Fire eater brandblusser

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Joost

Fire eater brandblusser

Bericht door Joost » 30 jun 2011, 23:38

Kent iemand dit apparaat?

http://www.fireater.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ben al een tijdje op zoek naar iets geschikts voor in de Clio. Een poederblusser is een optie, wil je alleen een fatsoenlijk brandje kunnen blussen moet je een joekel van een poederblusser in je auto hebben, en dat is dus eigenlijk net wat je niet wilt in een circuitauto, veel extra gewicht.

Luco

Re: Fire eater brandblusser

Bericht door Luco » 30 jun 2011, 23:51

Poederblusser is zowiezo klote, sloopt alles.
Wat ik hoorde is dat sommige een goede blusser laten vullen met water en dreft, als soort schuimblusser.

Rupie

Bericht door Rupie » 30 jun 2011, 23:54

Poederblusser wil je hoe dan ook niet vanwege elektronika. Dat is wat ik altijd begrepen heb. Schuimblusser is wel ok. Ik had destijds een 2 kg uitvoering in de 130i laten installleren. Iets minder makkelijk te verkrijgen, maar zeker wel verkrijgbaar.

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 01 jul 2011, 00:17

Schuimblussers zal biesheuvel toch wel op de plank hebben liggen?
http://www.biesheuvel.nl/store/group/24982/handblussers" onclick="window.open(this.href);return false;

Joost

Bericht door Joost » 01 jul 2011, 00:30

Schuim/poederblussers zijn volop te verkrijgen, dat is het probleem niet.

Nadeel is alleen dat je met een 3kg schuimblusser maar ongeveer 15 seconden kunt blussen.

De fire eater blust minimaal 50 seconden, en is een stuk kleiner en lichter.

Luco

Bericht door Luco » 01 jul 2011, 09:00

Ja zeggen ze, wat kost zon ding?

Bij wedstrijden mag je ze iig niet gebruiken, sommige organisatoren van trackdays willen ook gewoon een goedgekeurde blusser zien.
3 kilo is toch ook weer niet zoveel.

RJay

Bericht door RJay » 01 jul 2011, 10:40

Als ik de demofilmpjes mag geloven is het 't nieuwe wereldwonder @ blusmiddelen.
En ja, je mag ze bij races nog nergens gebruiken, raar eigenlijk.

Pro Racing heeft momenteel trouwens een actie op die dingen lopen. 1+1 gratis, dus 99 eu voor 2.
Ze zijn dus net geen 100 euro :tooth:

Ik ga me verder niet uitlaten over het waarom wel of niet toelaten verhaal daar ik geen idee heb hoe dit achter de schermen zit, maar vind het al sinds de introductie een mooi alternatief voor die relatief zware en lompe blussers die nu verplicht zijn.

Voor dit bericht krijg ik trouwens een nieuwe Hans + carbon helm gratis. (not)

Joost

Bericht door Joost » 01 jul 2011, 11:15

3 kg is inderdaad niet zo veel, maar 15 seconden blussen is wel heel erg kort, daar blus je echt geen brandje mee.

Vandaar mijn vraag over dit apparaat nav de aanbieding van Pro Racing die ik per e-mail ontving.

Luco

Bericht door Luco » 01 jul 2011, 11:29

dan zou ik er twee nemen en gelijk 1 uitproberen :tooth:

Joost

Bericht door Joost » 01 jul 2011, 11:38

Haha.

Ik neem zo'n ding in ieder geval serieus in overweging.

Remmie

Bericht door Remmie » 01 jul 2011, 12:27

Heb het filmpje even zitten kijken en ik hou toch liever me brandblusser.
Je moet erg dicht bij het vuur komen want na een cm of 30 na het verlaten van de buis waait
het blusmiddel al weg. Gewone blusser heeft groter bereik.
Volgens mij is de breedte van de straal ook niet zo groot als een gewone brandblusser.

Je wilt zelf zover mogelijk bij de brand wegblijven als je moet blussen en met de fire-eater moet je
toch wel dichtbij komen.

Joost

Bericht door Joost » 01 jul 2011, 17:54

Daar heb je wel gelijk in ja.

Heb net ook even alle filmpjes bekeken en je moet dat ding er wel echt heel dicht bijhouden wil het vuur ook echt doven. Hij blijft het daarentegen wel erg lang doen, op sommige filmpjes meer dan anderhalve minuut.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 jul 2011, 18:44

Kan op de site eigenlijk niet zo vinden wat er in zit.

Maar het zal een soort inert gas zijn, ala CO2 of iets dergelijks.

Filmpjes vertekenen een beetje vind ik. Sommige dingen zoals die kruiwagen en die bakjes zijn voor zo'n blusser een ideaal scenario. Maar je ziet bijvoorbeeld bij die gasfakkels dat ze gewoon weer aan gaan nadat hij geprobeerd heeft te blussen.

Als je dat autofilmpje ziet dan heeft hij ook best wel een hoop werk om die auto uit te krijgen maar er is 1 verschil. Die auto is koud en aangestoken waarschijnlijk sloopauto. Als je op een circuit rijd dan is een auto zeikheet, uitlaten kunnen 900+ graden zijn. Branden gaan voornamelijk om vloeistoffen, benzine olie enz. Die moeten ergens door in de fik gaan, maw je hebt een ontstekingsbron nodig. Gebruik jij zó'n gasblussertje dat werkt dan wel even maar als het gas vervliegt heb je alsnog hetzelfde probleem, alle ingredienten zijn nog aanwezig en grote kans dat het weer in de fik vliegt als je er bij weg bent.

Heb je poeder of schuim dan blijft het nog achter en heb je daar minder kans op.

Plus je moet inderdaad erg dichtbij komen omdat het gas anders te snel vervliegt. Hebben de mensen met brandvrije kleding misschien minder last van maar niet ideaal als je er zelf staat in je vrijetijdskleding.

Ik hou het wel even bij mijn AFFF blusser dus. Die hoeven an sich ook niet veel te wegen, ik heb er 1 van sparco in een alu fles en die wegen maar heel weinig. Moet ook zeggen dat het niet veel uitmaakt, die paar kg verschil.

steve smith

Bericht door steve smith » 01 jul 2011, 19:29

FE-36 uber alles!

Joost

Bericht door Joost » 01 jul 2011, 20:25

Dank aan allen.

Dit bewijst maar toch weer het nut van een forum als Driving Fun.
Ik houd het voolopig wel bij een conventionele schuimblusser.

jaydee

Bericht door jaydee » 01 jul 2011, 21:29

Er zit kaliumpoeder in:

KLIK
blustechniek

Het gebruik van Kalium als blusmiddel – een unieke methode voor brandblussers – houdt in dat het poeder in de omgeving van de brand verdampt en wordt gevolgd door een condensatie van de blussende substantie. Fireater werkt door de kettingreactie van vuur te onderbreken (de ‘auto – katalysator’ van het vuur). Deze methode heeft als voordeel alle typen branden te kunnen blussen doormiddel van een verzadigingsproces. Verder zorgt de trage biologische afbraak van de Kalium voor een kleinere kans op latere branden.

De wijze waarop Fireater een brand blust is berust op een tweeledige reactie: een fysische- en chemische reactie.

De fysische reactie betreft de eigenschap van Kalium dat deze stof zeer snel oxideert. Kalium consumeert grote hoeveelheden zuurstof wanneer het met lucht in aanraking komt en vormt zo het veilige Kaliumoxide (K2O). Door het wegnemen van het zuurstof rondom een vuurhaard dooft het vuur. De optimale korrelgrootteverdeling van het Kalium in Fireater zorgt voor een zeer sterk oxidatie proces en daarmee voor een grote bluscapaciteit.

De chemische reactie heeft invloed op de kettingreactie van vuur. In een vlam vinden snelle reacties plaats tussen atomen en instabiele moleculen. Deze reacties duren voort totdat stabiele eindproducten zijn bereikt, oftewel totdat de haard is uitgebrand. Kaliumdeeltjes hebben een tweede eigenschap, namelijk dat ze een reactie aangaan met deze instabiele moleculen. Hierbij ontstaat het zeer stabiele kalium hydroxide (KOH). Kalium onderbreekt op deze wijze dus de kettingreactie van vuur.

De effectieve synthese tussen de twee reacties:

Na het afstrijken van Fireater ontnemen kaliumdeeltjes het zuurstof rondom de vuurhaard. Daarnaast zorgen de deeltjes voor een stabiele situatie van de vlam door een reactie aan te gaan met de vrije deeltjes van de kettingreactie van het vuur. Kalium heeft een zeer vertragende werking op vuur door z’n lage ionisatie potentiaal.

Tezamen zorgt dit voor een zeer effectieve en efficiënte wijze van het doven van vuur.

@iko

Bericht door @iko » 01 jul 2011, 21:37

Ik denk dat we een group buy moeten doen.
Maar eerst een goed test evenement: Steken we een stapel Federals in de fik en dan blussen maar :D

daNpy

Bericht door daNpy » 02 jul 2011, 00:08

Onze vereniging is op 5 juli 2009 een actie aangeboden waarbij Sparco fire eaters ingekocht konden worden voor 70 euro per stuk.

100 euro voor 2 is dus niet zo'n slechte deal :)

Joost

Bericht door Joost » 02 jul 2011, 01:02

Die Federals de fik in is een goed plan. Heb er nog wel een paar liggen!

DF-user-4179

Bericht door DF-user-4179 » 07 jul 2011, 16:13

hmm.. ik heb die dingen ook te koop... had er nog 1 liggen.. Heb er ooit een in gebruik gezien en dat was wel redelijk OK...

Ik kreeg echter vorige week een mail van een knakker van een overheidsinstantie dat ik ze van de site moest halen omdat ze niet gekeurd zouden zijn. Ik heb dit door gestuurd naar Pro Racing (importeur) en hun hebben er werk van gemaakt. Tot op heden nog geen nieuws.....

En nu is het 2 halen 1 betalen.. ? hmm

Elise

Bericht door Elise » 11 jul 2011, 08:27

Die dingen zijn er in verschillende maten te koop.

Hier de website : http://www.mangiafuoco.biz/" onclick="window.open(this.href);return false;

Volop via Ebay (italie) te krijgen http://shop.ebay.it/?_nkw=mangiafuoco&_ ... Categories" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie