Te Koop: VW Lupo SDI 260 PK

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Nils

Te Koop: VW Lupo SDI 260 PK

Bericht door Nils » 17 jul 2011, 10:14

Na altijd dagelijks met getunede auto's rond te hebben gereden waar ik af en toe lol mee heb, heb ik een tijdje terug de beslissing genomen om 1 dagelijkse auto te gaan rijden en 1 hobby auto.

Dagelijks (50.000 km per jaar) rij ik nu een Seat Arosa 1.4 TDI 3 cylinder met een ARL turbo en verstuivers. 138 PK en 288 NM.

Afbeelding

Als hobby auto heb ik een Lupo 1.7 SDI gekocht met 1.9 TDI conversie.
De auto is opgebouwd door Johan van Van Vught Tuning.

Volkswagen Lupo 1.7 SDI
60 pk 115 nm

Afbeelding

Opties
Geen :P

Aanpassingen
Motor
1.9 TDI pompverstuiver motorcode AXR
race nokkenas
grote verstuivers
gt2260V
FMIC
2,5" uitlaat vanaf turbo met 1 demper (simons)

Overbenging
sachs race koppeling
quaiffe sperdiff
Aangepaste aandrijfassen
Langere 5-bak

Onderstel
Seat Ibiza 6L fusee's
5x100 met schijven rondom
billstein dempers Seat Ibiza Cup auto
ERS veren 80kg voor/50kg achter (geloof ik)
alle rubbers vervangen voor zwarte powerflex

Interieur
Volledig gestript
Corbeau verstelbare kuipstoelen
Cobra 4-punts gordels

Resultaat
280pk/520Nm
Zo heeft Johan zelf een tijdje gereden, maar de setup is vervolgens terug gezet naar 270 PK en 480 Nm voor betere driveability.

Toen uiteindelijk de verstuivers het hadden begeven is er een maat kleiner terug geplaatst. Helaas halen die maar maximaal 260 PK. Tevens heb ik Johan toen gevraagd het piek koppel af te vlakken. Hij draait dus niet meer met een piek van 480 Nm maar mooi met een rechte lijn op 440 Nm.

+- 0-180 in 13sec

Afbeelding

Filmpje op straat

Klein tacho filmpje 100-160

60-215 km/h (ook topsnelheid in de toerenbegrenser met de oude bak er nog op)

Nu loopt hij met de nieuwe bak theoretisch 270 km/h :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wishlist
Race stuurtje
Rolkooi
Nog grotere remmen
6 bak zodat hij naar de 300+ pk kan
Laatst gewijzigd door Nils op 05 okt 2011, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Nils

Re: Tracktool en speeltje: VW Lupo SDI 260 PK

Bericht door Nils » 17 jul 2011, 10:14

Hier ook nog even een foto van het interieur

Afbeelding

Afbeelding

Ook een Whiteline Anti Roll Bar gemonteerd voor de achterkant.

Afbeelding

Door de achterbrug stijver te maken wordt de auto neutraler.
Standaard (en zeker met de zware 1.9 tdi) is de auto onderstuurd. Door hem achter stijver te maken nijgt hij iets meer naar overstuur toe.

De snelheidsmeter van de tellerunit deed het even niet. Dacht eerst dat het in de tellerunit zat, dus voor 75 euro gebruikte benzine unit op de kop weten te tikken.
Uiteindelijk was er toch een kabelbreuk. Omdat er een aangepaste kabelboom in zit was het flink zoeken, maar uiteindelijk een slechte verbinding gevonden.

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

De toerenteller komt nu beter uit, gezien ik hem tot 5500 tpm door kan trekken :devil: . De snelheidsmeter komt nog steeds niet in de buurt. Vorig weekend 235 op GPS gereden.. (en zat nog veel meer in)

Daarnaast wilde ik de auto echt een compleet standaard look geven. Daarom heb ik alles stickers op de auto verwijderd. Tevens de voorbumper aangepast. Een nieuwe onderlip gekocht, en alleen weg gehaald wat echt nodig was.

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Tevens de witte velgen (die een racy look geven) vervangen voor licht gewicht BBS velgen. De witte (CMS) velgen waren ook niet zwaar, maar deze zijn met 5kg toch 2 kilo lichter. En geeft zo een veel meer standaard look :roll:
Afbeelding

Hier nog een preview van de volgende MOD
Afbeelding

Mn galaxy tab past qua breedte precies in de dubbel din.
Samen met de bleutooth OBD adapter kan ik zo een digitaal dashboard maken, muziek luisteren, en alle mobiele en vaste flitspalen in de gaten houden.

Rupie

Bericht door Rupie » 17 jul 2011, 10:22

Geweldig dit soort auto's.

GTRene

Bericht door GTRene » 17 jul 2011, 10:25

whaha, lol zo'n klein ding met dat vermogen.
zit de teller sensor trouwens op de vooraandrijving? gezien hij eerst ff doorslaat (de teller net als banden)
wel lache als je met zo'n ding een andere auto inhaalt :D

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 17 jul 2011, 11:48

geweldig gaaf!! zo'n standaard look met zoveel power :wave: :D

Nils

Bericht door Nils » 17 jul 2011, 11:58

Thnx!

En sensor zit op de uitgaande as van de bak, dus begin is inderdaad wielspin.

Auto is btw aanvankelijk gebouwd voor de sprint. Ben hem zelf nu aan het aanpassen voor op circuit.

Er zaten zulke zware veren onder dat er op de snelweg niet meer mij te rijden was (bij een hobbel kwam de auto compleet los en duikte hij naar voren). Dat is nu opgelost.

Ga me nu een beetje bezig houden met de setup voor op circuit. Ik ben hier echter nog een flinke noob in, dus alle tips zijn welkom. Zie hier: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =7&t=23241

Knot

Bericht door Knot » 17 jul 2011, 12:27

Hij gaat goed van zn plek zeg... wielspin rond de 100 nog :D

Tim R

Bericht door Tim R » 17 jul 2011, 14:17

Blijft een uber vette auto. Je daily trouwens ook, lijkt me ook geen straf.

Nils

Bericht door Nils » 17 jul 2011, 15:33

Daily is voor mij wel een paar stappen terug (gelukkig heb ik wel nog airco en alles elektrisch), maar qua rijden is het erg grappig. Hier kan je de gemiddelde lease rijder nog steeds goed mee pesten.. Echt leuk om de irritatie op het gezicht te zien van iemand met een Passat 2.0 TDI die even denkt de Arosa er uit te trekken, en dan uiteindelijk de Arosa toch voor moet laten gaan.. :devil:

Door het lage gewicht en goede bakverhouding loopt hij gelijk op met een 180 PK Audi TT van 0 tot 200 km/h. Grote 16 inch wielen zorgen er bovendien voor dat ik super relaxed kan cruisen en de auto weinig toeren maakt. Vorige week 1 op 22 gereden.. en dat met een auto met 140 pk.. Meestal rij ik 1:18 met normaal rijden (130 a 140 op de snelweg).

Tja.. en met de Lupo..
..mensen snappen het gewoon niet.. (of geloven het niet)
Als ik normaal rij, of de motor stationair draait, is het geluid ook nog gewoon beschaaft. Als ik dan ff gas geef zijn ze echt stom verbaasd..

Erg leuk, beetje spelen met een BMW 335d coupe.. elke keer probeert hij het weer en loop ik hard uit.. uiteindelijk trekt de bestuurder zn schouder op zo van.. hoe kan dat... en krijg ik toch nog wel een duimpje.. :mrgreen:

Maarja.. probeer het geweld op straat een beetje te beperken want hij rijdt best gevaarlijk en je moet continue goed bij de les zijn. Daarom wil ik me nu ook vooral concentreren op betere wegligging en er straks vaker mee het circuit op.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 17 jul 2011, 15:52

*durft niet meer te sprinten tegen zwarte Lupo's*

Allebei erg gave apparaten :thumbup:

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 17 jul 2011, 19:13

Blijft een stoer ding die Lupo. Jij hebt hem dus overgenomen van Iwan?
Lijkt een stuk beter met originele onderlip. Ik persoonlijk had de intercooler ook nog even matzwart gespoten en zwarte koppelslangen gekocht ;)

Succes met de auto`s!

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 17 jul 2011, 19:25

Wat onwijs gaaf zo'n Lupo! Ik zou bij ieder verkeerslicht weer in m'n broek pissen van het lachen :lol:

Nils

Bericht door Nils » 18 jul 2011, 06:23

René Kloeze schreef:Blijft een stoer ding die Lupo. Jij hebt hem dus overgenomen van Iwan?
Lijkt een stuk beter met originele onderlip. Ik persoonlijk had de intercooler ook nog even matzwart gespoten en zwarte koppelslangen gekocht ;)

Succes met de auto`s!
Heb hem inderdaad over genomen van Iwan.

Had gehoopt dat ik de slangen niet hoefde te vervangen, maar zal inderdaad een keer zwarte slangen plaatsen.

RVV

Bericht door RVV » 18 jul 2011, 09:33

Stoer project!

Niels9

Bericht door Niels9 » 18 jul 2011, 11:10

Als de hele auto "origineel" lijkt is het juist gaaf als mensen zitten te kijken waarom er dan in hemelsnaam zo'n intercooler voor zit! :D

lykel

Bericht door lykel » 18 jul 2011, 12:35

hey nils jij ook hier. :D Blijven stoere wagentjes met dat vermogen. :D Wanneer ga jij circuit rijden met de lupo?

