Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
- Q&A
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 20:59
- Locatie: Amsterdam Porsche 997 GT3 Cup | 996 GT3 Cup | Volvo V70R
Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Liefst een Brian James of een ander geschikte oprijwagen voor een "laag liggende" circuit auto.
Te laden gewicht 1400kg. Lengte minimaal 4,5 meter.
Te laden gewicht 1400kg. Lengte minimaal 4,5 meter.
-
steve smith
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Wat gaat er voor?
- Q&A
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 20:59
- Locatie: Amsterdam Porsche 997 GT3 Cup | 996 GT3 Cup | Volvo V70R
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Eerst maar eens m'n Volvo V70R en als we echt over de 1800 kg gaan moet er iets zwaarders voor komen
-
steve smith
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Als je 1400kg gaat laden ga je ALTIJD over die 1800kg heen.
Deze Hapert H-Auto is eind september weer te koop. Let wel: 711kg ledig, laadbak is extra breed: 205x425cm

Deze Hapert H-Auto is eind september weer te koop. Let wel: 711kg ledig, laadbak is extra breed: 205x425cm
- Q&A
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 20:59
- Locatie: Amsterdam Porsche 997 GT3 Cup | 996 GT3 Cup | Volvo V70R
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Was ik al bang voor maar heb de aanschaf van een betere 'trek' auto een beetje proberen te negeren en dat kan natuurlijk niet. (veiligheid / verzekering) Dus: Wat is de meest slimme trekker om te kopen ? (value for money)
-
steve smith
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Paasat 3.2 4-motion kost relatief weinig en mag 2200kg trekken, wegligging leeg is niet super maar net zo goed of beter dan de krant die je gewend bent
Er is nog een horde auto's die 2100kg mag trekken, denk aan 7-series en E-klasse's, 5-jes vaak 2000kg maar daar vind ik het eigen gewicht te laag van. Verder x5-en vaak 2800 tenzij je een luchtgeveerde kan vindend , die staan voor 3500kg op kenteken. VW Tiquan is verassend met 2000/2200/2500kg afhankelijk van uitvoering. Eigen massa is wat laag maar wat helpt is dat de overhang achter erg kort is. Motoren zijn wel wat lafjes.... Het is vloeken in de kerk maar http://www.caravantrekker.nl" onclick="window.open(this.href);return false; is een hele makkelijke informatiebron, selecteer als aanhanger gewoon een boottrailer van 2 ton.
Heb de afgelopen paar dagen 2000km gereden met een 760Li met 2 ton erachter. Een berg omhoog met 129km/h op cruise, en dan schakelt ze slechts heel af en toe terug van 8 naar 7, om dan met 2300rpm gewoon tempo vasthouden
Er is nog een horde auto's die 2100kg mag trekken, denk aan 7-series en E-klasse's, 5-jes vaak 2000kg maar daar vind ik het eigen gewicht te laag van. Verder x5-en vaak 2800 tenzij je een luchtgeveerde kan vindend , die staan voor 3500kg op kenteken. VW Tiquan is verassend met 2000/2200/2500kg afhankelijk van uitvoering. Eigen massa is wat laag maar wat helpt is dat de overhang achter erg kort is. Motoren zijn wel wat lafjes.... Het is vloeken in de kerk maar http://www.caravantrekker.nl" onclick="window.open(this.href);return false; is een hele makkelijke informatiebron, selecteer als aanhanger gewoon een boottrailer van 2 ton.
Heb de afgelopen paar dagen 2000km gereden met een 760Li met 2 ton erachter. Een berg omhoog met 129km/h op cruise, en dan schakelt ze slechts heel af en toe terug van 8 naar 7, om dan met 2300rpm gewoon tempo vasthouden
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
beste beul dan zo'n 760Li 
- Q&A
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 20:59
- Locatie: Amsterdam Porsche 997 GT3 Cup | 996 GT3 Cup | Volvo V70R
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Dank voor de tips en link Steve. Op zoek naar een andere krant dan maar.
Audi RS6 ('04) mag niet meer trekken dan mijn Volvo ...... Wat is de logica ?
Audi RS6 ('04) mag niet meer trekken dan mijn Volvo ...... Wat is de logica ?
