Cool!!!

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Peter Tunissen

Cool!!!

Bericht door Peter Tunissen » 13 okt 2006, 01:15

[img:1700:2338]http://www.driving-fun.com/media/photos/driving-fun.jpg[/img]

Uit de EVO van November, dus ren allemaal naar de winkel en haal snel een exemplaar van dit collectors item! :lol:

MX5T

Bericht door MX5T » 13 okt 2006, 02:06

ik heb het artikel (nog) niet gelezen maar de reden waarom ik ooit nog een Elan (terug-)wil is vanwege de prachtige 4-wieldrifts die je daarmee kon maken, voor mij de ultieme ringauto.........niet snel maar daarvoor veel driving-fun, zeker als het nat is
zoals altijd zit er een keerzijde aan de medaille en dat is het door de leeftijd en bouwkwaliteit bepaalde betrouwbaarheidsnivo (of beter het ontbreken ervan) van deze auto

Michel P

Bericht door Michel P » 13 okt 2006, 08:54

Prachtig artikel! En DT je zou een MX5 MK1 als betrouwbare optie voor de Elan kunnen kopen.

Ik heb daarom op de M3 ook rondom 215/40/17 :-)

Michel

Michel P

Bericht door Michel P » 13 okt 2006, 09:56

RWD zal straks alleen nog in de geschiedenisboekjes staan, en als gevaarlijk en achterhaalde techniek worden aangeduid :-(

Want noem eens een aantal betaalbare RWD rijders auto's tot zeg ca. 50K (nieuwprijs en motor voorin)

1 350Z
2 MX 5
3 Smart Roadster Coupe Brabus (niet meer te koop)
4 Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport
5 S2000
6

Tristan

Bericht door Tristan » 13 okt 2006, 10:17

1 350Z
2 MX 5
3 Smart Roadster Coupe Brabus (niet meer te koop)
4 Daihatsu Copen Roadster 1.3 16V DVVT Sport
5 S2000
6 kale 130i?

MX5T

Bericht door MX5T » 13 okt 2006, 12:48

@ MP
Op mijn "witte walvis" van 1400 kg zitten gebruikte 205/60/15 (vanwege de rolhoeken van om en nabij de 8 graden ook in het nat hebben bredere banden weinig extra's te bieden in bochten) en dat staat nat / droog ook garant voor wat bescheiden 4-wieldriften

Omdat ik mijn kick pas bereik als ik een "alles of niets" rondje rijdt beperk ik mijn budget aan het "ringwerk" tot het minimum, want bij mijn rijstijl en rijvaardigheden kan elke bocht de laatste zijn. Dusssss..... 50k voor de aanschaf van een auto en dan runningcost van waarschijnlijk ca 30 tot 50 ct/km (vooral afhankelijk van de afschrijving) voor dagelijks gebruik en 2,50 tot 3 €/km op de ring (een uur voluit rijden op de ring kost mij aan baanhuur, brandstof en vooral slijtage ongeveer 300 tot 350) zijn mij te hoog.
Mijn "ideale" RWD staat al voor de deur, kostte, inklusief het opfrissen van onderstel en remmen, 10% en brengt me voor minder dan 20 ct/km overal waar ik zijn moet gedurende soms wel 30k/jaar en is in staat om btg<9.00 te doen. maar de tds zal nooit dat bieden wat de Elan kan namelijk "stijldansen" op asfalt.

Als interim-instructor heb ik al bijgezeten in meerdere "snelle" auto's en aan den lijve ondervonden dat met vele RWD of AWD dailydrivers van de huidige generatie ook leuk te rijden valt omdat deze een dermate goed uitgebalanceerd onderstel hebben met straatbanden dat zo'n auto redelijk makkelijk met het gas gebalanceerd kan worden (met voldoende power that is). Op Spa bijvoorbeeld werd ik aangenaam verrast door een 60 jarige engelsman, die in zijn jonge jaren nog gekart had, die na enkele ronden instructie in staat was om met zijn Jaguar X / AWD Eau Rouge geheel 4-wieldriftend te nemen, Pouhon was ook wat ik noem "dansen met je auto", kortom een gebalanceerde auto met power volstaat maar een Elan biedt nog een extra en dat is de lichtvoetigheid bij dit genoegen.
Misschien biedt een MX5 mk1 ook leuk vermaak echter een belangrijke handicap tegenover de Elan blijft toch zijn gewicht van juist onder de 1000 kg, een Elan is rond de 150 kg lichter en dat voel je en de smalle standaardbandjes van de Elan laten je ook veel eerder ( bij ca 0,75g op droog) al driften waardoor je geen idioot hoge bochtsnelheden nodig hebt ( dit in tegenstelling tot de 1,25g van moderne onderstellen met sportbanden)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 okt 2006, 12:57

Good post! :)

Toch weet ik zelf auto's met meer grip ook te waarderen. Mijn 535 is op lage snelheid echt een bitch om te driften. Maar ga je los, en ver over de grens van het verantwoorde heen, dan is die auto opeens ook lichtvoetig, speels en 'klein'. Dat vind ik ook wel wat hebben, vooral in combinatie met daily driver.

