Uitlees/ reset tool voor BMW (1999 E36)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Tim N

Uitlees/ reset tool voor BMW (1999 E36)

Bericht door Tim N » 17 sep 2011, 18:35

Weet iemand wat een goede DIY tool is om de foutcodes etc bij een E36 uit te lezen?
Heb vanmiddag perongelijk de stekker los getrokken van mijn airbag draad onder de bijrijders stoel en nu brand het lampje.

Ik weet dat de dealer het kan resetten, echter als ik daar toch moet betalen waarom dan niet investeren in een tool zodat ik het verder zelf kan doen?

Iemand ervaring hiermee? En welke tool is dat?

Jeroen E21

Re: Uitlees/ reset tool voor BMW (1999 E36)

Bericht door Jeroen E21 » 17 sep 2011, 21:41

Carsoft werkt prima en is betaalbaar gebruikt te koop, meest voorkomend is versie 6.5 denk ik en da's meer dan zat voor een E36. Welke omg zit je? Wellicht zit er iemand in de buurt die je kan helpen, da's vast nog goedkoper.

Tim N

Bericht door Tim N » 18 sep 2011, 08:42

Omgeving Hengelo, iig bedankt voor de tip Jeroen. Zal eens kijken wat ik daarover kan vinden.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 sep 2011, 10:42

ik heb dat ding wat ik heb via deze site besteld

http://www.obdtools.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

maar weet niet welke jij moet hebben, afijn misschien zit er wat voor je tussen :D

///Joost

Bericht door ///Joost » 18 sep 2011, 12:24

GTRene schreef:ik heb dat ding wat ik heb via deze site besteld

http://www.obdtools.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

maar weet niet welke jij moet hebben, afijn misschien zit er wat voor je tussen :D
Thanks voor de link. Ik was ook nog naar zoiets op zoek. :thumbup:

Tim N

Bericht door Tim N » 18 sep 2011, 12:33

Rene, bedankt voor de link.

Kan ik eens komen kijken of die van jou ook op mijne werkt en of het wat voor mij is?

Almelo is om de hoek voor me.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 sep 2011, 12:57

Tim N schreef:Rene, bedankt voor de link.

Kan ik eens komen kijken of die van jou ook op mijne werkt en of het wat voor mij is?

Almelo is om de hoek voor me.
Ik heb 2 aparaten gekocht via hen, 1 simpele resetter

de: Service Interval Reset BMW OBD1

en de: Handscanner BMW 001

dat OBD1 ding is en heel simpel uitgevoerd ding, ooit 2x gebruikt tot ik meer wilde bekijken
en het via BMW ook wat kost en ze er niet uitkwamen/inkwamen met dat ding van hun in het veranderde brein van de Hartge,
heb ik die Handscanner BMW 001 gekocht en die kwam er gewoon in :-)
Blijft natuurlijk wat basis en niet zoals de super uitgebreide grote kast van de dealer, maar handig voor "kleine" dingen
of eerst zelf kijken wat al veel geld/tijd scheelt.

je kan wel eens komen kijken mocht het nog "nodig" zijn, ben der meestal wel, dan mail/pm me maar wanneer je kan en mail ik men adres door.

Tim N

Bericht door Tim N » 22 sep 2011, 14:04

Met Rene zijn tool is het helaas niet gelukt.

Nog andere tools dan de door Jeroen geposte?

GTRene

Bericht door GTRene » 22 sep 2011, 14:25

Tim N schreef:Met Rene zijn tool is het helaas niet gelukt.

De airbag resetten stond ook niet in die beschrijving, dus was der al bang voor...
kwam nog wel hele leuke andere reset tools tegen voor lagere prijs en met meer mogelijkheden...
geloof ook airbag resetten :D en super prijsje, geeft ook meteen in tekst aan wat er is.
ff zoeken...

ah gevonden, heel veel auto's, wel vanaf 2000? maar wellicht met zo'n verloop stekker van OBD2 naar 1 wie weet wat je dan kan...in elk geval niet duur.

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... results=20" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 22 sep 2011, 20:40

GTRene schreef:
Tim N schreef:Met Rene zijn tool is het helaas niet gelukt.

De airbag resetten stond ook niet in die beschrijving, dus was der al bang voor...
kwam nog wel hele leuke andere reset tools tegen voor lagere prijs en met meer mogelijkheden...
geloof ook airbag resetten :D en super prijsje, geeft ook meteen in tekst aan wat er is.
ff zoeken...

ah gevonden, heel veel auto's, wel vanaf 2000? maar wellicht met zo'n verloop stekker van OBD2 naar 1 wie weet wat je dan kan...in elk geval niet duur.