-
steve smith
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Koelsysteem is bij veel dik gemotoriseerde Audi's een probleem. Omdat de motor zo ver naar voren ligt is er geen ruimte voor een fatsoenlijk koelsysteem. Dat is ook de rede dat een S4 V8 nul kilo mag trekken...Q&A schreef:Dank voor de tips en link Steve. Op zoek naar een andere krant dan maar.
Audi RS6 ('04) mag niet meer trekken dan mijn Volvo ...... Wat is de logica ?
- Martijn_bmw
- Berichten: 29092
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
das echt een beul zegsteve smith schreef:Paasat 3.2 4-motion kost relatief weinig en mag 2200kg trekken, wegligging leeg is niet super maar net zo goed of beter dan de krant die je gewend bent![]()
Er is nog een horde auto's die 2100kg mag trekken, denk aan 7-series en E-klasse's, 5-jes vaak 2000kg maar daar vind ik het eigen gewicht te laag van. Verder x5-en vaak 2800 tenzij je een luchtgeveerde kan vindend , die staan voor 3500kg op kenteken. VW Tiquan is verassend met 2000/2200/2500kg afhankelijk van uitvoering. Eigen massa is wat laag maar wat helpt is dat de overhang achter erg kort is. Motoren zijn wel wat lafjes.... Het is vloeken in de kerk maar http://www.caravantrekker.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; is een hele makkelijke informatiebron, selecteer als aanhanger gewoon een boottrailer van 2 ton.
Heb de afgelopen paar dagen 2000km gereden met een 760Li met 2 ton erachter. Een berg omhoog met 129km/h op cruise, en dan schakelt ze slechts heel af en toe terug van 8 naar 7, om dan met 2300rpm gewoon tempo vasthouden
- Fedmas
- Berichten: 1416
- Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
- Auto: G21 330e
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Wij hebben 2.0L TDI Tiguan, trekt eigenlijk alles super. (grote caravan 2200kg), zeker aanradertje.
- Q&A
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 20:59
- Locatie: Amsterdam Porsche 997 GT3 Cup | 996 GT3 Cup | Volvo V70R
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Zit een beetje met het maximaal te trekken gewicht te stoeien:
Was aan het mailen met Brian James Trailers UK wat hun lichtste trailer is, die 1380 kan laden.
Krijg ik een leuk antwoord terug over het begrip "kerb weight". Dit zou betekenen dat je een deel van je "Max. Laadvermogen" IN de auto, mag verplaatsen naar "Max. aanhangermassa geremd"
Voor mijn huidige volvo (V70R uit 1998) zou dat betekenen dat als je bijvoorbeeld 1 bestuurder hebt, (75 kg) en 1 set extra wielen (125 kg) Je dus aan "Kerb Weight" over zou houden 322 kg. Tel dit op bij je Max. aanhangermassa geremd" en je komt op 1922 kg (see attached specs van mijn Volvo)
En dan zijn er ineens toch wat mogenlijkheden (hun trailers wegen ongeveer 500 kg) en kan ik mijn eigen auto gewoon houden of in het uiterste geval overstappen naar een auto die 1800 mag trekken.
Volgens Brian James is dit niet alleen fysica, maar is dit volkomen legaal (voor de verzekering)
Weet iemand hier het fijne van voor ik de RDW of mijn verzekering ga bellen
Thanks
Was aan het mailen met Brian James Trailers UK wat hun lichtste trailer is, die 1380 kan laden.
Krijg ik een leuk antwoord terug over het begrip "kerb weight". Dit zou betekenen dat je een deel van je "Max. Laadvermogen" IN de auto, mag verplaatsen naar "Max. aanhangermassa geremd"
Voor mijn huidige volvo (V70R uit 1998) zou dat betekenen dat als je bijvoorbeeld 1 bestuurder hebt, (75 kg) en 1 set extra wielen (125 kg) Je dus aan "Kerb Weight" over zou houden 322 kg. Tel dit op bij je Max. aanhangermassa geremd" en je komt op 1922 kg (see attached specs van mijn Volvo)
En dan zijn er ineens toch wat mogenlijkheden (hun trailers wegen ongeveer 500 kg) en kan ik mijn eigen auto gewoon houden of in het uiterste geval overstappen naar een auto die 1800 mag trekken.
Volgens Brian James is dit niet alleen fysica, maar is dit volkomen legaal (voor de verzekering)
Weet iemand hier het fijne van voor ik de RDW of mijn verzekering ga bellen
Thanks
- Bijlagen
-
- Volvo.jpg (32.21 KiB) 6186 keer bekeken
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Volgens mij mag dat gewoon niet, wat wel mag is het teveel op de aanhanger naar de auto verplaatsen.
