkm. De een zal zeggen, mwa met zoveel km's hoef ik ze niet meer...Maar ik durf het wel aan. Even mee gereden en dat beviel allemaal goed, dus verder niet moeilijk gedaan en de deal rond gemaakt.

Optisch zit er wel het nodige werk aan de buitenkant, zo zit er vrij veel steenslag voorop, heeft elk paneel wel een krasje en zit er een rare deuk rechtsachter... Maar zo van een afstandje is hij nog netjes 8) :lol: . Het enige waar ik me even zorgen om maak is een roestplek halverwege de wielkast van het linker achterwiel. Hier moet zsm wel wat aan gedaan worden... Het interieur is nog super, gelukkig geen rokers auto en alles werkt nog zoals het moet. Zover ik weet alle opties alleen geen ''open dakje'' dus dat zit wel goed.

Maar nu komt het, ik zag vanmorgen wat olie liggen toen ik weg wilde rijden... en toen schrok ik even want dat was gisteren niet zo. Maargoed, de auto had 4 maanden stil gestaan en gisteren toch even 240km gereden dus ik dacht dat het wel mee viel.... maar vanmiddag stond ik even stil na een stukje flink door rijden en toen rook ik wel een redelijke brandlucht. Toch maar even gekeken en jahoor... ik zag de druppels gewoon op de uitlaat vallen ;-|+ ;-(+ . Maarja met de verkoper afgesproken dat ik niet achteraf zou komen zeuren dus hier maar gelijk naar de garage gereden. Ding op de brug en toen werd al vrij snel duidelijk wat er aan de hand kon zijn. Of de carterpakking is lek of iets ernstiger, de krukas keerring. De monteur dacht dat het met een nieuwe pakking wel goed moest zijn... Maargoed dat was wel even een tegenvaller. Maar nu ik toch bij de garage was gelijk maar even een verse accu erin gezet want hij lekker wilde hij ook niet starten.

Hoe dit nu verder opgelost gaat worden weet ik niet, maar daarover later wel mee... heb eigenlijk weinig zin om weer 400euro te lappen voor zoiets ;-|+

Maargoed, eerst maar eens wat foto's:

(en ja die trekhaak.... i know i know... heb hem nodig voor m'n andere hobby... motorcross :tooth: )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en het roestplekje:

Afbeelding

op de terugweg gisteren:

Afbeelding

en vanmorgen, gelijk maar even goed schoon gemaakt:

Afbeelding

en vanmiddag stond ik alweer in een garage:

Afbeelding

gr Bart
Laatst gewijzigd door BartB. op 09 jun 2012, 20:59, 3 keer totaal gewijzigd.

ErikMartijn

Re: Mijn Saab 9-3 Aero

Bericht door ErikMartijn » 01 nov 2011, 20:31

Welkom! Mooie auto, mijn vader heeft er ook een... helaas ook niet helemaal probleemloos. Carterontluchting verstopt (erg bekend probleem) Black sludge en een kapotte turbo....

Maar hopen dat het met die van jou niet zo ver komt. :mrgreen: Al komt de turbo sowieso wel een keer aan de beurt. Is die al eens vervangen aangezien de km stand relatief hoog is?

BartB.

Bericht door BartB. » 01 nov 2011, 20:50

ErikMartijn schreef:Welkom! Mooie auto, mijn vader heeft er ook een... helaas ook niet helemaal probleemloos. Carterontluchting verstopt (erg bekend probleem) Black sludge en een kapotte turbo....

Maar hopen dat het met die van jou niet zo ver komt. :mrgreen: Al komt de turbo sowieso wel een keer aan de beurt. Is die al eens vervangen aangezien de km stand relatief hoog is?
Ik hoop het, het dealerboekje is wel goed bijgehouden maar er staat niet exact bij wat er gedaan is. Hij is tot 255000km van de 1e eigenaar geweest, maargoed je kunt er natuurlijk weinig van zeggen... als ie stuk loopt dan is het zo :'(

En het BS verhaal ken ik idd, had hij volgens de verkoper geen last van en heeft een modficatie gehad daarvoor. Maar hij moet nu binnenkort toch weg voor die lekkage en ik denk dat ik hem gewoon naar de Saab dealer doe...carter moet dan toch los en dan zien ze snel genoeg of het nog fris is of niet. Het is al 280dkm goed gegaan dus die paar 1000 die ik erbij zal zetten lukt ook wel....hoop ik :dood:

Mnrk
Auto: R53 tracktool

Bericht door Mnrk » 02 nov 2011, 09:31

Wat stoer dat je een Aero hebt gekocht, terwijl het toch als een 'ouwelullenbak' gezien wordt.
Stiekem vind ik ze héél cool, en niet eens heel erg lelijk...

