olie niveau?
-
olie niveau?
Ik vroeg me af wanneer is het nou het beste om het olie pijl te meten van het motorblok? Bij een koude motor of bij een warme motor? Het schijnt verschillend te zijn per motor type?
Des betreffende auto is een E36 325i
Des betreffende auto is een E36 325i
- Erik K.
Re: olie niveau?
Bij jou auto koude motor aanhouden.
-
ok dankjewel. kan dus een slotje op. morgen ff opmeten dus 

- ErikMartijn
Ik wens je alvast veel succes met deze helse klus.
- Knot
Naja, ben ik het niet helemaal mee eens.
In boekje van de M5 staat auto starten, stationair laten lopen en dan uitzetten en 1 min later controleren. Dan zit de kop dus nog vol met olie, klepstoters gevuld etc. Als ik die warm (volgens procedure) op 100% zet en de volgende ochtend controleer dan zit er 100ml teveel in (10% boven max). Zelfde verhaal voor de E36.
Ik meet altijd koud, volgende ochtend en dan zorg ik dat ie 100 of 200ml boven max staat.
In boekje van de M5 staat auto starten, stationair laten lopen en dan uitzetten en 1 min later controleren. Dan zit de kop dus nog vol met olie, klepstoters gevuld etc. Als ik die warm (volgens procedure) op 100% zet en de volgende ochtend controleer dan zit er 100ml teveel in (10% boven max). Zelfde verhaal voor de E36.
Ik meet altijd koud, volgende ochtend en dan zorg ik dat ie 100 of 200ml boven max staat.
- JurT
Ik heb het me ook wel eens afgevraagd en met Bas erover gehad. Die zei dat ik de auto eerst goed moest warm rijden, dan op een vlakke ondergrond 5 minuten laten afkoelen en dan peilen. Dat ging toendertijd over mijn e36 325i en mijn e36 m3 was hetzelfde volgens hem.
-
probleem daarin is dat ik helaas nog steeds geen rijbewijs heb en dus niet warm mag rijdenJurT schreef:Ik heb het me ook wel eens afgevraagd en met Bas erover gehad. Die zei dat ik de auto eerst goed moest warm rijden, dan op een vlakke ondergrond 5 minuten laten afkoelen en dan peilen. Dat ging toendertijd over mijn e36 325i en mijn e36 m3 was hetzelfde volgens hem.

ondertussen is het bijgevulvd. thx voor al het advies
-
De eerste keer krijg je alleen een boete
Maar ik adviseer het ook niet aangezien je niet verzekerd bent in het geval van een aanrijding oid...

- JurT
Je werkt in een garage... dan zal er toch vast een collega, vriend of familielid zijn die de auto warm kan rijden...?
-
soms. probleem is familie zit in buitenland. en heb verder geen vrienden met rijbewijs in de buurt van waar ik woon allemaal minimaal 1 uur rijden. en tja collega's die willen er niks mee te maken hebben want het is geen fiat of alfa -.-JurT schreef:Je werkt in een garage... dan zal er toch vast een collega, vriend of familielid zijn die de auto warm kan rijden...?