Maar de Elan is gaaf (en snel in bochtige secties). Een MX5 is dan maar een slap aftreksel, hoe leuk het ook rijdt.

Michel P

Bericht door Michel P » 13 okt 2006, 13:12

@DT,

Elan kost thans ook ca. 20 a 25k, is natuurlijk een super auto door zijn lichtvoetigheid. MX5 is zwaarder maar wel een betrouwbaar goedkoop alternatief. Je rijd nu neem ik aan een e36 325TDS of iets dergelijks?

Michel

MX5T

Bericht door MX5T » 13 okt 2006, 13:34

@ DC
Bedoel je met driften "powersliden" of "4-wieldriften"

Als er zich eens een gelegenheid voordoet zou ik wel eens op een natte en/of droge ring de dansstijl van jouw daily driver willen zien vanuit, inderdaad Michel, mijn witte e36 325tds (met zwartgeroete achterkant)

@MP
Ik ben het met je eens dat de MX5 voor 20% van de kosten van een Elan minstens 80% van de fun van een Elan biedt (de bekende 80/20-regel van Pareto) dus een heel valabel alternatief. Of de auto t.o.v. de tds als dailydriver zo geschikt is waag ik te betwijfelen en mijn partner zal het waarschijnlijk niet waarderen als ik overdag de aandacht ga trekken van ander vrouwelijk schoon (ik ben nu eenmaal snel verleidbaar)
Om qua rijkosten op het nivo van de tds uit te komen zou er een gastankje in moeten, niet onmogelijk maar niet echt waar je naar toe wil met het autogewicht(>) en het motorvermogen(<), maar evengoed een overweging voor misschien 2007........... alhoewel ik wel very happy ben met de tds

Michel P

Bericht door Michel P » 13 okt 2006, 14:00

@DT,

Een vader van een vriend van mij heeft een dichte Elan van 0 opnieuw opgebouwd, prachtig project. Hij knale er daarna als hij er in reed altijd vol mee, zijn redenering was, alles is nieuw te krijgen, dus waarom sparen die bak. Ik ben geen cabrio fan, dus een MX-5 valt voor mij af, de latere versies zijn in Japan echter ook geleverd als coupe, die zou mij meer aanspreken. De grap is dat veel mensen tegewoordig makelijk over de factor gewicht heen stappen, terwijl dit juist een van de grootste spelbrekers is, vandaar ik het artikel met plezier heb gelezen. De meest betrouwbare tuning is, gewichtstuning. *als de knaken het toelaten* maar eens gaan sparen voor carbon goedies voor de e30 M3, zodat deze nog fijner zal gaan rijden als het gewicht 150kg omlaag is gebracht.

TDS is praktisch en economisch super cheap, bevallen de 143 paardje, of is het toch te weinig voor een e36?

Michel

MX5T

Bericht door MX5T » 13 okt 2006, 15:01

@MP
Gewichtstuning: werkt bij accelereren, remmen en in bochten kortom werkt overal positief........een aspect dat ik in mijn grijze verleden bij historische races en rally's nooit aan mijn concurrenten verklapte. Indertijd reed ik een Volvo PV544, voor mijn fellow-competitors een zware bak van zweeds staal van om en nabij de 1200 kg (wat voor die tijd een hoog gewicht was voor een sedan) het ding woog in racetrim na veel tijd en moeite 915 kg (70 kg lichter dan het toegestane homologatiegwicht) en in rallytrim 975 kg en dat was mijn geheim om enigszins competitief te kunnen zijn

Maar naast gering gewicht is, zoals ook DC al ervaren heeft met de 535, een goede balans van de auto minstens zo belangrijk. Dat heeft Colin Chapman als geen ander indertijd voor elkaar gekregen door via zijn keuze van wielophanging voor / achter, de rolas zodanig tijdens bochtenwerk gelijkmatig te veranderen, (door de verplaatsing van de roll-centers voor en achter bij het "rollen" van de auto), waardoor het stuurkarakter van de auto gelijkmatig van heel licht onderstuurd via neutraal naar heel licht overstuurd veranderd. Niet de snelste stuurkarakterconfiguratie maar wel de makkelijkst beheersbare en daardoor vaakst toepasbare. De keuze van de smalle bandjes en de relatief grote rolhoek was ook een bewuste keuze van Chapman denk ik