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... results=20" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
dat lijkt me echt een top ding voor het geld! binnenkort maar eens bestellen :)

bedankt voor de link Rene :wave:

GTRene

Bericht door GTRene » 22 sep 2011, 20:46

yw, ik zit nog te denken of ik hem ook haal...heb nog een 10,-euro kortings bon van daar :lol:
moet een beetje uitkijken met de centen, doch deze is zo mooi geprijst en kan aardig wat...dat heb je er snel weer uit :D
verkoop ik die andere weer, alhoewel die ook de oudere kan pakken...misschien eerst maar der bij houden.

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 19 jun 2012, 10:55

Even hier dan maar een lekenvraagje: de 318i (e36) vraagt om een oilservice. Gaat uiteraard gebeuren en nu heb ik er ook zo'n eenvoudig OBD reset-dingetje bij. Staan twee functies op, oil en insp. Reset ik nu het huidige onderhoud (oil) of reset ik dat ding met insp, omdat dat de volgende beurt gaat worden. Ik vind het moeilijk! :shock:

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jun 2012, 11:41

die "inspectie" is dacht ik voor de remolie dat klokje toch?

de oil (olie beurtje) is voor de groene lampjes...als je de olie wil vervangen en lampjes resetten dan dus de oil reset gebruiken.

welke tool heb je dan?

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 19 jun 2012, 11:47

Zo'n dingetje is het:
http://www.ebay.nl/itm/BMW-Ol-Service-I ... 2ebbb34607

En dat van dat klokje is wel een goeie, zal inderdaad wel remvloeistof zijn. Maar met of zonder klokje, oil service en Inspektion zijn wel verschillende zaken. Althans, volgens het onderhoudsschema op papier.

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jun 2012, 11:59

Zoiets heb ik ook nog hier liggen :D

ik weet er ook niet zoveel van en als ik het weer weet vergeet ik het ook zo weer, men kop is net een zeef :lol:

maar als je alleen de olie verversing wil resetten dan zou ik alleen de oil doen (kleine beurt), die andere zet sowieso dat klokje uit en die staat o.a. voor remvloeistof verversen...wellicht in combo met meer grote beurt inspectie 2 oid?

Vlokmans

Bericht door Vlokmans » 19 jun 2012, 12:41

Zo gaan we het ook maar doen, we zien het vanzelf :wink:
Thanks voor het meedenken Rene!

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 jun 2012, 13:39

Heel eenvoudig en de uitleg is als volgt:

Je hebt Groene, gele en rode lampjes, OIL SERVICE, INSPECTION en een uurwerksymbool.

Groene lampjes: alles is in orde
Geel lampje: altijd in combinatie met OIL SERVICE of INSPECTION, de betreffende beurt uitvoeren (in jouw geval dus alleen een kleine beurt met olie verversen)
Uurwerksymbool: Vervangen van de remvloeistof (of iedere 2 jaar, net wat eerst komt).

Als jij nu de INSPECTION reset, dan begint de ecu weer met tellen vanaf nul. Je dient nu dus alleen de OIL SERVICE te resetten. Als het goed is gaat dan de volgende keer INSPECTION branden. Dan is dus een Inspectie I of II aan de beurt. Dat verschil wordt dan weer niet aangegeven, maar moet je zelf bijhouden.

Kortom, gewoon blindelings je dash volgen en dan kan het niet mis gaan.

Succes. :df:

Knot

Bericht door Knot » 19 jun 2012, 14:05

Die BMW 001 (duurdere) kan ook service resetten neem ik aan?

Knot

Bericht door Knot » 19 jun 2012, 14:07

Tim, als je van die airbag melding af wil (stekkertje terugplaatsen lijtk me de simpelste optie), maar als die sensormat stuk is dan heb ik daar voor 15 euro ofzo een weerstand voor, staat in mijn 328i topic nog wel ergens, zijn op marktplaats te koop en kan zo op die stekker ipv de hele stoel open slopen voor dat matje.

Fabian

Bericht door Fabian » 19 jun 2012, 14:11

Knot schreef:Tim, als je van die airbag melding af wil (stekkertje terugplaatsen lijtk me de simpelste optie), maar als die sensormat stuk is dan heb ik daar voor 15 euro ofzo een weerstand voor, staat in mijn 328i topic nog wel ergens, zijn op marktplaats te koop en kan zo op die stekker ipv de hele stoel open slopen voor dat matje.
Heb ik ook in de Z3 (ivm de Recaro's), werkt perfect.

Uitleesapparatuur heb ik ook voor de Z3 en de M3, het airbaglampje kan ik dus ook resetten.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 19 jun 2012, 14:51

Wat voor apparaat gebruik jij dan Fabian?

///Joost

Bericht door ///Joost » 19 jun 2012, 15:05

Ik heb zelf trouwens ook de B01 (zie link). Deze kan olie/servicelampjes resetten, maar geen airbaglampje. De B02 kan dit wel.

http://www.diagnoseapparatuur.nl/OBD-scantool

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jun 2012, 15:49

ik heb de simpele OBD-1>>

http://www.obdtools.nl/obd/default.asp? ... VNkKLFVooc

en de iets uitgebreidere BMW 001>>

http://www.obdtools.nl/obd/default.asp? ... VNkKLFVooc

en ik heb (fijn ding in de aanbieding nu) >>

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8576 ... Detail=005

en...ik heb een airbag resetter voor de oudere modellen

http://www.celtemp-services.nl/bmw-airb ... p-876.html

die laatste is erg handig want die zit niet in die anderen...
Bij de Compact had ik dus al vanaf aankoop een Airbag storing, dat lampje brandde altijd heel flauw (raar)
dat viel me bij aanschaf al op doch verkoper had de stoel eruit gehad en zodoende probleempje...
kon de dealer wel resetten zo zei die...doch hun hadden ook scanapparatuur...afijn dacht ik zie wel :tooth:

anyways wilde niet elke keer uitleggen waarom dat lampje half brandde aan eventuele kopers dus maar eens kijken naar dat lampje (eruit draaien las je wel eens)
en ik moest toch nog een ander ini mini lampje vervangen en dus maar een paar aangeschaft.

kom ik bij dat airbag lampje en draai het eruit...blijft aan de voorkant nog gewoon flauw branden via een ander systeem, schijnbaar een soort back-up :devil:
ook zag ik dat het airbag lampje doorgebrand was...hm als ie toch niet uit kan dan maar een nwe er in...
nah dus lekker een fel rood lampje...gewoon negeren :hot: :tong uitsteken:

afijn, toen maar die Airbag scanner voor een leuk prijsje doch nieuw via ebay aangeschaft, had die toch nog nodig en altijd handig voor toekomstige oude beemers :D
zet het op de Compact...ff scannen en ja foutcode, dus ff wissen en klaar...euh not, springt zo weer aan :devil:
nog 4x zelfde proberen maar nee...storing eruit maar springt er zo weer in.

Nu had ik wel eens gelezen van de bijrijders kant dat matje in de stoel en dus zo'n weerstandje er tussen klikken is dan een goedkope mooie oplossing voor weinig.
Ding komt binnen...ff onder de stoel koekeloeren en knutselen en hup er tussen...zo dan nu ff resetten en klaar :hmmm: niet dus...dat maakte niks uit...weer paar x proberen maar nee.

dacht ships...dan is het vast een groter en duurder probleem :tooth:
dus die weerstand er maar weer tussenuit en de oude stekker weer onder de stoel...en er maar mee leven?

maar moest voor de APK en had wel eens gelezen dat je dan misschien ene probleem hebt :bag:

Dus dacht ik...laat ik eens beter nadenken en de boel beter nakijken en niet alleen de bijrijdersstoel...
had namelijk ook ergens gelezen dat het bij de gordelspanners weg kan komen...en daar zitten ook draadjes aan, misschien slechte verbinding oid dat zou kunnen namelijk.

Zag er allemaal goed uit, kon zo niks zien...dan nog eens en nog beter kijken...zet de bestuurdersstoel in de hoogste stand zodat je er beter onder kan en zie bij de stekker de draad met beschermhoes er om...
ik til die beschermhoes iets op en zie maar 1 draadje erin :hmmm:

denk huh...daar heb je toch vaak 2 draden voor nodig? ik schuif de hoes nog verder omhoog en zie nog net de andere draad...dus strak achter de stekker doorgesneden zeg maar :D
Dacht aha, vandaar...maybe I'm lucky...bleek dus dat ze die stekker er verkeerd om op hadden gezet wat op-zich niet zo'n probleem was, doch de speling werd dan korter en als je de stoel dan in de onderste stand drukte dan trok ie er net te hard aan en snijd zich zelf dan door...vandaar dat zij het niet aan de praat kregen :wink:

Heb de verbinding opnieuw gemaakt en gesoldeerd voor iets sterkere verbinding, toen de stekker de juiste kant op erop gezet en de Airbag resetter weer voor de dag gehaald.
Meteen na de eerste reset klaar en lampje dus helemaal uit en werkt weer naar behoren, zo kun je aan het zoeken komen :mrgreen:

Fabian

Bericht door Fabian » 19 jun 2012, 19:40

Niels schreef:Wat voor apparaat gebruik jij dan Fabian?
Zie de link van joost, ik heb de B02

GTRene

Bericht door GTRene » 19 jun 2012, 19:50

wel interessant de B02 zo te lezen :D
die kan heel veel en alles in 1 ding, handig :D

Plaats reactie