Heren,
Misschien een hele domme vraag.
Zit er verschil in remklauwen voor aan de voorzijde en achterzijde?
Zou je bijvoorbeeld remklauwen die je voor hebt achter kunnen gebruiken?
Remklauwen
- Jelte Jongsma
Re: Remklauwen
Er zit altijd verchil in de diameter en meestal ook nog in de offset en/of dikte van de schijf.
Om antwoord je vraag te geven: nee dus
Om antwoord je vraag te geven: nee dus

- Sytze
Jammer!
Wel bedankt voor je reactie
Wel bedankt voor je reactie

- Joy
Zuigerformaten zijn voor en achter anders van formaat. Als je de voorste zuigers op de achterkant zou monteren klopt de rembalans niet meer. Je remsysteem werkt met een vaste remvloeistofverplaatsing.
Dus er is uitgerekend hoeveel ml vloeistof er nodig is om de bijv. 60 mm zuiger in de voorste remklauw te doen bewegen. De zuiger in de remklauw achter is bijv. 40 mm en heeft minder vloeistof nodig om dezelfde verplaatsing te krijgen. Zou je nu de 60 mm zuiger achter plaatsen komt er bij het intrappen van het pedaal te weinig vloeistof bij deze zuiger waardoor er minder verplaatsing plaats vindt. Oftewel je verliest remkracht bij dezelfde pedaalslag.
Dus er is uitgerekend hoeveel ml vloeistof er nodig is om de bijv. 60 mm zuiger in de voorste remklauw te doen bewegen. De zuiger in de remklauw achter is bijv. 40 mm en heeft minder vloeistof nodig om dezelfde verplaatsing te krijgen. Zou je nu de 60 mm zuiger achter plaatsen komt er bij het intrappen van het pedaal te weinig vloeistof bij deze zuiger waardoor er minder verplaatsing plaats vindt. Oftewel je verliest remkracht bij dezelfde pedaalslag.
- Sytze
En als je die formaten nou gelijk hebt? of kan dat niet?
Ik heb nu voor op mijn auto gewoon de originele c36 amg remklauwen,wat standaard is.
Achter heb ik kleinere remklauwen.
Nu kan ik een setje remklauwen van een c43 amg kopen,die geloof ik even groot zijn als die van de c36.
Die wou ik dus graag achter plaatsen,maar als dat niet kan dan koop ik ze voor de handel,dan moeten ze maar weer weg.
Ik heb nu voor op mijn auto gewoon de originele c36 amg remklauwen,wat standaard is.
Achter heb ik kleinere remklauwen.
Nu kan ik een setje remklauwen van een c43 amg kopen,die geloof ik even groot zijn als die van de c36.
Die wou ik dus graag achter plaatsen,maar als dat niet kan dan koop ik ze voor de handel,dan moeten ze maar weer weg.
- Joy
Formaten gelijk trekken gaat niet omdat je dan nog steeds met die remvloeistof verplaatsing zit. Die C43 klauw vraagt meer vloeistof dan de achterklauw die nu op je C36 zit. Je systeem past zich daar niet op aan want dat is immers een vast gegeven. Dus er komt na montage te weinig vloeistof uit je achterste remleiding om de C43 klauw dezelfde verplaatsing te geven als origineel het geval was.
Aftermarket bigbrake kits houden daar rekening mee door met meerdere kleinere zuigers te werken waardoor het remvermogen (perskracht) op de remblokken toch toeneemt zonder dat er meer vloeistof nodig is.
Aftermarket bigbrake kits houden daar rekening mee door met meerdere kleinere zuigers te werken waardoor het remvermogen (perskracht) op de remblokken toch toeneemt zonder dat er meer vloeistof nodig is.
- Sytze
Duidelijk
bedankt Joy