ESP storing Leon 1

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

ESP storing Leon 1

Bericht door Richardt. » 07 jul 2011, 13:12

Toen ik mijn auto )Seat Leon 1 1.8 20VT) kocht was deze full-option op de cd wisselaar, navi en........ cruise control na.

De eerste twee kan ik prima zonder leven, maar na een half jaar heb ik een cruise control hendel besteld. Kabel besteld. Ding er met een paar uurtjes prutsen erin gemaakt.
Naar de dealer gereden, CC in laten lezen en ik had CC (deze werkt tot op heden vlekkeloos)

Echter op de terugweg begon het lampje van mijn ESP+TC te branden, een teken dat die twee zaken dus niet meer werkten. Aangezien het aan het eind van de middag was kon ik niet meer terug en heb ik het eerst maar zo gelaten. Op het lampje na stoorde ik mij er ook niet aan (het ESP zelf is toch maar een waardeloos systeem bij de Leon 1).

Ik heb de auto nu goed drie jaar en sinds ik dus de CC heb heeft het ESP niet gewerkt. Alleen afgelopen winter toen het zo glad was miste ik de TC op sommige momenten.

Echter, 12 juni heb ik mee gedaan aan de circuittraining in Lelystad. Auto goed warm gereden en hij gaf geen kick, ook de ESP en TC niet gemist.
Maar sindsdien, als ik de auto start dan brand het ESP lampje niet. De TC werkt gewoon heb ik al uitgeprobeerd en ik neem aan de ESP ook (een systeem lijkt me?).
Echter na een paar minuten rijden springt het lampje weer aan, ik heb geen idee waar dat door komt. De ene keer duurt het wat langer dan de andere keer.

Ik denk dus dat er niet iets kapot is, maar dat er iets slecht contact maakt oid.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Arthur
Auto: Nr.51

Re: ESP storing Leon 1

Bericht door Arthur » 07 jul 2011, 13:23

Misschien toch na 3 jaar eens uit laten lezen?

DDX

Bericht door DDX » 07 jul 2011, 13:25

Had dat op 12 juni ff geroepen, had ik m'n laptop even aan je auto gehangen.

ESP lampje kan om heel veel redenen gaan branden nml.
Even uit laten lezen dus, kijk ff in dit lijstje wie er bij jou in de buurt zit :

http://www.seat-online.nl/showthread.ph ... -bezitters" onclick="window.open(this.href);return false;

Richardt.

Bericht door Richardt. » 07 jul 2011, 13:29

Oh ja, dat mist nog in het verhaal :P

Heb ik een tijd terug bij m'n vader op het werk laten doen (geen Seat dealer)
Schijnt iets met een stuurhoeksensor te zijn. Maar wat is dat, waar zit die etc? Dat konden ze me niet vertellen :?

Kapot kan ie niet zijn lijkt mij, aangezien het nu af en toe weer werkt :hmmm:

Klinkt allemaal misschien als een raar verhaal dat ik er zo laks mee ben. Maar sinds het ESP nogal abrupt ingreep bij een snelweg afrit op tempo en ik daardoor juist het gevoel had dat het mis ging, kan het mij gestolen worden.
Maar nu het af en toe weer werkt, wil ik het weer klaar hebben. Druk ik het bij sportief gebruik wel weer uit :D

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 07 jul 2011, 16:07

die tuurhoeksensor houdt je stuuruitslag in de gaten en houdt daar rekening mee bij een ESP ingreep ;)

dus als die het niet doet logisch dat je een melding krijgt...

misschien is de kabel op de sensor slecht/slecht contact kabelbreukje etc omdat hij soms wel / soms niet doet...

Laurens

Bericht door Laurens » 07 jul 2011, 17:49

De kabel in de stuurkolom wil weleens zorgen dat het lampje blijft branden, heb je toevallig die dag je stuurwiel anders gezet (hoger / lager etc)
Stuurhoek sensor zelf zal dan waarschijnlijk niet stuk zijn, maar de kabelboom in de stuurkolom is nogal zwak...

Richardt.

Bericht door Richardt. » 07 jul 2011, 20:59

Laurens schreef:De kabel in de stuurkolom wil weleens zorgen dat het lampje blijft branden, heb je toevallig die dag je stuurwiel anders gezet (hoger / lager etc)
Stuurhoek sensor zelf zal dan waarschijnlijk niet stuk zijn, maar de kabelboom in de stuurkolom is nogal zwak...
Om de hendel te verwisselen moest het gehele stuur eraf, zou dus best kunnen dat er toen iets verschoven is oid.
Maar als het dan in de kabelboom zit, lijkt het me erg lastig worden om het probleem op te gaan lossen :(

jaydee

Bericht door jaydee » 07 jul 2011, 21:28

Het kan toch zijn dat de sensor echt kapot is. ESP zal zich pas uitschakelen als de uitgelezen waarden buiten de marges vallen.

Mijn Leon had twee jaar terug een kapotte ABS sensor... Soms kon ik wel een paar honderd km rijden voordat ESP (en ABS) zich uitschakelde. En meestal gebeurde dat door een aanwijsbare reden, zoals remmen in een scherpe bocht (bij insteken van een parkeervak bijvoorbeeld).

Voordat je je hele kabelboom gaat uitpluizen zou ik de stuurhoeksensor testen of vervangen.

Laurens

Bericht door Laurens » 07 jul 2011, 21:40

Kabelboom is maar een deel en is makkelijk te vervangen, heb toen inderdaad ook wel de stuurhoeksensor vervangen. Dat had ik al gedaan maar toen kwam de storing later weer terug.
Het is opzich wel makkelijk te doen hoor, je moet eigenlijk alleen even speciaal stukje gereedschap voor de airbag hebben dan is het zo gedaan.

Sensor moet daarna wel even ingeleerd worden, maar dat lukt meestal al door een paar keer van links naar rechts te sturen terwijl je heel langzaam rijdt.

jaydee

Bericht door jaydee » 07 jul 2011, 21:41

Jij bent de professional, Laurens... Ik spreek slechts uit eigen - niet technische - ervaring :)

Laurens

Bericht door Laurens » 07 jul 2011, 21:44

Haha nja, het is inderdaad ook wel zo dat een kabelboom uitpluizen inderdaad niet het eerste is waar je naar gaat kijken, maar het is bij die auto's nogal een zwak punt dus vandaar...

Jan Visser

Bericht door Jan Visser » 10 jul 2011, 16:52

Kijk ook eens of de stuurhoeksensor goed gekalibreerd is, want je zult niet de 1e zijn waarbij dat niet het geval is.

Gewoon even een VAG tester op de diagnose stekker ansluiten en kijken of er in de datalijst 0 graden staat op het moment dat het stuur precies recht staat. Op het moment dat dat namelijk niet het geval is krijg je namelijk ook een storingscode....

Richardt.

Bericht door Richardt. » 11 jul 2011, 16:16

Kijk aan, en hoop nuttige informatie :thumbup:

Ik ga er mee aan de slag :thumbup:

Plaats reactie