- Luco
- Berichten: 29625
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
En als het al zou mogen wil je dat dan wel vanwege veiligheid??
Ik heb een Patrol en een camper waarmee ik met de aanhanger rij, en zelfs dan denk ik wel eens, ik wou dat ik een zwaardere trekauto had, terwijl ze beiden rond de 2400 kilo zitten.
Aanhanger is dan wel wat zwaarder dan 1800
Ik heb een Patrol en een camper waarmee ik met de aanhanger rij, en zelfs dan denk ik wel eens, ik wou dat ik een zwaardere trekauto had, terwijl ze beiden rond de 2400 kilo zitten.
Aanhanger is dan wel wat zwaarder dan 1800
- Paskal
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Geloof er helemaal niks van dat zoiets mag in Nederland. Dan nog moet je je inderdaad afvragen of je zoiets wel wil.... Hoe zwaarder hetgeen ervoor staat, des te fijner en veiliger rijdt het.
Reed voorheen met een iets minder dan 1700 kg wegende 530d met daarachter mijn ambulance met daarop mijn 205-racer. Hetgeen erachter hangt was "slechts" 1500 kg. Rij nu ruim een half jaar met een X5 3.0d van bijna 2.100 kg en het rijdt vele malen fijner en stabieler dan met de 530d ervoor.
Reed voorheen met een iets minder dan 1700 kg wegende 530d met daarachter mijn ambulance met daarop mijn 205-racer. Hetgeen erachter hangt was "slechts" 1500 kg. Rij nu ruim een half jaar met een X5 3.0d van bijna 2.100 kg en het rijdt vele malen fijner en stabieler dan met de 530d ervoor.
- Oof
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
- Auto: M2 Competition H6
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Of een XC90 . Massa leeg bijna 2100kg en mag 2250 trekken in de T6 uitvoering. Hier zelf vaak mee gereden was in mijn ogen een fijne stabiele trekauto met voldoende ruimte om achterin alle zooi mee te nemen voor een circuitdag. Tegenwoordig voor een habbekrats al te krijgen.
http://link.marktplaats.nl/477503287

http://link.marktplaats.nl/477503287
- Paskal
- Berichten: 3846
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
SUV ervoor is sowieso stabieler dan een normale auto doordat de kogel hoger zit. De druk wordt dan beter verdeeld over beide assen van de aanhanger. Bij een normale auto wil de kar wel eens de voorste as als draaipunt gaan gebruiken en da's niet ideaal..... Aldus schreef Steve ooit 
- Oof
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 24 aug 2008, 15:43
- Auto: M2 Competition H6
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Dan zal het wel waar zijn.Paskal schreef:SUV ervoor is sowieso stabieler dan een normale auto doordat de kogel hoger zit. De druk wordt dan beter verdeeld over beide assen van de aanhanger. Bij een normale auto wil de kar wel eens de voorste as als draaipunt gaan gebruiken en da's niet ideaal..... Aldus schreef Steve ooit
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
als ik het allemaal zo lees en gedoe met zo'n ding
kun je nog beter een goedkope oprijwagen kopen
neemt maar iets meer ruimte in beslag bij wegzetten, maar de combo rijdens is korter en geen gezeur met wat mot der veur...
daarbij als je wellicht een (weet niet of het daarvoor geld) 25 jaar oude koopt (in goede staat natuurlijk) kun je dat ding wegenbelasting vrij wegzetten/rijden, of werkt dat niet zo met zo'n ding
kun je nog beter een goedkope oprijwagen kopen
daarbij als je wellicht een (weet niet of het daarvoor geld) 25 jaar oude koopt (in goede staat natuurlijk) kun je dat ding wegenbelasting vrij wegzetten/rijden, of werkt dat niet zo met zo'n ding
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
kan schijnbaar wel
zie hier een lijst belastingvrije
http://auto.donkiz.nl/search?what=oprij ... rij&where=" onclick="window.open(this.href);return false;
zie hier een lijst belastingvrije
http://auto.donkiz.nl/search?what=oprij ... rij&where=" onclick="window.open(this.href);return false;
- Q&A
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 24 aug 2011, 20:59
- Locatie: Amsterdam Porsche 997 GT3 Cup | 996 GT3 Cup | Volvo V70R
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Ja inderdaad gezeur en jullie zullen wel gelijk hebben dat het niet fijn rijden is met een te lichte auto.