De tds heeft 160 pk dankzij een chipje wat duidelijk merkbaar is tegenover standaard, betere acceleratie, wel veel meer roet volgas, hoger verbruik tijdens een ringronde (1 : 4 a 5), lager verbruik tijdens daily driving (gemiddeld 1: 17 a 19)
Maar alles boven pk/Gewicht van 1 : 5 is met de tegenwoordige banden op droog "saai" en ik moet het doen met 1: 8,7

Ik las ergens dat zo'n 89er E30M3 rijklaar zo'n 1230 kg weegt dus een streefgewicht van 1100 kg is wenselijk. Met je getunede 2,5 literblok moet 270 pk bereikbaar zijn; pk/gewicht van 1:4 is haalbaar.......leuk speelgoed

Michel P

Bericht door Michel P » 13 okt 2006, 15:23

Dieseltourist schreef:Ik las ergens dat zo'n 89er E30M3 rijklaar zo'n 1230 kg weegt dus een streefgewicht van 1100 kg is wenselijk. Met je getunede 2,5 literblok moet 270 pk bereikbaar zijn; pk/gewicht van 1:4 is haalbaar.......leuk speelgoed

Cecotto is door o.a. dunner glas 1200kg :-) mijn blok zal wel worden getuned (thans werk in uitvoering) o.a. lichtere zuigers, gebalanceerde en lichter gemaakte drijfstangen, scherpe nokken, afgedraaid vliegwiel -1,5kg, carbon airbox, DTM stand 92 uitlaatsysteem en KMS ECU die vrij is te programeren, en vele malen meer rekenkracht heeft dan de 20 jaar oude standaard ECU) Als de auto ingereden is zal die worden afgsteld op de bank bij Kronenburg. Er zitten al Bilstein sport dempers onder en nu worden er ook proflex onderstel rubbers geplaatst. Als ik nog een paar knaken over heb, dan een setje remmen van Diho, en dan eerst maar eens lekker rijden.

Over de balans van de Elan is idd door Chapman erg goed nagedacht, de 16 16v motor was ook een heerlijk torretje.

160pk diesel is zekers mee te leven als economische aspecten meewegen. RWD en goede balans zijn dan een heerlijke bonus :-)

Michel

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 okt 2006, 16:42

@Dieseltourist: Powersliden is voor mij niet 'driften'. Het maakt er slechts een onderdeel van uit. 4 wiel glijdend van bocht naar bocht op en over de limiet van de sliphoek, daar doelde ik meer op. Ik had dat op Niederrhein met mijn 535 pas echt na anderhalf uur sturen goed door met die auto. Powerslides lukte makkelijk, maar het 'dansen' zoals jij dat noemt, daar moest ik echt even voor zitten. Normaal heb ik bij veel auto's dat je kunt instappen en wegdansen. Maar mijn eigen auto was kennelijk wat anders. Vind ik erg gaaf, waardeer mijn auto daardoor nog meer. Vooral omdat hij op dat moment van groot, zwaar en log verandert in een lichtgewicht, qua gevoel, waar je echt alles mee kunt doen.

MX5T

Bericht door MX5T » 13 okt 2006, 17:15

@MP
Elan heeft 1.6 Twincam = 8V

Motortunen: ik heb daar zo mijn eigen mening over. De meeste tuningswerkzaamheden zijn beter voor de portmonnee van de tuner dan dat de opdrachtgever er wijzer van wordt.
Er zijn weinig tuners die een gegarandeert vermogen en vermogensbereik verkopen, aangetoond middels een uitdraai van een motorproefstand (is toch net effe nauwkeuriger dan een rollenproefstand). Meestal verkopen ze een partij (dure) onderdelen, doen vele mi overbodige werkzaamheden (die wel leuk klinken) en achteraf moet de klant maar afwachten wat er effectief uitkomt.
Wat geeft jouw tuner aan dat er uiteindelijk gepresteerd gaat worden nadat je xk euro's hebt afgetikt ?

@DC
"dansen" met de 535 op Niederrhein wil ik graag geloven dat dat daar goed gaat met jouw ervaring, maar is de combinatie rijder/auto zo capabel dat je dat op de ring ook kunt want daar is wat minder run-off-space en dan moet je echt alles met een auto kunnen. Ik weet van mezelf dat ik mijn beperkingen daar heb maar ik blijf nog even oefenen :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 okt 2006, 17:36

Ik heb met mijn 535 nog niet Am Ring gereden. Wel met een E60 525d, maar die is veel makkelijker te 'zetten' op droog. Maar gezien mijn ervaring met mijn E30 325 en andere auto's daar moet de 535i wel 'leuk' gaan daar. Alleen ga ik er met die auto niet rijden. Een kapot motorblok met mijn 924S op de Ring was al teveel, maar een kapot motorblok tijdens de vakantie van mijn vriendin net voor Parijs was iets teveel van het goeie. Ik ga met de 535 geen enkel risico meer nemen als 'ie terug komt van revisie. Dus hooguit ga ik er met de 325 heen, maar die is inmiddels tussen 'ring' en 'race' setup* en dat is ronduit kl&te. Dus nog even wachten tot hij full race is. Dan ga ik er weer een keer meer naar de Ring. Maar die is niet zo speels meer als 'ie was. Helaas (?). Voor racen is het prima zoals 'ie wordt.

