M differentieel van 0 tot 100% lock LSD

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

M differentieel van 0 tot 100% lock LSD

Bericht door GTRene » 02 aug 2011, 12:24

wat een prachtig stukje techniek zo'n M diff, ze begonnen er mee op de E46 M3 maar schijnt een groot huis te zijn? 210mm ofzo.
locked van 0 tot 100% wat zou zoiets mooi zijn onder de E30 en E36 en Z3 modellen.

hier wordt het systeem getest, leuk om het verschil te zien, in bepaalde zaken heb je dus ook weinig aan de 25% LSD :D
German but easy to follow. 3 cars:
BMW 645i - open differential (ie lame)
BMW M5 e39 - LSD with 25% lockup
BMW M6 - LSD with a 0-100% fully variable lockup (BMW M Variable Differential).

The Variable Diff was introduced on the BMW e46 M3 and is also in the e60 M5, but not the older stuff. Now visualise how an LSD (with high lockup, say 50% plus) would help driving on our $hitty muddy roads, snow and ice etc. True mechanical LSDs are super important to RWD cars and FWDs with decent power/torque.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CIH0V8pg ... r_embedded[/youtube]

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: M differentieel van 0 tot 100% lock LSD

Bericht door steve smith » 02 aug 2011, 12:28

Persoonlijk vind ik dat een heel irritant diff. De speling op 1 uitgaande flens die steeds erger wordt, het geklapper wat er uit voortkomt, en bovendien die diffs hebben ook niet een heel lang leven. De CSL's hier zitten nieuwe onder, Andre had onder de CSL ook al een nieuwe en die van Bart heeft een vracht speling waar je u tegen zegt. Zou zelf eerder voor een Quaife of Drexler gaan, Dat M-diff is in mijn ogen highly overrated.

Het past gewoon in een 210 huis, ik weet iemand die onder een e34 540i/6 een e46 M3 sperklok ingebouwd heeft.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40242
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: M differentieel van 0 tot 100% lock LSD

Bericht door Knot » 02 aug 2011, 12:39

25% gaat idd niet van zn plek als er op 1 wiel echte helemaal geen grip is, dat zag ik ook in de sneeuw met 1 wiel op ijs en andere op asfalt... dacht dat mn E36 sper kapot was maar blijkbaar is er altijd enige kracht nodig voor het werkt. Dan heb je wel voordeel van zo'n 0-100 sper.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: M differentieel van 0 tot 100% lock LSD

Bericht door MartijnGizmo » 02 aug 2011, 13:00

Kun je die 'tegenkracht' niet creëren door met links iets te remmen?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M differentieel van 0 tot 100% lock LSD

Bericht door GTRene » 02 aug 2011, 13:01

die speling op zo'n M diff, komt dat meer na slijtage van de plaatjes oid?

op een Z3 M zit bv een 188mm huis daar past ie sowieso niet in :D

een Quaife schijnt inderdaad ook een fijn diff te zijn, nu hoeft het allemaal niet zo duur te zijn, ik las ergens dar er bv in een Z3 3.0 geen platen sper zit maar meer iets wat op een quaife systeem lijkt?
zal waarschijnlijk ook in bepaalde Z4 zitten, wie heeft er ervaring met die tandwiel systemen...

hoe rijd zoiets in verhouding tot een platen sper, is het echt net zoiets als de Quaife?

Gebruikersavatar
yorick
Berichten: 996
Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
Locatie: piershil

Re: M differentieel van 0 tot 100% lock LSD

Bericht door yorick » 02 aug 2011, 18:19

Had laatst een e46 M op de brug en ontdekte ook die speling op de rechter aandrijfas. Dacht dat het goed mis was, je hoorde het tijdens het rijden idd klapperen.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: M differentieel van 0 tot 100% lock LSD

Bericht door GTRene » 02 aug 2011, 18:28

de 1M heeft toch ook zo'n sperrend diff?
of zouden ze die verbeterd hebben, neem toch aan dat BMW ook berichten krijgt over die M diffs?