Macboy

Bericht door Macboy » 18 jul 2011, 19:32

Geweldig project ! De ultieme wolf in schaapskleren :thumbup:

Nils

Bericht door Nils » 18 jul 2011, 21:13

lykel schreef:hey nils jij ook hier. :D Blijven stoere wagentjes met dat vermogen. :D Wanneer ga jij circuit rijden met de lupo?
Moet hem nog ff uitlijnen.. maar dat houdt me niet tegen..

Een kleine olie lekkage wel..

Vorige keer hele blok schoon gemaakt, stukje rijden, was het weer goed nat aan de achterzijde waardoor ik niet kan zien waar het vandaan komt.

Weer blok schoon gemaakt. Stationair laten draaien en er onder blijven kijken (op straat op de krik).. maar dan blijft hij kurk droog. Lijkt wel of het alleen wil lekken als een stukje goed gas ga geven.

Moet ff een keer een brug regelen zodat ik goed kan kijken. Komt er alleen steeds niet van door tijd gebrek. Geloof niet dat het schokkend is (zal waarschijnlijk kleppendekselpakking zijn, keerring van kruk as aan de d-riem zijde, of evt een pakking van de olie leiding op de turbo of het blok.) In het olie verbruik zie ik het trouwens niet terug dus het is ook minimaal.

PD power

Bericht door PD power » 18 jul 2011, 21:59

Pd blokken willen nog wel eens boven bij de kop lekker, als je er achter staat links, daar zit een soort kogeltje met name als de olie wat heter wordt zweet het daar wat, ziet er niet helemaal fris uit, maar het zal nog geen 200 ml op 15.000 km zijn.

Kun je ook niks aan doen.

hendri

Bericht door hendri » 19 jul 2011, 22:33

Dit is serieus grappig :clap:
Loopt erg goed zo'n diesel. Mooie projecten, vooral die Race-edition!

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 25 jul 2011, 17:51

Reed je zojuist toevallig op de A15 bij Gorinchem met je Arosa?

Nils

Bericht door Nils » 25 jul 2011, 22:02

Euh... ja..

Jij volgde mij zeker net met die Volvo tot zeker op zekere snelheid om daarna (verstandig) af te kappen.. ?

Of zag je me later achter die motor agent aanrijden :roll:
Laatst gewijzigd door Nils op 25 jul 2011, 22:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 25 jul 2011, 22:06

papiertje inleveren? :roll:

Nils

Bericht door Nils » 25 jul 2011, 22:18

Nee, hij kon me snelheid niet meten en wilde me bekeuren op basis van zijn vermoeden. Ik heb me er onderuit weten te lullen..

Ik kwam van de grote fly-over bij Ridderkerk richting Spijkenisse. (handig.. streetview)
Ik reed in de bocht rond de 140, om daarna ff stukje naar beneden toe door te knallen tot het stuk waar je van 4 naar 3 banen gaat.

Vlak na de fly-over kwam er een motor agent invoegen (vanuit Ridderkerk) die ik niet had gezien.
Hij probeerde mee op te rijen maar kon niet meekomen omdat hij gehinderd werd door langzaam verkeer rechts.

Uiteindelijk haalde ik op "het laatst" nog een auto in waar het van 4 naar 3 banen gaat. Hij beweerde dat ik daar de witte lijnen zou hebben geraakt terwijl dit absoluut niet zo was. Daar werd ik voor aanghouden (snelheid was een opmerking).

Ik vertelde hem gewoon de waarheid. Dat ik het redelijk zou vinden dat ik bekeurd zou worden voor de snelheid. Dat deed ik 100% zelf en was gewoon mijn eigen verantwoordelijkheid (en niet goed), alleen ik zei hem ook dat ik echt 100% zeker weten niet over de witte lijnen reed en de inhaal manoeuvre ruim binnen de lijnen was. Hij reed ook zeker 50 tot 100m achter mij, dus hij kon het ook nooit goed zien. En als het wel zo was had ik het ook gewoon toegegeven.

Uiteindelijk zij hij dat ik zeker 135 reed en dat hij me toch een boete wilde geven voor over de witte lijnen rijden want die zou goedkoper zijn..(en daarmee vond hij dat hij mij matste).
Toen hij terug kwam van zn bonnenboekje bestuderen zij hij dat ze beiden 180 euro zouden zijn, maar dat hij het bij een waarschuwing laat. Dus ik heb hem vriendelijk bedankt en een fijne dag toegewenst zonder verdere discussie :D

Wout309t
Auto: A4 40TFSI

Bericht door Wout309t » 25 jul 2011, 22:45

Nils schreef:Euh... ja..

Jij volgde mij zeker net met die Volvo tot zeker op zekere snelheid om daarna (verstandig) af te kappen.. ?

Of zag je me later achter die motor agent aanrijden :roll:
Ik was verstandig ja, vlot karretje, al kon ik vrij makkelijk volgen. Moest elke keer van het gas. Denk dat je veel mensen verrast. Toen je me eerst voorbij kwam stuiven, moest ik gelijk aan dit topic denken...

Plaats reactie