*Het is nu een hele stijve koets, met semi slicks, maar met een relatief slap Bilstein onderstel, wat de stijfheid en grip echt niet meer kan bijbenen en nu gedegradeerd is tot 'troep'. Voorheen had ik een minder heftige kooi, zelfde onderstel en straatbanden. Toen was de auto ideaal op de Ring, maar te 'straat-achtig' voor op een normaal circuit. Wel leuk om te driften en ging desondanks nog flink hard. :)

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 okt 2006, 17:46

Overigens ben ik ook groot voorstander van gewichtstuning, maar dan moet ik niet tevaak een spiegel voorhouden. :wink:

Eerste ervaring daarmee had ik met mijn 924 S toen ik de bekleding eruit haalde, vooral die dikke afdekmat achterin (5cm dik, ruim een vierkante meter) en het verwijderen van reservewiel, etc. scheelde een fractie in acceleratie, maar vooral de handling werd leuker (auto kwam achter iets omhoog, waardoor het iets overstuurder werd).

Daarna zelfde gein, in extremere mate toegepast met mijn volvo 360. Daar ging ik zover dat ik zelfs het zwaartepunt verlaagde (veren inkorten, maar ook veel lager zitten met kuipstoel). Verder alles gestript aan dat ding. Met één kleine aanpassing aan de motor werd dat opeens een gaaf hok.

De 325 is in 3 etappes ontdaan van gewicht en een laatste fase komt eraan.
1: De auto was toen ik hem kreeg voorzien van rolkooi, maar hemel, deurbekleiding e.d. zaten erin. Verder was ie gestript
2: Ik ben toen alles gaan strippen wat je met het oog kunt zien. Scheelde weer een hele berg. Daar heb ik toen een jaar mee op de Ring gereden etc.
3: De auto heb ik afgelopen anderhalf jaar zo'n beetje ontdaan van alle isolatie, overbodige slangetjes, klemmetjes, schroefjes, draadjes etc. Ook op plaatsen waar je het niet kunt zien zitten (achter dashboard, schutbord etc).

4: nu komen we bij de laatste fase (binnen de ZAC reglementen). Lexan ruiten erin, alle ongebruikte schroefdraadjes en klemmetjes eruit slijpen. BMW 324d motorkap (= M3 = zonder 'frame').

Samen met alle andere upgrades (OZ velgen, geperforeerde schijven, banden, sper, korte eindoverbrenging, AST raceonderstel etc. etc.) moet dat nu een competitieve auto worden voor in de 325 cup. De jongens die vooraan rijden heb ik qua rijden behoorlijk hoog zitten en die hebben hun auto's voor mekaar. Dus dat wordt spannend of we daar (voor)bij komen in 2007. In 2006 helaas te weinig kunnen rijden.

Dennis Cavallino

Bericht door Dennis Cavallino » 13 okt 2006, 18:06

De 525 24v die wij afgelopen jaar hebben gehad (en Paskal nu heeft) was trouwens veel lichtvoetiger bij lage snelheid. Ging instant dwars en al op veel lager snelheid dan de 535. Paar verschillen:
525 535
gestript origineel
wanli pirelli
17 inch 15, ballonbanden
open diff sperdiff

Twee dezelfde auto's, ook bijna even snel doordat de 525 was gestript, maar door die verschillen echt TOTAAL verschillend in bochten/handling en qua fun. De 525 is de makkelijke auto, de 535 de uitdagende.

Allebei weet ik dat te waarderen en allebei bieden ze evenveel plezier tijdens zo'n dagje 'lol met je auto'.

MX5T

Bericht door MX5T » 13 okt 2006, 22:36

@DC
Je hebt niet zoveel vertrouwen in de revisie van je 535-motor. Als dat goed gebeurd dan moet je toch weer vol kunnen trappen.

Je pakt de 325 wel grondig aan........maar dat hoort bij de racerij
Ik gok dat de standaardklasse rondgaat met 1025 kg en 170 pk op semislicks in ergens rond 2.05 op Zandvoort.
Een top-Elan in de historische racerij doet dat met eveneens 170 pk (uit 1600 cc) en op de voorgeschreven diagonale ballonbanden CR65 van Dunlop zo`n kleine 4 sekonden sneller en dat zegt toch wel iets over de de invloed van gewicht en balans van de auto

Plaats reactie