Online
Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5443
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem

Re: M differentieel van 0 tot 100% lock LSD

Bericht door Kasteel » 02 aug 2011, 19:04

Het is eigenlijk altijd een compromis dat je zoekt in een diff, eigelijk krijg je nooit 100% wat je altijd nodig hebt. Zelf vind ik m sper wel aangenaam werken, zowel remmend als accelererend naar de 100% te krijgen, enige nadeel is idd dat het niet voor de eeuwigheid gemaakt is, hoewel er genoeg voorbeelden zijn van mensen die er eeuwen mee doen.

Andre schreef er laatst ook een stukje over en nam daarin ook de vergelijking mee met de diffs onder Porsches en de voor- en nadelen van bijv 25% of 40%.

Kort gezegd:
25%, spert minder, stuurt daardoor makkelijker in
40%, spert beter, stuurt daardoor iets minder goed in
M-diff, zou de voordelen van een hoog sper-% (tractie/controle) moeten hebben, met de voordelen van een laag sper-% (insturen), echter komen daar wel wat nadelen bij (zie ook post van Steve).
Quaiffe, spert goed, soepel, garantie, geen/weinig geluiden, spert alleen niet bij remmen
Drexler, puur autosport-sper, stuk duurder en wellicht wat too much voor gemend gebruik

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: M differentieel van 0 tot 100% lock LSD

Bericht door Bert ///M3 » 02 aug 2011, 19:15

Een vast sperpercentage hoeft niet garant te staan voor slechter insturen.

Je kan zo'n ding namelijk ook zo maken dat je alleen onder acceleratie sper hebt.

Voordeel van sperren onder deceleratie is dat je achterwielen minder snel blokkeren met RWD auto's. Daarom zetten ze vaak ook een beetje sper op de deceleratie zijde. Maar heb je een FWD dan doet het niks en doen ze alleen de acceleratie zijde.

Je kan die werking dus ook assymetrisch maken. Ik heb bijvoorbeeld 45% sper acceleratie en 25% deceleratie.

BMW Motorsport gebruikt die variabele diffs trouwens niet die rijden met Drexler. Daar kan je dan verschillende drukringen bij kopen zodat je zelf kan bepalen of je 40-50-60 wilt, zelfs 75% als het moet. Die variabele clusters worden alleen op straatauto's gebruikt.

steve smith
Berichten: 4500
Lid geworden op: 14 feb 2008, 22:40
Locatie: Achter het stuur

Re: M differentieel van 0 tot 100% lock LSD

Bericht door steve smith » 02 aug 2011, 21:45

Simpel gezegd: die speling is wat de pomp bedient die de sperplaten aandrukt. Alleen die speling wordt groter....

Jurrian
Berichten: 247
Lid geworden op: 17 mar 2011, 21:14

Re: M differentieel van 0 tot 100% lock LSD

Bericht door Jurrian » 03 aug 2011, 19:30

Het E46 M3 diff is dan weer geen platensper, maar een visco/platensper.

Ik ben vooral benieuwd naar het diff wat M onder de nieuwe M5 heeft gezet. Een platensper die extern elektronisch word aangestuurd. Ik neem aan dat je daarmee met de M-knop van binnen kan aangeven of hij geen of veel sper moet leveren. Leuk speelgoed. En dan kunnen ze ook mooi instellen dat het diff onder deceleratie niet ook tot 100% sperren zal. Want dat doet het huidige M3 sper dus wel.

Nadeel van die differentielen die dus die viscositeit olie gebruiken is dat de siliconen die voor de viscositeit zorgen bij circuit gebruik gewoon verbranden door de hoge temperaturen die je diff oploopt. En met de verbranding van die siliconen vermindert ook je sperwerking. Zo kan je het na een lange dag flink gummen al vrijwel verbruiken. Dan hoef je echter alleen de olie te vervangen, alleen is deze wel vrij duur.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bjorn1404 en 3 gasten