Ik hoop voor je dat het probleem snel gevonden en opgelost is! :df:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 02 nov 2011, 09:41

ik vind het ook een stoere keuze zeker als Aero een erg gave bak :wave:

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 02 nov 2011, 09:47

Zo'n carterpakking hoeft geen paar honderd te kosten hoor. Pakking kost misschien een paar tientjes en een uurtje werk ofzo.

Maar ik zou hem gewoon naar een universele garage brengen. Bij de dealer wordt je meteen geknipt en geschoren wat betreft arbeidsloon.

Wel een gave kar. Beetje suf imago maar een Aero is zeker wel stoer.

BartB.

Bericht door BartB. » 02 nov 2011, 23:23

Heb voor maandag een afspraak staan bij de dealer, heb ze even gebeld en uitgelegd hoe en wat... man van de werkplaats vond het niet logisch dat het werkelijk de carterpakking was, kwam schijnbaar nooit voor. Maargoed hij wilde graag dat ik langs kwam en hij wilde me absoluut niet op kosten jagen of iets...

En ja het imago, niet echt iets om heel blij mee te zijn... helemaal niet als je pas 23 bent :tooth: . Maar het is wel een redelijke ''sleeper'' hoor. Toch aardig wat rapper dan de meeste gemiddelde auto's :ninja: En Aero zegt de meeste mensen al helemaal niets :wink:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 08 nov 2011, 13:12

Mooie auto's dit zeg! Ik vind deze zeker in 3 deurs echt een van de mooiere.
Vanwaar trouwens die roestplek op de wielrand? Normaal zijn deze carosserieën verzinkt toch?

EC Performance parts

Bericht door EC Performance parts » 08 nov 2011, 14:46

Hoi Bart, ook welkom hier!!

Mooie auto heb je. En dat roestprobleem van je is iets wat ik nog niet vaak heb gezien bij een 9-3.

Veel plezier ermee.

Grtz een mede 9-3 eigenaar.

Desmond Prins

Bericht door Desmond Prins » 08 nov 2011, 16:04

Te langniet op DF geweest meld me maar weer is.
Black Sludge is geen peil op te trekken. Heb er helaas al teveel losgetrokken die verstopt zaten. Maar van de week trok ik ook een 9-3 open van 2002. Met 67.000 km op de klok. Altijd korte afstandjes. Wel jaarlijks de olie ververst. En die was nagenoeg schoon van binnen.
Het meest belangrijke is bij deze auto's om de olie iedere 10.000 km te verversen. Met een goede olie.
De carterventilatie is ook belangrijk.
Carterpakking heb ik nog nooit lek gezien bij een saab. En ik zie er heel wat. Meest logische is een lekke oliedruksensor. Komt vaak voor en zit naar verstopt achter de startmotor.

De roestplek ken ik helaas van schadeauto's. Maar de achterbumper zat geloof ik ook niet helemaal netjes.

Succes met de kleine dinggetjes een mede-Saab piloot

BartB.

Bericht door BartB. » 21 nov 2011, 17:10

Desmond Prins schreef:Te langniet op DF geweest meld me maar weer is.
Black Sludge is geen peil op te trekken. Heb er helaas al teveel losgetrokken die verstopt zaten. Maar van de week trok ik ook een 9-3 open van 2002. Met 67.000 km op de klok. Altijd korte afstandjes. Wel jaarlijks de olie ververst. En die was nagenoeg schoon van binnen.
Het meest belangrijke is bij deze auto's om de olie iedere 10.000 km te verversen. Met een goede olie.
De carterventilatie is ook belangrijk.
Carterpakking heb ik nog nooit lek gezien bij een saab. En ik zie er heel wat. Meest logische is een lekke oliedruksensor. Komt vaak voor en zit naar verstopt achter de startmotor.

De roestplek ken ik helaas van schadeauto's. Maar de achterbumper zat geloof ik ook niet helemaal netjes.

Succes met de kleine dinggetjes een mede-Saab piloot
Ah kijk, las het nu pas maar wat je zegt klopt inderdaad. Het was de oliedruksensor en het had helemaal niets met de carterpakking te maken (die zit er nieteens tussen). Dus wat dat betreft blij dat ik even naar een dealer ben gegaan. De bumper zit inmiddels wel weer goed (afgebroken steunpunt) alleen toen zag ik ook dat hij rechtsachter een tikje gehad heeft. Ik denk een paaltje of iets... daardoor is het steunpunt afgebroken (kunststof klikding). Alles weer zo goed en zo kwaad als het ging in elkaar geschroefd met parkers en nu zit het allemaal weer vrij netjes. De roest ben ik ook even mee naar een schadebedrijf geweest en dat was volgens hun niet veel werk. Dus wellicht dat ik het zelf maar doe en het alleen laat spuiten bij hun.

Maargoed, ik heb hem inmiddels wel weer tekoop staan. Op de een of andere manier heb ik er niet echt wat mee ondanks dat hij toch wel vrij snel is, alle luxe heeft en best lekker stuurd. Het is niet echt goed uit te leggen wat er mis mee is maar het voelt niet zoals ik had gehoopt :df: :bag:

BartB.

Bericht door BartB. » 26 nov 2011, 16:34

Inmiddels is de Saab weg, en heb ik er wat anders voor terug....

Qua luxe/opties/vermogen echt een stap terug, maar het voelt allemaal wel veel beter aan en technisch helemaal top...heeft ook ruim een ton minder gelopen en ik heb er een beter gevoel bij dan de Saab :clap:

Audi A4 b5 1.8 20V

Opties: helemaal niets :lollerdelol: alleen een Airco

Afbeelding

Afbeelding

Richard430

Re: Mijn Saab 9-3 Aero => Audi a4 Avant

Bericht door Richard430 » 26 nov 2011, 16:47

Die wielen staan hem super :blink:

Veel plezier ermee :df:

2000USA

Bericht door 2000USA » 29 nov 2011, 17:35

Tijdloos model, met mooie oem-wielen, en zo te zien een beetje verlaging?

Hou hem netjes! :df:

BartB.

Bericht door BartB. » 09 jun 2012, 20:57

Zo, na lange tijd heb ik ook weer een reden om dit topic eens te updaten...

Ik bedacht me vanmorgen dat ik maar eens wat aan de Audi moest doen en aangezien het weer natuurlijk weer lekker te wensen over laat had ik ook niet wat beters te doen....Maargoed, wat moet je doen aan zon ''burgerbak''....? Er veel geld in stoppen heeft weinig zin, aangezien hij al redelijk op zn eind zit en het mooie er ook wel vanaf is.

Ik had ooit eens ergens een topic gelezen over iemand die zn Kever matzwart had gespoten met spuitbussen van de Action.Beetje gegoogled en wat dingens door gelezen en bedacht dat het nieteens zo verkeerd zou staan. Dus de auto maar gepakt en de dichtstbijzijnde Action opgezocht om daar vervolgens met 10 busjes matzwart en 4 busjes hoogglans de winkel weer uit te lopen...

Afbeelding

Daarna gelijk maar eens door gereden naar de wasstraat..(ookal 3 maanden niet meer geweest).

Afbeelding

Na de wasstraat ook nog even zelf aan de slag geweest met de hogedruk spuit en truckcleaner (ontvet ook wel redelijk... :wink: ) En toen maar aan de slag gegaan met het afplakken van de ruiten en wat klein spul.

Afbeelding

Afbeelding

Nu viel dat nog wel even tegen, omdat die #$#%@$$ afplaktape van de Action dus voor geen meter wil plakken dus uit nood maar wat andere rollen gepakt.... en daarmee lopen prutsen.

Na 2 laagjes wat dit het resultaat, voor zover je het op de foto's kunt zien. (Alle logo's zijn eraf, en wat je op de achterklep ziet zijn nog wat lijmresten... maar aangezien het logo daar toch weer overheen komt heb ik het maar zo gelaten)

Afbeelding

Afbeelding

En ik moet zeggen dat het me niets tegen viel, alleen op het dak zie je een paar plekken waar hij niet helemaal egaal is, dus daar moet ik morgen nog maar eens naar kijken...geen idee of het nog te redden is maargoed :hmmm:

En tot slot de wielen nog... Opzich was daar niets mis mee, maar gewoon 17'' zilver is ook maar zo saai. Dus die nog even voorzien van wat laagjes hoogglans zwart... En volgens mij gaat dat wel aardig staan :cool:

Afbeelding

Afbeelding

Morgen nog even verder met de logo's, die worden net als de wielen... En als het er nog van komt dan moeten de ramen ook nog voorzien worden van folie of iets. Maar volgens mij is dat niet echt goedkoop... even zien wat ik daarmee doe.

Al met al een aardig beunklusje, maar het resultaat valt me tot nu toe niet tegen... en dat voor maar 35 euro :lollerdelol:

Martijn_bmw

Re: Mijn Saab 9-3 Aero => Audi a4 Avant -> Cocaine transpor

Bericht door Martijn_bmw » 09 jun 2012, 21:10

zo op de foto's ziet het er inderdaad niet verkeerd uit!

ben benieuwd naar het eindresultaat :D

WJ

Bericht door WJ » 09 jun 2012, 22:28

Haha wat gaaf, ben benieuwd hoe de er straks bij staat!

Rupie

Bericht door Rupie » 09 jun 2012, 22:32

Super voor dat geld :thumbup:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 09 jun 2012, 22:34

Zo op die foto's zag de lak er nog wel goed uit, maar goed bezig!

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 09 jun 2012, 22:34

Zo op die foto's zag de lak er nog wel goed uit, maar goed bezig!

///Joost

Bericht door ///Joost » 09 jun 2012, 23:05

Ziet er idd best goed uit al zeg ik het zelf...Ik ben benieuwd naar het totaalplaatje. :)

GTRene

Bericht door GTRene » 09 jun 2012, 23:19

whahah cool :D

ik de action ook sinds kort her ontdekt...
ik kom bijna de deur niet uit maar toch maar ff gegaan voor wat zaken, echt goedkoop in verhouding.

ze hebben bv ook vol synth olie 1 L bussen 5w40 en schijnt best goed te zijn, afijn men Compact had 5w40 nodig en dacht ik ga eens dara shoppen, had er al wat over gelezen :lol:

5w40 volsyntheet (althans staat er op :) ) voor slechts 3.95 euro per liter :hungry:
en vrij goede (zo te lezen) koelvloeistof ook per 1 liter bus voor iets van 1.95 euro ofw as het nog minder :lol:

anyways, van beide dus maar wat meegenomen wilde men Compact ook al staat ie voor de deur te niksen en te koop, toch verwennen met een beurtje en zo bleven de kosten binnen perken.

las ook dat (heel wat anders ) graszaad daar ook heel goedkoop is, ongeveer een 1/3 van dat bij een tuincentra

en zo hebben ze natuurlijk nog meer daar, grote winkel in Almelo maar in men uppie niet veel zin door te sjouwen ook ivm anders parkeergeld en als ik snel ben kost het niks in die garage :mrgreen: , heb alleen ff het nodige binnen gehaald :tooth:

maar idd spuitbussen ook erg goedkoop daar zag ik zo snel...dacht ook van next time eerst ff hier shoppen :ninja:

Joopieboy

Bericht door Joopieboy » 10 jun 2012, 09:07

Die olie is misschien goed genoeg om je blok mee te flushen maar verder nier. Smeerkwaliteit en alles is toch minder bij die olie! Niet voor niets dat ik gisteren in totaal 75 euro kwijt was inkoopsprijs voor 10W40 Castrol Magnetic half synthetische olie. :wink:

BartB.

Bericht door BartB. » 10 jun 2012, 11:15

Haha bedankt voor de reacties!

Toevallig vorige week ook voor 60 euro olie ververst, dubbel zo duur als een complete respray :tooth:

Net even wat foto's gemaakt van het totaal... ik mis nog wat kleine dingen rondom, die lagen nog te drogen. Alleen even zien hoe ik de grill weer fatsoenlijk terug geklikt krijg. Eruit halen was easy maar... :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben er zelf wel meer dan tevreden over :wave:

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 10 jun 2012, 11:41

Dapper! :clap:

Resultaat is erg netjes moet ik zeggen :)

Verf van de Aciton is sowieso wel mooi spul vind ik. Werkt fijner dan menig duurdere spuitbus en de kwaliteit is dikke prima

Plaats reactie