Tikkie terug, of juist niet...... VW Golf V Gti

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Tikkie terug, of juist niet...... VW Golf V Gti

Bericht door Eric H » 18 mei 2011, 19:45

Zoals in het andere draadje al te lezen is heb ik dus eindelijk de knoop doorgehakt en heb ik, na ruim een half jaar denken en dralen, een andere auto gekocht....

Mijn overwegingen zijn allemaal al uitentreuren voorbij gekomen, dus ik ga ze hier niet herhalen.
Bottomline is dat ik uitging van een Audi A6 of BMW 5, maar nu thuis kom met een Golf Gti....

Tja, 't kan verkeren :mrgreen:

De oplettende kijker zal zien dat de velgen die er onder zitten niet de originele zijn.
Verhaal hierachter is bij mij bekend en ik heb er vrede mee.
De ware purist zal vloeken en tieren, maar ik moet er mee rijden en op termijn komen er wellicht, je weet maar nooit, nog wel andere velgen onder....

Wat er allemaal op en aan zit weet ik niet, aangezien ik het speclistje niet bij de hand heb.
Wel ben ik uitermate blij met de "echte" Gti bekleding :banaan: en weet ik dat er geen xenon op zit, maar ook daarvoor geldt "wellicht in de toekomst een keertje"

Vrijdag de 27ste wordt deze wagen, samen met de aankoop van senior afgeleverd en ik denk dat ik er pas maandagmorgen weer uitkom als ik moet gaan werken :twisted:
Mijn dochter vroeg al, "pappa, is dat een snelle auto ?"
Nou is snel en snelheid een relatief begrip, maar als je het rijtje auto's achter elkaar zet waar ik hiervoor in heb gereden, dan vind ik dit een snelle auto. ( Peug 205 1.4, Opel Astra 1.4, Volvo V40 1.8, Audi A4 2.5Tdi )
Mijn antwoord naar mijn dochter was dan ook een volmondig "JA" ( en daar gaat ze nog wel achter komen ook :lol: )

Genoeg gel#l, piccies.......... :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Xave30

Re: Tikkie terug, of juist niet...... VW Golf V Gti

Bericht door Xave30 » 18 mei 2011, 19:50

Veel rijplezier mee E!

dvh

Bericht door dvh » 18 mei 2011, 20:01

Blijft een mooie Golf ! :).......
Veel plezier ermee !

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 18 mei 2011, 20:04

Gefeliciteerd Eric! Mooie gezinswagen :df: :D

leonard

Bericht door leonard » 18 mei 2011, 20:05

das toevallig. Gisteren reed ik eind vd dag over de kwakseweg en dacht: Mooi GTItje hebben ze weer staan (stond op het gras te glimmen) Nu heb jij hem gekocht :) :) Gefeliciteerd ermee, mooie GTI :thumbup:

Tommy

Bericht door Tommy » 18 mei 2011, 20:49

mooie kar , GTi is natuurlijk wel sportbommetje bij de VW Golf :)

RVV

Bericht door RVV » 18 mei 2011, 20:51

Gefeliciteerd, GTI is altijd goed :thumbup:

Nico L.
Auto: BMW X3 F25

Bericht door Nico L. » 18 mei 2011, 21:22

Een GTI, de enige echte topper! Veel plezier.

steve smith

Bericht door steve smith » 18 mei 2011, 21:39

Zie ik daar 17" ipv 18"?

:thumbup:

Wise Man!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 18 mei 2011, 21:42

Top karretje, gefeliciteerd :thumbup:

ik zit ook te dubben opvolger voor mijn E46, E90 320i of golf V GTI :D

Niels v/d burgh
Auto: Zweedse diesel

Bericht door Niels v/d burgh » 18 mei 2011, 22:36

Mooie Gti, Veel :df: ermee.

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 18 mei 2011, 23:17

Mooie GTI :)

Eric H

Bericht door Eric H » 19 mei 2011, 00:32

@ allen :

Bedankt voor de leuke reacties :thumbup:
Verder nog als extra info, de wagen is van 2008 en er staat 38k op de teller......
steve smith schreef:Zie ik daar 17" ipv 18"?

Wise Man!
Jij bent niet zo van de "bigger is better" wat betreft velgmaten he Steve.....
Kun je mij eens uitleggen wat daar de achtergrond bij is ?
Moet bekennen dat deze velgen er onder zaten, en ik er verder niet bij nagedacht heb.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 mei 2011, 08:33

Eric H schreef:@ allen :

Bedankt voor de leuke reacties :thumbup:
Verder nog als extra info, de wagen is van 2008 en er staat 38k op de teller......

Wise Man!
Moet bekennen dat deze velgen er onder zaten, en ik er verder niet bij nagedacht heb.
waarschijnlijk omdat een maatje kleiner meestal een betere wegligging en demping heeft dan de meest extreme platte bandenmaten :wink: :thumbup:

iig dat is voor mij ook de reden om voor een maatje kleiner te gaan dan de meeste mensen zouden doen ;) voor het zicht is het top maar uiteindelijk zijn de de rijeigenschappen belangrijker voor me....

Chris van S.

Bericht door Chris van S. » 19 mei 2011, 12:54

Ah, de Kooiman GTi heb je gekocht.... Die auto ken ik wel, echt een hele mooie auto.....

steve smith

Bericht door steve smith » 19 mei 2011, 13:18

Eric H schreef:

Wise Man!
Klopt.

Ik geloof inderdaad niet in het langzamer maken van je auto, verminderen van stabiliteit en creëren van onnodige onrust en slijtage door het monteren van grotere wielen. Zolang de breedte van de band niet verandert is het technisch totaal zinloos om naar een grotere velg te gaan tenzij de gemonteerde remmen dit dicteren. Als ik een 8x16"ET25pcd5x98 kon vinden die op de Alfa over de Movit 322mm past zou ik er gelijk mee gaan rijden en 225/50 16 Toyo's gaan stoken ipv 225/45 17. Boeit me totaal niet hoe het eruit ziet, als het maar lichter is, meer oneffenheden absorbeert en minder klappen uitdeelt aan de ophanging. Scheelt me ook weer in kromme velgen....

Een Cup 911 staat op 18" terwijl een straat GT3 op 19" gezet wordt. Een M3 GT4/IMSA/GT2 staat op 18" terwijl 90% van de lui die zo'n ding op straat rijden zonodig 19" moeten hebben. Eenieder die de basis van onderstel techniek bevat kan je vertellen dat zo'n ding op de kleine wielen voelbaar BETER rijdt. Er zijn mensen die het verschil niet voelen tussen "feedback" en "onnodig doordreunen van richels en oneffenheden" en denken dat het gejutter in je stuur wat grote wielen doorgeven "sportiever" is of zo, en helaas nemen die aantallen zulke grote vormen aan dat de marketingboeren bij de fabrikanten zich erop aangepast hebben. En dus veel auto's uitleveren met onnodig grote wielen. Men vindt dat blijkbaar mooi ofzo?

Je kan in NL gvd niet eens een 320i HE bestellen zonder sportonderstel en 17" runflats. WTF? Die auto wordt dribbelig als de pest met die setup, een standaard 320i op 16" 205/55 16 rijdt er op matig wegdek gewoon rondjes omheen! Tuurlijk zal een fanatiekeling met 225/50 16 (kan je niet meer bestellen) meer fysieke grip hebben, maar zodra die wielen groter worden werk je achteruit.

BBS heeft speciaal voor jouw Golf een 7,5x17 BBS CH in het programma :love: :love: :love:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 mei 2011, 13:32

Mooi ding! Ondanks Steve z'n wijsheid gooide ik er gewoon 18" onder. Het oog wil ook wat :wink:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 mei 2011, 13:56

steve smith schreef:
Eric H schreef:

Wise Man!
Klopt.

Ik geloof inderdaad niet in het langzamer maken van je auto, verminderen van stabiliteit en creëren van onnodige onrust en slijtage door het monteren van grotere wielen. Zolang de breedte van de band niet verandert is het technisch totaal zinloos om naar een grotere velg te gaan tenzij de gemonteerde remmen dit dicteren. Als ik een 8x16"ET25pcd5x98 kon vinden die op de Alfa over de Movit 322mm past zou ik er gelijk mee gaan rijden en 225/50 16 Toyo's gaan stoken ipv 225/45 17. Boeit me totaal niet hoe het eruit ziet, als het maar lichter is, meer oneffenheden absorbeert en minder klappen uitdeelt aan de ophanging. Scheelt me ook weer in kromme velgen....

Een Cup 911 staat op 18" terwijl een straat GT3 op 19" gezet wordt. Een M3 GT4/IMSA/GT2 staat op 18" terwijl 90% van de lui die zo'n ding op straat rijden zonodig 19" moeten hebben. Eenieder die de basis van onderstel techniek bevat kan je vertellen dat zo'n ding op de kleine wielen voelbaar BETER rijdt. Er zijn mensen die het verschil niet voelen tussen "feedback" en "onnodig doordreunen van richels en oneffenheden" en denken dat het gejutter in je stuur wat grote wielen doorgeven "sportiever" is of zo, en helaas nemen die aantallen zulke grote vormen aan dat de marketingboeren bij de fabrikanten zich erop aangepast hebben. En dus veel auto's uitleveren met onnodig grote wielen. Men vindt dat blijkbaar mooi ofzo?

Je kan in NL gvd niet eens een 320i HE bestellen zonder sportonderstel en 17" runflats. WTF? Die auto wordt dribbelig als de pest met die setup, een standaard 320i op 16" 205/55 16 rijdt er op matig wegdek gewoon rondjes omheen! Tuurlijk zal een fanatiekeling met 225/50 16 (kan je niet meer bestellen) meer fysieke grip hebben, maar zodra die wielen groter worden werk je achteruit.

BBS heeft speciaal voor jouw Golf een 7,5x17 BBS CH in het programma :love: :love: :love:
ik had het dus aardig ingeschat :lol:

en helemaal mee eens :thumbup:

daarom rij ik op mijn 318i ook met 205/55-16 wielen terwijl veel mensen vragen waarom ik niet naar 225/45-17 ga omdat dat dat zo lekker sportief staat...

2 weken geleden proef gereden in een E90 320i met sportonderstel en 17" breedset (255 achter :shock: ) wat een drama... zo hard dat je bijna een niergordel nodig hebt en op een sportief genomen klaverblad voel je hem op riggels zo een stap opzij zetten wat mijn 318i E46 met 16" niet doet....

dus nu opzoek naar een E90 320i ZONDER sportonderstel en 16 inch wielen...

steve smith

Bericht door steve smith » 19 mei 2011, 14:06

Martijn_bmw schreef:2 weken geleden proef gereden in een E90 320i met sportonderstel en 17" breedset (255 achter :shock: ) wat een drama... zo hard dat je bijna een niergordel nodig hebt en op een sportief genomen klaverblad voel je hem op riggels zo een stap opzij zetten wat mijn 318i E46 met 16" niet doet....

Je trekt nu een conclusie waar ik het niet helemaal mee eens ben. Je zit RFT met non-RFT te vergelijken en die vergelijking gaat niet op. Zo'n zelfde set 194M of 161 (meer keuze heb je niet in Mischbereifung) doet het zonder runflats namelijk prima op een e46 B3, en doet het zonder runflats ook goed op een zwaarde (6cyl) e90.

Maar onder zo'n 4-cyl koffiemolen slaat het idd nergens op., en is de onafgeveerde massa veel te hoog voor de relatief lichte auto erboven...
Laatst gewijzigd door steve smith op 19 mei 2011, 14:08, 2 keer totaal gewijzigd.

Barend
Auto: F20 m135i

Bericht door Barend » 19 mei 2011, 14:07

Leuke Golf! Veel rijplezier, ik stap iedere dag nog steeds met een glimlach in, en ook weer uit!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 19 mei 2011, 14:12

steve smith schreef:
Martijn_bmw schreef:2 weken geleden proef gereden in een E90 320i met sportonderstel en 17" breedset (255 achter :shock: ) wat een drama... zo hard dat je bijna een niergordel nodig hebt en op een sportief genomen klaverblad voel je hem op riggels zo een stap opzij zetten wat mijn 318i E46 met 16" niet doet....

Je trekt nu een conclusie waar ik het niet helemaal mee eens ben. Je zit RFT met non-RFT te vergelijken en die vergelijking gaat niet op. Zo'n zelfde set 194M of 161 (meer keuze heb je niet in Mischbereifung) doet het zonder runflats namelijk prima op een e46 B3, en doet het zonder runflats ook goed op een zwaarde (6cyl) e90.

Maar onder zo'n 4-cyl koffiemolen slaat het idd nergens op., en is de onafgeveerde massa veel te hoog voor de relatief lichte auto erboven...
klopt en aangezien ik voor de maandelijkse kosten toch weer voor een 4 cilinder koffiemolen ga hoef ik niet zulke joekels van velgen/banden te hebben icm sportonderstel.

Eric H

Bericht door Eric H » 19 mei 2011, 21:17

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me met de aspecten van velgmaten nooit echt heb bezig gehouden.....
Daar ken ik, qua rijderscapaciteiten, mijn beperkingen goed genoeg voor.... :mrgreen:

Vraag me eigenlijk oprecht af of ik er ooit wel andere velgen onder ga zetten.
Ik denk dat ik mijn geld liever uitgeef aan een chippie en wellicht een miltek.

Ga denk ik morgen avond ff de boekjes ophalen van de auto, dan kan ik me al vast inlezen..... :D

JP

Bericht door JP » 20 mei 2011, 09:48

Van harte met de GTi, ga je zeker plezier mee hebben... :thumbup:

Grootte van velgen is persoonlijk. Heb zelf onder mijn V GTi (en ook de huidige VI) zowel 17, 18 als 19" gehad. 17 rijdt goed, maar 19 staat beter. Zoveel mensen, zoveel voorkeuren.... :wink:

Plaats reactie