Heb er nog niet echt ervaring mee en neem dat dan ook direct aan. Blijft nog steeds wel de vraag of het officieel mag. Vind eigenlijk alles wat zo'n kar wel zou kunnen trekken geen optie voor dagenlijks gebruik en om nu een XC te kopen van 12 rooitjes om 12 keer per jaar met een trailer naar het circuit te gaan is me ook iets te veel van het goede. Mischien een VW T4, T5 of een Mercedes Vito voor weinig. Belastingvrije oprijwagen vind ik ook een hele goeie. We zien wel. Geen haast
Heb er nog niet echt ervaring mee en neem dat dan ook direct aan. Blijft nog steeds wel de vraag of het officieel mag. Vind eigenlijk alles wat zo'n kar wel zou kunnen trekken geen optie voor dagenlijks gebruik en om nu een XC te kopen van 12 rooitjes om 12 keer per jaar met een trailer naar het circuit te gaan is me ook iets te veel van het goede. Mischien een VW T4, T5 of een Mercedes Vito voor weinig. Belastingvrije oprijwagen vind ik ook een hele goeie. We zien wel. Geen haast
-
steve smith
- Berichten: 4500
- Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
- Locatie: Achter het stuur
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Tja. Een snelle blik op de website van BJ leert dat ze het dan hebben over een niet-kantelbare A-series 2-tonner. Met alle truukjes in het boek krijg je daar misschien met veel moeite je GT3 op. Zonder voorlip en met krassen op je dorpel. Verder vind ik het vooral een gebruiks-onvriendelijk antiek stalen kreng maar dat is mijn mening.
De lichtste starre autoambulance die ik ken is een duitse Kufer van Alu, maar daar krijg je ook je GT3 niet op. Die wegen sub-380 kg, en als ik een e30 te versjouwen had was dat m'n keuze. Simpel, degelijk en licht.
De lichtste (en by far allerfijnste) kantelende autoambu die ik ken is van Fitzel, de 2-tons variant weegt 460kg. Alleen kost nieuw net zoiets als de genoemde XC90..... Zeg maar Brian James x2, en mijns inziens elke piek waard.
Vwb je theorie: gelul. Dat mag absoluut niet, en is zelfs het laatste wat je wilt. Je maakt je combi extreem instabiel daarmee. Lees anders ff op http://www.caravantrekker.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; , het is vloeken in de kerk maar over trekcombi's weten die gasten heel veel.
XC90: Je kan er mee trekken, maar slecht met T6. Die 4-bak automaat heeft belachelijke verhoudingen, waardoor je in een beetje heuvelachtig gebied continu in 2 zit omdat je kar door 3 heen drukt bergaf. Tussengas zit er niet in geprogrammeerd dus je sloopt die bak echt. Verder vind ik de achterwielophanging te week, maar dat is bij heel veel SUV's. I.i.g. bij RangeRover SC en huidige M-B GL350CDI, die luchtveringen pompen de boel wel omhoog maar de dempers zijn me te zacht. GrandCherokee is helemaal kansloos, daar gaat de Panhardstang de koets zijwaarts bewegen met inveren en dat neemt je kar over. De "stugge" SUV's met kortere overhang doen het wat beter, X5 en ML. Maar ik vind een SUV als trekker niet zaligmakend. Te zacht en veel te lange bakverhoudingen.
We (Reitse en ik) hebben de afgelopen weken met heel veel verschillende auto's lopen slepen omdat het toevallig zo uitkwam, maar er zaten een paar verassingen bij. Waar de SUV's door het ijs zakten deed een 7-serie het verbazend goed (lang leve EDC, tikkie stugger, klaar!), en Allroad met de dempers hard ook. Maar wat ons het meest verbaasde is dat qua rijeigenschappen onder lading de fijnste toch de Sprinter was. Veel te groot en lomp voor stad en tegenwoordig klotestoelen, maar wel stug-groot-zwaar-sterk en korte verzetten. En m'n Traficje verbaast ook, met een beetje lading weegt het 2500kg + 2t aanhanger en vrolijk 120km/h op CC.
