Remblokken advies gevraagd.

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Martin van der Zwaard

Remblokken advies gevraagd.

Bericht door Martin van der Zwaard » 20 jun 2011, 21:24

Ik ben voor mijn zwager een beetje zoekende naar het volgende;

Hij doet aan stockcar F1 racen en nu zijn we op zoek naar goede remblokken die we kunnen gaan gebruiken.

Eerst voor de duidelijkheid, even een foto van onze stockcar;
Afbeelding

Het is een zelfbouw auto met een 454ci V8 erin die rond de 500pk produceert. Dit alles heeft een gewicht van rond de 1450kg.

Wij maken gebruiken van een Ford Transit vooras met daarop ook de remmen van een Transit.
Blokken zijn gewoon standaard van een cheapass merk met de gedachte dat die wel eens erg zacht kunnen zijn en dus goed vertragen. Alleen is dat helaas niet het geval. Blokken zijn niet goed en auto wil niet remmen zoals we willen.

We zoeken dus blokken die goed vertragen zonder dat ze warm geremt moeten worden. We rijden op een oval van totaal 400m met daarin twee bochten. Meestal 10 a 15 rondjes dus remmomenten zijn 20 a 30 keer per manche. Echt warmte komt er dan niet in die blokken. Ze moeten ook niet te agressief zijn want we rijden op het land of op gravel dus blokkeren moeten ze niet te snel doen.

De maat van de blokken hoeft niet persé gelijk te zijn aan de standaard maat van de Transit. Kleiner is niet goed maar groter is geen probleem. Dan snijden we ze zelf op maat met een plasmasnijder.

Er zitten hier genoeg mensen met circuitervaring en technische kennis, dus ik ben eens benieuwd naar jullie meningen en tips qua merken en types.

Alvast bedankt voor jullie input :thumbup:

Knot

Re: Remblokken advies gevraagd.

Bericht door Knot » 20 jun 2011, 21:28

De meeste wat meer agressieve blokken zijn na 2 bochten ook wel op temperatuur alleen gezien de troep die erlangs komt zou ik geen Hawk of Pagid of CL topklasse monteren ven >250 euro per set blokken.

EBC yellow is redelijk goedkoop en ik ben er tevreden over, eventueel zou je hier nog wel een stapje lager kunnen gaan, green of red als dat nog een stuk goedkoper blijkt.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 20 jun 2011, 21:34

Knot, Hawk is ook niet echt geschikt hebben we begrepen. Al heb je daar wel gradaties in geloof ik.
Die verschillende kleuren, zoals jij aangeeft, wat is daar het verschil dan in?

Knot

Bericht door Knot » 20 jun 2011, 21:42

Hawk HP+ en HT10 doen het op trackdays prima, maar knarst en piept... lijkt me een te hard blok voor in die aarde/bagger te remmen.

Afbeelding

Ik zou green of red eerst eens proberen, zijn denkik niet DE kosten. Zelf ga ik altijd voor het dikste (vandaar yellow op de m5) omdat de middenweg me vaak zat heeft teleurgesteld als je echt gaat knallen op asfalt..

Maargoed, de experts zitten in dezelfde klasse natuurlijk, zijn daar geen forums voor?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 20 jun 2011, 22:01

Iedereen zit er een beetje mee te tobben. Dat komt vooral vanwege het feit dat ze bijna allemaal met een vooras van een Transit rijden. En daar maken ze geen remblokken voor die geschikt zijn voor het circuit. Daar zie je een Transit niet zo vaak :tooth:

Maar we hebben al contact gehad met een bedrijf die veel in onderdelen doen voor de F1 stockcarklasse en die geven zelf ook aan nog steeds zoekende te zijn.

Ik weet dat er bijvoorbeeld iemand rijdt met remblokken van een Porsche 928 en die ook op maar maakt voor de remklauwen die erop zitten.

Niall

Bericht door Niall » 20 jun 2011, 22:21

Is het niet mogelijk om dmv adapters een andere klauw te monteren, bv van een sierra of zo?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 jun 2011, 08:30

Nee, dat mag niet.

Knot

Bericht door Knot » 21 jun 2011, 08:32

Ik zat er gisteravond ook nog aan te denken, het E46 330i remklauwen/brackets op de E36 geintje, zoiets.

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 21 jun 2011, 08:34

Martin van der Zwaard schreef:Nee, dat mag niet.
Het enige wat je dan kan doen is met een fabrikant om tafel om te kijken of ze remblokken specifiek voor die remklauw willen maken, met een grote oplage... Het lijkt me dat er van dat spul wel af te komen is dan.

In verband met de omstandigheden zou ik eens kijken wat voor remblokken ze in de rally gebruiken.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 jun 2011, 08:38

Met een fabrikant om de tafel lijkt me geen optie. Die gaan echt geen blokken produceren specifiek voor die remklauwen.

Remblokken die ze in de rally gebruiken zullen denk ook weer anders zijn. Die snelheden liggen veel hoger en die remmen ook veel vaker.

Het moeten blokken zijn die niet eerst op temperatuur moeten komen (extreem gezien dan) om een goede werking te hebben.

Knot

Bericht door Knot » 21 jun 2011, 08:41

Toen ik de Hawk lijst bekeek kwam ik ook van die dirttrack blokken tegen, moet je maar eens op hun site kijken.

DTC-05

http://www.hrpworld.com/index.cfm?form_ ... n=category" onclick="window.open(this.href);return false;

Youp
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Bericht door Youp » 21 jun 2011, 08:46

Martin van der Zwaard schreef:Met een fabrikant om de tafel lijkt me geen optie. Die gaan echt geen blokken produceren specifiek voor die remklauwen.

Remblokken die ze in de rally gebruiken zullen denk ook weer anders zijn. Die snelheden liggen veel hoger en die remmen ook veel vaker.

Het moeten blokken zijn die niet eerst op temperatuur moeten komen (extreem gezien dan) om een goede werking te hebben.
Hoeveel van die stockcars rijden er met Transit assen? Ik denk dat er wel ergens een remblokfabrikant is die er brood in ziet om leverancier van dat spul te worden.

In de rally varieren de remblokken ook enorm. Er zijn in de rally ook omstandigheden waar remblokken het direct moeten doen vanaf koud.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 jun 2011, 09:29

@Knot: die Hawk blokken klinken inderdaad wel geschikt. Alleen hebben ze daar dus al mee getest en dat gaf niet het gewenste resultaat.

Heb ff zitten zoeken naar EBC Yellow Stuff en dat ziet er ook wel goed uit. Eigenschappen komen wel overeen met wat we zoeken in een remblok.

@Youp: in NL zijn dat er misschien een stuk of 40 ofzo. En die blokken gaan best lang mee dus zoveel afzetmarkt zal er niet voor zijn.

We zoeken echt iets wat makkelijk te verkrijgen is en niet meteen 300,- of 400,- per set kost.

Youp

Bericht door Youp » 21 jun 2011, 09:31

Dan moet je het inderdaad doen met het bestaande spul voor Transit remmerij. Het verbaast me al dat er iets voor te krijgen is. Of zitten de zelfde remklauwen toevallig ook op een personenwagen?

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 21 jun 2011, 09:33

Het zijn gewoon remmen van een Ford Transit. Dat is niet zo bijzonder hoor.
Kan je gewoon bij de automaterialenzaak krijgen.

En die blokken kunnen we zelf wel op maat maken dmv een plasmasnijder. Dus eventuele andere blokken met een ander formaat is geen probleem.

Maar ik neem aan dat er nog wel meer is dan alleen Hawk en EBC?? Of zijn dat wel een beetje DE merken?

Youp

Bericht door Youp » 21 jun 2011, 09:37

Martin van der Zwaard schreef:Het zijn gewoon remmen van een Ford Transit. Dat is niet zo bijzonder hoor.
Kan je gewoon bij de automaterialenzaak krijgen.
Ik bedoel "high performance" spul. ;)
En die blokken kunnen we zelf wel op maat maken dmv een plasmasnijder. Dus eventuele andere blokken met een ander formaat is geen probleem.
Dat maakt het alweer wat minder ingewikkeld. :)

GTRene

Bericht door GTRene » 21 jun 2011, 13:02

of carbotech?

http://www.ctbrakes.com/brake-pads.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

of Ferodo

http://www.ferodoracing.com/it/car_raci ... e_pads.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

of Performance friction

http://www.performancefriction.com/Parts-Finder.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Ampair

Bericht door Ampair » 21 jun 2011, 21:57

of miss gewoon van jurid en dan de as versie dat is de zachtste die ze hebben.
van welk jaar is die as die ze gebruiken kan ik is kijken of die leverbaar zijn

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 jun 2011, 09:13

Durf ik zo niet te zeggen. Zou ik vanavond eens moeten vragen aan mijn zwager.

Peric

Bericht door Peric » 22 jun 2011, 21:59

Waar rijden de Wainmans, Smiths en Kroonder dan mee?
M'n broer is ook al lang aan het kloten om de remmen onder controle te krijgen. Tot nu toe is dat niet gelukt. Hij had er van de winter aluminium klauwen opgezet maar dat mocht ook niet..
Zal 'm 's vragen of het nu een beetje beter is. 2 Juli ook naar Emmen Martin? :)

mark147

Bericht door mark147 » 22 jun 2011, 22:05

Ik zou Pagid eens bellen. Ik heb goede ervaring met grijze Pagid, deze zijn niet goedkoop en gaan heel lang mee,op het circuit althans. In het zand heb ik geen idee, weet wel dat ze ook in Dakar veel gebruik maken van Pagid, weet alleen niet de compound. Voorheen hadden ze zogenaamde "blanks" en die konden ze in principe in iedere vorm snijden.

Succes.

Walter Dendunne
Auto: VW luchtgekoeld

Bericht door Walter Dendunne » 22 jun 2011, 23:01

Martin van der Zwaard schreef: Maar ik neem aan dat er nog wel meer is dan alleen Hawk en EBC?? Of zijn dat wel een beetje DE merken?
Ferodo DS3000 ben ik heel tevreden over. Remt fors harder vanwege de grotere frictiecoefficient (0,62 dacht ik) en doet dat koud ook al. Kost gem. dacht ik ca. 150-160 per as en ze maken die dingen vlgs mij voor bijna elke denkbare klauw.
Dergelijke specs zocht je toch?

GTRene

Bericht door GTRene » 22 jun 2011, 23:04

ik heb ook die DS3000 bevallen goed en goede pasvorm en bite.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 23 jun 2011, 08:56

@Peric; helaas spreek ik Waiman en Smith niet zo vaak, dus heb geen idee :wink: Emmen slaan wij meestal over. Is bijna altijd op zaterdag en dan is de zaak van mijn zwager open. Als we dan willen gaan rijden moeten we al om 12.00u ofzo vertrekken en dat komt nooit goed uit.

Pagid heb ik ook naar gekeken. Weet iemand die daar mee rijdt en die bevallen geloof ik wel. Zijn echter wel dure setjes wat ik heb begrepen.

Peric

Bericht door Peric » 24 jun 2011, 18:18

Je kunt ook gewoon gaan kijken hoor Martin.. :)

Zal ik 's op Stoxnet polsen of daar mensen zijn die iets weten?

Plaats reactie