m3 blok inbouwen e36
-
m3 blok inbouwen e36
[hallo. ik heb een e36 325i. ik wil eigenlijk wel een m3 hebben. maar aangezien mijn auto nog in topstaat is was ik benieuwd aan hoeveel je zou moeten denken als bv bas roos of offenga een 3,0 of een 3,2 met toebehoren zou inbouwen... moet er ook veel met de kabelboom enO gedaan worden? Met 4000 kom je een heel ennd volgens mij...
-
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Re: m3 blok inbouwen e36
siep wokkel schreef:[hallo. ik heb een e36 325i. ik wil eigenlijk wel een m3 hebben. maar aangezien mijn auto nog in topstaat is was ik benieuwd aan hoeveel je zou moeten denken als bv bas roos of offenga een 3,0 of een 3,2 met toebehoren zou inbouwen... moet er ook veel met de kabelboom enO gedaan worden? Met 4000 kom je een heel ennd volgens mij...
Gewoon Offenga even bellen

- Niels
- Auto: Prius+
Het goedkoopste is denk ik om een UK M3 te kopen en alles over te bouwen. Wel een mooi klusje 

- Martijn_bmw
4000 voor de arbeid bedoel je
nee, ik denk niet dat je het voor 4K redt, complete ombouw + delen gaat wel wat meer kosten

nee, ik denk niet dat je het voor 4K redt, complete ombouw + delen gaat wel wat meer kosten

- Bert ///M3
Kale motor is iets van 2500 euro denk ik, wat meer voor een 3,2 zeg 3000 ex.
Komt nog bij dat je wel wat dingen vernieuwen wilt, bijvoorbeeld drijfstanglagers dat is een makkelijk klusje als zo'n ding toch op de bok staat. 400 euro. Even waterpomp los etc.
Motor omwisselen zelf is niet zo'n probleem zo'n ding zit er zo in.
Alleen heb je waarschijnlijk nog wel wat randzaken nodig zoals koelwatertankje en een radiateur, aantal slangen enz. Spanrollen als je toch bezig bent. Vaak hebben die 2e hands motoren ook geen stuurbekrachtiging meer enz. Tellerbak is anders. Nieuwe motor en baksteunen.
Bij een 3,2 is het iets meer werk omdat je ook met EWS 2 zit dat moet overgebouwd en weg geprogrammeerd. Wil je een 6 bak dan heb je ook een kortere cardan nodig, andere benzinepomp.
Denk dat je even realistisch wel op een duizendje of 6-7 moet rekenen voor het er in zit als je het goed wilt doen. Nog even wat meer voor een 3,2.
Overbouwen uit een UK M3 is misschien makkelijker/goedkoper inderdaad.
Komt nog bij dat je wel wat dingen vernieuwen wilt, bijvoorbeeld drijfstanglagers dat is een makkelijk klusje als zo'n ding toch op de bok staat. 400 euro. Even waterpomp los etc.
Motor omwisselen zelf is niet zo'n probleem zo'n ding zit er zo in.
Alleen heb je waarschijnlijk nog wel wat randzaken nodig zoals koelwatertankje en een radiateur, aantal slangen enz. Spanrollen als je toch bezig bent. Vaak hebben die 2e hands motoren ook geen stuurbekrachtiging meer enz. Tellerbak is anders. Nieuwe motor en baksteunen.
Bij een 3,2 is het iets meer werk omdat je ook met EWS 2 zit dat moet overgebouwd en weg geprogrammeerd. Wil je een 6 bak dan heb je ook een kortere cardan nodig, andere benzinepomp.
Denk dat je even realistisch wel op een duizendje of 6-7 moet rekenen voor het er in zit als je het goed wilt doen. Nog even wat meer voor een 3,2.
Overbouwen uit een UK M3 is misschien makkelijker/goedkoper inderdaad.
- Robin Hartog
@Bert & Niels: Waarom precies een UK M3?
- Bert ///M3
Kosten geen ruk en je hebt het zaakje compleet.
Bijvoorbeeld je hebt voor 3500 pond een UK M3 staan. Compleet 3,2 met alle aanbouwdelen. Daar heb je hier nog niet eens een motor voor.
Je kan dan alles dus gewoon overzetten. 6-7K die ik boven schat is voor alleen de motor als je een 3.0 bij Holtrop haalt en wat frisse onderdelen gebruikt zoals motorsteunen, lagerschalen, radiateur enz. Evt ook een koppeling en noem het allemaal maar op. Plus nog wat arbeidsuren.
Maar wat denk je van remmen achteras etc. Dit zit er dus allemaal op als je een complete auto uit de UK haalt.
Uitlaatsysteem was ik ook nog even vergeten dat komt er ook nog bij. Zit er ook al op bij een UK auto. Zo zijn er vast wel meer dingen.
Wat ik ook niet meegerekend heb is dat die 325i motor nog wel weer te verkopen is dat scheelt weer wat.
Bijvoorbeeld je hebt voor 3500 pond een UK M3 staan. Compleet 3,2 met alle aanbouwdelen. Daar heb je hier nog niet eens een motor voor.
Je kan dan alles dus gewoon overzetten. 6-7K die ik boven schat is voor alleen de motor als je een 3.0 bij Holtrop haalt en wat frisse onderdelen gebruikt zoals motorsteunen, lagerschalen, radiateur enz. Evt ook een koppeling en noem het allemaal maar op. Plus nog wat arbeidsuren.
Maar wat denk je van remmen achteras etc. Dit zit er dus allemaal op als je een complete auto uit de UK haalt.
Uitlaatsysteem was ik ook nog even vergeten dat komt er ook nog bij. Zit er ook al op bij een UK auto. Zo zijn er vast wel meer dingen.
Wat ik ook niet meegerekend heb is dat die 325i motor nog wel weer te verkopen is dat scheelt weer wat.
- Robin Hartog
Dat scheelt behoorlijk wat ja. Waarom zijn die UK M3's zo goedkoop?
Als je hem in Nederland wil rijden kost dat alleen een ombouw van right hand naar left hand drive, lijkt me? Dan zou je voor 7 a 8k klaar zijn inclusief importeren en ombouwen?
Als je hem in Nederland wil rijden kost dat alleen een ombouw van right hand naar left hand drive, lijkt me? Dan zou je voor 7 a 8k klaar zijn inclusief importeren en ombouwen?
- GTRene
zo is het ook, je kan zelfs je oude delen weer in die UK M3 zetten en verkopen als koopje en zo vang je ook nog wat als complete auto.
zo heb ik ook al gekeken naar een Z3 M die bv al de kleur heeft van mijn auto Titan Silver, dan alle delen overzetten en de rest weer doorverkopen
Wat ook kan is samen zoiets kopen in mijn geval (gewoon voorbeeld)
ik draai alle delen die ik kan gebruiken van zo'n Z3M af en iemand anders haalt de complete aandrijflijn e.d. eruit en de rest verkoop je weer door aan iemand anders die weer wat kan gebruiken
Zo hoeft het niet veel te kosten, tis alleen wat geleur en je moet wat ruimte hebben.
zo heb ik ook al gekeken naar een Z3 M die bv al de kleur heeft van mijn auto Titan Silver, dan alle delen overzetten en de rest weer doorverkopen

Wat ook kan is samen zoiets kopen in mijn geval (gewoon voorbeeld)
ik draai alle delen die ik kan gebruiken van zo'n Z3M af en iemand anders haalt de complete aandrijflijn e.d. eruit en de rest verkoop je weer door aan iemand anders die weer wat kan gebruiken

Zo hoeft het niet veel te kosten, tis alleen wat geleur en je moet wat ruimte hebben.
- Robin Hartog
Zet me toch weer aan het denken voor volgend jaar... Half jaar ofzo doorsparen voor zo'n M3 of toch 'gewoon' een 318iS...
- GTRene
ze hebben daar zelfs leuke m3 LHD te koop voor weinig.Robin Hartog schreef:Zet me toch weer aan het denken voor volgend jaar... Half jaar ofzo doorsparen voor zo'n M3 of toch 'gewoon' een 318iS...
- Niels
Ik denk dat ombouwen naar LHD + BPM niet interessant is qua kosten t.o.v. de waarde. Als je al een mooie E36 hebt dan kun je gewoon shoppen voor een lelijk ding met wat schade en roest. Dat drukt de aanschafprijs natuurlijk lekker. Daarnaast hou je lekker veel onderdelen over die je ook weer kunt verkopen. Financieel technisch gezien gewoon het meest aantrekkelijke volgens mij. Je moet alleen wel technisch een goed apparaat kopen....Robin Hartog schreef:Als je hem in Nederland wil rijden kost dat alleen een ombouw van right hand naar left hand drive, lijkt me? Dan zou je voor 7 a 8k klaar zijn inclusief importeren en ombouwen?
- Bert ///M3
Ander onderwerp maar als dat de doorslag geeft koop dan die 318iS maar.Robin Hartog schreef:Zet me toch weer aan het denken voor volgend jaar... Half jaar ofzo doorsparen voor zo'n M3 of toch 'gewoon' een 318iS...
Vergeet niet dat een M3 destijds een auto van rond de 180.000 gulden was. Kosten tegenwoordig weinig meer maar je merkt dat evengoed in onderhoudskosten. Haal bijvoorbeeld maar eens een nieuw setje draagarmen en spoorstangen bij de dealer en kijk wat je kwijt bent. Val je van je stoel.
- Niels
Absoluut mee eens Bert. Even
een paar duizend extra sparen en dan M3 rijden werkt niet zoals je het in gedachten hebt. Een vriend van me verkocht vorig een hele nette probleemloze E36 318is Coupe voor minder dan 3K. Een E36 M3 in dezelfde staat kost zeker 10K en daarnaast loop je gewoon meer financiele risico's als dingen vervangen moeten worden, heb je hogere running costs etc.

-
Thnx voor de reacties. Het is natuurlijk niet alleen de aanschaf idd. Zat zelf ook al aan een auto uit engeland te denken. Kan ook wel een hoop zelf opzich.
Kan je bij zo'n 3.0 gewoon dezelfde bedrading houden en is het vooral mechanisch?
Als je voor 4k een auto uit engeland hebt, verkoop je wat brut los voor 1500. Oude motor etc. Valt t best mee.
Kan je bij zo'n 3.0 gewoon dezelfde bedrading houden en is het vooral mechanisch?
Als je voor 4k een auto uit engeland hebt, verkoop je wat brut los voor 1500. Oude motor etc. Valt t best mee.
- Martijn_bmw
+1 daarom rij ik ook geen M3.... aanschaf is geen probleem, maar de runnig costs is een heel ander vehaalBert ///M3 schreef:Ander onderwerp maar als dat de doorslag geeft koop dan die 318iS maar.Robin Hartog schreef:Zet me toch weer aan het denken voor volgend jaar... Half jaar ofzo doorsparen voor zo'n M3 of toch 'gewoon' een 318iS...
Vergeet niet dat een M3 destijds een auto van rond de 180.000 gulden was. Kosten tegenwoordig weinig meer maar je merkt dat evengoed in onderhoudskosten. Haal bijvoorbeeld maar eens een nieuw setje draagarmen en spoorstangen bij de dealer en kijk wat je kwijt bent. Val je van je stoel.

- Knot
Het klinkt allemaal leuk maar ik denk dat je beter gewoon een E36 M3 uit NL of DLD kunt kopen. Ombouw is beter te doen als je zelf kunt sleutelen en de ruimte ervoor hebt. Uren tikken aardig door.
- GTRene
ja, ik zat gister ook nog eens verder na te denken, beste is gewoon een LHD exemplaar de rest delen kun je dan makkelijker verkopen...
of koop zo'n auto in precies dezelfde kleur en bewaar hem (als je plek hebt) voor reserve onderdelen
dan kun je later bij schade ofzo zo delen overzetten zonder te spuiten.
hoe dan ook, een LHD exemplaar verkoop je makkelijker omdat vele goede onderdelen om bv door te verkopen, ook voor LHD gemaakt zijn.
of koop zo'n auto in precies dezelfde kleur en bewaar hem (als je plek hebt) voor reserve onderdelen

hoe dan ook, een LHD exemplaar verkoop je makkelijker omdat vele goede onderdelen om bv door te verkopen, ook voor LHD gemaakt zijn.
- JurT
Ik heb dit ook ooit eens overwogen om te doen. Uiteindelijk besloten om toch maar voor een originele M3 te gaan. Bas Roos had een optel sommetje gemaakt wat de ombouw ging kosten.... Daar had ik een leuke m3 voor en had dan nog wat geld over voor onderhoud en benzine
Voordeel wel bij een ombouw wat al is aangegeven is dat je overal makkelijker en sneller bijkomt voor onderhoudt en vervanging als je het blok op een pallet hebt.

Voordeel wel bij een ombouw wat al is aangegeven is dat je overal makkelijker en sneller bijkomt voor onderhoudt en vervanging als je het blok op een pallet hebt.
-
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
ik zit ook nog altijd te denken om mijn 328i een m3 blok in te hangen. Ik doe alles gewoon zelf. UKm3 ernaast, de motor + delen verpatsen en je hebt voor wehnagh een m3 blok in je auto hangen. Maarja, dan.... is het nog 'maar' een 328i met m3 motor. Niks speciaals.
Maar running costs van een m3 motor tov een normale veel hoger? Zal op de lange duur wel meevallen. Ik zou gewoon op 95 door blijven rijden. Kleppenstellen zal je moeten doen heel soms, lagers motorsteunen vanos waterpomp en rollen etc kijk je na als de motor er naast hangt.....
Of vergeet ik wat
Maar running costs van een m3 motor tov een normale veel hoger? Zal op de lange duur wel meevallen. Ik zou gewoon op 95 door blijven rijden. Kleppenstellen zal je moeten doen heel soms, lagers motorsteunen vanos waterpomp en rollen etc kijk je na als de motor er naast hangt.....
Of vergeet ik wat

-
helemaal mee eens, tevens wel jammer dat de onderdelen van een auto niet in waarde terug lopenBert ///M3 schreef:Ander onderwerp maar als dat de doorslag geeft koop dan die 318iS maar.Robin Hartog schreef:Zet me toch weer aan het denken voor volgend jaar... Half jaar ofzo doorsparen voor zo'n M3 of toch 'gewoon' een 318iS...

- Niels
Een Vanos voor een M3 3.2 zit op 1700,- meen ik, vergeet dat nietsiegerdehaan89 schreef:vanos waterpomp en rollen etc kijk je na als de motor er naast hangt.....
Of vergeet ik wat

Op zich vind ik ombouwen niet zo gek hoor maar dan moet je zelf de ruimte hebben en de kennis om het zelf te doen. Als je zelf een hele mooie E36 hebt dan valt het niet mee om een M3 in eenzelfde staat te vinden. Daarnaast is een M3 koets al die jaren veel zwaarder belast meestal. Bouw je een mooie 320i om dan zou je wel eens een hele frisse M3 kunnen hebben aan het uiteindelijk

- Peter-Paul
Vergeet niet dat de carrosserie van een E36 M3 wel degelijk anders is bij de versnellingsbak steunen & achteras. Ook zal je een ander subframe moeten kopen mocht je een X-Brace willen monteren.
-
Als je een uk haalt kan je het subframe overzetten. Bij de achteras kan je de verstevigingsplaten zelf inlassen. Wat is er bij de bak anders dan?
Je kan ook altijd nog bij de rdw langs gaan en hem laten keuren? Omdat de motor in eenzelfde model is geleverd kost dat haast niks volgens mij...
Je kan ook altijd nog bij de rdw langs gaan en hem laten keuren? Omdat de motor in eenzelfde model is geleverd kost dat haast niks volgens mij...
-
- Auto: Land Rovers / Alfa Romeos
Siep, PP,
subframe hoeft niet vervangen te worden ivm een X-brace.
Ik heb gewoon mijn originele subframe van de 328i er nog onder zitten en een brace gemonteerd.
Heb draadbussen in de (reeds voorgeboorde) gaten getrokken en bouten erin gedraait.
Ik heb er inmiddels 7000km op zitten over alle soorten wegen. Lange stukken 220+ rijden op de duitse autobahn, bochten kuilen bulten..... Hij zit nog steeds.
en mocht het uiteindelijk niet houden, las ik hem toch vast?
subframe hoeft niet vervangen te worden ivm een X-brace.
Ik heb gewoon mijn originele subframe van de 328i er nog onder zitten en een brace gemonteerd.
Heb draadbussen in de (reeds voorgeboorde) gaten getrokken en bouten erin gedraait.
Ik heb er inmiddels 7000km op zitten over alle soorten wegen. Lange stukken 220+ rijden op de duitse autobahn, bochten kuilen bulten..... Hij zit nog steeds.
en mocht het uiteindelijk niet houden, las ik hem toch vast?