VW T5 (muv automaat) gaat ook wel OK, had stugger mogen zijn. De combi van zacht onderstel + een beetje belading + kogeldruk en dan versnellen voelt niet zo fijn, ding gaat licht sturen of veert te ver uit. Zonder dubbelcabine gaat het beter, dan kun je de lading tenminste ver naar voren leggen.
Transit FWD is no-go, er zit ruimte in de achtertrein waardoor ze met gas-los achter gaan sturen met kar, en dat voelt heel spooky. Krijg je er niet uit met andere beladingswijze, heb echt alles geprobeerd.
M-B Vito RWD is SUPER met aanhanger. Echt SUPER. Heb liever een Vito 109cdi dan T5 174pk als ik er een auto mee naar de Ring moet trekken. Eigen gewicht van de Vito is wel wat laag, dus er moet een beetje ballast in, maar de rust in dat onderstel is super. Ik vind de sterkste 4-pitter de fijnste, de 6cyl 120cdi heeft standaard die !@#$%^&*()automaat erin zitten en die is antiek. Ondanks 400NM continu terugschakelen ongeacht hoe zacht je gasvoetje is. Bloedirritant!
Je dilemma herken ik. Een auto ervoor is het net niet, want is voor het mooie altijd te licht (tenzij S-klasse/7). 1900kg weegt jouw trailer altijd, 2000 zal vaak eerder komen. Dan wil je idealiter trekken met minimaal 2250 a 2500 kg ervoor. Had zelf de hoop om iets leuks voor weinig te vinden al opgegeven toen ik over de Trafic struikelde. Had zo'n ding nooit serieus genomen totdat ik er mee ging rijden. Maakte me wat zorgen over kogelhoogte maar in de hoge stand is het prima, en met de grootste bandenmaat heb ik zelfs over met 49cm. En tot ons aller verbazing doet die bus het geweldig met een geladen kar erachter. Heen en weer naar Ring op cruisecontrol ruim (Mulder?) te hard op 1 tank zonder 1 rare beweging of slinger. Een Vito zal er hipper uitzien, maar doet het weinig beter....
Ik ga tukken, zoekse!



PS Oprijwagen lijkt een leuk idee. Totdat je 2x zo'n ding gehuurd hebt. Laadvermogen is altijd te weinig, en die huurhokken hebben nooit luchtvering dus je staat te kloten met laden. Dat plateau is hoog..... Moet je weer een vluchtheuvel gaan zoeken om de voorwielen op te zetten enzo.... Been there, done that!
De lichtste starre autoambulance die ik ken is een duitse Kufer van Alu, maar daar krijg je ook je GT3 niet op. Die wegen sub-380 kg, en als ik een e30 te versjouwen had was dat m'n keuze. Simpel, degelijk en licht.
De lichtste (en by far allerfijnste) kantelende autoambu die ik ken is van Fitzel, de 2-tons variant weegt 460kg. Alleen kost nieuw net zoiets als de genoemde XC90..... Zeg maar Brian James x2, en mijns inziens elke piek waard.
Vwb je theorie: gelul. Dat mag absoluut niet, en is zelfs het laatste wat je wilt. Je maakt je combi extreem instabiel daarmee. Lees anders ff op http://www.caravantrekker.nl" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; , het is vloeken in de kerk maar over trekcombi's weten die gasten heel veel.
XC90: Je kan er mee trekken, maar slecht met T6. Die 4-bak automaat heeft belachelijke verhoudingen, waardoor je in een beetje heuvelachtig gebied continu in 2 zit omdat je kar door 3 heen drukt bergaf. Tussengas zit er niet in geprogrammeerd dus je sloopt die bak echt. Verder vind ik de achterwielophanging te week, maar dat is bij heel veel SUV's. I.i.g. bij RangeRover SC en huidige M-B GL350CDI, die luchtveringen pompen de boel wel omhoog maar de dempers zijn me te zacht. GrandCherokee is helemaal kansloos, daar gaat de Panhardstang de koets zijwaarts bewegen met inveren en dat neemt je kar over. De "stugge" SUV's met kortere overhang doen het wat beter, X5 en ML. Maar ik vind een SUV als trekker niet zaligmakend. Te zacht en veel te lange bakverhoudingen.
We (Reitse en ik) hebben de afgelopen weken met heel veel verschillende auto's lopen slepen omdat het toevallig zo uitkwam, maar er zaten een paar verassingen bij. Waar de SUV's door het ijs zakten deed een 7-serie het verbazend goed (lang leve EDC, tikkie stugger, klaar!), en Allroad met de dempers hard ook. Maar wat ons het meest verbaasde is dat qua rijeigenschappen onder lading de fijnste toch de Sprinter was. Veel te groot en lomp voor stad en tegenwoordig klotestoelen, maar wel stug-groot-zwaar-sterk en korte verzetten. En m'n Traficje verbaast ook, met een beetje lading weegt het 2500kg + 2t aanhanger en vrolijk 120km/h op CC.
VW T5 (muv automaat) gaat ook wel OK, had stugger mogen zijn. De combi van zacht onderstel + een beetje belading + kogeldruk en dan versnellen voelt niet zo fijn, ding gaat licht sturen of veert te ver uit. Zonder dubbelcabine gaat het beter, dan kun je de lading tenminste ver naar voren leggen.
Transit FWD is no-go, er zit ruimte in de achtertrein waardoor ze met gas-los achter gaan sturen met kar, en dat voelt heel spooky. Krijg je er niet uit met andere beladingswijze, heb echt alles geprobeerd.
M-B Vito RWD is SUPER met aanhanger. Echt SUPER. Heb liever een Vito 109cdi dan T5 174pk als ik er een auto mee naar de Ring moet trekken. Eigen gewicht van de Vito is wel wat laag, dus er moet een beetje ballast in, maar de rust in dat onderstel is super. Ik vind de sterkste 4-pitter de fijnste, de 6cyl 120cdi heeft standaard die !@#$%^&*()automaat erin zitten en die is antiek. Ondanks 400NM continu terugschakelen ongeacht hoe zacht je gasvoetje is. Bloedirritant!
Je dilemma herken ik. Een auto ervoor is het net niet, want is voor het mooie altijd te licht (tenzij S-klasse/7). 1900kg weegt jouw trailer altijd, 2000 zal vaak eerder komen. Dan wil je idealiter trekken met minimaal 2250 a 2500 kg ervoor. Had zelf de hoop om iets leuks voor weinig te vinden al opgegeven toen ik over de Trafic struikelde. Had zo'n ding nooit serieus genomen totdat ik er mee ging rijden. Maakte me wat zorgen over kogelhoogte maar in de hoge stand is het prima, en met de grootste bandenmaat heb ik zelfs over met 49cm. En tot ons aller verbazing doet die bus het geweldig met een geladen kar erachter. Heen en weer naar Ring op cruisecontrol ruim (Mulder?) te hard op 1 tank zonder 1 rare beweging of slinger. Een Vito zal er hipper uitzien, maar doet het weinig beter....
Ik ga tukken, zoekse!
PS Oprijwagen lijkt een leuk idee. Totdat je 2x zo'n ding gehuurd hebt. Laadvermogen is altijd te weinig, en die huurhokken hebben nooit luchtvering dus je staat te kloten met laden. Dat plateau is hoog..... Moet je weer een vluchtheuvel gaan zoeken om de voorwielen op te zetten enzo.... Been there, done that!
-
Rupie
- Berichten: 9466
- Lid geworden op: 19 nov 2007, 15:31
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Ondanks dat ik niks met trekwagens heb, heb ik dit stukje toch in een stuk uitgelezen 
-
KoenM
- Berichten: 1839
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
- Locatie: Amsterdam
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Voor mij geldt het zelfde 
Succes met de zoektocht
Succes met de zoektocht
- Kasteel
- Berichten: 5471
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Autoambulance / Oprijwagen Gezocht
Mijn ervaring sluit redelijk met die van Steve aan. Mijn fijnste trekauto is een Sprinter/LT met zwaardere achteras/bladverenpakket L2 (hoewel L3 veel meer ruimte en gewichtsverdeling biedt, bij L3 is dubbellucht ook min of meer een must). Verder ga ik redelijk mee in de stugge SUV's, sluit aan bij mijn bevindingen, de meer straat SUV's met kortere overhang en stuggere onderstellen doen dat prima. De ouderwetsere werkpaarden overigens ook
.
Slechtste ervaring ooit? Impreza op een nette auto-trailer achter een Astra 1.4 :strong: .
Slechtste ervaring ooit? Impreza op een nette auto-trailer achter een Astra 1.4 :strong: .
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten
