Peugeot 205 CTI 1.9

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Thom

Peugeot 205 CTI 1.9

Bericht door Thom » 11 okt 2011, 12:58

Jawel, geen GTI maar een CTI, de cabrio. We rijden nu al een paar jaar niet meer dakloos, na een 205 CT en een 320i E30, maar het kriebelde alweer een poosje. In Drachten kwamen we onze huidige wagen tegen, stond al meer dan 3 jaar stil en was behoorlijk verwaarloosd. Maar omdat dure exemplaren ook niet perfect zijn en deze aan al onze eisen voldeed en daarbij volledig roestvrij en technisch gezond is hebben we hem gekocht. Leek mij meteen wel een leuk project voor de winter, een beetje-wheeler dealeren zogezegd. Vorige week is hij per auto-ambulance thuis gebracht, dus het verzamelen van onderdelen kan beginnen.

Een paar (brakke) foto's, later meer info.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een sfeerplaatje:
Afbeelding

GTRene

Re: Peugeot 205 CTI 1.9

Bericht door GTRene » 11 okt 2011, 13:19

heb je jezelf weer mooi wat te doen gebracht :D gefeliciteerd.

denk dat de prijs van nieuwe/andere onderdelen e.d. de prijs van de auto gaat overstijgen :wink:

Robertdj

Bericht door Robertdj » 11 okt 2011, 15:38

Alleen het dak zal een duur grapje worden. De rest is allemaal voor een prikkie 2e hands te koop.
Zou wel ff bij Leeuwenservice langsgaan voor een technische check.

Thom

Bericht door Thom » 11 okt 2011, 16:53

Alleen het dak gaat al bijna net zoveel kosten als de aanschaf van de auto :-) Maar dat wisten we van tevoren.

Onderdelen zijn inderdaad niet duur en volop tweedehands verkrijgbaar. Slijtagedelen komen er nieuw op. Zo zijn al de uitlaat, een stuurkogel, wat ophangingrubbers, remslangen en -cilinders vervangen. Daar helpt een bevriende automonteur mee. Distributieriem, rollen, waterpomp en vloeistoffen worden sowieso nog vervangen.

Dit is helaas wel de 105pk versie, in plaats van de 122pk. Met het weghalen van de katalisator is nog wat winst te behalen maar het grote verschil zit hem volgens mij vooral in de compressie. Niet dat ik het van plan ben, maar is de compressie te verhogen door de kop te vlakken?

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 11 okt 2011, 17:35

Dat kan.

Je zou ook kunnen overwegen om een 1.9 GTi blok in de CTi te hangen, dit past probleemloos en die blokken kosten tegenwoordig geen drol meer

Dennis Orgers

Bericht door Dennis Orgers » 11 okt 2011, 18:25

Inderdaad,

gewoon een 122 pk blokje opsnorren en die erin hangen,
mocht je uit gesleuteld zijn en hieraan willen beginnen,

ik heb er nog 1 in de weg staan, die voor heel weinig weg mag

MVG Dennis Orgers

markk

Bericht door markk » 11 okt 2011, 18:42

Tsjee, ik heb je / jullie helemaal niet meer gesproken. Had Suus m'n sms nog gehad op d'r verjaardag ?
Is ze er een beetje blij mee ?
Wanneer gaan we poetsen ?

:-)

Mark.

Thom

Bericht door Thom » 11 okt 2011, 20:31

Ander blokje is tzt een optie, maar het huidige draait perfect en mdv moet er ook in rijden. Dan is dit eerst prima.

Mark, ze moest er even aan wennen, was erg verrast... :D Maar nu ze hem heeft gezien is ze helemaal blij. Vooral omdat de kleur dezelfde is als onze, helaas te vroeg overleden, 205 CT.
Kom maar langs om te poetsen, de auto schreeuwt erom! :D

jeust
Auto: Peugeot 205 1.9 CTI

Bericht door jeust » 13 okt 2011, 16:57

Hee leuk, een CTI op DF.

Ik rij zelf het laatste half jaar ook een 1992 205 1.9 CTI. Is al sinds 1995 in onze familie en wordt sinds 2 jaar weer goed gebruikt. Heb hem vorige week pas door de 77.000 km heen gereden. Hij is nog volledig origineel, maar het kapje is echt hard aan vervangen toe. Zal na de winter gebeuren. Grappig dat mijn kapje op precies dezelfde plek is gescheurd als bij die van jou. Hier een foto van 2 jaar geleden (ongeveer) toen hij weer tot leven was getoverd.

Afbeelding

Helaas heeft mijn broer afgelopen winter een paaltje geraakt in de sneeuw. Daarom zit er nu een klein deukje boven de linker koplamp.

Is ook een 105 pk blokje, maar ga hem komend voorjaar eens goed verwennen. Wil hem van buiten totaal origineel laten (op een kleine verlaging na), maar qua techniek wat moderner maken. Om het pure gevoel te behouden laat ik stuurbekrachtiging achterwege.

Ik houd je topic in de gate, ben benieuwd naar updates!

RVV

Bericht door RVV » 13 okt 2011, 19:53

Gefeliciteerd Thom!

Thom

Bericht door Thom » 13 okt 2011, 22:09

Thanks Rico.

Dat is een hele mooie Jeust! Pas er goed op. Ik heb nog heel wat werk te verzetten voordat hij bij de jouwe in de buurt komt. De CT uit 1986 die we eerder hadden was ook in perfecte staat, maar brandde helaas uit. Ik zal even een foto opzoeken.

Wat ga jij er technisch aan doen? Verlagen gaat hier ook gebeuren, zo'n 205 staat standaard toch wel erg hoog. Wielen ga ik vervangen door 15" GTI velgen. De kap is helemaal hard geworden, daar vallen overal de gaten in, en hopelijk is het frame nog goed anders wordt die ook vervangen.

Dan onze CT. Werd enorm vertroeteld, sliep nooit buiten en stond altijd in de garage of in de parkeergarage van het werk. Waarschijnlijk een van de eerste in NL verkochte 205 cabrio's. Dubbele koplampen zater erop toen we hem kochten. Later nog een wielen, stuur en stoelen van een GTI gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

jeust

Bericht door jeust » 13 okt 2011, 22:30

Wat ga jij er technisch aan doen? Verlagen gaat hier ook gebeuren, zo'n 205 staat standaard toch wel erg hoog. Wielen ga ik vervangen door 15" GTI velgen. De kap is helemaal hard geworden, daar vallen overal de gaten in, en hopelijk is het frame nog goed anders wordt die ook vervangen.
Dank voor de complimenten. Technisch ga ik hem eerst helemaal laten nalopen. Even alle vloeistoffen vervangen enz. Hij draait namelijk voornamelijk stads kilometers en dat is toch minder. Qua technische upgrades zit ik aan de standaard zaken te denken.
- Onderstel
- Remmen
- Motor management

Verder het interieur weer fris maken, mijn bestuurdersstoel is bijvoorbeeld ook ingezakt bij de "uitstapwang". Velgen laten opknappen en het kapje moet echt vervangen worden.

Ach genoeg kleine zaken er om heen en je bent weer een zomer verder. :blink:

Jouw CT is een beauty. Wat is de oorzaak van de brand geweest? Leuke F40 ervoor trouwens.

GTRene

Bericht door GTRene » 13 okt 2011, 22:48

plaatst foto's met een dikke F40 ervoor maar rept er niet over, is dat jullie trackday car? :D

Thom

Bericht door Thom » 14 okt 2011, 00:01

@Jeust: Leuk om zo'n toekomstige klassieker (de klassiekerbladen beginnen er al over te schrijven) up to date te houden.
Oorzaak van de brand was volgens mij een benzinelekkage. Auto begon te stotteren en toen ik bijna stil stond was het ineens allemaal vuur onder de auto.

@Rene: Ik plaats niet voor niets deze foto ;-) Foto is gemaakt tijdens onze eerste bezoek aan de Ring. Plaats zal de meesten hier wel bekend voorkomen. Was erg toevallig dat we meteen achter een F40 parkeerden.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 14 okt 2011, 08:46

Hey Thom,

Leuke wagen zo'n CTi. Rij al 15 in 205-jes GTi dus heb er wel wat mee. In mijn ogen jammer dat de CTi wat achter blijft t.o.v. de dichte GTi door zijn gebrek aan vermogen terwijl hij wel zo'n 70 kg zwaarder is. Trommelremmen achter is ook niet echt meer van deze tijd om nog maar niet over de stijfheid van een natte krant te spreken :) Desalniettemin wel een leuke cabrio! Uiteraard had ik de foto-lokatie met de F40 al herkend :)

@jeust: wat moet ik me voorstellen bij een technische upgrade van het motormanagement?

Succes met het opknappen :thumbup:

Thom

Bericht door Thom » 14 okt 2011, 12:56

Dank je Paskal, en wat betreft het rijden en het verschil met een GTI heb je helemaal gelijk. Ik vind een GTI ook een geweldige auto, maar voor ons telt open rijden meer dan sportief rijden. En dat gecombineerd met onze voorliefde voor de 205 maakt een CTI een mooi alternatief.

jeust

Bericht door jeust » 14 okt 2011, 17:12

@Paskal,
Eerlijk is eerlijk, ik weet ook nog niet precies hoe ik het motormanagement onder handen moet gaan nemen. Inspiratie komt uit de "Peugeot GTI test" hier op DF.

Zie:

‘De witte 205 heet al bijna twee ton op de teller. Het witte exemplaar is echter volledig opnieuw opgebouwd, waarbij ook een aantal onzichtbare, maar effectieve aanpassingen is uitgevoerd. Zo is de auto voorzien van Bilstein B4-schokbrekers en Eibach-veren. Daarnaast is het onderstel vernieuwd, waarbij onder meer verse draagarmen en een gereviseerde achteras werden gemonteerd. Door enkele aanpassingen het motormanagement pakt de motor veel mooier op dan bij de standaard GTI.’

Thom

Bericht door Thom » 06 nov 2011, 09:57

Niet heel veel tijd in de CTI gestoken, maar toch wat onderdelen verzameld. En hier daar schoongemaakt, heel erg nodig... Een foto hoe hij er nu bij staat. Originele wielen en Pininfarina-plaatjes gescoord, ook een afdekhoes voor de cabriokap (als hij naar beneden is) heb ik inmiddels binnen. Zoveel kleurverschil als op de foto zit er in werkelijkheid niet in de verbreders.

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 06 nov 2011, 10:38

dat kunstof kun je heel mooi krijgen als je dat zou willen.

markk

Bericht door markk » 06 nov 2011, 10:45

Hij wordt steeds beter ! :-)
Suus al wat enthousiaster ?

Mark.

Thom

Bericht door Thom » 06 nov 2011, 11:19

@ Rene: Klopt. Hebben we ook al eens gedaan maar er trekt veel in, moet dus nog een (paar) keer.

@ Markk: S is helemaal enthousiast inmiddels :-)

Wielen zien er best goed uit, slechts de randen hier en daar geoxideerd. Dat werk ik wel bij, spuitbus ligt al klaar :-) De wielbouten zaten bij de koop in, maar ook 4 spacers. Misschien is het mooi om die achter te monteren omdat de achterwielen dieper in de wielkast liggen dan voor.
Op de foto kun je goed zien dat hij wel een paar cm naar beneden moet... Doen we in het voorjaar als we gaan rijden, in combinatie met de APK.

Frank Wolswijk

Bericht door Frank Wolswijk » 06 nov 2011, 22:25

Leuke CTi, 1.9 GTi Speedline velgen staan hem wel beter als die er op zaten. Blijven leuke auto's, heb zelf een 205 GTi. Onderdelen zijn nog wel prima te krijgen, zeker bij de merkclubs. Diverse Peugeot GTi Club leden hebben een nieuwe dak gehaald bij http://www.fancycars.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, maar er zijn meer goede adressen. Veel plezier ermee!

Thom

Bericht door Thom » 19 aug 2012, 15:42

En we scheuren inmiddels anderhalve week rond na een APK die slechts om twee lampjes vroeg. Net op tijd voor het warme weer. Wat een heerlijke auto!

De lijst met vervangen onderdelen is oneindig lang geworden, and still growing. Van bumpers tot speakerkapjes, van dak tot aanstekerlampje. Stoelen en achterbank komt uit een GTI waarbij de achterbank door een bekleder is aangepast omdat het niet past in een cabrio. En veel poetsen en schoonmaken.
Motorisch zijn alle vloeistoffen, riemen en filters, keerringen en waterpomp vervangen. Bougies, kabels etc komen binnenkort nog maar hij loopt nu al prima. Enige is een fan die te snel aanslaat, daarvoor gaan we eerst maar eens een nieuwe, originele sensor halen.

Verlagen doe ik voorlopig niet. Hij is stug genoeg voor dagelijks gebruik door mdv en spoort prima, hij zou alleen wat minder over mogen hellen. Iemand een idee hoe daaraan iets is te doen?
Bumperstrips heb ik ook (bijna compleet) in chroom liggen omdat ik dacht dat de auto daar chiquer van zou worden maar ik twijfel toch of ik die ga monteren.

Twee telefoonpics:
Afbeelding

Afbeelding

Martijn M

Bericht door Martijn M » 19 aug 2012, 15:47

Ziet er goed uit!

Chromen bumperstrips is in mijn ogen een no-go. Past niet bij de auto! En Chroom is lame.

Thom

Bericht door Thom » 19 aug 2012, 15:48

Ok, ik laat het zo :-)

Plaats reactie