je auto heeft natuurlijk al aardig wat km gemaakt, dat tok geluid "herken" ik, dat zou ook best ergens mee te maken kunnen hebben dat je iets niet meer helemaal fris hebt, en de motor daarop reageert.
dus hoeft niet aan die olie te liggen.
doch kunnen sommige merken/types wel voor een wat andere loop zorgen.
10w40 lijkt me niet verkeerd, doch ook daarin heb je vaak verschillende klasses....
net als bv de 10w60 van Castrol, daar heb je wel 3 types van...de 1 is bv niet goed voor bepaalde types M3 de ander weer wel
bij mijn kar (andere dan wat jij hebt) verbruikte hij met die dure 10w60 redelijk wat olie, toen een tijd dure 20w60 gebruikt van Motul wat minder verbruikte maar iets meer weerstand had wat je merkte vooral op hoge snelheid en vermogen, dan wasd ie net wat trager.
nu al een hele tijd 5w40 maar dan een speciale, die verbruikt minder en loopt mooier en kan zelfde hitte aan enz...
van die 5w40 hebben ze (mijn merk sinds een tijdje) 2 soorten, bij die speciale zit net wat andere toevoegingen die weer iets "beter" zijn voor krachtige motoren
anyway, mooi spul en vol syntheet en kan in vele auto's, lekker makkelijk ook voor winters en zomers.
je kan bv voor jou type en bouwjaar kijken wat ze adviseren hiero>>
http://www.kroon-oil.com/nl/producten/productadvies/" onclick="window.open(this.href);return false;